Jump to content
IGNORERAD

Inget mer Maipenrai!


noBuzz

Recommended Posts

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Jive

    2

  • Odin

    2

  • mancon

    1

Mest aktiva i denna tråd

Quote

http://www.bangkokpo...ore-mai-pen-rai

En bra och läsvärd artikel,  :great: , tycker jag.

Buzzen; var orolig ett kort tag där att du tänkte lämnna in.

Tyvärr så är den ju skriven på engelska i Bangok post, inte många thai som kommer läsa och reflektera över "mai pen rai" inte

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var verkligen bra. Det är alltid lätt att skylla på andra men en riktig förändring måste komma innifrån. Under 90-talet såg det ur som om Thailand var på rätt spår. Så är det inte längre. Jag gissar på att det kommer bli värre innan det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Buzzen; var orolig ett kort tag där att du tänkte lämnna in.

Jag med!  ;)

Quote

En bra och läsvärd artikel,  :great: , tycker jag.

Jajamen Buzzen!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger mycket i artikeln och jag kan inte heller se att nagot kommer andras inom overskadlig framtid. Det allvarligaste problemet med maipenrai-kulturen ar den inbyggda respekten for puu yai, patroniseringskulturen, som gor att undermalig skola, olikhet infor lagen och korruption, Thailands i sarklass storsta problem, aldrig kan addresseras.

Tyvarr ligger detta sa djupt i Thailands kultur att bara en mycket otrevlig handelse kan forandra status-quo. Underklass, medelklass eller overklass; alla inser problemet men alla hittar samtidigt nagot som ar bra for just dem med status quo och det kravs ganska mycket for ett land att inse att det ar den grundlaggande kulturen/traditionen som maste andras. For samtidigt sa ar det ju maipenrai-kulturen som gor Thailand unikt och populart. Om den forsvinner ar Thai fortfarande Thai da?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ligger mycket i artikeln och jag kan inte heller se att nagot kommer andras inom overskadlig framtid. Det allvarligaste problemet med maipenrai-kulturen ar den inbyggda respekten for puu yai, patroniseringskulturen, som gor att undermalig skola, olikhet infor lagen och korruption, Thailands i sarklass storsta problem, aldrig kan addresseras.

Tyvarr ligger detta sa djupt i Thailands kultur att bara en mycket otrevlig handelse kan forandra status-quo. Underklass, medelklass eller overklass; alla inser problemet men alla hittar samtidigt nagot som ar bra for just dem med status quo och det kravs ganska mycket for ett land att inse att det ar den grundlaggande kulturen/traditionen som maste andras. For samtidigt sa ar det ju maipenrai-kulturen som gor Thailand unikt och populart. Om den forsvinner ar Thai fortfarande Thai da?

Atom,

En mycket intressant observation, som vanligt från din sida. Nästan lika spännande som kollegan uttryckte det. Får väl återkomma till det när lusten så att säga faller på.  :mdr:  

http://tankafett.com/full.php?id=6899

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är för jävligt med all industrimat o alla dessa kemikalier som gör oss sjuka.

T,ex. mjölkskandalen i kina, fast det är ju tydligen inte bättre i europa

Children are drinking low quality milk because the suppliers are using imported powdered milk and over diluting it, while Thai farmers, encouraged by the authorities to adopt dairy farming as Thailand is always short of milk end up having to dump their (real) milk in protest because there's no market for it. Ridiculous?

The authorities say some plants are deemed hazardous, hence farmers have to use chemical products instead, while studies by the Health Ministry say that between 1998 and 2003, more than 2,000 farmers each year fell sick because of agricultural chemicals, with 30 deaths in 1999 alone. Absurd?

Children drinking poor quality milk while industry and bureacracy get rich on their milk monopoly? Mai pen rai - only poor kids have to drink school milk.

Organic herbs get banned because big business lobbyists have more money than government officials have morals? Mai pen rai - the Academy Fantasia all-stars reunion is on TV. Priorities, don't you know?

från länken

http://www.bangkokpo...ore-mai-pen-rai

som sagt lika illa här

http://www.svd.se/ny...kel_2099259.svd

http://www.svd.se/ny...kel_2506291.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

En läsvärd och bra artikel. Håller med författaren till fullo.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom!

Jag tror att du underskattar de goda krafterna och att du är lite väl pessimistisk.

Den konservativa eliten i Thailand kan möjligen fördröja utvecklingen mot ett modernt demokratiskt samhälle, men knappast förhindra den.

Thailand har redan kommit en bit på väg och med gränserna fortsatt öppna såväl på land som i cyberrymden, så kommer det snart att höras ett växande muller från folkdjupen och bollen kommer rulla allt snabbare och med växande storlek.

Thailand är inte tillräckligt stort för att kunna värja sej mot influenser från den öppna omvärlden och intrycken utifrån kommer att ändra perspektivet samt människor kommer, med ökad medvetenhet, att börja våga ställa krav.

Det är vad jag tror.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive,

Jag hoppas att du har ratt men jag ar inte sa optimistisk. Jag har haft fordelen att lara kanna thailandare fran diverse samhallsklasser och min senaste nya "klassbekantskap" ar fran den yppersta overklassen. Tyvarr, for manga kanske, maste jag meddela att jag har en valdigt positiv bild av dessa manniskor som ofta beskrivs, aven har pa MPR, som mycket otrevliga individer. Nastan alla ar utbildade utomlands och vill garna se Thailand bli ett Sverige eller atminstonde UK. Problemet ar vagen dit. Valdigt fa thailandare vill inse att det finns ett grundlaggande problem i kulturen/traditionen da det ar grunden for allt som ar thai, kwampenthai for att traverstera en beromd MPR-skribent. Det ar inte bara over- och medelklassen som maste ge efter, arbetarklassen maste ocksa inse att det kravs mer an sanuk & sabai om man ska kunna lyfta sig ett steg. Har i Kina finns det manga foraldrar som lagger upp till 30% av sin inkomst pa extra utbildning for sina barn och en battre framtid; valdigt fa thailandare skulle avsta en mia noi eller en sang som kvall med polarna for en sa langsiktig investering.

Men, visst fan ar thailandare generellt sett trevligare an kinser sa vem ar jag att saga att de har fel i sina prioriteringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom!

Vad gäller erfarenhet av och kunskap om Thailand, så är jag närmast att betrakta som en novis jämfört med dej.

Jag läser med stort intresse dina inlägg och lär mej något nytt varje gång

Trots detta, så vågar jag ändå sticka ut och hugga lite och förlitar mej då på naturens strävan att få tingen i balans.

För nån j***a ordning måste ju även Thailand kunna uppnå.

Det finns ju tydligen gott om sunt förnuft och intelligens även här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så, de flesta förstår eller vill inte förstå att barnen är Thailands framtid, utbildning skapar möjligheter, det är kanske så att barn får man man pga de behövs för försörjningen, längre fram, anders är förvånad hur man kör med ungarna, men att tänka på deras framtid. Nada.

Det är STOR skillnad mellan de välbesuttna och de som ej har något eller inte förstår att de ska ha rätt och få något...

Som många av er inte förstår, detta är inte SOCIALSverige, många av er låter omogna när ni skriver, men det är min åsikt-

Har tänkt många gånger, på en sak: I Sverige och i många länder , få ett jobb så ska du vara 35 och ha 45 års arbetserfarenhet.

Sverige är fullt av människor som har åsikter om alla länder, utanför Sverige...

Proffstyckare går det 15 på dussinet, Det är beklämmande.

Vet ni vilken som uppfostrade oss till det, Jo Palme, han talade om för oss Vi har det bra, tänk på alla andra stackars människor, Nu har vi två miljoner här. 

Ska hädanefter ej skriva "skit" här i detta öppna forum, utan koncentrera mig på Forum Buriram,    Lycka till Skitstövlar  :wai:

Avslutar med lyssna till Riff, Raff med ACDC  med en hälsning till han som förde in musik i skrivandet, vill läsa mer från Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive,

Tack for dina fina ord.

Nar vi kritiserar Thailand angaende demokratisk-, social-, och ekonomisk utveckling ska vi samtidigt komma ihag att de trots allt ar battre an de flesta andra Sydostasiatiska lander och att de hade riktigt bra utveckling nagot decennium fram till kraschen 97.

Det ar ett jobbigt lage for Thailand nu; de outbildade har relativt sett for hoga loner och de utbildade har for dalig utbildning. Finns valdigt fa utlandska investerare utanfor turismsektorn som ens overvager att etablera sig i Thailand nar det finns battre alternativ som Indien och Kina sa det finns nog ingen hjalp utifran att forlita sig pa som det gjorde pa tidigt 90-tal.

Jag tror som du Jive att det kommer ga framat i Thailand, om an sakta, men min uppfattning ar att de flesta thailandare tycker att det ar ganska bra i Thailand aven om de gnaller lite ibland, precis som vi svenskar gor. Far de inte bukt med maipenrai-kulturen, och det kommer att ta valdigt lang tid, far nog Thailand rakna med att relativt manga andra asiatiska lander bli fattigare. Thailand har inga naturresurser, forutom vacker natur och gynnsamt vader, sa de far forlita sig pa humankapital. Sa lange man da har en undermalig skola, gigantisk korruption och saknar likhet infor lagen ar det svart att se nagon snabb utveckling. Jag har garna fel dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ar inte bara over- och medelklassen som maste ge efter, arbetarklassen maste ocksa inse att det kravs mer an sanuk & sabai om man ska kunna lyfta sig ett steg. Har i Kina finns det manga foraldrar som lagger upp till 30% av sin inkomst pa extra utbildning for sina barn och en battre framtid; valdigt fa thailandare skulle avsta en mia noi eller en sang som kvall med polarna for en sa langsiktig investering.

Kommer ihåg när jag i slutet av år 2001 övernattade i en liten by i provinsen Sisaket. Huset var inte mycket att skryta över och vad som erbjöds var en bastmatta på golvet att ligga på för vårt sällskap (4 unga tjejer och jag). Bondefamiljen vi bodde hos hade inga statusprylar alls att skryta över, men deras 22 åriga dotter Pim gick ändå just då sista året på universitetet och är numera gift, bosatt och jobbandes för hyfsad lön i Bangkok.

Själv satt jag på kvällen i Sisaket med alla dom lika statusprylslösa bygranngubbarna och samtalade i mörkret framför huset och jag kommer så väl ihåg dom två gubbar som med stolthet räknade upp hur många av deras barn som fått studera högt. Inte ett ord av skryt om bilar, fina hus, guld, pengar, mia nois osv, enbart om sina barns långa utbildningar som dom med ett livs hårt arbete stolt betalat för.

Min egen fru föddes av väldigt unga outbildade föräldrar i en hydda utan vare sig elström, rinnande vatten eller några andra moderna bekvämligheter. Men med ett hårt mödosamt arbete och ett sunt leverne har familjen under hennes, och hennes tre yngre bröders uppväxt ändå lyckats bygga upp en bra tillvaro, ett fint hus samt betalt utbildning åt sina barn.  Visst har det varit kärvt och min fru har för familjeekonomins skull tillbringat flera års skollov jobbande hos släktingar nere i din provins Chachoengsao, tre år studerande gymnasiet och samtidigt fabriksarbetande, boende hos släktingar utanför Bangkok samt 4 år boende på elevhem i stan Surin under högskolestudierna som föräldrarna jobbat hårt för att orka betala.

Hennes utbildningen har helt klart prioriterats före diverse nödvändiga hus- och affärsrörelseförbättringar och helt säkert före sangsom, kortspel och mia nois.

Visst ligger det mycket i det du skriver att thailändare generellt måste inse att sanuk och sabai måste läggas åt sidan om familjen ska kunna lyfta sig, men att det skulle vara "väldigt få" thailändare som faktiskt uppoffrar sig tycker jag inte. Själv ser jag en hel del uppoffrande föräldrapar i vår by och det är faktiskt förvånande många unga tjejer och killar i vår närmsta bybekantskapskrets som studerar, eller har studerat på universitetsnivå.

Tror nog dom föräldraparen är fullt jämförbara med dom i Kina och dom är dessutom inte speciellt ovanliga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Visst ligger det mycket i det du skriver att thailändare generellt måste inse att sanuk och sabai måste läggas åt sidan om familjen ska kunna lyfta sig, men att det skulle vara "väldigt få" thailändare som faktiskt uppoffrar sig tycker jag inte. Själv ser jag en hel del uppoffrande föräldrapar i vår by och det är faktiskt förvånande många unga tjejer och killar i vår närmsta bybekantskapskrets som studerar, eller har studerat på universitetsnivå.

Tror nog dom föräldraparen är fullt jämförbara med dom i Kina och dom är dessutom inte speciellt ovanliga.

Hej Kim,

"Valdigt fa" ar ju ett luddigt uttryck som kan tolkas som "runt 10%", vilket var min avsikt, eller kanske "1%", vilket inte var min avsikt. Helt klart finns det thailandska foraldrar som ar beredda att gora uppoffringar for sina barns utbildning och framtid men de ar for fa. Jag har ingen tid att googla nu men jag laste for nagot ar sedan en rapport som placerade Thailand i den asiatiska botten over hur mycket pengar, i procent av sin inkomst, foraldrarna lade pa sina barns utbildning. Om man da betanker att den thailandska staten ligger daligt gallande satsning pa den statliga skolan sa forstar man att utbildningsklyftan vidgas mot de utvecklade asiatiska landerna och att den tyvarr aven okar mot de lander Thailand borde kunna konkurrera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Del av inkomst som laggs pa utbildning i Thailand ar i snitt genomsnittligt for regionen om jag inte missminner mig. Dock sa ar det intressant att i ett land med pa pappret fri grundutbildning sa manga betalar sa mkt som de anda gor.

Tyvar sa verkar vi se en negativ trend dar skillnaden mellan utbildade/outbildade eller rika/fattiga okar. Relevansen av utbildning i Thailand ifragasatts konsekvent och trender verkar vara att medel/hoginkomstagare spenderar okade summor pa sina barns utbildning medan utveckling for barn med outbildade/fattiga foraldrar har stagnerat.

I ett land dar larare tar extrabetalt for att lara ut hela laroplanen och den fria mjolken blandas ut for att nagon skall kunna gora sig en hacka sa stalls kostnaden for utbildning pa sin spets. Vidare sa finns det ofta en hog "oppertunity cost" som manga familjer inte kan hantera. Den langsiktiga och potentiella vinsten med att satsa pa utbildning for barnen vagt emot den direkta kostnaden och eventuella inkomstbortfallet gor det ibland omojligt for foraldrar att "valja" att satsa pa utbildning.

Man kan saga vad man vill om det thailandska utbildningssytemet men en sak ar glasklar - socio-ekonomisk orsaker ar de storsta hindren - kostnaden exkluderar barn fran systemet. Huruvida skulden enbart skall laggas pa snala foraldrar, korrupta larare/administratorer eller staten kan de larde tvista om.

For att aterknyta till relevansen av utbildning sa maste jag saga att det ar lite beklammande att se hur utdaterad undervisningen ar ibland. Visst ligger alltid en laroplan efter och det ar naturligt med ett deceniums forskjutning. Men i Thailand's fall ar det extra tydligt. Bristen pa konkurrenskraftiga utbildningsalternativ ar tydlig och idag ar tyvar inte sambandet mellan utbildning och framtida "vinst"/"aterbetalning" sarskilt tydligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Wille, du har givetvis ratt i det du skriver, det ar ju onekligen "ditt" amne. Det jag tycker ar konstigt ar att jag har fortfarande aldrig talat med en thailandare som tycker att den thailandska allmanna skolan ar bra. I min hemprovins finns det ett flertal privata alternativ som jag sett fatt OK omdommen och som inte kostar mer an att de flesta familjer skulle ha rad (dock langt ifran alla) om de gjorde den prioriteringen. Fragan ar ju da; varfor gor de inte det? Ar det for att:

1) De tycker att det borde vara statens uppgift att tillhandahalla adekvat utbildning, vilket de flesta svenskar tycker?

2) Ar det for att de inte tycker att utbildning lonar sig?

3) Ar det for att de tycker att pengarna kommer till battre nytta nagon annanstanns?

4) Eller for att de inte bryr sig?

Det basta for Thailand som land vore givetvis att mer resurser, inte enbart finansiella, lades pa den allmanna skolan sa att forbattringen kommer alla till lags. Med tanke pa hur lang tid en sadan forandring kommer att ta, minst en larargeneration antar jag, sa maste nog betydligt fler foraldrar, las fader, vara beredda att offra en del sanuk & sabai om deras barn ska fa det battre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även i Sverige, där utbildningen är fri för alla väljer ju betydligt färre barn till arbetare att utbilda sig högt jämfört med barn till akademiker. Så det är väl inte så jätteförvånande att samma fenomen återfinns i Thailand där det dessutom är en ekonomisk fråga.

Ni skriver dock bra och trovärdigt både två, Wille och Atom (som vanligt). Håller med till fullo.

Däremot vill jag nog hävda att det är fler än 1-10% av familjerna på landsbygden i vår by som i dagsläget väljer att bekosta utbildning åt sina barn på universitetsnivå. Hur kvalitativt bra utbildningen är kan förstås diskuteras.

Här en färsk bild av frugans kusin Om som har ett år kvar av sina 5 åriga studier till biologilärare på Rajabaht Surin. Hennes föräldrar har det väldigt tufft att få ihop pengar till studiekostnaderna men kämpar på och på något sätt går det trots allt. Kommer ihåg hur dom suckande beklagade sig över att hon valt att studera 5 år mot dom från från början planerade 4.

Hennes familjs situation är inte på något sätt unik utan tycker jag väldigt vanlig i vår by. Många är dom familjer som har sina snart vuxna barn studerande på universitetsnivå. Om det är representativt även för andra Isaanbyar har jag dock ingen aning om.

Om.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Då statistik visar att Thailand lägger en väldigt stor av skattepengarna på skolväsendet, så borde ju utbildningskvaliteten vara lite högre kan man tycka.

Men där har vi nog "Po Jai" problematiken igen som spökar eftersom det i samhället inte vågas ställa öppna och tillräckliga krav på lärarnas kunskaper, fortbildning och förmåga att lära ut saker.

Ett stort problem som jag har uppfattat det i den Thailändska skolan är att eleverna i klassrummet förväntas att inte fråga om något som de inte förstår. Att göra så inför klasskamraterna skulle försätta läraren i en pinsam situation för då det blir uppenbart att läraren har misslyckats med att förklara så att alla begriper, och att öppet tala om att man inte begriper ett sammanhang innebär ju också för eleven att hon eller han förlorar ansiktet. Frågor och djupare förklaringar skall istället klaras av vid sidan av den ordinarie skoldagen för då skall dessa elever erbjudas extraundervisning (mot betalning) av läraren. Ibland sker denna undervisning i lärarens hem eller i skolan när de andra eleverna har gått hem.

Vilka har råd att läsa extra (rien piset), de fattiga eller de som har föräldrar med pengar?

Källa:

http://www.nationmas...ent-expenditure

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Då statistik visar att Thailand lägger en väldigt stor av skattepengarna på skolväsendet, så borde ju utbildningskvaliteten vara lite högre kan man tycka.

Men där har vi nog "Po Jai" problematiken igen som spökar eftersom det i samhället inte vågas ställa öppna och tillräckliga krav på lärarnas kunskaper, fortbildning och förmåga att lära ut saker.

Ett stort problem som jag har uppfattat det i den Thailändska skolan är att eleverna i klassrummet förväntas att inte fråga om något som de inte förstår. Att göra så inför klasskamraterna skulle försätta läraren i en pinsam situation för då det blir uppenbart att läraren har misslyckats med att förklara så att alla begriper, och att öppet tala om att man inte begriper ett sammanhang innebär ju också för eleven att hon eller han förlorar ansiktet. Frågor och djupare förklaringar skall istället klaras av vid sidan av den ordinarie skoldagen för då skall dessa elever erbjudas extraundervisning (mot betalning) av läraren. Ibland sker denna undervisning i lärarens hem eller i skolan när de andra eleverna har gått hem.

Vilka har råd att läsa extra (rien piset), de fattiga eller de som har föräldrar med pengar?

Källa:

http://www.nationmas...ent-expenditure

Att jag nämde att kvalitén på utbildningen förstås kan diskuteras var för att detta stötts och blötts på forumen till leda sedan många år tillbaka.

Vad gäller kvalitén på min egen frus landsortsutbildning så kan jag dock konstatera att kunskaperna i alla fall var fullt tillräckliga för att på komvux läsa in ett komplett svenskt (3-årigt) gymnasiebetyg med högsta betyg i dom flesta ämnen. Och det trots problematiken med ett helt nytt språk osv. Hur hon kommer att kunna hävda sig på svensk högskola kommer att visa sig så småningom och det får jag återkomma till då.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Kim,

Först får jag väl säga grattis till din frus fina studieresultat.

Roligt för henne och dig att studierna flyter på så bra.

Men om resultatet här i Sverige kan knytas till utbildningskvaliteten i din frus thailändska skola vet jag inte.

Förkunskaper är naturligtvis bra att ha, men studierna i Thailand bör väl ändå bara vara en liten del av framgången.

Snarare är det väl så att studieresultaten här i Sverige speglar din frus intilligens och flit mer än hennes gamla meriter. 

Eller va?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

Först får jag väl säga grattis till din frus fina studieresultat.

Roligt för henne och dig att studierna flyter på så bra.

Men om resultatet här i Sverige kan knytas till utbildningskvaliteten i din frus thailändska skola vet jag inte.

Förkunskaper är naturligtvis bra att ha, men studierna i Thailand bör väl ändå bara vara en liten del av framgången.

Snarare är det väl så att studieresultaten här i Sverige speglar din frus intilligens och flit mer än hennes gamla meriter. 

Eller va?

Mvh

Visst är hon flitig så det har säkert med saken att göra. Men jag tror inte man klarar av en svensk gymnasieutbildning om man inte redan har förkunskaperna som krävs. Speciellt inte som det sker på ett nytt och tidigare främmande språk.

Vad gäller högskolestudierna så blev dom uppskjutna pga graviditet. Men hon är antagen och börjar antingen till höst eller vårterminen. Vårterminen tycker jag blir bäst för då kan vi tillbringa några höstmånader i Thailand. ;)

Väl där får vi se hur det går? Men jag gissar att det är betydligt svårare att genomföra en universitetsutbildning på ett språk man lärt sig som vuxen än om man är infödd svensk. Så det kan nog bli jobbigt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim din fru har nog fortfarande kvar sin förmåga att lära in, de e värre me oss gamla stötar. Lära gamla hundar sitta osv.//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim din fru har nog fortfarande kvar sin förmåga att lära in, de e värre me oss gamla stötar. Lära gamla hundar sitta osv.//Janne

Jo för oss gammelstötar är nog allt lärande i princip omöjligt. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog E körkort (Tungt släp)i sommras, å då läser man först in det vanliga körkortet (B)sedan är det en tillägs bit för E delen, det va en pers kan jag säga. Man har ju minne som en fiskmås. Från att ha 5:a i matte i grundskolan så hade jag våldsamma problem med Brutto, nytto & totalvikter och beräkningarna därimellan :read:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...