Jump to content
IGNORERAD

Svensk vs Thailändsk barnuppfostran


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag är nyfiken om vilka saker ni väljer att lära era barn som bor i Sverige?

Önskar höra om vad ni har för regler/grundvärderingar hemma.

Eftersom jag kom till Sverige som ungdom/vuxen så missade jag den delen av grundläggande kunskaper som barn har får med sig in i vuxenvärlden.

:::

Jag vet att man i Sverige t.ex.

- lär barn att sitta kvar vid matbordet och vänta tills alla ätit klart

- lär barn att sova själva i egen säng

De ovannämnda sakerna följer jag inte - men jag är nyfiken om andra "vett och etikett" som barn bör följa ändå.

:::

Hemma hos oss säger jag:

- vi pratar tyst

- vi slåss inte

- vi låter den som vill vara ifred få vara ifred

- vi säger inte saker som sårar andra eller är onödiga

- vi tackar för maten och dukar fram och dukar av våra egna tallrikar och glas

osv

 

Sen så vet jag att alla föräldrar försöker säga att man ska vara "snäll" mot varandra.

Men hur gör man det egentligen?

Vad innebär det att vara snäll?

För oss vuxna är det lätt att kunna veta det. Men kanske inte för barn.

Och alla barn är olika. Vissa har det redan vid födsel känns det som. Medan andra behöver en lista över det.

:::
Tanken slog mig för någon vecka sen när vår son så något tokigt och frågade mig "Tycker du det är roligt, mamma?"

"Nej", sa jag.

"Du tycker aldrig att något är roligt", sa han.

 

He he he...

Han har rätt i det. Vi har olika humor.

Jag har skitsvårt med ironi (ni som har hängt med här länge känner säkert till det). Och det är just det han verkar tycka är roligt.

Jag tycker inte det är roligt att någon är hårdhänt.

Jag tycker inte det är roligt att reta någon för att ha roligt.

:::

Då blev jag mycket sugen på att skriva en bok för honom som heter "Min tråkiga mamma"...

Och när jag ändå ska skriva om hur tråkig jag är så vill jag få in alla tråkigheter (regler) som just är "tråkiga" men nödvändiga om man ska klara sig i det här samhället vid det här århundradet.

Boken kommer förstås inte att peka ut någon specifik person utan den är bara en rolig grej som kanske kan förmedla något viktigt budskap i form av ironi (det som jag har svårt för).

 

Att jag skriver tydligt om "i det här samhället vid det här århundradet" beror det på att jag tycker att man har rätt att vara olika.

Men eftersom vi är flockdjur och behöver ha kontakt med andra som verkar ha liknande värdegrund behöver vi lära oss spelregler.... alternativet är att leva själv i skogen eller i ett annat samhället eller i annan tid...

:::

 

 

 

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

:::

Mvh

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "tråkiga" med regler är ju att det ofta är saker som man INTE ska säga eller göra.

Vi försöker ha "att göra" regler istället:

- tvätta händerna före maten

- säga Tack ordentligt

- smaka innan du säger jag vill inte äta ....

- hjälpa till om det behövs och du kan

- se på den du pratar med

Men det finns naturligtvis "inte"-regler också

- inte ha leksaker på matbordet

- inte retas eller vara elak

- inte svära

- inte tjata

Finns säkert fler regler som vi har, men det är mest när någon bryter mot dem, som man kommer på att det har vi ju en regel för

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "tråkiga" med regler är ju att det ofta är saker som man INTE ska säga eller göra.

Vi försöker ha "att göra" regler istället:

- tvätta händerna före maten

- säga Tack ordentligt

- smaka innan du säger jag vill inte äta ....

- hjälpa till om det behövs och du kan

- se på den du pratar med

Men det finns naturligtvis "inte"-regler också

- inte ha leksaker på matbordet

- inte retas eller vara elak

- inte svära

- inte tjata

Finns säkert fler regler som vi har, men det är mest när någon bryter mot dem, som man kommer på att det har vi ju en regel för

 

 

Tack så mycket för ditt bidrag.

Jag håller med om det med att undvika "inte".

:::

Här är det samma sak att det dyker upp regler/rättelse efter att något har hänt.

Och när jag sitter och försöker skriva ned det så kommer jag bara ihåg de två senaste incidenten. :-(

En sak som är välkänd hemma hos oss är att "Mamma är glömsk"... Det vet barnen om och vi brukar skoja om det.


:::
Skriva gärna mer och dela med dig när du kommer på något mer!

:::

 

 

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har fostrat tre söner plus tre plastbarn i Sverige. Har försökt att lära dom att ta ansvar för sina egna handlingar från tidig ålder. Förstå regler som gäller. Låter kanske tufft och kallt men även ett litet barn måste förstå när föräldrarna sätter gränser. Tyvärr har jag sett föräldrar både i Sverige och i Thailand där barnen styr hela tillvaron. Får som dom vill med lite gråt och skrik. Ge massor av äkta kärlek och försök inte köpa barns kärlek med att ge efter hela tiden.  Kan tilläggas att alla ungarna idag har bra jobb,egna familjer. Så något gott har man ju gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig helt thomas001

Kom på att en skillnad mot Thailand är Lördagsgodis

Vi ger bara barnen godis på Lördag, om det nu inte är någon helg typ Jul eller så

I Thailand tycker jag att barnen inte har den regeln.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har fostrat tre söner plus tre plastbarn i Sverige. Har försökt att lära dom att ta ansvar för sina egna handlingar från tidig ålder. Förstå regler som gäller. Låter kanske tufft och kallt men även ett litet barn måste förstå när föräldrarna sätter gränser. Tyvärr har jag sett föräldrar både i Sverige och i Thailand där barnen styr hela tillvaron. Får som dom vill med lite gråt och skrik. Ge massor av äkta kärlek och försök inte köpa barns kärlek med att ge efter hela tiden.  Kan tilläggas att alla ungarna idag har bra jobb,egna familjer. Så något gott har man ju gjort.

Tack!

"ta ansvar för sina egna handlingar från tidig ålder"

Jag gillar det.

Kan du komma på några tydliga regler som ni hade?

:::
För min del så är det så att delar med mig av mina värdegrunder (att inte såra någon, att behandla andra som jag själv vill bli behandlad).

Men det är svårt att förmedla det för små barn.

Jag har fått lära mig det i åtminstone 3 decennier.

:::


Tanken med reglerna är att tugga ned mina och andra vuxnas värdegrunder till små tydliga regler.

Är jättetacksam om fler kan dela med sig.

 

Mvh

Magrood

 

 

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler gör allt mycket lättare.

Borsta tänderna varje morgon och kväll minst

Gå och lägga sig I sin egen säng.

Godis på fredagar

Plocka upp sina saker(det är svårt) Men vi kämpar.

Hjälpa till att plocka in sin tvätt I hyllor efter tvättstugan

Plocka undan tallriken och bestick

Tacka för maten varje gång.

Om man vill något Fråga.

Det som funkar väldigt bra är att vi borstar tänderna tillsammans på kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler gör allt mycket lättare.

Borsta tänderna varje morgon och kväll minst

Gå och lägga sig I sin egen säng.

Godis på fredagar

Plocka upp sina saker(det är svårt) Men vi kämpar.

Hjälpa till att plocka in sin tvätt I hyllor efter tvättstugan

Plocka undan tallriken och bestick

Tacka för maten varje gång.

Om man vill något Fråga.

Det som funkar väldigt bra är att vi borstar tänderna tillsammans på kvällen.

Tack!


Efter ett tag har jag kommit på något smart att säga till barnen när de frågar "varför varför varför"...

Vi följer de regler som finns i det hemmet vi besöker.

Då blev pojken sugen på att skriva ned regler som vi har hemma hos oss och sätta upp så de som besöker oss vet vad som gäller (inte för att han själv ska följa dem... he he he)

Ska försöka hinna med det nästa gång de kommer.

 

Mvh

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood. ett litet tips om en bra bok om Barnupp"fostran" är "Barnaboken" skriven av Anna Whalgren , tror den kom på 80 talet. hon har/hade många barn o jobbade som jurnalist och började skriva om sina ideer om hur hon gjorde i sin uppfostran med ett gäng ungar både pojkar o flickor som han hade. själv så har jag 3 barn o tog lite tips från boken i vår strävan att göra det lite lättare att lära våra knyten att uppföra sig, en hel del av hennes ideer om hur o varför barane gör si å så.mvh jan 53

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Uppfostran är inte så lätt, vi har ju en liten vilde hemma nu som snart blir 8 år och det blir en blandning av Thai och Svensk uppfostran.

Vi måste t.ex lära honom att inte ta vuxna på huvudet eller vända fotsulorna mot någon, kliva över någon o.s.v, skulle han göra detta i Thailand blir dom vuxna väldigt arga och det vill vi undvika.

Sen är det ju väldigt olika i skolan i dessa båda länder på många sätt, Thailand har ju en helt annan disciplin t.ex på morgonuppställningen då alla står uppställda klassvis i givakt, hissar flaggan och sjunger nationalsången, då går ju en lärare eller lärarinna runt med en käpp som dom slår barnen på benen eller armarna med om dom inte står still eller busar, någon motsvarighet finns ju inte i Sverige.

Är barnen busiga på lektionerna kan dom också få en hurring eller bli utkastade ur klassrummet, det blir man ju inte i Sverige där man sätter in åtgärder och kopplar in föräldrarna i en sån situation.

Hemma har vi en del regler som att vi har fredagsmys och lördagsgodis, inget sånt på andra dagar, vi är noga med att han gör sina läxor, städar sitt rum, borstar tänder och duschar, säger tack efter maten, klär på sig själv på morgonen, sover ensam i sitt rum men om han har mardrömmar eller liknande så är han naturligtvis välkommen in till oss någon gång.

Det man märker är att han lyder pappa bättre än mamma, han vågar protestera och utmana mamma betydligt mer än mig, detta är naturligtvis jobbigt för mamma som kräver att han lyder som barn i Thailand, men riktigt så enkelt är det inte i Sverige, här vågar barnen protestera.

Ett problem är att han är väldigt våghalsig och klättrar högt upp i träd, berg och gärna klättrar upp på byggnaders tak o.s.v, själv litar jag ganska mycket på honom men mamma blir väldigt orolig och då blir det bråk mellan dom.

Vi försöker även lära honom vad som går att äta i naturen i dom båda länderna, fiska, plocka svamp, vara med vid jakt och slakt o.s.v och han är nu helt van vid detta och ser detta som något helt naturligt, detta tror jag är lite ovanligt i nutid och att det var vanligare förr.

Jag lär honom skriva, räkna och läsa på Svenska och mamma lär honom detta på Thai, så vi kör båda sakerna samtidigt för vi vill ju inte att han ska komma för mycket efter i den Thailänfska skolan heller, men det är tufft att hänga med dom andra när man bara går i Thailändsk skola 3 månader om året.

Finns mycket att skriva om barn och uppfostran och jag önskar dig lycka till.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade säga att ni ska inte göra som jag gör, ni ska göra som jag säger.....

Det svåraste trots allt var att lära dem att deras handlande får konsekvenser i livet. T.ex. att jobbar du hårt i skolan och läser vidare kommer det göra så att du får ett behagligt liv. Uppför du dig illa så blir du illa bemött eller om du uppför dig bra så blir du behandlad med respekt. Konsekvenstänkande är det bland det sista hjärnan lär sig. Konstigt kan man tycka, då det också är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood. ett litet tips om en bra bok om Barnupp"fostran" är "Barnaboken" skriven av Anna Whalgren , tror den kom på 80 talet. hon har/hade många barn o jobbade som jurnalist och började skriva om sina ideer om hur hon gjorde i sin uppfostran med ett gäng ungar både pojkar o flickor som han hade. själv så har jag 3 barn o tog lite tips från boken i vår strävan att göra det lite lättare att lära våra knyten att uppföra sig, en hel del av hennes ideer om hur o varför barane gör si å så.mvh jan 53

Tack för tipset!

Kollade på Akademiska bokhandeln idag. Det var slut på förlaget också.

Men jag kanske kan låna en från mina bekanta.

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Uppfostran är inte så lätt, vi har ju en liten vilde hemma nu som snart blir 8 år och det blir en blandning av Thai och Svensk uppfostran.

Vi måste t.ex lära honom att inte ta vuxna på huvudet eller vända fotsulorna mot någon, kliva över någon o.s.v, skulle han göra detta i Thailand blir dom vuxna väldigt arga och det vill vi undvika.

Sen är det ju väldigt olika i skolan i dessa båda länder på många sätt, Thailand har ju en helt annan disciplin t.ex på morgonuppställningen då alla står uppställda klassvis i givakt, hissar flaggan och sjunger nationalsången, då går ju en lärare eller lärarinna runt med en käpp som dom slår barnen på benen eller armarna med om dom inte står still eller busar, någon motsvarighet finns ju inte i Sverige.

Är barnen busiga på lektionerna kan dom också få en hurring eller bli utkastade ur klassrummet, det blir man ju inte i Sverige där man sätter in åtgärder och kopplar in föräldrarna i en sån situation.

Hemma har vi en del regler som att vi har fredagsmys och lördagsgodis, inget sånt på andra dagar, vi är noga med att han gör sina läxor, städar sitt rum, borstar tänder och duschar, säger tack efter maten, klär på sig själv på morgonen, sover ensam i sitt rum men om han har mardrömmar eller liknande så är han naturligtvis välkommen in till oss någon gång.

Det man märker är att han lyder pappa bättre än mamma, han vågar protestera och utmana mamma betydligt mer än mig, detta är naturligtvis jobbigt för mamma som kräver att han lyder som barn i Thailand, men riktigt så enkelt är det inte i Sverige, här vågar barnen protestera.

Ett problem är att han är väldigt våghalsig och klättrar högt upp i träd, berg och gärna klättrar upp på byggnaders tak o.s.v, själv litar jag ganska mycket på honom men mamma blir väldigt orolig och då blir det bråk mellan dom.

Vi försöker även lära honom vad som går att äta i naturen i dom båda länderna, fiska, plocka svamp, vara med vid jakt och slakt o.s.v och han är nu helt van vid detta och ser detta som något helt naturligt, detta tror jag är lite ovanligt i nutid och att det var vanligare förr.

Jag lär honom skriva, räkna och läsa på Svenska och mamma lär honom detta på Thai, så vi kör båda sakerna samtidigt för vi vill ju inte att han ska komma för mycket efter i den Thailänfska skolan heller, men det är tufft att hänga med dom andra när man bara går i Thailändsk skola 3 månader om året.

Finns mycket att skriva om barn och uppfostran och jag önskar dig lycka till.

Mvh isan lover

 

 

Tack så mycket för att du delar med dig.

Intressant att läsa.

 

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade säga att ni ska inte göra som jag gör, ni ska göra som jag säger.....

Det svåraste trots allt var att lära dem att deras handlande får konsekvenser i livet. T.ex. att jobbar du hårt i skolan och läser vidare kommer det göra så att du får ett behagligt liv. Uppför du dig illa så blir du illa bemött eller om du uppför dig bra så blir du behandlad med respekt. Konsekvenstänkande är det bland det sista hjärnan lär sig. Konstigt kan man tycka, då det också är det viktigaste.

Tack!

Det var lite kul när de var här sist.

Vi skulle gå på bio tillsammans för första gången.

Just när jag var jättestressad och letade efter en parkeringsplats ställde pojken en fråga som jag inte kunde svara på just då... Jag skulle behöva förklara ett nytt begrepp för honom och kanske till och med rita för att svara på frågan.

Jag sa att jag inte kunde svara på det just då.

Han tjatade.

Och jag sa "Vad tycker du är viktigast? Att hinna gå på bio eller att få svar på din fråga nu?"

Hans svar var att hinna gå på bio.

Då sa jag "för att kunna gå på bio måste jag kunna parkera bilen.

för att kunna parkera bilen måste jag koncentrera mig

för att kunna koncentrera mig så kan jag inte svara på din fråga just nu

kan du vänta?"

:::

Det gäller för mig att kunna hitta samband och konsekvenser som är naturliga... inte alltid så lätt alla gånger, speciellt när det gäller det sociala samspelet....

sådana "oskrivna regler"...

:::

 

Mvh

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tack!

Det var lite kul när de var här sist.

Vi skulle gå på bio tillsammans för första gången.

Just när jag var jättestressad och letade efter en parkeringsplats ställde pojken en fråga som jag inte kunde svara på just då... Jag skulle behöva förklara ett nytt begrepp för honom och kanske till och med rita för att svara på frågan.

Jag sa att jag inte kunde svara på det just då.

Han tjatade.

Och jag sa "Vad tycker du är viktigast? Att hinna gå på bio eller att få svar på din fråga nu?"

Hans svar var att hinna gå på bio.

Då sa jag "för att kunna gå på bio måste jag kunna parkera bilen.

för att kunna parkera bilen måste jag koncentrera mig

för att kunna koncentrera mig så kan jag inte svara på din fråga just nu

kan du vänta?"

:::

Det gäller för mig att kunna hitta samband och konsekvenser som är naturliga... inte alltid så lätt alla gånger, speciellt när det gäller det sociala samspelet....

sådana "oskrivna regler"...

:::

 

Mvh

Magrood

 

kämpa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Äntligen har jag hittat de sökord som jag sökte efter.

Jag sökte efter "sociala koder" eller "socialkompetens" eller "sociala färdigheter".

Inte alltid lätt att hitta rätt "etikett" till det man söker.

 

Vänliga hälsningar,
Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...