Jump to content
IGNORERAD

Svenskstudier


Kawa

Recommended Posts

Hejsan !

Vad är de för regler som gäller för att börja studera svenska för nyinlyttad från Thailand. Måste hon ha svensk personnummer och finns det möjlighet att få någonslags studiebidrag ? Om man har studerat på universitet i hemlandet kan det påverka rätten att få studiebidrag ?

Det är lättare att hitta ressällskap än att bli av med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Folkuniversitetet i bl.a. Jönköping har kurser i svenska.

Svenska för nybörjare

Denna kurs passar dig som nyligen har kommit till Sverige för att stanna en längre eller kortare tid och vill bli bekant med det svenska språket och den svenska kulturen.

Lärare

Lena van der Waard

STARTDATUM: 2009-02-03

TID:

Ti 19:00-20:30

PLATS:

Folkuniversitetet

Skolgatan 25 B

JÖNKÖPING

STUDIETIMMAR: 24

SAMMANKOMSTER: 12

VECKOR: 12

PRIS: 1050:-

ARR.NR: 820302

http://www.folkunive.aspx?id=146578

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Tack Siam-Nilsson ! De var intressant... hadde glömt att vi har en folkhögskola i stan...[img alt=wub]http://../../Smileys/default/wub.gif

Hej,

Min egen fru gick och pluggade svenska på Folkuniversitetet i Göteborg när hon flyttade hit till Sverige för ca 5 år sedan.

Hon var nöjd med den introduktionskursen, och vi tyckte att det var bra att hon kom igång med studierna så fort som möjligt i väntan på att hon skulle kunna få börja på SFI.

Klasserna på Folkuniversitetet var bara hälften så stora som på SFI, och studiemotivation hos dem som gick där var också högre än vad hon upplevde hos flertalet elever som gick på SFI.

Kanske det berodde på att de själva hade betalt studieavgiften och på så vis värdesatte tiden bättre. (SFI är ju gratis.)

Via kursen på Folkuniversitetet, så fick hon också ett studieförsprång när hon väl började på SFI.

Det är säkert olika från plats till plats, men i Göteborg var det mycket nationella grupperingar där bla de flesta thaitjejerna hängde med varandra utan att vilja integrera med de andra nationaliteterna som pluggade svenska. Detta medverkade till att de bara pratade thai med varandra på raster mm, vilket försvårade träningen i svenska.

Så var det inte på Folkuniversitetet, för där umgicks alla nationaliteter med varandra och alla var tvingade att försöka uttrycka sig så gott de kunde på svenska och inte sitta nationsvis och prata sitt modersmål.

Det var jobbigt i början har frugan berättat, men det var en jättebra träning.

Lycka till med den lösning som ni väljer,

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan  tung 

min tjej kom  hit  på  ut  i  början  på  november ,

andra  dagen  i sverige  var  vi ute  o  pratade  på  sfi skolan  dom sa  hon kunde  börja omgående,

men det tog väl en så  där 2  veckor att  få  4 sista  nummer i personnumret.

men inga  bidrag  får dom där .

mwh farangboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tung

Det är inga pengar till SFI-studerande som kommer hit pga anknytning (till dig).

Men hör gärna med Arbetsförmedlingen om projekt som heter Instegsjobb eller Nystartsjobb... som kan ge tjejen din möjlighet att kombinera studier och jobb och få betalt. Kolla med dem!

Det här faktabladet kan kanske behövas sedan... inte nu alltså.

http://service.csn.s...etter/4146L.pdf

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...