Jump to content
IGNORERAD

Thailändska barnsånger


Kim

Recommended Posts

För er med luuk krung's, thaibarn etc vill jag tipsa om möjligheten att lyssna och sjunga med i thailändska barnsånger på youtube.

Här några vanliga som era barn säkert gillar att lära sig, alternativt redan kan.

http://www.youtube.c...=rpXKxhsyaug#hq

http://www.youtube.c...=bE2avINY_Pw#hq

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Tack för att du tar dig tid att bjuda på sånt här...  :clapping:

Nu hade förvisso tanten redan hittat dessa, men säkert någon som inte vet om det.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ska testa dom på den lille (13 mån nu) när jag kommer hem i morgon.

Han brukar hoppa och applådera, han gillar verkligen musik.

Och kan han sen lära sig språket så är det ju perfekt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack Kim...

Misstänker nästan att du är en tankeläsare.  :wai::wai::wai:

---

Offtopic...

När Lillsvarten var 2 dagars gammal och reservmaten var slut och amningen inte hade kommit igång blev han så ledsen och grät så mycket.

Jag bar honom, gick runt och sjöng thailändska låtar för honom i en halvtimme.

Trött blev man, konstigt.

Dagen efter fick vi höra att hörseltestet som de gjorde på honom inte gav något svar.

"Okay, har jag sjungit en halv timme för en som inte hör?", tänkte jag. He he he

Ett nytt test visade att han hör. Det var bara att det första testet gjordes när han var så ledsen och grät så mycket.

---

Ska spela dem för Lillsvarten för nu är mina snälla låtar slut.

Här om dagen började jag introducera Caraboas Boa Loy för honom... he he he ingen babysång direkt.  :bag:

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim !

'

Vad hade du för söksträng på tuben när du hittade dessa ..?

// Baan

"Chang chang chang".. sökte nämligen desperat efter öltuber vid tillfället. ;)

Och när man väl får fram en thailändsk barnvisa så kommer det i regel upp nya barnvisor bland dom näraliggande tuberna på samma sida. Bara klicka sig fram.

Men bäst är förstås att söka med thaitext. Fast då får åtminstone jag kalla in frugan att skriva först.

Och söker du efter öltuber som jag gjorde, så kan du få fram en massa sådana här. ;)

En thailändsk barnvisa som jag faktiskt t o m behärskar själv.

http://www.youtube.c...=l_0esOjNueM#hq

"Elefantsången" är en i Thailand mycket populär barnvisa som alla kan och kan ni som farang sjunga den för thailändare när ni är på semester någonstans i landet så lovar jag att ni gör stor succe.

Så för eventuellt intresserade och orädda succemakare, här är tuben med hela texten.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tusen tack Kim...

Misstänker nästan att du är en tankeläsare.  :wai::wai::wai:

---

Offtopic...

När Lillsvarten var 2 dagars gammal och reservmaten var slut och amningen inte hade kommit igång blev han så ledsen och grät så mycket.

Jag bar honom, gick runt och sjöng thailändska låtar för honom i en halvtimme.

Trött blev man, konstigt.

Dagen efter fick vi höra att hörseltestet som de gjorde på honom inte gav något svar.

"Okay, har jag sjungit en halv timme för en som inte hör?", tänkte jag. He he he

Ett nytt test visade att han hör. Det var bara att det första testet gjordes när han var så ledsen och grät så mycket.

---

Ska spela dem för Lillsvarten för nu är mina snälla låtar slut.

Här om dagen började jag introducera Caraboas Boa Loy för honom... he he he ingen babysång direkt.  :bag:

---

Mvh

Magrood

Det sägs ju att barnen redan i magen lyssnar på den musik mamman lyssnar på, eller sjunger. Och att just den musiken sedan kan verka lugnande på spädbarnet efter födseln. Och det är väl inte en allt för vild gissning att du lyssnade på Carabao redan när du var havande. Så lillsvarten kanske "introducerades" redan då. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Elefantsången" är en i Thailand mycket populär barnvisa som alla kan och kan ni som farang sjunga den för thailändare när ni är på semester någonstans i landet så lovar jag att ni gör stor succe.

Så för eventuellt intresserade och orädda succemakare, här är tuben med hela texten.

Kim många gånger man vart uppe på scenen och sjungit

och efter en del chang kommer changlåten fram..

kommer ihåg när vi var ett gäng i Khon Kaen på "Taawandeng"

och jag smög upp på scenen framför 1000 pers vilken skön känsla

givetvis fanns det en filmkamera där och det filmades

Men tillbaka till barnvisorna, jag åkte med en taxichauför

några gånger mellan Bangkok & Pattaya och han lärde mig

en barnvisa som gick

apple, apple apple, malagoo, malagoo, malagoo

kluay kluay kluay som som som

apple, apple, malagoo, malagoo,

kluay kluay som som

apple, malagoo,

kluay som

Äpple, papaya, banan o apelsin

ungefär så gick den, kan du hitta den på

youtube oxå ???

Pingis som gärna vill hör originalet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim många gånger man vart uppe på scenen och sjungit

och efter en del chang kommer changlåten fram..

kommer ihåg när vi var ett gäng i Khon Kaen på "Taawandeng"

och jag smög upp på scenen framför 1000 pers vilken skön känsla

givetvis fanns det en filmkamera där och det filmades

 

Men tillbaka till barnvisorna, jag åkte med en taxichauför

några gånger mellan Bangkok & Pattaya och han lärde mig

en barnvisa som gick

apple, apple apple, malagoo, malagoo, malagoo

kluay kluay kluay som som som

apple, apple, malagoo, malagoo,

kluay kluay som som

apple, malagoo,

kluay som

Äpple, papaya, banan o apelsin

ungefär så gick den, kan du hitta den på

youtube oxå ???

Pingis som gärna vill hör originalet

Alltid kul att lyssna på farang som sjunger på thai. Det är komplimang alltså.  :great:

Får nog bidra med Svartens Wanipok av Carabao - om jag kan lära mig skicka upp filen på Youtube.

---

Angående sången Apple Sapparot Gluay Som - det är en jättefin dans till...

Om du kommer till Banthai-årsträff igår så kan jag försöka be de att ordna den dansen "just for you"  :pleasantry:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alltid kul att lyssna på farang som sjunger på thai. Det är komplimang alltså.  :great:

Får nog bidra med Svartens Wanipok av Carabao - om jag kan lära mig skicka upp filen på Youtube.

---

Angående sången Apple Sapparot Gluay Som - det är en jättefin dans till... ??? jag lärde mig malagoo

Om du kommer till Banthai-årsträff igår så kan jag försöka be de att ordna den dansen "just for you"

:pleasantry:   Shit att det var IGÅR... :yahoo:

Mvh

Magrood

Och Magrood kolla översättning på Losos nya låt-en komentar tack  :wild:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och Magrood kolla översättning på Losos nya låt-en komentar tack  :wild:

Ojj så kan det går.

Jag menar i år. Och det är den 5-7 juni, tror jag.

Inte säkert vi kan vara med, beror på biljettpriser.

---

Vad finns översättningen?

Jag kollar gärna, tycker om översättningar av låtar. Fast jag kan inte göra det så bra än.

---

Kim

Alfabetssången är jättebra! Även för de som vill lära sig skriva thai.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad finns översättningen?

Jag kollar gärna, tycker om översättningar av låtar. Fast jag kan inte göra det så bra än.

 

Mvh

Magrood

Magrood

den finns i Lär dig thai

Men hur var det nu med Malagoo el. Sapparot, vilken var det i låten

jag skulle vilja att någon hittade originalet på Youtube

Pingis som tackar för Jai gamlang

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

Alfabetssången är jättebra! Även för de som vill lära sig skriva thai.

Mvh

Magrood

Jajamen, den har även vi fullvuxna "thaistudenter" stor nytta av. Har för övrigt just denna alfabetssång på VCD inköpt i Thailand också.

Pingis. Känner till att du brukar sjunga Loso lite här och där i Thailand och jag är övertygad om att du gör jättesucce precis varenda gång. Själv gillar jag inte ens att sjunga karaoke för mig själv så att stiga upp på t ex Tawandaengs scen och dra en låt på thai finns inte ens på min världskarta. Att sjunga en thailändsk barnsång inför några thaibarn är fullt tillräckligt för mig. :)

Har också tänkt att jag ska lära mig sjunga nationalsången. Brukar ibland skoja med thailändare som frågar var jag kommer ifrån och säga Surin istället för Sverige. Nääääää, säger dom då och börjar pumpa mig på diverse frågor som jag svarar på, hela tiden uteslutande på thai. Har vid ett par tillfällen slutat med att dom mycket tvivlande helt enkelt sagt - Nå, om du är från Surin, sjung nationalsången då!

Och vid dessa tillfällen har jag djupt ångrat att jag aldrig brytt mig om att lära mig texten till den.

Men som sagt, dina Lososånger på thai öppnar nog väldigt många dörrar åt dig, gör thailändarna upprymda, glada och mycket intresserade av din person. Leder antagligen till väldigt mycket skoj.  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jajamen, den har även vi fullvuxna "thaistudenter" stor nytta av. Har för övrigt just denna alfabetssång på VCD inköpt i Thailand också.

Pingis. Känner till att du brukar sjunga Loso lite här och där i Thailand och jag är övertygad om att du gör jättesucce precis varenda gång. Själv gillar jag inte ens att sjunga karaoke för mig själv så att stiga upp på t ex Tawandaengs scen och dra en låt på thai finns inte ens på min världskarta. Att sjunga en thailändsk barnsång inför några thaibarn är fullt tillräckligt för mig.

Nja inte jättesucce varenda gång, det krävs att det är ganska mycket folk

och att dom är på partyhumör och hjälper till. Har gjort det på nån gata

där det vart typ 20 personer och det gör jag inte om  :nono:  

Quote

Har också tänkt att jag ska lära mig sjunga nationalsången. Brukar ibland skoja med thailändare som frågar var jag kommer ifrån och säga Surin istället för Sverige. Nääääää, säger dom då och börjar pumpa mig på diverse frågor som jag svarar på, hela tiden uteslutande på thai. Har vid ett par tillfällen slutat med att dom mycket tvivlande helt enkelt sagt - Nå, om du är från Surin, sjung nationalsången då!

Och vid dessa tillfällen har jag djupt ångrat att jag aldrig brytt mig om att lära mig texten till de

Kim det tar ca ett ½ år att lära sig en låt utantill

det går nog fortare för dig som pratar flytande

och nationalsången ligger på framtid, men den ska in

i huvudet någongång den tror jag skulle impa på folket

Pingis som oxå håller på att lära sig alfabetet

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingis

Du har rätt... Det var มะละกอ malagor som du säger.

http://www.youtube.c...ser/changerama2

---

Kim

Jag har hört att de förr i tiden i norra Thailand nära gränsen testade om en person var thai eller ej genom att be denne att sjunga nationalsången... :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja inte jättesucce varenda gång, det krävs att det är ganska mycket folk

och att dom är på partyhumör och hjälper till. Har gjort det på nån gata

där det vart typ 20 personer och det gör jag inte om  :nono:  

Kim det tar ca ett ½ år att lära sig en låt utantill

det går nog fortare för dig som pratar flytande

och nationalsången ligger på framtid, men den ska in

i huvudet någongång den tror jag skulle impa på folket

Pingis som oxå håller på att lära sig alfabetet

Jaså, det går att misslyckas med succen om man väljer fel tillfälle. Ja du om någon bör väl veta det bättre än mig som aldrig någonsin sjungit för publik på en scen eller gata.

Vad gäller min "flytande" thai så är det väl en sanning med modifikation. Jag saknar alldeles för mycket kunskap och ord för att själv anse mig flytande. Jag talar ofta bakvänt, får ofta ta stora omvägar för att förklara saker, säger fel ibland, saknar hela tiden ord osv. Men jag klarar i alla fall så pass mycket att jag aldrig behöver använda mig av engelska med thailändare. Och jag talar för det mesta thai även med dom thailändare som kan svenska.

Min fru talar jag dock bara svenska med sedan ett par år tillbaka... och hon talar thai med mig. Lite smålustigt men så är det, hon talar thai och jag svarar på svenska. Antagligen för att hennes svenskakunskaper numer vida överstiger mina thai.

Jag förstår dock thai ungefär dubbelt så bra som jag talar det, men så gissar jag att det är för dom flesta som lär sig ett helt nytt språk på gamla dar.

Känner mig alltså egentligen inte bekväm med att beskriva min thai som flytande, men eftersom det en gång var någon som sa att "behöver man inte använda något annat språk än thai i Thailand så anses man kunna tala flytande, punkt slut" så säger jag ändå så ibland. Men som sagt var, min thai har stora brister. Så ett halvår för att lära mig en Loso-låt behöver jag säkert. Och välsjungande behöver jag nog minst ett liv på mig för att bli.

Ps  I vintras när jag kom i samspråk med ett thailändskt par på en restaurang uppe i Nong khai så påstod dock mannen, precis när jag skulle avvika, att jag till deras stora förvåning talade bättre thai än vad dom själva gjorde.. ha ha. Men så är ju deras modersmål inte thai utan isaan/lao och han kanske av ovana fick anstränga sig för att hålla sig till enbart thai under vårt samtal, därav hans kommentar. Men hade vårt samtal glidit in på något specialområde, vad som helst så hade han förstås märkt mina ordbrister. Jag klarar tyvärr bara vardagsspråk/vardagsord.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

  Men hade vårt samtal glidit in på något specialområde, vad som helst så hade han förstås märkt mina ordbrister. Jag klarar tyvärr bara vardagsspråk/vardagsord.

Jag läste en så skön historia av Fredrik Lindström (språkprofessorn)

Han hade på ett party kommit i samtal med en kille, fredrik

försökte förklara för honom att det där med att vara född i ett språk

är otroligt viktigt, det man får med sig i barndommen är nästan omöjligt

att lära sig som vuxen. Skitsnack sa killen, jag har dom senaste 15 åren

jobbat på ett amerikanskt företag, jag äter, pratar o skiter engelska jag

pratar flytande punkt slut. Fredrik tittade på killen och sa följ mig, gick

sen ut i köket, tog fram en stor handduk la den på köksbordet.

Tog sen understa lådan bland köksverktygen, hällde ut innehållet på

handduken och bad killen tala om vad sakerna hette på engelska.

Det var brödkavlar, olika vispar, paletter, silar, olika mått osv.

kanske runt 25-30 grejjer. Killen vände och vred på sakerna

och började mumla...nötknäpparen.hm...

han hade tydligen klarat 2 saker hjälpligt när Fredrik sa

ska vi gå ut till garaget bland verktygen oxå.

Killen tittade ner i backen men svarade -du har rätt

Ett uppdrag

till Kim och ni andra, ta ut understa kökslådan och gå igen

sakerna vad heter dom på Thai (osthyvel) tex. och kan era

Teragg dom sakerna på svenska..

Pingis som gärna vill höra svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag läste en så skön historia av Fredrik Lindström (språkprofessorn)

Han hade på ett party kommit i samtal med en kille, fredrik

försökte förklara för honom att det där med att vara född i ett språk

är otroligt viktigt, det man får med sig i barndommen är nästan omöjligt

att lära sig som vuxen. Skitsnack sa killen, jag har dom senaste 15 åren

jobbat på ett amerikanskt företag, jag äter, pratar o skiter engelska jag

pratar flytande punkt slut. Fredrik tittade på killen och sa följ mig, gick

sen ut i köket, tog fram en stor handduk la den på köksbordet.

Tog sen understa lådan bland köksverktygen, hällde ut innehållet på

handduken och bad killen tala om vad sakerna hette på engelska.

Det var brödkavlar, olika vispar, paletter, silar, olika mått osv.

kanske runt 25-30 grejjer. Killen vände och vred på sakerna

och började mumla...nötknäpparen.hm...

han hade tydligen klarat 2 saker hjälpligt när Fredrik sa

ska vi gå ut till garaget bland verktygen oxå.

Killen tittade ner i backen men svarade -du har rätt

Ett uppdrag

till Kim och ni andra, ta ut understa kökslådan och gå igen

sakerna vad heter dom på Thai (osthyvel) tex. och kan era

Teragg dom sakerna på svenska..

Pingis som gärna vill höra svaret

Ehhh... är inte säker på att jag fixar det på något språk, ens om jag fick blanda språk. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag läste en så skön historia av Fredrik Lindström (språkprofessorn)

Han hade på ett party kommit i samtal med en kille, fredrik

försökte förklara för honom att det där med att vara född i ett språk

är otroligt viktigt, det man får med sig i barndommen är nästan omöjligt

att lära sig som vuxen. Skitsnack sa killen, jag har dom senaste 15 åren

jobbat på ett amerikanskt företag, jag äter, pratar o skiter engelska jag

pratar flytande punkt slut. Fredrik tittade på killen och sa följ mig, gick

sen ut i köket, tog fram en stor handduk la den på köksbordet.

Tog sen understa lådan bland köksverktygen, hällde ut innehållet på

handduken och bad killen tala om vad sakerna hette på engelska.

Det var brödkavlar, olika vispar, paletter, silar, olika mått osv.

kanske runt 25-30 grejjer. Killen vände och vred på sakerna

och började mumla...nötknäpparen.hm...

han hade tydligen klarat 2 saker hjälpligt när Fredrik sa

ska vi gå ut till garaget bland verktygen oxå.

Killen tittade ner i backen men svarade -du har rätt

Ett uppdrag

till Kim och ni andra, ta ut understa kökslådan och gå igen

sakerna vad heter dom på Thai (osthyvel) tex. och kan era

Teragg dom sakerna på svenska..

Pingis som gärna vill höra svaret

Precis det jag menar när jag säger att jag inte klarar av något specialområde på thai vad det än må vara. Däremot så kan nog kunskaperna inom specialområden vara lika skrala om man aldrig har fått tillfälle att gå i skola på sitt modersmål. Min fru har t ex khmer som modersmål och lärde sig thai först i skolan. Thai är dock det enda språk som hon nu, vid 29 års ålder, kan hundraprocentigt.

Likadant med min egen mor och hälften av mina släktingar, deras modersmål är meän kieli, tornedalsfinska, och svenska fick dom lära sig först när dom började skolan. Men nu, som vuxna är svenska faktiskt det enda språk där dom har alla orden.

Så att ha ett språk som modersmål räcker inte alltid om man inte också får sin utbildning på det språket samt hela tiden får umgås med människor som använder hela språket. I min frus och min mors fall så har hela deras modersmålsomgivning lika dålig utbildning på sitt eget språk som dom själva. Och kontentan blir att dom bara kan vardagsspråket trots att det är deras modersmål. Specialorden kan dom bara på svenska respektive thai.

Fast jag tror nog att min fru skulle kunna det mesta ur kökslådorna på svenska, däremot tror jag hon, lika lite som jag, vet vad osthyvel heter på thai. ;)

Hur som helst, det här med språk tycker jag är riktigt kul och din story tar jag med mig i bagen.  :yes:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tii bpaat cheed? :)

F.ö... Svenskan innehåller ca 100 000 ord. Av vilka gemene man använder ungefär 2000-5000.

Alltså talar ingen egentligen flytande svenska om man enbart ser till ordmängd.

Det viktiga är alltså inte mängden, utan att kunna förmedla sina tankar och ideer på ett adekvat sätt.

Vissa klarar det med ett betydligt mer begränsat ordförråd än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar ocksa tveksam till om oformagan att satta ratt engelska ord pa ovanliga koksredskap eller verktyg ska ses som att man inte talar engelska flytande, det ar valdigt fa av dessa prylar som jag kan namnge pa svenska. Jag har nu ocksa markt att med en vetgirig 3-aring som gar pa brittiskt dagis sa ar det allt oftare jag gar bet pa att namnge trad, blommor, faglar och insekter hon pekar ut pa engelska. Da vi bor i Thailand och jag inte ar nagon storre hortonom/zoolog sa kan jag oftast heller inte namnge dem pa svenska sa jag tror inte det ar min engelska som satter begransningarna for min utlarningsformaga. Ibland kan jag dock namnge dem pa thailandska till min dotters stora forvaning  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar vara från Thailands Bigbrother huset

där dom får i uppdrag att göra nått med Changsången

roligt verkar dom ha iallafall, kanske man ska lära sig

nån av dessa versioner, vilken verkar vara fräckast ?

Pingis som inte hinner med på alla orden

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte en barnsång kanske men en traditionell vaggvisa tror jag.

http://www.youtube.c...=SMP5bu3H9rM#hq

Mvh

Jens

:wai::wai::wai:

RoiEt, Tack så mycket.

Jag blev verkligen rörd av den sången.

Det är nog den första och enda vaggvisan jag kan... men bara första korta versen.

นอนซะหล่า หลับตาแม่สิก่อม

Sov, lilla sov.

Mamma ska sjunga för dig.

Det är en mycket fin vaggvisa på isaan.

Jag kan ingen vaggvisa på thai även om jag pratar thai med min mor eftersom jag växte upp på landet med släktingar på fars sida som pratar isaan.

---

Din länk verkar vara en film från en jättekänd klasisk bok Loog Isaan.

Mycket fin bok som bekriver livet i Isaan.

---

Tusen tack för en fin låt

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...