Jump to content
IGNORERAD

Årets blodtryck avmätt!


audirs2

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Mätte du med din egen mätare även på sjukhuset? Det är nämligen ganska vanligt att man får högre värden när man tar provet på sjukhuset jämfört med hemma (white coat syndrome).

Nä, men nästa gång ska jag ta med min mätare och jämföra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    18

  • leifen

    14

  • Nemo

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Mätte du med din egen mätare även på sjukhuset? Det är nämligen ganska vanligt att man får högre värden när man tar provet på sjukhuset jämfört med hemma (white coat syndrome).

Jag gjorde det regelbundet på sjukhuset med min egen mätare, ungefär 15 minuter före sköterskan kom för att mäta. :) Fanns inte så mycket annat att hitta på... 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev pontiac:

Får ni inte värden på era mätare tex 140/70

Jo, och..?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja mäta på "andra" ställen än armarna, men jag har inte hittat så små blodtrycksmanchetter.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tror fan jag har slagit världs rekord i att sitta på toan utan att det kommer nått! 10,20 gick jag in och kom ut 11,30!!! Måste vara alla värktabletter man tagit för tummen som gör att maggen blir hård. Får börja äta mera plommon eller vad tror expertisen?

Skit asså, man e helt slut i kroppen efter denna pärs, kan nästan förstå hur kvinnor har det när dom föder ett barn!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Var gång jag mäter blodtrycket på sjukhuset i Wang Sam Mo är det skyhögt men aldrig i Sverige hos farbror doktorn . Undrar varför ?

:look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Var gång jag mäter blodtrycket på sjukhuset i Wang Sam Mo är det skyhögt men aldrig i Sverige hos farbror doktorn . Undrar varför ?

:look_down:

 

"Miljöförstöringen" i lokalen kanske ? :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade 185/100 i vintras men hade 170/90 sist och har ytterligare mediciner sedan dess.

Har inte mätt efter Thailandsresan men yrseln är borta så den borde vara bättre nu.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Var gång jag mäter blodtrycket på sjukhuset i Wang Sam Mo är det skyhögt men aldrig i Sverige hos farbror doktorn . Undrar varför ?

:look_down:

Dom vill säkert sälja på dig en massa piller!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
17 minuter sedan, skrev audirs2:

Dom vill säkert sälja på dig en massa piller!

Tror snarare det är guldbruna ögon och vackra leenden som spökar :wub:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

God kväll. Ifall sköterskan mäter blodtrycket manuellt då litar jag på det sen om min blodtrycksmätare säger något annat. Om blodtrycksmätaren visar högt flera dagar i rad då bör man gå och få en manuell koll. Sen kan man även få yrsel av för lågt blodtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tror snarare det är guldbruna ögon och vackra leenden som spökar :wub:

 

Gula febern !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

God kväll. Ifall sköterskan mäter blodtrycket manuellt då litar jag på det sen om min blodtrycksmätare säger något annat. Om blodtrycksmätaren visar högt flera dagar i rad då bör man gå och få en manuell koll. Sen kan man även få yrsel av för lågt blodtryck.

Japp läkarn säger att de elektriska mojängerna går inte och lita på och mäter manuellt.

Tränade hårt i min ungdom och det hände att man fick blodtrycksfall.

Tappade orken och var bara tvungen och lägga mig fast jag inte tagit i.

Någon yrsel kommer jag inte ihåg.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-20 at 12:27, skrev leifen:

Jag gjorde det regelbundet på sjukhuset med min egen mätare, ungefär 15 minuter före sköterskan kom för att mäta. :) Fanns inte så mycket annat att hitta på... 

Att tänka på är att om man tar blodtrycket och sen typ tar om det får man ett högre värde, tror att det var 10%... Så man skall helst inte ta flera tryck i snabb följd.

Värt att notera är att man bör om man ligger ner höja armen armstöd-kudde) så att den har samma höjd som hjärtat för att få ett riktigt värde, ofta så missas detta även på sjukan.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Var gång jag mäter blodtrycket på sjukhuset i Wang Sam Mo är det skyhögt men aldrig i Sverige hos farbror doktorn . Undrar varför ?

:look_down:

Lite finare kurvor och ens eget fantasi, och det är kört.

(ursäkta grammatiken med två och men jag skriver som jag pratar).

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev audirs2:

Tror fan jag har slagit världs rekord i att sitta på toan utan att det kommer nått! 10,20 gick jag in och kom ut 11,30!!! Måste vara alla värktabletter man tagit för tummen som gör att maggen blir hård. Får börja äta mera plommon eller vad tror expertisen?

Skit asså, man e helt slut i kroppen efter denna pärs, kan nästan förstå hur kvinnor har det när dom föder ett barn!

Tycker thaimat med chilli ger mer fart, äter man ost så blir det ju hårdare... Det var mina samlade magråd då jag aldrig har några egentliga probs med det...

För magsjuka i Thailand räknas väl inte som tips :haha: men fan vad det rensar hela ens system.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror fan jag har slagit världs rekord i att sitta på toan utan att det kommer nått! 10,20 gick jag in och kom ut 11,30!!! Måste vara alla värktabletter man tagit för tummen som gör att maggen blir hård. Får börja äta mera plommon eller vad tror expertisen?

Skit asså, man e helt slut i kroppen efter denna pärs, kan nästan förstå hur kvinnor har det när dom föder ett barn!

Kaffe i mängd löser upp min mage.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
9 timmar sedan, skrev Tekkor:

Att tänka på är att om man tar blodtrycket och sen typ tar om det får man ett högre värde, tror att det var 10%... Så man skall helst inte ta flera tryck i snabb följd.

Värt att notera är att man bör om man ligger ner höja armen armstöd-kudde) så att den har samma höjd som hjärtat för att få ett riktigt värde, ofta så missas detta även på sjukan.

Hej TEK min diabetes sjuksköterska tar mitt blodtryck sittande på stol och ett när jag står. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev audirs2:

Tror fan jag har slagit världs rekord i att sitta på toan utan att det kommer nått! 10,20 gick jag in och kom ut 11,30!!! Måste vara alla värktabletter man tagit för tummen som gör att maggen blir hård. Får börja äta mera plommon eller vad tror expertisen?

Skit asså, man e helt slut i kroppen efter denna pärs, kan nästan förstå hur kvinnor har det när dom föder ett barn!

 

Riktigt mogen mango är jäkligt bra, om det finns att få tag på i Sverige.  On topic, hur var blodtrycket?  

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Riktigt mogen mango är jäkligt bra, om det finns att få tag på i Sverige.  On topic, hur var blodtrycket?  

Tack kapten Nemo, det var ok, själv då?:haha:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev audirs2:

Tror fan jag har slagit världs rekord i att sitta på toan utan att det kommer nått! 10,20 gick jag in och kom ut 11,30!!! Måste vara alla värktabletter man tagit för tummen som gör att maggen blir hård. Får börja äta mera plommon eller vad tror expertisen?

Skit asså, man e helt slut i kroppen efter denna pärs, kan nästan förstå hur kvinnor har det när dom föder ett barn!

Du ska köpa Inolaxol Granulat på apoteket. Sätter rätt konsistens på avföringen både vid trög och lös mage. Kanonbra!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jive:

Du ska köpa Inolaxol Granulat på apoteket. Sätter rätt konsistens på avföringen både vid trög och lös mage. Kanonbra!

Tack för tipset Mr Jive! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev haan:

Hej TEK min diabetes sjuksköterska tar mitt blodtryck sittande på stol och ett när jag står. mvh

Ja i ditt fall för att se skillnaden i trycket och ?

 

Det jag skrev är väl dokumenterat i medicinsk litteratur (sök och du skall finna).

I vissa fall tar man sittande för att det kanske är smidigare men man är medveten om att det bli skillnader i trycket.

Det viktiga i vanliga fall är att man regelbundet gör kontroller för att se om det börjar stiga eller falla och då kan justera ev medicin.

Det exakt riktiga värdet i de fallen är inte livsviktiga.

 

Gällande en del sjukdomsförlopp så är det exakta värdet viktigt och då mäter man på det sätt jag beskrivit. som tex trycket i skallen.

som då skadar hjärnan. eller inför vissa operationer där man har mycket känsliga kärl runt som tex hjärnan och dess närhet.

 

Men nu var det att man skall undvika att ta extra tryck när man är på sjukan då det kan ge fel signaler till personalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är gammal när avföringen är viktig:rap:

Det här tänker på i fråga om rumpor.

Blodtrycket går upp.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...