Jump to content
IGNORERAD

Thailändskt järnvägsprojekt skjuts upp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Kan du nämna något land i världen som gjort vad du vill att dom skall göra i Thailand och Sverige med folk på landsbygden när ett land utvecklas ?

Hej

Jag tycker t.ex att vårt grannland Norge och Schweiz är bra exempel på att man kan låta hela landet utvecklas om man vill, i Sverige skulle man t.ex ha kunnat sätta av en del av dom pengar som staten tjänar in i norra Sverige på skog, vattenkraft och gruvor till att utveckla både infrastruktur och stödja industrietableringar där uppe.

I Thailand borde man inte bara ha satsat på skytrain, tunnelbana och motorvägar ovan mark i och runt Bangkok, dubbelspår till Chiang Mai och Nong Khai borde ha varit verklighet för längesedan.

Dom planerade industriparkerna varav en skulle placeras i Khon Kaen var riktiga beslut, hoppas nu bara att juntan inte stoppar både den planerade järnvägsutbyggnaden och industriparkerna.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • leifen

    12

  • Fritz

    8

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Under Sovjettiden så byggdes det städer i glesbygderna av Sibirien för att komma åt råvaror mm. Man tvingade en del till flytt och en del med högre lön.

Många av dessa städer står nu som tomma monument när marknadsmässig ekonomi råder i Ryssland numera.

Finns ett flertal helt tomma städer i Kina också

Finns en tom stad i Spanien också som monument över hur det går när man försöker styra folk vart dom skall bo och jobba

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker t.ex att vårt grannland Norge och Schweiz är bra exempel på att man kan låta hela landet utvecklas om man vill, i Sverige skulle man t.ex ha kunnat sätta av en del av dom pengar som staten tjänar in i norra Sverige på skog, vattenkraft och gruvor till att utveckla både infrastruktur och stödja industrietableringar där uppe.

I Thailand borde man inte bara ha satsat på skytrain, tunnelbana och motorvägar ovan mark i och runt Bangkok, dubbelspår till Chiang Mai och Nong Khai borde ha varit verklighet för längesedan.

Dom planerade industriparkerna varav en skulle placeras i Khon Kaen var riktiga beslut, hoppas nu bara att juntan inte stoppar både den planerade järnvägsutbyggnaden och industriparkerna.

Mvh isan lover

 

På vilka sätt har regeringarna i Norge och Schweiz påverkat folket så att dom bor kvar ute i landsbygden under industrialiseringens och urbaniseringens gång ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Finns ett flertal helt tomma städer i Kina också

Finns en tom stad i Spanien också som monument över hur det går när man försöker styra folk vart dom skall bo och jobba

Hej

I både Sveriges och Thailands fall handlade det ju inte om att flytta folk till en öde plats och starta verksamhet där som i exemplet med Sovjet, både i Norrland och norra Thailand fanns det ju redan folk, det handlade ju snarare om att ge dom möjlighet till jobb där dom redan fanns.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I både Sveriges och Thailands fall handlade det ju inte om att flytta folk till en öde plats och starta verksamhet där som i exemplet med Sovjet, både i Norrland och norra Thailand fanns det ju redan folk, det handlade ju snarare om att ge dom möjlighet till jobb där dom redan fanns.

Mvh isan lover

Vilka företag skall flytta sina fabriker långt ut på landet där det saknas allt omkring som behövs för att driva fabriker och andra företag ?

Man kan inte driva företag på ris och vatten !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På vilka sätt har regeringarna i Norge och Schweiz påverkat folket så att dom bor kvar ute i landsbygden under industrialiseringens och urbaniseringens gång ?

Hej

Det har deras respektive regeringar sett till genom att bygga ut en väl fungerande infrastruktur till alla delar av dessa länder, en bra infrastruktur ger människor möjlighet att bo kvar, starta företag och behålla dom boende.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har deras respektive regeringar sett till genom att bygga ut en väl fungerande infrastruktur till alla delar av dessa länder, en bra infrastruktur ger människor möjlighet att bo kvar, starta företag och behålla dom boende.

Mvh isan lover

På vilket sätt skiljer sig då Norge från Sverige ?

Vilken "väl fungerande infrastruktur" tänker du på i Norge som inte finns i Sverige ? Hurtigrutten ?

Schweiz är ett väldigt litet land med stora delar av landet omöjligt att bo på orsakat av naturella förutsättningar såsom berg/alper bl.a

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka företag skall flytta sina fabriker långt ut på landet där det saknas allt omkring som behövs för att driva fabriker och andra företag ?

Man kan inte driva företag på ris och vatten !

Hej

Att allt saknas nu är ju själva problemet, politikerna skulle ha sett till att ge bra förutsättningar för att få företag att etablera sig genom att t.ex ge etableringsstöd, skattelättnader, erbjuda bra infrastruktur o.s.v, då skulle nog mycket kunna ha sett annorlunda ut.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige hade ju en satsning som kallades Stålverk 80 som aldrig blev verklighet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att allt saknas nu är ju själva problemet, politikerna skulle ha sett till att ge bra förutsättningar för att få företag att etablera sig genom att t.ex ge etableringsstöd, skattelättnader, erbjuda bra infrastruktur o.s.v, då skulle nog mycket kunna ha sett annorlunda ut.

Mvh isan lover

Det krävs mycket mycket mera än så för att kunna etablera större företag och fabriker

Inte minst råvaror, tillgång till många olika halvfabrikat, el-försörjning, vatten, utbildad arbetskraft, underleverantörer i mängd, transportvägar för råvaror och leverans av produkter, närhet till kunder och vidareförsäljningsställen/leverantörer etc etc etc

Det mesta av detta kan inte en regering påverka

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det krävs mycket mycket mera än så för att kunna etablera större företag och fabriker

Inte minst råvaror, tillgång till många olika halvfabrikat, el-försörjning, vatten, utbildad arbetskraft, underleverantörer i mängd, transportvägar för råvaror och leverans av produkter, närhet till kunder och vidareförsäljningsställen/leverantörer etc etc etc

Det mesta av detta kan inte en regering påverka

Hej

Ser staten till att det finns det en fungerande infrastruktur i kombination med etableringsstöd och skattelättnader finns det pengar att tjäna och då kommer nog företagen, ofta får man dessutom lägre kostnader ute i landet t.ex lägre lönekostnader, billigare mark, billigare hyra o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ser staten till att det finns det en fungerande infrastruktur i kombination med etableringsstöd och skattelättnader finns det pengar att tjäna och då kommer nog företagen, ofta får man dessutom lägre kostnader ute i landet t.ex lägre lönekostnader, billigare mark, billigare hyra o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Läste du ens vad jag skrev ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det krävs mycket mycket mera än så för att kunna etablera större företag och fabriker

Inte minst råvaror, tillgång till många olika halvfabrikat, el-försörjning, vatten, utbildad arbetskraft, underleverantörer i mängd, transportvägar för råvaror och leverans av produkter, närhet till kunder och vidareförsäljningsställen/leverantörer etc etc etc

Det mesta av detta kan inte en regering påverka

Vad av detta kan inte en regering påverka? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad av detta kan inte en regering påverka? 

Tja. Rent teoretiskt i en fantasivärld kan ju en regering göra allt

Så om en fabrik lockas att etablera sig ute i ingenstans kan ju regeringen bygga en stor stad runt den så alla dom punkter jag räknade upp uppnås

Men anser du verkligen det är ett realistiskt alternativ i ett land med begränsade resurser ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilka sätt har regeringarna i Norge och Schweiz påverkat folket så att dom bor kvar ute i landsbygden under industrialiseringens och urbaniseringens gång ?

norge kastar enorma mänder pengar på att folk ska kunna bo ensligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

norge kastar enorma mänder pengar på att folk ska kunna bo ensligt.

 

Och vad är den fundamentala skillnaden mellan Norge och Sverige där ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du nämna något land i världen som gjort vad du vill att dom skall göra i Thailand och Sverige med folk på landsbygden när ett land utvecklas ?

Pol Pot i Kambodja försökte. Det borde du känna till!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Pol Pot i Kambodja försökte. Det borde du känna till!

Att försöka och misslyckas är det fler än Pol Pot som gjort vilket redan diskuterats i tråden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker t.ex att vårt grannland Norge och Schweiz är bra exempel på att man kan låta hela landet utvecklas om man vill, i Sverige skulle man t.ex ha kunnat sätta av en del av dom pengar som staten tjänar in i norra Sverige på skog, vattenkraft och gruvor till att utveckla både infrastruktur och stödja industrietableringar där uppe.

I Thailand borde man inte bara ha satsat på skytrain, tunnelbana och motorvägar ovan mark i och runt Bangkok, dubbelspår till Chiang Mai och Nong Khai borde ha varit verklighet för längesedan.

Dom planerade industriparkerna varav en skulle placeras i Khon Kaen var riktiga beslut, hoppas nu bara att juntan inte stoppar både den planerade järnvägsutbyggnaden och industriparkerna.

Mvh isan lover

 

Nu har ju Norge helt andra förutsättningar bland annat med en isfri kust hela året runt som medger att det aldrig varit några problem med att frakta varor och gods med båt - jämför det med hur det såg ut i bottenviken under industrialiseringens årtionden.

Det är först med oljepengarna från 1970-talet och framåt som Norge fått en landbaserad infrastruktur med vägar och liknande att tala om - långt in på 1980-talet var det många ställen man nästan bara kunde nå med båt.

Det här klippet visar hur det såg ut när man färdades på E16 mot Bergen innan 1984 då tunneln blev klar, då var vägen dubbelriktad idag är den enkelriktad

https://www.youtube.com/watch?v=EVldL09g_iw

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är den fundamentala skillnaden mellan Norge och Sverige där ?

att norge satsar mer och har råd med det.

iallafall tills nu, nu är ju dom på väg ner med, oljan slut och dessutom för billig, lönar sig inte att pumpa upp till dagens priser.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att IL vill att huvudstaden i Thailand ska flyttas till Nongkhai/Udon Thani eller till hans by. Då kommer hans investeringar i mark att tusenfaldigas och han kan leva som den gåsleversocialist som han är!

Link to comment
Dela på andra sajter

att norge satsar mer och har råd med det.

iallafall tills nu, nu är ju dom på väg ner med, oljan slut och dessutom för billig, lönar sig inte att pumpa upp till dagens priser.

 

Dom saknar i stort sett helt odlingsbar mark som går att odla med lönsamhet (på grund av bergen och fjordarna) så därför är hela deras jordbruk subventionerat mycket kraftigt för annars skulle varenda dal i landet vara öde

Oljan är också en enorm skillnad i förutsättningarna jämfört med Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

att norge satsar mer och har råd med det.

iallafall tills nu, nu är ju dom på väg ner med, oljan slut och dessutom för billig, lönar sig inte att pumpa upp till dagens priser.

 

Nja, slut är väl inte oljan men eftersom oljan i Nordsjön är ganska dyr att plocka upp så förlorar Norge idag 10 dollar per fat. De behöver ett pris på minst 55 USD per fat för att göra vinst på oljan.

Men de har det väl förspänt ändå, inga statsskulder och en välfylld oljefond samt svenskar och polacker som jobbar åt dem...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, slut är väl inte oljan men eftersom oljan i Nordsjön är ganska dyr att plocka upp så förlorar Norge idag 10 dollar per fat. De behöver ett pris på minst 55 USD per fat för att göra vinst på oljan.

Men de har det väl förspänt ändå, inga statsskulder och en välfylld oljefond samt svenskar och polacker som jobbar åt dem...

jo, men fonden har inte oändlig livslängd och oljan är helt klart på decline.

lupe borrar torrt titt som tätt.

men visst, det kunde vara värre (Sverige) på utgiftssidan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte helt oväntat, detta förutspådde jag redan i samband med kuppen varför skulle juntan och Bangkok eliten prioritera en järnvägsutbyggnad i Isaan?

Fler förseningar och olika hinder lär nog dyka upp.

Med vänlig hälsning isan lover

Idag krävs det mer transparans och öppenhet när det gäller upphandlingar och kontrakt än när den folkvalda regeringen styrd av en flykting satt vid makten.

Jag hoppas att det är därför juntan skjuter upp järnvägsprojektet

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...