Jump to content
IGNORERAD

Bilkostnad?


cpo

Recommended Posts

Hej

Har hus i Udon Thaniområdet. Håller på som bäst att bestämma mej för om familjen (frun+2 barn) ska bo i Sverige eller om jag ska vara i Thailand cirka ett halvår varje år. Räknar förstås på olika kostander. Kollar konsumentverkets listor om medelvärden på kostnader för olika slags familjer. Det jag nu undrar är vad är en medelkostnad för bil i Thailand? I Sverige är det satt till 3.000 (kr) per månad. Är det en rimlig kostnad att räkna med även i Thailand. Andra kostnader i Thailand, eller rättare vad som går ut i vår familj per månad har jag ganska klart för mej.  Självklart känner jag till elementa som inte behöver påpekas, beror på bil, årsmodell, hur långt man kör bla bla...Men för allt finns medelvärden ex anses 1500 mil per år i Sverige vara ett medelvärde, en normal bil är vad jag är intresserad av. 

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

 Självklart känner jag till elementa som inte behöver påpekas, beror på bil, årsmodell, hur långt man kör bla bla...

Ja, då är det ju bara skatt och försäkring du inte har nämt, om inte det ingår i "bla bla". Eller tänker du på värdeminskningen på bilen? En begagnad bil behåller nog andrahandsvärdet mycket bättre här, jämfört med Sverige.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

jag känner inte till ex. bensinpriset, försäkringskostanden, inköpspriset på olika bilar, hur snabbt prisfallet sker i Thailand till andrahandsvärde etc. Men jag förutsätter att ni som bor alltid i Thailand väl känner till vilka kostander ni har för bil per år exempelvis. Är det samma kostnadsläge för bil som i Sverige är det ju lätt - då är det bara att räkna det som cirka 3.000 SEK per månad. Men när jag varit där och hyrt bil tycker jag det verkar billigare med ex.vis bensinen, men jag kollade inte så noga då....

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare men har aldrig räknat på det. 

Ett exempel kolla vad en stor service kostar i sverige och jämför. Eller bara en timma på verkstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle väl säga att 3000 kr räcker gott för att äga och köra en normal bil i Thailand. 

3000kr är väl mindre än vad det kostar för 1,5 tim på märkesverkstad i Stockholm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle väl säga att 3000 kr räcker gott för att äga och köra en normal bil i Thailand. 

Hej och tack! Det låter i så fall betryggande. Alltid bra att ha siffror när man ska lägga upp en trolig budget.

Tack!

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

3000kr är väl mindre än vad det kostar för 1,5 tim på märkesverkstad i Stockholm ?

För normal 1000 milaservice betalar jag inkl. oljebyte och filter på Toyota märkesverkstad knappt 2000 Baht. Då tvättar dom bilen in och utvändigt efter servicen är gjord. Tar ett par timmar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3000kr är väl mindre än vad det kostar för 1,5 tim på märkesverkstad i Stockholm ?

ingen aning. Har inte bott i Sverige på flera år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För normal 1000 milaservice betalar jag inkl. oljebyte och filter på Toyota märkesverkstad knappt 2000 Baht. Då tvättar dom bilen in och utvändigt efter servicen är gjord. Tar ett par timmar. 

Intressant!

Vad skulle den servicen kosta i Sverige tippar du?

Har du någon aning vad en stor service skulle kosta om man jämförde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Vad skulle den servicen kosta i Sverige tippar du?

Har du någon aning vad en stor service skulle kosta om man jämförde?

Jag brukar räkna på att 1kr = 1baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Vad skulle den servicen kosta i Sverige tippar du?

Har du någon aning vad en stor service skulle kosta om man jämförde?

När jag gjorde 8000 mila servicen för ett tag sedan var det s.k stor service. Byte av alla oljor,motor,bakaxel,bromsvätska,byte av olja i automatlådan,alla bromsar gicks igenom. T.o:m plockade isär mina trumbromsar bak och byte någon fjäder. Tog nog fan 5 timmar. Betalade för rubbet ca 6.000 Baht. Har en Toyota Fortuner.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde 8000 mila servicen för ett tag sedan var det s.k stor service. Byte av alla oljor,motor,bakaxel,bromsvätska,byte av olja i automatlådan,alla bromsar gicks igenom. T.o:m plockade isär mina trumbromsar bak och byte någon fjäder. Tog nog fan 5 timmar. Betalade för rubbet ca 6.000 Baht. Har en Toyota Fortuner.

Tack thomas!

6000 baht i Sverige kostar det i Stockholm när du kommer in i receptionen och dom säger hej.

Skulle vara kul om någon visste vad toyotas märkesverkstad tar per timma i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har nu lyckats räkna ut att det i mitt fall totalt kommer att bli mellan 4 och 7 tusen SEK billigare (spridningen beror på att det är lite oklart hur stor boendekostnaden blir i Sverige) per månad att vi alla bor i Sverige jfr med att jag ska åka vara där cirka ett halvår i taget. Detta är då utan att flygresor är inräknade. Även dem hoppas jag blir färre när vi alla bor här. Alltså kan jag nu i lugn och ro bestämma mej för att det får bli PUT nästa år som ska gälla och inte det kringflackande livet. Alltid bra att räkna på en del alternativ!

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har nu lyckats räkna ut att det i mitt fall totalt kommer att bli mellan 4 och 7 tusen SEK billigare (spridningen beror på att det är lite oklart hur stor boendekostnaden blir i Sverige) per månad att vi alla bor i Sverige jfr med att jag ska åka vara där cirka ett halvår i taget. Detta är då utan att flygresor är inräknade. Även dem hoppas jag blir färre när vi alla bor här. Alltså kan jag nu i lugn och ro bestämma mej för att det får bli PUT nästa år som ska gälla och inte det kringflackande livet. Alltid bra att räkna på en del alternativ!

mvh

cpo

Men det kostar om du, frugan eller ni ska åka över till Thailand varje gång också sedan. Jag tror inte att alla kommer att vara i Sverige hela tiden framöver.

Har du räknat in det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Världens dyraste britt och jänkare sålda på auktion

RM Sotheby’s auktionsfirma brukar bjuda på det lilla extra, så även denna gång i Monterey på USA:s västkust. 21 bilar sprängde miljondollarsvallen och totalt såldes bilar för galna 117,9 miljoner dollar vilket motsvarande 991 miljoner kronor.

Dyraste bilen blev den Jaguar D-Type som vann Le Mans 24-timmarslopp 1956 som ropades in för 21 780 000 dollar vilket motsvarar närmare 183 miljoner kronor. Det gör bilen till den dyraste brittiska någonsin att klubbas på en auktion.

Auktionens tredje dyraste bil stod för nästa nationella rekord. Det första tillverkade exemplaret av den legendariska modellen Shelby Cobra, mytomspunna CSX 2000, gick för 13 750 000 dollar, strax över 115 miljoner kronor, och placerar sig i och med det i topp för amerikanska bilar sålda på auktion.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-10-11 at 11:49, skrev cpo:

Hej

Har hus i Udon Thaniområdet. Håller på som bäst att bestämma mej för om familjen (frun+2 barn) ska bo i Sverige eller om jag ska vara i Thailand cirka ett halvår varje år. Räknar förstås på olika kostander. Kollar konsumentverkets listor om medelvärden på kostnader för olika slags familjer. Det jag nu undrar är vad är en medelkostnad för bil i Thailand? I Sverige är det satt till 3.000 (kr) per månad. Är det en rimlig kostnad att räkna med även i Thailand. Andra kostnader i Thailand, eller rättare vad som går ut i vår familj per månad har jag ganska klart för mej.  Självklart känner jag till elementa som inte behöver påpekas, beror på bil, årsmodell, hur långt man kör bla bla...Men för allt finns medelvärden ex anses 1500 mil per år i Sverige vara ett medelvärde, en normal bil är vad jag är intresserad av. 

mvh

cpo

 

Hur gick det för er?

Fick du hit familjen?

Håller dina kalkyler?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On ‎2015‎-‎10‎-‎11 at 13:10, skrev cpo:

Hej

Har nu lyckats räkna ut att det i mitt fall totalt kommer att bli mellan 4 och 7 tusen SEK billigare (spridningen beror på att det är lite oklart hur stor boendekostnaden blir i Sverige) per månad att vi alla bor i Sverige jfr med att jag ska åka vara där cirka ett halvår i taget. Detta är då utan att flygresor är inräknade. Även dem hoppas jag blir färre när vi alla bor här. Alltså kan jag nu i lugn och ro bestämma mej för att det får bli PUT nästa år som ska gälla och inte det kringflackande livet. Alltid bra att räkna på en del alternativ!

mvh

cpo

 

Hej @cpo

 

Som andra redan har frågat. Vore intressant att höra om kalkylen håller.

Jag gör ju tvärt om, flackar fram och tillbaka. Säkerligen inte det mest ekonomiska. Men uppskattar Thailand så mycket att det lätt är värt de extra pengarna. :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Räknade på min Suzuki Ertiga som nu är tre år. Försäkring, bränsle LPG, däck, service, andrahandsvärdesminskning. Jag har kört 30000 km per år. Månadskostnad c:a 8000 baht. Tror det är svårt att komma under med fabriksny bil.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...