Jump to content
IGNORERAD

Thailändskt järnvägsprojekt skjuts upp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Lugn nu, godstrafiken kommer att blomstra på banan, Volvo Lastvagnar ska ha ned sina hytter till monteringen i Göteborg.

Umeå Hamn och Vasa Hamn har bildat ett nytt bolag bara för detta.( även Mo i Rana är intresserad)
En ny godsterminal är färdigbyggd i Umeå och en ny i Holmsund för stora belopp och nu har visst Umeå äntligen fått en operatör för sin godsterminal. 
Sca Transforest ämnar köra containers från Piteå och Holmsund till en stor satsning i Sundsvall för utskeppning.
Göteborgs Hamn och Gävle Hamn vill ha norrlandsgodset till sina terminaler.

Nu är det till att hitta tåg-operatörer och passande tider på banan för allt gods för det är en fri marknad numera..

Sca Transforest bytte från Green Cargo till Hektor Rail och fick en besparing på 15 miljoner kronor per år på linjen Piteå-Holmsund.

Risken kanske är att den olönsamma persontrafiken på banan får prioritet och en del fraktköpare hoppar av.

Umeå- Arlanda med snabbtåg kostar 950kr (6 timmar) och med flyg 399kr. (50 minuter)

Jo hejsan svejsan :) Botniabanan slutar väl i Kramfors vad jag vet och därifrån är det jäkligt långt och dyrt att vidarebefordra lastbilshytter till GBG. Jag skulle nog satsa på stambanan i stället.

Här kan du läsa lite om Botniabanan och dess problem. http://www.dn.se/nyheter/sverige/tagdrommen-lever-trots-tuff-start-for-botniabanan-1/

I övrigt hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang, vad har t.ex linjen Piteå-Holmsund med Botniabanan att göra, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • leifen

    12

  • Fritz

    8

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo hejsan svejsan :) Botniabanan slutar väl i Kramfors vad jag vet och därifrån är det jäkligt långt och dyrt att vidarebefordra lastbilshytter till GBG. Jag skulle nog satsa på stambanan i stället.

Här kan du läsa lite om Botniabanan och dess problem. http://www.dn.se/nyheter/sverige/tagdrommen-lever-trots-tuff-start-for-botniabanan-1/

I övrigt hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang, vad har t.ex linjen Piteå-Holmsund med Botniabanan att göra, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Bara prissättningen, Piteå-Holmsund som ett exempel när fraktmarknaden numera är fri.

Inga problem att åka Bothniabanan hela vägen till Stockholm och vidare, men tvärbanan vid Kramfors har varit en flaskhals som kanske är löst nu.

Tider och prissättning gör att stambanan håller bra för godset som ändå sover på hela resan.

Marknadskrafterna styr min gode pastor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara prissättningen, Piteå-Holmsund som ett exempel när fraktmarknaden numera är fri.

Inga problem att åka Bothniabanan hela vägen till Stockholm och vidare, men tvärbanan vid Kramfors har varit en flaskhals som kanske är löst nu.

Tider och prissättning gör att stambanan håller bra för godset som ändå sover på hela resan.

Marknadskrafterna styr min gode pastor.

Ja ja, där ser man, bara för att SCA bytte transportör mellan Holmsund och Piteå och tjänade en massa pengar på det så kan man dra slutsatsen att Botniabanan var en lyckad satsning ?  Du får nog komma ner till Pattaya och hälsa på så ska vi nog reda ut det hela. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, där ser man, bara för att SCA bytte transportör mellan Holmsund och Piteå och tjänade en massa pengar på det så kan man dra slutsatsen att Botniabanan var en lyckad satsning ?  Du får nog komma ner till Pattaya och hälsa på så ska vi nog reda ut det hela. :)

 

Fritz..

Stanna till i Chaiyaphum på väg till farmen och plantagen i Loei så löser vi detta.

SCA tror på banan och kommer att tjäna pengar på spåren men inte den som finansierade den :haha:

Jag vet var du bor så en dag knackar jag på dörren med foten, för en debatt.

Frid så länge.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du nämna något land i världen som gjort vad du vill att dom skall göra i Thailand och Sverige med folk på landsbygden när ett land utvecklas ?

Norge?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hör och häpna, där håller jag med helt och hållet ! Att vräka iväg miljarder på höghastighetståg för persontrafik långa sträckor verkar vara kapitalförstöring av stora mått enligt min mening, det finns ju billigt flyg att tillgå för den som vill åka långt.

Att satsa pengar på godstrafik per järnväg ger väl inte lika stora rubriker i media och är därför av mindre intresse för makthavarna kan jag tänka mig.

 

Fritz..

Hej

Höghastighetstågen är nog Kinas ide, tror att dom vill binda samman sig med länderna i regionen och i första hand vill ha en snabb järnvägsförbindelse med dessa, men för norra och nordöstra Thailands del vore en traditionell vanlig dubbelspårig järnväg för godstrafik och persontrafik nog det bästa, men frågan är om Kineserna vill vara med och finansiera en sådan?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog tusan kommer jag ihåg plastcykeln Itera som tillverkades i Vilhelmina. Av många ansett som det största designfiaskot i Sveriges historia. :dance1: Skål tammefan !

"Går man ut på nätet och letar kommentarer från nutida ägare hittar man denna pärla till recension.
”Det är den bästa cykel jag har haft. Mjuk och fin, svänger man så svänger cykeln en stund senare vilket ger tid till eftertanke – skulle jag verkligen ditåt? Framgaffelns fackverkskonstruktion ger en bra känsla av säkerhet när jag ser hur den sväljer vägens ojämnheter på ett mycket visuellt sätt”En annan testkommentar från tiden det begav sig var att, ”Den ser ut som en krokodil och beter sig som en anakonda.” 

 

Fritz..

 

 

Itera cyckeln var det första storskaliga industriprojektet i Sverige med armerade plaster. Designfiasko vet jag ej, däremot ett projekt där ekonomerna styrde projektet åt helvete.

Första cykeln fick dåligt rykte när den t.ex levererades med två stycken pakethållare istället för en pakethållare och trampor. Eller någon annan kombination av felaktiga delar. Med denna första cykel hände det också att den gick av vid styrhuvudet. Det var inte så många som kunde resa upp cykeln på bakhjulet i full fart och bara cykla vidare. Ekonomerna rådde för det första problemet då de forcerade lanseringen av cykeln innan den var färdigutvecklad och utan att utbilda personalen som packade produkterna. Förmodligen var väl packhallen en katastrof. De hade tidigare mest bara levererat dryckesbackar i plast samt charklådor, båda dessa produkter var sprida över hela Sverige och Norge i stora antal, förmodligen andra länder också. Vilken idi*t som kom på att placera en stor plastfabrik i Vilhelmina kan man väl fundera på istället. Vilka lokala förutsättningar fanns egentligen för att det skulle fungera? Att de fick förtroendet att starta upp första stora kompositplast projektet i Sverige talar väl om att det fanns någon slags kompetens där i varje fall. 

Itera mach 2 hade problemet med styrhuvudet åtgärdat men varför de inte avvaktade med omkonstruktionen av cyckeln till mach 3 som avhjälpte svajigheten och faktiskt såg riktigt bra ut. 

Itera mach 3 var uppbyggd med visa saker som t.ex styret i metall, svajigheten var borta och det var en toppenprodukt som slutade i ett stort berg på soptippen. Förtroendet för produkten var helt enkelt slut. Plasthjulen fortsatte att tillverkas en bra stund framöver och användes i travsulkys under skapligt lång tid framöver. Antar att de såldes i för små kvantiteer för att vara lönsamma, för de försvann så småningom.

Ett annat projekt som dog pga ekonomernas brådska att lansera ofärdiga produkter var Tracktapen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Track_Tape 

De drog igång med världens reklamkampanj innan magnetskiktet som skulle ge tapen dess kvalitet var färdigutvecklad. När den lanserades gjorde facktidningarna ett test där den jämfördes med övriga band. Det var inte alls prisvärt pga att det inte var färdigutvecklat. De som köpt bandet var missbelåtna pga alla dropp out och andra brister i kvaliten. Att sälja bandet var i stort sett omöjligt även sedan de hade fått ordning på kvaliten så att de var mycket bättre och billigare än motsvarande konkurrenter. 

Orsaken som anges i wikipedia är inte den riktiga orsaken till varför bandet gick åt helvete. Men vilken av de som drev fram den för tidiga lanseringen ville ta skulden för att det gick snett. Synd om tjejen som blåste hela sitt mångmiljonarv på ett projekt som hon trodde på och som kunnat vara en succe.

Finns många fler exempel på när de verkliga orsakerna till att det går snett inte kommer fram.

L problemet ugn nu, godstrafiken kommer att blomstra på banan, Volvo Lastvagnar ska ha ned sina hytter till monteringen i Göteborg.

Umeå Hamn och Vasa Hamn har bildat ett nytt bolag bara för detta.( även Mo i Rana är intresserad)
En ny godsterminal är färdigbyggd i Umeå och en ny i Holmsund för stora belopp och nu har visst Umeå äntligen fått en operatör för sin godsterminal. 
Sca Transforest ämnar köra containers från Piteå och Holmsund till en stor satsning i Sundsvall för utskeppning.
Göteborgs Hamn och Gävle Hamn vill ha norrlandsgodset till sina terminaler.

Nu är det till att hitta tåg-operatörer och passande tider på banan för allt gods för det är en fri marknad numera..

Sca Transforest bytte från Green Cargo till Hektor Rail och fick en besparing på 15 miljoner kronor per år på linjen Piteå-Holmsund.

Risken kanske är att den olönsamma persontrafiken på banan får prioritet och en del fraktköpare hoppar av.

Umeå- Arlanda med snabbtåg kostar 950kr (6 timmar) och med flyg 399kr. (50 minuter)

Vem kommer att se till att Volvo lastvagnar finns kvar, nu när man till sist möjliggjort en nedläggning av den genom att flytta monteringen. Förut var det en komplett fabrik där man gjorde klart hytterna, vad är det efter flytten av monteringen?

Däremot lovar SCA's satsning på Ortviken i Timrå gott för framtiden. 8 miljarder på den fabriken är inte fy skam. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju Norge helt andra förutsättningar bland annat med en isfri kust hela året runt som medger att det aldrig varit några problem med att frakta varor och gods med båt - jämför det med hur det såg ut i bottenviken under industrialiseringens årtionden.

Det är först med oljepengarna från 1970-talet och framåt som Norge fått en landbaserad infrastruktur med vägar och liknande att tala om - långt in på 1980-talet var det många ställen man nästan bara kunde nå med båt.

Det här klippet visar hur det såg ut när man färdades på E16 mot Bergen innan 1984 då tunneln blev klar, då var vägen dubbelriktad idag är den enkelriktad

https://www.youtube.com/watch?v=EVldL09g_iw

gott om sådana vägar finns det fortfarande i Norge och nog tusan ligger det en fabrik vid vägens slut ,många ggr man tänkt att man kört fel ,men icke ,mkt av sjöfarten har försvunnit i Norge ,det mesta går på lastbil numera 

Link to comment
Dela på andra sajter

Itera cyckeln var det första storskaliga industriprojektet i Sverige med armerade plaster. Designfiasko vet jag ej, däremot ett projekt där ekonomerna styrde projektet åt helvete.

Första cykeln fick dåligt rykte när den t.ex levererades med två stycken pakethållare istället för en pakethållare och trampor. Eller någon annan kombination av felaktiga delar. Med denna första cykel hände det också att den gick av vid styrhuvudet. Det var inte så många som kunde resa upp cykeln på bakhjulet i full fart och bara cykla vidare. Ekonomerna rådde för det första problemet då de forcerade lanseringen av cykeln innan den var färdigutvecklad och utan att utbilda personalen som packade produkterna. Förmodligen var väl packhallen en katastrof. De hade tidigare mest bara levererat dryckesbackar i plast samt charklådor, båda dessa produkter var sprida över hela Sverige och Norge i stora antal, förmodligen andra länder också. Vilken idi*t som kom på att placera en stor plastfabrik i Vilhelmina kan man väl fundera på istället. Vilka lokala förutsättningar fanns egentligen för att det skulle fungera? Att de fick förtroendet att starta upp första stora kompositplast projektet i Sverige talar väl om att det fanns någon slags kompetens där i varje fall. 

Itera mach 2 hade problemet med styrhuvudet åtgärdat men varför de inte avvaktade med omkonstruktionen av cyckeln till mach 3 som avhjälpte svajigheten och faktiskt såg riktigt bra ut. 

Itera mach 3 var uppbyggd med visa saker som t.ex styret i metall, svajigheten var borta och det var en toppenprodukt som slutade i ett stort berg på soptippen. Förtroendet för produkten var helt enkelt slut. Plasthjulen fortsatte att tillverkas en bra stund framöver och användes i travsulkys under skapligt lång tid framöver. Antar att de såldes i för små kvantiteer för att vara lönsamma, för de försvann så småningom.

Ett annat projekt som dog pga ekonomernas brådska att lansera ofärdiga produkter var Tracktapen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Track_Tape 

De drog igång med världens reklamkampanj innan magnetskiktet som skulle ge tapen dess kvalitet var färdigutvecklad. När den lanserades gjorde facktidningarna ett test där den jämfördes med övriga band. Det var inte alls prisvärt pga att det inte var färdigutvecklat. De som köpt bandet var missbelåtna pga alla dropp out och andra brister i kvaliten. Att sälja bandet var i stort sett omöjligt även sedan de hade fått ordning på kvaliten så att de var mycket bättre och billigare än motsvarande konkurrenter. 

Orsaken som anges i wikipedia är inte den riktiga orsaken till varför bandet gick åt helvete. Men vilken av de som drev fram den för tidiga lanseringen ville ta skulden för att det gick snett. Synd om tjejen som blåste hela sitt mångmiljonarv på ett projekt som hon trodde på och som kunnat vara en succe.

Finns många fler exempel på när de verkliga orsakerna till att det går snett inte kommer fram.

Vem kommer att se till att Volvo lastvagnar finns kvar, nu när man till sist möjliggjort en nedläggning av den genom att flytta monteringen. Förut var det en komplett fabrik där man gjorde klart hytterna, vad är det efter flytten av monteringen?

Däremot lovar SCA's satsning på Ortviken i Timrå gott för framtiden. 8 miljarder på den fabriken är inte fy skam. 

Tro att presseriet av plåten är kvar kanske delar av måleriet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro att presseriet av plåten är kvar kanske delar av måleriet.

Stämmer det. Pressning och målning av hytterna sker fortfarande i Umeå. De behåller de tunga delarna som kostar pengar att frakta. Om det nu var frakterna som ställde till det ekonomiskt så har man knappast uppnått någon fördel. Det är knappast billigare att montera hytterna färdigt någon annanstans i Sverige. Företaget som levererade det mesta av inredningen får också lägga ner i Umeå. Då det inte bär sig att frakta t.ex stolar när de inte är monterade i hytterna. 

Men det var egentligen inte det jag frågade om. Utan det jag är intresserad av är hur stor är chansen att de kvarvarande delarna av fabriken blir kvar någon längre stund i Umeå?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover

Det är mycket som kunnat göras bättre i Thailand betr. bla infrastruktur

Jag tror dock att man har ambitionen att göra så i Thailand

All militär vet vikten av bra infrastruktur bla för att snabbt och effektivt flytta trupper och material

Att det går trögt just nu med kineserna kan bla bero på den kinesiska valutan försvagning

Vi får avavkta och se

Betr. infra struktur satsningar i Sverige så har alltid norra Sverige klagat på att mer av de pengar 

som naturtillgångarna ger skall inveseras i norr, Men för att kunna utnyttja dessa så krävs kapital

till de investeringar för att bygga kraftverk ,gruvor mmm

När det gäller investeringar i norr så har det tex investerats i Kallax Cargo , det ville Norrland ha

Norrbotniabanan , som MPs Peter Eriksson bytte mot tunneln genom Hallandsåsen och vid regeringsbildningen 2002 och som av vissa är ett olönsamt projekt. Budgeterat till15 miljarder kronor år 2002 mensom idag beräknas kosta 26 miljarder kronor. Det är inte enkelt att kalkylera varken i vårt land eller i Thailand

Bara för att nämna Hallandsåsen budget under 1 miljard , idag 10 ggr mer

När det gäller storstäder så blir det alltid stora och dyra lösningar  Skall inte gå in på politisk käbbel om förbifart 

Stockholm eller Bromma . ( Baa kommer inte bli glad och jag vill inte störa hans sinnes stämning idag )

Med hopp om att Järnvägs investeringarna i Thailand kommer tillstånd , inte minst då kanske vi slipper de 

miljöfarliga flygningarna på korta sträckor.

Tack för idag , hoppas ingen blev upprörd

Persistant

 

Det sista året har den Kinesiska valutan förstärkts, även den sista månaden gentemot bht

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det. Pressning och målning av hytterna sker fortfarande i Umeå. De behåller de tunga delarna som kostar pengar att frakta. Om det nu var frakterna som ställde till det ekonomiskt så har man knappast uppnått någon fördel. Det är knappast billigare att montera hytterna färdigt någon annanstans i Sverige. Företaget som levererade det mesta av inredningen får också lägga ner i Umeå. Då det inte bär sig att frakta t.ex stolar när de inte är monterade i hytterna. 

Men det var egentligen inte det jag frågade om. Utan det jag är intresserad av är hur stor är chansen att de kvarvarande delarna av fabriken blir kvar någon längre stund i Umeå?

Ingen aning, ingen trodde på en flytt av monteringen efter de senaste årens investeringar.
Många kringföretag drabbas precis som du säger, vi skötte massor av leveranser av detaljer som kom hit via fartyg/järnväg och bil samt hade hela plåtlagret men jag vet inte vad som finns kvar då jag slutade för 2,5 år sedan.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Section 44 to speed up high-speed train

 

c1_1267867_170613214947_620x413.jpg

Gen Prayut Chan-o-cha will use his special power as the junta chief to speed up the long-delayed Thai-Chinese railway project.

He insisted his planned issuance of the all-powerful Section 44 of the interim charter to clear legal hurdles in the Thai-Sino rail project is not a special favour to China but for Thailand's benefit.

He said that it is necessary to invoke Section 44 to ensure projects delayed due to technical glitches move ahead.

Regarding the Thai-Sino rail project, Gen Prayut said the project requires a Section 44 solution and he will invoke it next week to clear legal obstacles.

The government is trying to settle the problems by next month, before Gen Prayut visits China in September to participate in the summit meeting of the BRICS, an association of the five fastest emerging nations in the world, namely, Brazil, Russia, India, China and South Africa, which will be held in September in Xiamen, China.

Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam told the cabinet on Tuesday he was drafting a Section 44 order to be signed by Gen Prayut to address five legal issues stalling the project, government spokesman Sansern Kaewkamnerd said on Tuesday.

The first issue involves construction. Chinese architects and engineers cannot come to work on the project because Thailand's Engineers Act requires foreign professionals to pass the examination for a licence or they cannot work in the country, Lt Gen Sansern said.

"The Chinese view their country has more than 20,000km of high-speed railway while Thailand has none. Yet we require them to take an exam to get a licence first.

"We agree to meet halfway. Thailand will prepare training courses or orientation for Chinese engineers to familiarise them with the routes, resources and terrains instead of forcing them to take an exam," said Lt Gen Sansern.

Another issue involves the procurement law, which requires a project costing more than 5 billion baht must be scrutinised by a procurement superboard, a time-consuming process.

The requirement for clear median prices also poses a problem as the project price is still being negotiated. Reference prices will be proposed to be used instead.

"The Thai-Chinese railway is a government-to-government project. The State Railway of Thailand represents the Thai side. But China does not have a process to assign a specific agency to handle the project; Beijing will decide which company will get which part of the project," he said.

The Transport Ministry is in talks with China's economic and development board to get the names of these companies.

The major obstacle, however, is the route as the railway will cross designated farmland, or Sor Por Kor land. By law, such land cannot be used for any other purpose. In the past, several disputes arose from misuse of the land for projects such as wind farms, solar farms and petroleum exploration.

"Mr Wissanu said to overcome this restriction, Section 44 is needed," said Lt Gen Sansern.

The draft of the order will be reviewed by the cabinet next Tuesday.

"It will remove the restrictions faced by all rail projects, not just the Thai-Chinese one."

The Thai-Chinese high-speed railway runs from Nong Khai province to Nakhon Ratchasima and Saraburi. From there, a route goes to Bangkok and the other to Map Ta Phut.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/1267867/s44-to-speed-up-high-speed-train

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-09-12 at 11:53, skrev Persistant:

Hej

Alltid skall det misstänkliggöras  något när kuppledarna skall utföra något för Thailand

Med erfarenhet hur det går till i vårt land så blir ALLA infrastrukturprojekt

upp till 30% dyrare än budgeterat. Så det är bättre att ta  det lugnt och se över projekten

Nu vet alla att Isan L visste allt detta skulle inträffa även om en demokratisk vald regering hade på agendan

att starta viktiga projekt.

Det börjar bli en aning tjatigt att vad än kuppledarna gör så det fel

Jag kan berätta för dig IL att jag har jobbat med dylika projekt under 35 år,

och det ytterst FÅ beställare som har klarat av att lämna en handling som leder till ett färdigt projekt

Detta gäller Vägverk , kommuner eller privata beställare. För att inte fördjupa diskussionen så kom inte 

och diskutera korruptionen i Sverige med mig. Så många sommarstugor ,kök mmm som tillhandahållits 

under årens lopp under pågående projekt , är inte ett fåtal. Jag har även granskats av ekobrottsmyndigheten just med anledning av utförd korruption.

Jag vet att i Thailand är det ett större problem än i vårt land men dessa ständiga pekpinnar är enbart politisk skådespel

Jag skulle kunna fylla hela  Maipenrai med historier om dylikt men jag har för länge insett att det ingår i branschen.

 Många skulle bara ignorera detta, då de är Thailand  som bör prioriteras på detta forum .

MVH

Persistant

 

Fan så rätt du skriver, jag gör jobb åt kommuner ibland och det blir alltid extra "sill" på bordet där!:waaaht:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-09-13 at 18:00, skrev Guest Isan Lover:

Hej

Att allt saknas nu är ju själva problemet, politikerna skulle ha sett till att ge bra förutsättningar för att få företag att etablera sig genom att t.ex ge etableringsstöd, skattelättnader, erbjuda bra infrastruktur o.s.v, då skulle nog mycket kunna ha sett annorlunda ut.

Mvh isan lover

Man får nog inte lita så mycket på dom här politruckerna tror jag! Skulle Ingvar Kamprad gjort det då hade IKEA vart en korvkiosk!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-09-13 at 21:34, skrev MaiChai:

Nja, slut är väl inte oljan men eftersom oljan i Nordsjön är ganska dyr att plocka upp så förlorar Norge idag 10 dollar per fat. De behöver ett pris på minst 55 USD per fat för att göra vinst på oljan.

Men de har det väl förspänt ändå, inga statsskulder och en välfylld oljefond samt svenskar och polacker som jobbar åt dem...

Sedan är det så att Statoil har oljefält utanför Norge åxå, har en kompis som just nu är nere i Nigeria och jobbar åt Statoil där. Dom finns över hela världen nuförtiden, smart! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
spooncreek

2015 startade tråden, och redan då var projektet några år försenat...2019 nu och mer förseningar aviserade...

 

"Thai and Chinese authorities failed to find common ground on a contract they were supposed to sign under the Thai-Sino high-speed railway project when they met late last month, Transport Minister Arkhom Termpittayapaisith said Monday.

Known as "Contract 2.3", this is one of 14 separate deals that are required for the 252.5-kilometre-long section from Bangkok to Nakhon Ratchasima.

The contract, which involves the tracks, electricity system, machinery, procurement of train carriages and training, was on the agenda of the meeting between Thai and Chinese officials in Beijing from Feb 27 to March 1.

Mr Arkhom said the contract has not yet been signed and that more talks were needed, adding the document is expected to be inked next month.

Referring to the latest meeting, the minister said the value of the contract was revised up by 7 billion baht to 45 billion baht, but the Chinese want more money.

The warranty period has also to be agreed, he said.

Thailand adheres to the international standard of a two-year guarantee, while China, which proposed just one year, is demanding more money for the extended term, according to Mr Arkhom.

He said Thai officials asked their Chinese counterparts why the longer guarantee was an issue if the materials being supplied were of high quality.

The type of train that will be purchased also has to be decided, he said.

Referring to Contract 2.3, he said Thailand would possibly seek a 38.2-billion-baht loan from China, or around 85% of the investment cost, if it agrees on 45 billion baht. The interest rate could be lower than 3%."

 

https://www.bangkokpost.com/news/transport/1639114/?fbclid=IwAR0gw6qOTXv5kSsXgwqZmPF4sAcR10258ZF_AGXHwXF-i8ugmcWizX3k2ZI 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎06‎-‎14 at 14:14, skrev audirs2:

Man får nog inte lita så mycket på dom här politruckerna tror jag! Skulle Ingvar Kamprad gjort det då hade IKEA vart en korvkiosk!

Kände en som sålde en korvkiosk i Tidaholm för att det det var jobbigt och stå där och gav ingen förtjänst.

Några år senare var det en rejäl restaurang.

Nära off topic men driftiga personer fixar det mesta.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...