Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

Är inte så ofta i Uppsala, men ska lägga detta på minnet om jag har vägarna förbi framöver =)

Lovar att du inte blir besviken. Enda stället i Uppsala som jag käkar kebab på hör av dig så hänger jag på då

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovar att du inte blir besviken. Enda stället i Uppsala som jag käkar kebab på hör av dig så hänger jag på då

Men när det gäller fisk däremot så är j666 en riktig expert. Den panerade fisk han beställde in i går hade storlek som en familjepizza ungefär. :14:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bråsk.

post-8360-1388325637,65_thumb.jpg

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så ofta i Uppsala, men ska lägga detta på minnet om jag har vägarna förbi framöver =)

 

 

Jag äter normalt inte kebab, men bara för dig Jimmy så ställer jag upp om du dyker upp. :thumbsup:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

De skulle behöva göra ett studiebesök hos Mariannes kebab i Uppsala

 

Där får man inga barnportioner :thumbsup:

Hmm provat detta ställe?

Den bästa å dom största portionerna jag nånsin sett...

 

 

 

LÄSARREAKTIONER
 
Kebabens anatomi

• Köttet i en kebab ska traditionellt vara lamm, men nötkött är vanligt och även fläsk och kyckling förekommer. Köttet blandas med ister och kryddor och pressas ihop till en kebabstock, det vill säga den stora klumpen som roterar runt på kebabsvarven. Sedan skärs tunna skivor av med en kebabskalare och om det är en vanlig kebab i bröd som ska göras, läggs köttet i brödet där det garneras med sallad, lök, tomat, feferoni och sås.

• De viktigaste beståndsdelarna för smaken är dels köttet och dess kryddning, grönsakernas fräschör och inte minst såsernas smak och styrka. Att i stället för pitabröd servera kebab i franskbröd är numera ganska vanligt, kanske för att det mättar mer. Eller för att det tjockare brödet löper mindre risk att hinna bli dyngsurt och sedan släppa igenom en förnedrande såsstråle ned på ätarens byxor och skor.

Kan man få riktig kebab i Stockholm? På stans läsare har ­funderat över frågan och kommit fram till att svaret är ja. ­Favoriten finns i Årsta.

Snabbmat är sällan speciellt glamorös och just kebaben lever en särskilt diskret tillvaro. Medan hamburgar­kedjorna brer ut sig längs gågatorna i innerstan håller kebabställena – i alla fall många av de bästa – till långt från centrum. Under gångbroar, utanför förortscentrum eller vid bullriga vägkorsningar.

På Palmyra på Årstavägen 57 är det emellertid ganska trevligt och lugnt, om man bortser från en ständig kö av kunder som trängs framför kassan. Sedan den blygsamma öppningen 1995 har lokalerna byggts ut och kebab­restaurangen har bara blivit mer och mer populär. När På stan frågade läsarna om deras favoritställe för kebab blev svaret ganska överväldigande just det här: Palmyra.

ANNONS:

– När man hör vad kunderna säger blir man glad, vi har som drivkraft att hela tiden kunna göra allting bättre. Vi har planer på att skaffa en kolgrill längre fram men då behöver vi ännu mer plats, säger Jacob Alshammari, som är en av dem som driver restaurangen tillsammans med Isam Adawi och ägaren Radwan Adawi.

Palmyras kännetecken är stora, snudd på enorma portioner där innehållet på tallriksrätterna är separerat med kött, sallad, pommes frites eller ris var för sig i syfte att undvika kladd och klet. Dessutom finns ett bord i lokalen där gästerna själva kan lägga på sallad och andra tillbehör och spritsa fram valfri sås i önskad mängd. Ett annat kännetecken är att lokalen är full av personal som oupphörligt vankar fram och tillbaka för att putsa och polera något bord eller en serveringsskål.

Något riktigt lågprisalternativ är dock inte Palmyra och den som vill komma billigt undan kan utan problem hitta billigare kebab inne i stan. Men det verkar inte bekymra innehavarna.

– Vi ligger lite högre, ja. Men vi vill hålla kvalitet och inte köpa billiga varor. Åttiofem kronor för en tallrik är billigt när man ser vad man får och jag har inte hört någon som klagat på priserna, säger Jacob Alshammari.

Han fortsätter att räkna upp viktiga detaljer som han tycker skiljer agnarna från vetet inom branschen. Det gäller att satsa på köttkvaliteten och att skära köttet och de andra ingredienserna tunt och fint, att inte skära upp kött i förväg och sedan hetta upp det utan att skala av det just före servering, och att inte värma falafel i mikron utan göra den på plats. Bland annat.

På frågan om var männen bakom Palmyra själva får inspiration viftar Jacob Alshammari undan kebabfästen som Tyskland och England, och i Malmö har han aldrig ätit. Hans egen favoritkebab finns lite längre bort.

– I Syrien. Där är de faktiskt riktigt bra.

Palmyra kebab, Årstavägen 57, Årsta, t Gullmarsplan, buss 160 till 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grönpeppar biff på Älg rygg :thumbsup: ..Skönt att julematen är slut

 Nee, julemaden e ente slut, lax,ål o skinka i kylen  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

 Nee, julemaden e ente slut, lax,ål o skinka i kylen  :(

Stackare...

Ja inte för Lax å Ål... Är det rögad Ål?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackare...

Ja inte för Lax å Ål... Är det rögad Ål?

Ja skinkan kan man va utan ,,,Gör hellre en god fläskrullad..O den rögade ålen har man året runt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skinkan kan man va utan ,,,Gör hellre en god fläskrullad..O den rögade ålen har man året runt

 

Har varit nere i Strängnäs å jagat idag å hundarna jagade nästan hela kostcirkeln.. Pass skyttarna bommade på Rå, Gris å Hjort de enda som ramlade va en Räv...

Vad åt ni idag vare ju. Jo jag bjussade gubbarna på Älgkalvgryta (mat-thermos) jäkligt uppskattat...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par kvällsmackor till juniorhockeyn sitter som en smäck.

 

 

post-3517-0-42546800-1388341831_thumb.jp

 

Kalvsylta med rödbetor och ägg med resterna av gårdagens janssonansjovis.

 

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit nere i Strängnäs å jagat idag å hundarna jagade nästan hela kostcirkeln.. Pass skyttarna bommade på Rå, Gris å Hjort de enda som ramlade va en Räv...

Vad åt ni idag vare ju. Jo jag bjussade gubbarna på Älgkalvgryta (mat-thermos) jäkligt uppskattat...

Synd om räven juh, skulle jagat i morrn om jau nyktrat till  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen slut på julmatsrester i kylskåpet. :ahh:

 

Morsan hittade lite kokt skalad potatis och dillstuvade den.  :14:

 

Till det brände hon på lite av Sorundas Isterband. :14:

 

 

post-6790-0-05473600-1388375501_thumb.jp

 

 

Blev ett glas STYRKE(röd) mjölk till det :17:

Ändrades av Bihanget

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag, Gordon Blue på Sailor. Servitrisen var så Jävla snygg, synd att hon inte ville vara med på bild.post-3602-0-10577500-1388389625_thumb.jp

En till bild när jag ändå håller på.post-3602-0-34319300-1388389691_thumb.jp

 

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen slut på julmatsrester i kylskåpet. :ahh:

 

Morsan hittade lite kokt skalad potatis och dillstuvade den.  :14:

 

Till det brände hon på lite av Sorundas Isterband. :14:

 

 

attachicon.gifVardagsmat 001.jpg

 

 

Blev ett glas STYRKE(röd) mjölk till det :17:

 

 

Känner du inte skillnaden mellan kokt potatis och blomkål ???

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev sugen på brunkål här i Bangkok. Sirapen är viktig

 

post-7307-0-77383900-1388395561_thumb.jppost-7307-0-53681000-1388395607_thumb.jp

 

post-7307-0-55649400-1388395649_thumb.jppost-7307-0-27137100-1388395817_thumb.jp

 

post-7307-0-16695700-1388395857_thumb.jppost-7307-0-36549300-1388395980_thumb.jp

 

Gott blev det tll skinkan

 

Nyårshälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Till lunch spetsade jag gårdagens löksoppa med chili och rökt skinka

post-3485-0-05732900-1388417572.jpg

 

Hitta lite mer fisk

post-3485-0-00357200-1388417575.jpg

 

och en påse frityrsmet

post-3485-0-25908900-1388417584.jpg

 

blanda och fritera

post-3485-0-10591000-1388417587.jpg

 

lägg upp på ett fat med tidning under och håll varmt

post-3485-0-95458200-1388417589.jpg

 

i med "chipsen"

post-3485-0-88023200-1388417592.jpg

 

under tiden så smaskar man på lite musslor med en underbar sås till + en hojt med lingondricka

post-3485-0-39576900-1388417596.jpg

 

och så här blev det.. Fish and Chips and majo

post-3485-0-48085500-1388417599.jpg

 

blev förbaskat gott på min ära :thumbsup:

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...