Jump to content
IGNORERAD

Thailändskt järnvägsprojekt skjuts upp


MPR Nyheter

Recommended Posts

agligenIdag krävs det mer transparans och öppenhet när det gäller upphandlingar och kontrakt än när den folkvalda regeringen styrd av en flykting satt vid makten.

Jag hoppas att det är därför juntan skjuter upp järnvägsprojektet

Det är ju sånt IL och facket avskyr!

Han har ju levt i en sluten värld där alla sossar skyddar varandra. Varför ska då transparens och öppenhet vara positivt mot korruptionen i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • leifen

    12

  • Fritz

    8

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja. Rent teoretiskt i en fantasivärld kan ju en regering göra allt

Så om en fabrik lockas att etablera sig ute i ingenstans kan ju regeringen bygga en stor stad runt den så alla dom punkter jag räknade upp uppnås

Men anser du verkligen det är ett realistiskt alternativ i ett land med begränsade resurser ?

Svaret är beroende på ambitionen samt vilka resurser som är tillgängliga respektive begränsade i kombination med vilka resurser som behövs för ovanstående projekt. Och vad är 'ingenstans', kanske räcker det med mindre tätort? Och varför fabrik, beroende på lokationen kan andra typer av verksamheter vara goda alternativ.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara liknande faktorer som styr bristen på sådana satsningar i norra Sverige och norra Thailand ?

Menar du att det inte satsas pengar från svenska staten på nyetableringar av fabriker i norrland ? Finns väl nästan hur många bidrag som helst att ansöka om.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-1990643-om-glesb_sfs-1990-643/

Även infrastruktur satsas det stora pengar på, senaste exemplet är väl Bothniabanan. Stora pengar har satsats på att det ska finnas bredband i byarna vilket gör att många småföretag kan verka på dessa orter.

 

Robin Hood-skatten gör att i princip alla inlandskommuner i Västerbotten får ett bidrag på i runda slängar 25.000 per person och år. Jag skulle nog kunna fortsätta uppräkningen men nöjer mig med detta.

 

Hur det fungerar i Thailand med liknande stöd har jag ingen susning om men jag gissar att satsningen som görs på glesbygden här inte går att jämföra med satsningar som görs i Sverige. Om man nu ska jämföra dom länderna alltså, varför vet jag inte.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Rent teoretiskt i en fantasivärld kan ju en regering göra allt

Så om en fabrik lockas att etablera sig ute i ingenstans kan ju regeringen bygga en stor stad runt den så alla dom punkter jag räknade upp uppnås

Men anser du verkligen det är ett realistiskt alternativ i ett land med begränsade resurser ?

Nu tog du väl i, bygga en stor stad, jisses. :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tog du väl i, bygga en stor stad, jisses. :ahh:

 

Fritz..

Låt mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår bättre vad jag menar

Låt oss ta en bilfabrik (som Thailand har försökt locka upp flera till norra eller nordöstra Thailand) och ett specifikt exempel som vi svenskar kan förstå bättre

I Trollhättan låg SAAB-fabriken och redan där hade fabriken stora problem med att det var en liten stad och problem med tillgång till rätt utbildad personal, underleverantörer, import och exportvägar var dåliga (Riksväg 45:an till Göteborgs hamnar och 44:an till Uddevalla hamn)

Trollhättan och dess mycket närliggande städer Vänersborg, Vargön och Uddevalla kallas 4-stad och ligger alla inom 2 mil från varandra och dom har sammanlagt 100.000 invånare

En fabrik som SAAB är med thailändska mått väldigt liten. Bilfabrikerna i Thailand är mycket större och tillverkar långt mycket mer bilar p.g.a efterfrågan

Så jämför vi med en stad i Isaan som Khon Kaen som har ca 120,000 invånare

Khon Kaen är en av thailands större städer och provinshuvudstad

Inte ens där skulle det fungera att placera en av thailands bilfabriker utan större problem

 

En någorlunda avancerad fabrik med produkter som är tekniskt komplicerade kräver väldigt mycket runt om fabriken för att ens kunna överleva

Idag tillverkar inte företag saker genom att hälla in råvaror i ena änden och spotta ut färdiga slutprodukter direkt till kund i andra änden

Idag är de flesta sådana fabriker delar av något som kallas GVC (Global Value Chains) och delar till en slutprodukt tillverkas på olika andra specialiserade fabriker runt om i världen

Det innebär att ett stort antal företag tillverkar delar som sedan sätts ihop på slutfabriken. De flesta av dessa underleverantörer tar i sin tur sina in-produkter från andra fabriker som tillverkat råämnen till halvfabrikat

Dessutom har fabriker inte råd längre att ha lager med delar liggande som buffert utan lagren är idag "på väg". Ett exempel på detta är bagagemattorna i bagaget på en Volvo-bil på fabriken i Göteborg. Dom tillverkas max 8h innan på en fabrik i närheten och körs med lastbil till fabriken. En större trafikolycka med långvarig avtängning av motorvägen mellan eller en transportarbetarstrejk stannar bandet på Volvo ganska snabbt i brist på delar att montera i bilarna

 

Går vi till SAAB-fabriken i Trollhättan var det ca 80 företag i närområdet som antingen gick i konkurs eller fick stora ekonomiska problem när SAAB-fabriken stängde

Ändå var det bara 40% av bilen som tillverkades i Sverige. resten var delar som tillverkats i fabriker runt om i världen

Idag består t.ex Sveriges samlade export av till 40% varor som importerats till Sverige i olika former

 

Därför är modern industri extremt beroende av snabba transporter och framför allt när det gäller tyngre industri närhet till hamnar för sjötransporter runt om i världen

Det är därför Thailands bilindustri till huvudsak är koncentrerad runt Chonburi och Amata City. Områdena runt om fabrikerna där kryllar av underleverantörer, transportföretag och återförsäljarnas distributionscentraler

Allt detta måste växa upp in takt med bilfabrikerna i synk. Man kan inte bara bygga en bilfabrik ute i landet och sedan få resten att växa upp av sig själv och ingen stat kan betala för att allt detta skall ske ur skattebetalarnas fickor

 

Slutsatsen är att fabriker idag av någorlunda avancerade produkter kan man inte "flytta ut" på landsbygden ens om det är en "liten by" som "Khon Kaen" för det saknas de förutsättningar som krävs för att överleva och konkurrera på världsmarknaden

 

Små företag med okomplicerade produkter kan man etablera men det ger ingen effekt som man är ute efter

Ta t.ex en fisksåsfabrik som låter väldigt enkel och okomplicerad

Idag finns det bara några få sådana kvar i Thailand och de som finns är de stora som har lyckats överleva i konkurrensen och de ligger i storstäderna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu tog du väl i, bygga en stor stad, jisses. :ahh:

 

Fritz..

Hej

Det finns ju dessutom redan fullt tillräckligt stora städer i både norra och nordöstra Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige så har ju Norrland stora problem med att transport kostnaderna är väldigt höga.

Vet att Volvo lastvagnar fick problem när EU krävde att subventionerna de fick för transporterna skulle tas bort. De hotade med att lägga ner fabriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige så har ju Norrland stora problem med att transport kostnaderna är väldigt höga.

Vet att Volvo lastvagnar fick problem när EU krävde att subventionerna de fick för transporterna skulle tas bort. De hotade med att lägga ner fabriken.

Nu är den fabriken till stor del nerlagd också och monteringen flyttad från Umeå till Göteborg och Belgien.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover

Det är mycket som kunnat göras bättre i Thailand betr. bla infrastruktur

Jag tror dock att man har ambitionen att göra så i Thailand

All militär vet vikten av bra infrastruktur bla för att snabbt och effektivt flytta trupper och material

Att det går trögt just nu med kineserna kan bla bero på den kinesiska valutan försvagning

Vi får avavkta och se

Betr. infra struktur satsningar i Sverige så har alltid norra Sverige klagat på att mer av de pengar 

som naturtillgångarna ger skall inveseras i norr, Men för att kunna utnyttja dessa så krävs kapital

till de investeringar för att bygga kraftverk ,gruvor mmm

När det gäller investeringar i norr så har det tex investerats i Kallax Cargo , det ville Norrland ha

Norrbotniabanan , som MPs Peter Eriksson bytte mot tunneln genom Hallandsåsen och vid regeringsbildningen 2002 och som av vissa är ett olönsamt projekt. Budgeterat till15 miljarder kronor år 2002 mensom idag beräknas kosta 26 miljarder kronor. Det är inte enkelt att kalkylera varken i vårt land eller i Thailand

Bara för att nämna Hallandsåsen budget under 1 miljard , idag 10 ggr mer

När det gäller storstäder så blir det alltid stora och dyra lösningar  Skall inte gå in på politisk käbbel om förbifart 

Stockholm eller Bromma . ( Baa kommer inte bli glad och jag vill inte störa hans sinnes stämning idag )

Med hopp om att Järnvägs investeringarna i Thailand kommer tillstånd , inte minst då kanske vi slipper de 

miljöfarliga flygningarna på korta sträckor.

Tack för idag , hoppas ingen blev upprörd

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår bättre vad jag menar

Låt oss ta en bilfabrik (som Thailand har försökt locka upp flera till norra eller nordöstra Thailand) och ett specifikt exempel som vi svenskar kan förstå bättre

I Trollhättan låg SAAB-fabriken och redan där hade fabriken stora problem med att det var en liten stad och problem med tillgång till rätt utbildad personal, underleverantörer, import och exportvägar var dåliga (Riksväg 45:an till Göteborgs hamnar och 44:an till Uddevalla hamn)

Trollhättan och dess mycket närliggande städer Vänersborg, Vargön och Uddevalla kallas 4-stad och ligger alla inom 2 mil från varandra och dom har sammanlagt 100.000 invånare

En fabrik som SAAB är med thailändska mått väldigt liten. Bilfabrikerna i Thailand är mycket större och tillverkar långt mycket mer bilar p.g.a efterfrågan

Så jämför vi med en stad i Isaan som Khon Kaen som har ca 120,000 invånare

Khon Kaen är en av thailands större städer och provinshuvudstad

Inte ens där skulle det fungera att placera en av thailands bilfabriker utan större problem

 

En någorlunda avancerad fabrik med produkter som är tekniskt komplicerade kräver väldigt mycket runt om fabriken för att ens kunna överleva

Idag tillverkar inte företag saker genom att hälla in råvaror i ena änden och spotta ut färdiga slutprodukter direkt till kund i andra änden

Idag är de flesta sådana fabriker delar av något som kallas GVC (Global Value Chains) och delar till en slutprodukt tillverkas på olika andra specialiserade fabriker runt om i världen

Det innebär att ett stort antal företag tillverkar delar som sedan sätts ihop på slutfabriken. De flesta av dessa underleverantörer tar i sin tur sina in-produkter från andra fabriker som tillverkat råämnen till halvfabrikat

Dessutom har fabriker inte råd längre att ha lager med delar liggande som buffert utan lagren är idag "på väg". Ett exempel på detta är bagagemattorna i bagaget på en Volvo-bil på fabriken i Göteborg. Dom tillverkas max 8h innan på en fabrik i närheten och körs med lastbil till fabriken. En större trafikolycka med långvarig avtängning av motorvägen mellan eller en transportarbetarstrejk stannar bandet på Volvo ganska snabbt i brist på delar att montera i bilarna

 

Går vi till SAAB-fabriken i Trollhättan var det ca 80 företag i närområdet som antingen gick i konkurs eller fick stora ekonomiska problem när SAAB-fabriken stängde

Ändå var det bara 40% av bilen som tillverkades i Sverige. resten var delar som tillverkats i fabriker runt om i världen

Idag består t.ex Sveriges samlade export av till 40% varor som importerats till Sverige i olika former

 

Därför är modern industri extremt beroende av snabba transporter och framför allt när det gäller tyngre industri närhet till hamnar för sjötransporter runt om i världen

Det är därför Thailands bilindustri till huvudsak är koncentrerad runt Chonburi och Amata City. Områdena runt om fabrikerna där kryllar av underleverantörer, transportföretag och återförsäljarnas distributionscentraler

Allt detta måste växa upp in takt med bilfabrikerna i synk. Man kan inte bara bygga en bilfabrik ute i landet och sedan få resten att växa upp av sig själv och ingen stat kan betala för att allt detta skall ske ur skattebetalarnas fickor

 

Slutsatsen är att fabriker idag av någorlunda avancerade produkter kan man inte "flytta ut" på landsbygden ens om det är en "liten by" som "Khon Kaen" för det saknas de förutsättningar som krävs för att överleva och konkurrera på världsmarknaden

 

Små företag med okomplicerade produkter kan man etablera men det ger ingen effekt som man är ute efter

Ta t.ex en fisksåsfabrik som låter väldigt enkel och okomplicerad.

Idag finns det bara några få sådana kvar i Thailand och de som finns är de stora som har lyckats överleva i konkurrensen och de ligger i storstäderna

Ojjj, låt då mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår vad jag menar. I min hemby i Norrbottens inland ( som inte är unik, tvärt om ) bor det runt 300 pers. Det finns flera småindustrier, en husfabrik, ett sågverk, en pelletsfabrik, en dörrfabrik och slutligen ett pyttelitet snickeri. Dom tillsammans ger sysselsättning inte bara till byns egen befolkning utan även till folk i småbyar runt omkring. Vad jag vet så rullar dom på bra ekonomiskt trots att dom befinner sig där dom gör. Men skulle dom existera utan bidrag i alla dess former från svenska staten och EU ?

Jag är övertygad om att svaret är nej !!  Om sen glesbygdsstöd i alla dess former är värt pengarna är en annan fråga men att norrlands inland skulle vara mer eller mindre heldött utan dessa stöd och bidrag är jag helt övertygad om. Man behöver alltså inte vräka på med att bygga bilfabriker och dylikt för att ge stöd till glesbygden, det finns bättre sätt.

 

Glesbygdsekonomen Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ojjj, låt då mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår vad jag menar. I min hemby i Norrbottens inland ( som inte är unik, tvärt om ) bor det runt 300 pers. Det finns flera småindustrier, en husfabrik, ett sågverk, en pelletsfabrik, en dörrfabrik och slutligen ett pyttelitet snickeri. Dom tillsammans ger sysselsättning inte bara till byns egen befolkning utan även till folk i småbyar runt omkring. Vad jag vet så rullar dom på bra ekonomiskt trots att dom befinner sig där dom gör. Men skulle dom existera utan bidrag i alla dess former från svenska staten och EU ?

Jag är övertygad om att svaret är nej !!  Om sen glesbygdsstöd i alla dess former är värt pengarna är en annan fråga men att norrlands inland skulle vara mer eller mindre heldött utan dessa stöd och bidrag är jag helt övertygad om. Man behöver alltså inte vräka på med att bygga bilfabriker och dylikt för att ge stöd till glesbygden, det finns bättre sätt.

 

Glesbygdsekonomen Fritz..

Hej

Här gav du bra exempel på att sånt här är möjligt, problemet är väl snarare att det satsas för lite norröver och det gäller nog både i Sverige och Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojjj, låt då mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår vad jag menar. I min hemby i Norrbottens inland ( som inte är unik, tvärt om ) bor det runt 300 pers. Det finns flera småindustrier, en husfabrik, ett sågverk, en pelletsfabrik, en dörrfabrik och slutligen ett pyttelitet snickeri. Dom tillsammans ger sysselsättning inte bara till byns egen befolkning utan även till folk i småbyar runt omkring. Vad jag vet så rullar dom på bra ekonomiskt trots att dom befinner sig där dom gör. Men skulle dom existera utan bidrag i alla dess former från svenska staten och EU ?

Jag är övertygad om att svaret är nej !!  Om sen glesbygdsstöd i alla dess former är värt pengarna är en annan fråga men att norrlands inland skulle vara mer eller mindre heldött utan dessa stöd och bidrag är jag helt övertygad om. Man behöver alltså inte vräka på med att bygga bilfabriker och dylikt för att ge stöd till glesbygden.

 

Glesbygdsekonomen Fritz..

Pastorn har många goda talanger som de flesta fostrade i kylan.

Den bästa formen av etableringsstöd är bra villkor för lån för den entreprenör/företagare som har en bra företagsidé.

När staten ska gå in och styra så är det mängden arbetstillfällen som styr och inte en hållbar affärsidé som ofta ekobrottslingar utnyttjar.

Polyestercyklar i Vilhelmina, alla miljarder till en utländsk playboy för att rädda Saab Automobile.

Små företag som kan växa är modellen med sin egen produkt och utvecklas i rätt takt så marknaden hinner med. Massor av små företag i Norrland är faktiskt världsledande och det hittills enda vettiga stödet  förstördes vid av EU och det var fraktstödet för transporter över 400km.

Ska staten lägga sig i, så är en skatterabatt åt företagare bättre än kontanter i bidrag.

Skål för Glommersträsks ambassadör :haha:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojjj, låt då mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår vad jag menar. I min hemby i Norrbottens inland ( som inte är unik, tvärt om ) bor det runt 300 pers. Det finns flera småindustrier, en husfabrik, ett sågverk, en pelletsfabrik, en dörrfabrik och slutligen ett pyttelitet snickeri. Dom tillsammans ger sysselsättning inte bara till byns egen befolkning utan även till folk i småbyar runt omkring. Vad jag vet så rullar dom på bra ekonomiskt trots att dom befinner sig där dom gör. Men skulle dom existera utan bidrag i alla dess former från svenska staten och EU ?

Jag är övertygad om att svaret är nej !!  Om sen glesbygdsstöd i alla dess former är värt pengarna är en annan fråga men att norrlands inland skulle vara mer eller mindre heldött utan dessa stöd och bidrag är jag helt övertygad om. Man behöver alltså inte vräka på med att bygga bilfabriker och dylikt för att ge stöd till glesbygden, det finns bättre sätt.

 

Glesbygdsekonomen Fritz..

Jag håller med dig fullständigt där

Men dom fabrikerna fanns troligen redan för ganska länge sedan och hålls vid liv med hjälp av konstgjord andning genom olika former av bidrag

Dessutom är dom knutna till att dom har tillgång till den råvara dom behöver "runt knuten" och just trä är väl den råvara vi har mesta av i norra Sverige om man ser till utbredning över ytan.

Det är en väldig skillnad mot att locka fabriker att nyetablera sig ute i landsbygden som det fall jag beskrev och som IL påstått tidigare regeringar satsat på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojjj, låt då mig ta ett praktiskt exempel så kanske du förstår vad jag menar. I min hemby i Norrbottens inland ( som inte är unik, tvärt om ) bor det runt 300 pers. Det finns flera småindustrier, en husfabrik, ett sågverk, en pelletsfabrik, en dörrfabrik och slutligen ett pyttelitet snickeri. Dom tillsammans ger sysselsättning inte bara till byns egen befolkning utan även till folk i småbyar runt omkring. Vad jag vet så rullar dom på bra ekonomiskt trots att dom befinner sig där dom gör. Men skulle dom existera utan bidrag i alla dess former från svenska staten och EU ?

Jag är övertygad om att svaret är nej !!  Om sen glesbygdsstöd i alla dess former är värt pengarna är en annan fråga men att norrlands inland skulle vara mer eller mindre heldött utan dessa stöd och bidrag är jag helt övertygad om. Man behöver alltså inte vräka på med att bygga bilfabriker och dylikt för att ge stöd till glesbygden, det finns bättre sätt.

 

Glesbygdsekonomen Fritz..

Du tar ju upp ett typiskt exempel på industri som är lämplig för norrlands inland, då råvarorna finns inpå knuten. Nej, jag tror inte de skulle existera utan stöd men slutprodukterna måste ju kunna fraktas därifrån för jag tror ju inte att marknaden i en by på 300 pers kan förbruka  produkterna.

Grejen är att industrisatsningar i glesbygden måsta ha minst en av komponenterna-råvaran eller konsumenterna nära-så att man inte behöver skicka både råvaror till och slutprodukter från byn.

Men Thailand behöver främst ett järnvägsnät anpassat för godstrafiken-inte några höghastighetsbanor.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tar ju upp ett typiskt exempel på industri som är lämplig för norrlands inland, då råvarorna finns inpå knuten. Nej, jag tror inte de skulle existera utan stöd men slutprodukterna måste ju kunna fraktas därifrån för jag tror ju inte att marknaden i en by på 300 pers kan förbruka  produkterna.

Grejen är att industrisatsningar i glesbygden måsta ha minst en av komponenterna-råvaran eller konsumenterna nära-så att man inte behöver skicka både råvaror till och slutprodukter från byn.

Men Thailand behöver främst ett järnvägsnät anpassat för godstrafiken-inte några höghastighetsbanor.

Jag som jobbat tidigare i ett av Norrlands "godshub" för transporter kan berätta för er att de flesta snickeriprodukter gjorda av råvaror runt knuten i Norrlands inland når alla världens hörn.

Googla på fönster i trä så kanske "poletten" trillar ned var dom är tillverkade. Dock inte glaset och tädningslister.

Däremot skulle avansen vara större med lägre fraktkostnader.

Mellanhänder tar ofta en stor bit som borde hamna hos ursprungsföretaget istället. Vill man sälja till stora företag så är prispressen enorm.

Glädjen var stor inom SCA sågverken i Vilhelmina och Holmsund när man fick IKEA som helkund att leverera allt virke deras hyllor.

Dock var prispressen för stor att båda lades ner efter år av betungande förluster.

Kompetens saknas inte små eller medelstora företag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pastorn har många goda talanger som de flesta fostrade i kylan.

Den bästa formen av etableringsstöd är bra villkor för lån för den entreprenör/företagare som har en bra företagsidé.

När staten ska gå in och styra så är det mängden arbetstillfällen som styr och inte en hållbar affärsidé som ofta ekobrottslingar utnyttjar.

Polyestercyklar i Vilhelmina, alla miljarder till en utländsk playboy för att rädda Saab Automobile.

Små företag som kan växa är modellen med sin egen produkt och utvecklas i rätt takt så marknaden hinner med. Massor av små företag i Norrland är faktiskt världsledande och det hittills enda vettiga stödet  förstördes vid av EU och det var fraktstödet för transporter över 400km.

Ska staten lägga sig i, så är en skatterabatt åt företagare bättre än kontanter i bidrag.

Skål för Glommersträsks ambassadör :haha:

Ja nog tusan kommer jag ihåg plastcykeln Itera som tillverkades i Vilhelmina. Av många ansett som det största designfiaskot i Sveriges historia. :dance1: Skål tammefan !

"Går man ut på nätet och letar kommentarer från nutida ägare hittar man denna pärla till recension.
”Det är den bästa cykel jag har haft. Mjuk och fin, svänger man så svänger cykeln en stund senare vilket ger tid till eftertanke – skulle jag verkligen ditåt? Framgaffelns fackverkskonstruktion ger en bra känsla av säkerhet när jag ser hur den sväljer vägens ojämnheter på ett mycket visuellt sätt”En annan testkommentar från tiden det begav sig var att, ”Den ser ut som en krokodil och beter sig som en anakonda.” 

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog tusan kommer jag ihåg plastcykeln Itera som tillverkades i Vilhelmina. Av många ansett som det största designfiaskot i Sveriges historia. :dance1: Skål tammefan !

"Går man ut på nätet och letar kommentarer från nutida ägare hittar man denna pärla till recension.
”Det är den bästa cykel jag har haft. Mjuk och fin, svänger man så svänger cykeln en stund senare vilket ger tid till eftertanke – skulle jag verkligen ditåt? Framgaffelns fackverkskonstruktion ger en bra känsla av säkerhet när jag ser hur den sväljer vägens ojämnheter på ett mycket visuellt sätt”En annan testkommentar från tiden det begav sig var att, ”Den ser ut som en krokodil och beter sig som en anakonda.” 

 

Fritz..

 

 

Det var tider det, då sossarna gick att blåsa på allt för glesbygden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte satsas pengar från svenska staten på nyetableringar av fabriker i norrland ? Finns väl nästan hur många bidrag som helst att ansöka om.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-1990643-om-glesb_sfs-1990-643/

Även infrastruktur satsas det stora pengar på, senaste exemplet är väl Bothniabanan. Stora pengar har satsats på att det ska finnas bredband i byarna vilket gör att många småföretag kan verka på dessa orter.

 

Robin Hood-skatten gör att i princip alla inlandskommuner i Västerbotten får ett bidrag på i runda slängar 25.000 per person och år. Jag skulle nog kunna fortsätta uppräkningen men nöjer mig med detta.

 

Hur det fungerar i Thailand med liknande stöd har jag ingen susning om men jag gissar att satsningen som görs på glesbygden här inte går att jämföra med satsningar som görs i Sverige. Om man nu ska jämföra dom länderna alltså, varför vet jag inte.

 

Fritz..

Medhåll Fritz,

Det finns mängder med stöd att söka för både utveckling av infrastruktur och näringsliv i Sverige, för glesbygdsutveckling och utveckling i städer i Norrland företrädesvis. Jag skulle komplettera din lista med EU-strukturfonder som pumpat in miljarder under årens lopp, även det mestadels i Norrland. Staten har också lagt pengar i särskilda riskkapitalbolag som bara får investera i norrländska bolag.

Thailand gör liknande satsningar numera, mycket av det initierades av Thaksin och hans dåvarande finansminister Somkid, som ju nu har samma roll i juntaregeringen. Han inledde dessutom med att bekräfta att man skulle stärka upp satsningarna på glesbygdsutveckling ytterligare. Det har i Thailand också gett resultat tidigare i form av ökad tillväxt och ökad levnadsstandard i tex Isaan.

Infrastruktursatsningarna i Thailand,, och då särskilt tågen som denna tråd avsåg från början, var Yingluck-regeringens förslag som säkert kommer att gå igenom när man klokt nog har utrett detaljerna lite närmare. Klubbat är det sedan länge, bland de första större beslut som juntaregeringen fattade.

Sen är det antagligen lika omöjligt i Thailand att motstå urbaniseringen. Däremot kan man försöka styra mot att stärka vissa städer, exempelvis de större i Isaan, istället för att all industri hamnar i BKK och Eastern Seaboard.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men Thailand behöver främst ett järnvägsnät anpassat för godstrafiken-inte några höghastighetsbanor.

Hör och häpna, där håller jag med helt och hållet ! Att vräka iväg miljarder på höghastighetståg för persontrafik långa sträckor verkar vara kapitalförstöring av stora mått enligt min mening, det finns ju billigt flyg att tillgå för den som vill åka långt.

Att satsa pengar på godstrafik per järnväg ger väl inte lika stora rubriker i media och är därför av mindre intresse för makthavarna kan jag tänka mig.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör och häpna, där håller jag med helt och hållet ! Att vräka iväg miljarder på höghastighetståg för persontrafik långa sträckor verkar vara kapitalförstöring av stora mått enligt min mening, det finns ju billigt flyg att tillgå för den som vill åka långt.

Att satsa pengar på godstrafik per järnväg ger väl inte lika stora rubriker i media och är därför av mindre intresse för makthavarna kan jag tänka mig.

 

Fritz..

Som jag fattat det har man valt en variant, typ inte jättesnabba tåg, för att kunna frakta gods också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattat det har man valt en variant, typ inte jättesnabba tåg, för att kunna frakta gods också...

Typ Botniabanan alltså ? Kostade en jäkla massa pengar men det är nästan ingen godstrafik alls på sträckan. Liksom lite för dyrt tyckte stämman. :drinks:

 

Pastor Jansson..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ Botniabanan alltså ? Kostade en jäkla massa pengar men det är nästan ingen godstrafik alls på sträckan. Liksom lite för dyrt tyckte stämman. :drinks:

 

Pastor Jansson..

Kanske är det en bra liknelse. Vi får fråga tågexpertisen :-).

"China has decided against a much-hyped plan to build a high-speed railway running through Thailand, and instead opted for a medium-speed alternative that can support cargo transport, Thailand's deputy prime minister said yesterday."

http://www.scmp.com/news/china/society/article/1826660/china-derails-plan-high-speed-railway-through-Thailand-opting?page=all

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får ta kineserna så det blir lite ordning på tågen

http://www.expressen.se/nyheter/vill-bygga-ny-jarnvag-i-sverige-pa-rekordtid/

Jag har åkt de nya snabbtågen i Kina vid några tillfällen under de senaste åren. Funkat klockrent varje gång, till skillnad från att flyga inrikes, som nästan alltid är sent (trångt i luften). Låt dem bygga nya tågbanor i Sverige, tror det skulle  bli kanon! (eller i alla fall inte sämre än idag :-))

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ Botniabanan alltså ? Kostade en jäkla massa pengar men det är nästan ingen godstrafik alls på sträckan. Liksom lite för dyrt tyckte stämman. :drinks:

 

Pastor Jansson..

Lugn nu, godstrafiken kommer att blomstra på banan, Volvo Lastvagnar ska ha ned sina hytter till monteringen i Göteborg.

Umeå Hamn och Vasa Hamn har bildat ett nytt bolag bara för detta.( även Mo i Rana är intresserad)
En ny godsterminal är färdigbyggd i Umeå och en ny i Holmsund för stora belopp och nu har visst Umeå äntligen fått en operatör för sin godsterminal. 
Sca Transforest ämnar köra containers från Piteå och Holmsund till en stor satsning i Sundsvall för utskeppning.
Göteborgs Hamn och Gävle Hamn vill ha norrlandsgodset till sina terminaler.

Nu är det till att hitta tåg-operatörer och passande tider på banan för allt gods för det är en fri marknad numera..

Sca Transforest bytte från Green Cargo till Hektor Rail och fick en besparing på 15 miljoner kronor per år på linjen Piteå-Holmsund.

Risken kanske är att den olönsamma persontrafiken på banan får prioritet och en del fraktköpare hoppar av.

Umeå- Arlanda med snabbtåg kostar 950kr (6 timmar) och med flyg 399kr. (50 minuter)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...