Jump to content
IGNORERAD

Sökt bidrag i Thailand för hörselskada.


Jerker

Recommended Posts

Min dam har en hörselskada och använder hörapparat någon kusin på pekade att man kunde få bidrag för handikapp hon har. Jag betvivlade det men tyckte hon kunde söka när hon är byn under längre tid det var så krångligt som vanligt en dag sökande lokala sjukhuset i chumpae för få papper på sin skada. Nästa dag tur till Khonkaen för lämna en ansökan och det gick bra men det dröjer ett år( gäller visst alla typer pensioner mm) innan dom betalar ut 800 bath/ månad och blev erbjuden en hörapparat.

ladda ned.jpg

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam har en hörselskada och använder hörapparat någon kusin på pekade att man kunde få bidrag för handikapp hon har. Jag betvivlade det men tyckte hon kunde söka när hon är byn under längre tid det var så krångligt som vanligt en dag sökande lokala sjukhuset i chumpae för få papper på sin skada. Nästa dag tur till Khonkaen för lämna en ansökan och det gick bra men det dröjer ett år( gäller visst alla typer pensioner mm) innan dom betalar ut 800 bath/ månad och blev erbjuden en hörapparat.

ladda_ned.thumb.jpg.3692b2d0201d66771b4339e36c8d998b.jpg

Intressant, men moraliskt rätt för någon boende i Sverige?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, men moraliskt rätt för någon boende i Sverige?

 

Är det inte lättare att få det i Sverige?    :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lättare att få det i Sverige?    :unsure:

Ingen aning, men mer naturligt om man bor där.

Men nog är hörselapparater subventionerade i Sverige?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, men moraliskt rätt för någon boende i Sverige?

 

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

 

 

Nu är hon thailändare (bor där 3-4 månader om året) framför allt men visst jag kan hålla med dig finns säkert andra behöver det mer. Tanken att hon ska spara pengarna till hon blir gammal. Hon själv har nog aldrig haft den tanken "om det moraliskt rätt" jag ville inte lägga mig i det det upp till henne. Hon drog med sig en släkting som är samma hörsel skada för henne betyder pengarna mer men någon hörselmaskin vill hon inte ha.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, men mer naturligt om man bor där.

Men nog är hörselapparater subventionerade i Sverige?

 

 

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

 

 

Jo jag har för mig det också, det är bara halvblinda, som jag själv, som inte får något bidrag för nedsatt syn.    :blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilket Landsting hon tillhör. Jag tillhör Uppsala o där betalar man bara 300:-  för 2 hörapparater o man får "låna" dom i 3 år sen är det dina, efter 3 år rekomenderas man att byta till ett par nya. Har hörapparater själv sen 2006 o får dom utbytta efter 3 år

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag träffade min dam för 15 år sedan så lyckades jag övertala henne testa hörapparat i bkk det första gången hon använde då betalade jag själv så klart.Det bästa investerade pengar jag har gjort :) det tog nästan 14 dagar innan jag förstod kärleken gör en blind :haha: hon hade hörselskada, trodde det var bara dålig engelska som gjorde att det svårt att förstå varandra.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är hon thailändare (bor där 3-4 månader om året) framför allt men visst jag kan hålla med dig finns säkert andra behöver det mer. Tanken att hon ska spara pengarna till hon blir gammal. Hon själv har nog aldrig haft den tanken "om det moraliskt rätt" jag ville inte lägga mig i det det upp till henne. Hon drog med sig en släkting som är samma hörsel skada för henne betyder pengarna mer men någon hörselmaskin vill hon inte ha.

Att hon var Thailändare hade jag nästan förstått, men ok är hon där så pass mycket som 4mån så kan det ju vara praktiskt att vara inne i "systemet", den allmänna sjukvården är bättre än vad många här på MPR försöker göra sken av.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hon var Thailändare hade jag nästan förstått, men ok är hon där så pass mycket som 4mån så kan det ju vara praktiskt att vara inne i "systemet", den allmänna sjukvården är bättre än vad många här på MPR försöker göra sken av.

 

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

 

 

Dessutom kan man väl tycka att har man fått skadan i Thailand ärftligt eller via buller/skada så är det väl inte fel att få ersättning från Thailand?

Däremot om man får någon slags ersättning från Sverige också, då är det fel såklart 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kan man väl tycka att har man fått skadan i Thailand ärftligt eller via buller/skada så är det väl inte fel att få ersättning från Thailand?

Däremot om man får någon slags ersättning från Sverige också, då är det fel såklart 

 

 

I Sverige kan man få ersättning om anställer en person med handikapp. Men någon ersättning bara för man nästan döv ger dom inte till skillnad från Thailand [emoji12]Nu jobbar vi tillsammans våran firma och bidrar med massa skatte pengar till våran "välfärd" har Svedala så ingen behöver vara orolig för det.

Min dam fråga ( myndigheterna i Khonkaen) vem som har bestämt ge hörapparat mm lustigt nog fick svaret Thaksin Shinawatra trodde inte han styrde landet längre.

 

 

Jesper & Pakusa

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kontant bidrag för att spara till man blir pensionär är ett perfekt ämne för fredagen. Helst då från svenska skattebetalare.

Normalt är ett stöd för ett handikapp till för att användas i nuläget och inte som sparform.

Tummen ned för denna thailogik.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...