Jump to content
IGNORERAD

Udon dag 3 den stora dagen


John Khonken

Recommended Posts

Idag var tiracen vaken tidigt och nu var det inget snack om mys och gos på morgonen. Nu skulle vi träffa barn och släkt. Och tiracen var lite nervös. Vi tog en rask promenad upp till bussterminalen. Mitt emot finns en lokal resturang. När vi kom in där träffade tiracen en gammal arbetskamrat. Det bler mycket tjatter såklart. Ko Pat Mu och en hönssoppa. Sedan gick vi ut till bussarna. Men det visade sig att bussarna inte gick härifrån utan vi  fick gå ut på stora vägen istället. Tiracen tittade och letade efter en buss som passade oss. Efter ca 10 minuter dök vårt musei förmål till buss upp. Min far arbetade på Sl . Han körde en sådan buss på 60 talet. Det var trä säten och väldigt obekvämt. Jag tänke ska jag åka lågnt såhär kommer jag att få problem. Men resan varade bara en liten bit. Kostade nästan ingenting. Väntade på nästa buss som säkert var från samma tidsepok. Men lite bättre. Jätteratt och dubbeltramp. Nu var vi på väg till Nonghan. Det var en väldigt spännande resa. Jag trodde efter sökt på internet att det var ca 16 mil till Nonghan. Och jag tänkte 16 mil i denna fart det blir problem. Men när jag filosoferar som mest skriker tiracen att här ska vi gå av. Vi stiger av i mitten av ingenting. Det fanns ingenting. Jag undrade såklart vad är detta. Men tiracen knallade över vägen till en korsning.Tiracen hade ringt och bett om hämtning. Så där stod mitt ute i ingenting och väntade . Efter ett litet tag började tiracen bli orolig och började ringa. Men självklart dök två i släkten upp med varsin moppe. Jag fick åke med grabben och tiracen med damen. Sedan full fart ute i ingenting. Vi kom till en by och efter byn svängde vi av och var i Nonghan.När vi kom fram var det del personer samlade. Ryktet hade väl gått eller var det något annat som lockade. Efter hälsningar på allt och alla. Med älsten först.Jag fick hälsa på barnen som var lite blyga. Men när dom fick presenter blev det bättre Så var det dags för fest såklart. Farangen gick till den lokala handlaren med följe för att kunna bära. Nu skulle det handlas. Tiracen  tog hand inköpen. Vilket jag tyckte var en väldigt god ide. Köpte La kao- bira-läsk och is. Nu var farangen festens meddelpunkt. Jag fick nu sitta på bastmattan tillsammans med överiga. Dom skratta åt mig som helt klart fick problem att sitta längre tid som dom. Ni förstår säkert vad jag menar. Jag log och skrattade och försökte prata lite med alla. Gick väl inte så bra. men thaiarna är så nyfikna så det löser sig alltid. När dom nu  fått lite att dricka lekte livet. Jag fick såklart armband som visade att dom accepterat mig. Jag fick inte hälla upp öl själv .  Efter lite fest så var det dags att gå till den lokala resturangen eller vad det var. Nu skulle det inhandlas mat. Tiracen gick in och hjälpte till medans jag blev resturangens fågelskrämma. Det var nämligen många barn här och alla glodde på mig. Någon såg rädd ut för mig.  Dom tittade men var lite rädda. Men jag log och som vanligt började jag busa lite så att barnen skratted hjärtligt. Vi hade såklart våra barn med oss Vi passade på att ta en promenad runt byn med barnen.Vi var så söta alla fyra.Tiracen frågade mig om det såg ut såhär i Sverige. Vad svarar man på sånt. Jag sa inte riktigt. Vad  som förundrade mig var att det låg kvinnor överallt i skuggan. Jag såg dom aldrig men hörde när dom skrek till tiracen. Överallt skreks det. Nyfikna frågor tror jag. Kul att gå runt och titta även fast det var så varmt. Nu vände vi tillbaka till huset för mat. Som ni vet så äter alla efter en viss ordning. Och man äter med fingrarna. Man delar med sig till alla. Vilket är häftigt. Hur länge vi var på plats har jag ingen aning. Men efter att tiracen haft ett personligt samtal med chefen Jana och barnen tyckte tiracen det nästan var dags för avresa. Nu var det lite betalning för barnen. Vilket någon fick betala. Efter div bockningar och bugningar var det dags för avfärd. Kände mig lite illa till mots gentemot barnen. Men vi åkte tillbaka till korset och väntade på nästa buss. Som kom ganska snabbt. Den gick inte fort. Men den gick framåt och tiracen var väldigt glad att allt gått bra. Hemresan gick i glädjens tecken och det bådade gott för mig.

Hem till rummet för en dusch och lite gos. Men nu var tiracen på gång. Grymt på gång. Hon var nog väldigt lycklig. Så hon hade ringt en vännina som heter Anita. Som hon ville träffa och äta med på marknaden. Det var bara att hänga på såklart. Till marknaden . Hade bestämt med Anita. Hon dök såklart inte upp i tid. Så vi beställde mat. Fisk såklart och åt. När vi vara klara dök Anita upp. Hon vräkte i sig thairätt. Har glömt namnet. Sedan smidde damerna planer för kvällen. Vi gick först till en bar för en eftersläckare. men när suttit där ett litet tag så förstod jag att nu var dags för något annat. Damerna hade bestämt att vi skulle på disko. Jag har inte suttit min fot på ett disko på minst 30 år. Men va fan rocka fett. Så vi drog iväg alla tre på Anitas racer moped. Till diskot NEW BIRD som när vi kom var väldigt lite folk. Damerna tvekade om att gå in men till slut så gick vi in. När vi kom in spelade ett Thaiband livemusik. Ganska bra faktiskt. Men vad jag snabbt såg. Det fanns inget dansgolv.Konstigt tyckte jag. Nu skulle det betällas. Jag beställde en stor chang  och damerna. Jag höll på att svimma. En flaska 100pipers.  Jag dricker whisky inte min tirac. Men Ok. Vad som facinerade mig var att det fanns passop som serverade hela tiden. Vilka groggar damerna fick ca 2 cl whisky 146 isbitar soda +vatten. Smakade absolut ingenting. Men efter jag drukit ur min chang så tog jag också whisky. Det är nog första gången jag dricker whisky med is och soda. Men så fort servitören vände sig bort skickade jag i ordentligt med whisky så det smakade något. Medans vi satt där började fler och fler dyka upp, Och nästa band stod på scen. Väldigt bra thaiband . Som spelade mordern thaimusik. Jag undrade faktiskt om det var sant att jag var på ett disko. Efter andra bandet spelat klart blev jag helt på klara att vi var på disko . Tjejerna dansade vid bordet tillsammans. När jag skulle försöka så tänkte jag dansa med grannen vilket var en otroligt dålig ide enligt tiracen. Alla dansade så. Nu kom pausen mellan band två och tre. Eller årets värsta terrorljud. Negermusik i 50 miljoner watt. Jag höll på att dö. Eller fick en nära döden upplevelse. Jag hängde på tiracen för att lidra smärtan. Så fort det lugnade ner rusade jag ut. Så jag satt ute och mådde pyton av ljudbangen. Hur fan kan man frivilligt utsätta sig för detta. Jag är gammal. Men damerna övertalade mig att var kvar. Vilket jag är dom evigt tacksam för. För huvudbandet var kanonbra. Vilket jävla drag på publiken. Dom verkade kunna varende text. Det var verkligen kul.  Men nu funderarde vi på refreängen p.g.a att Anita skulle arbeta nästa dag. Så hon tog fram racer och skjutsade oss hem till hotellet. Kan man säga att dagen var en förtrollade dag. Somnade som en klubba.

ÅTERKOMMER :dance::dance1::wild:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

New bird? Har dom öppnat en nytt ställe. Yellow bird va mitt favorit ställe och du beskriver stället som just yellow bird.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul berättelse ser fram emot fler vardags bekymmer :great:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jojje

Nu kommer resultatet av resan till Udon i jan. Jag åker tillbaka i oktober och hjälper tiracen med födseln. Ska försöka ta lite bilder. Måste köpa en kamera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till Konken,det blir säkert bra att få vara med om denna enastående upplevelse,att bli far är stort  :great: och att vara med vid förlossningen är jobbig men suveränt :yes:   Jag har lyckats få vara med två ggr. och det är inget jag ångrar(men jag skulle inte vilja byta med damen)Mvh Måne  :preved:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det tackar jag för. Men som dom säger. Man ska inte ta ut något i förskott. Men man räknar dagarna redan nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...