Jump to content
IGNORERAD

Thailändskt järnvägsprojekt skjuts upp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det rälsprojektet där man ska ska dra rutter från nordöstra Thailand till Bangkok och östra Thailand kommer försenas med runt nio månader på grund av oklarheter kring kostnader och ofärdiga studier.
Transportminister Arkhom Termpittayapaisith medgav efter ett möte angående projektet med kinesiska myndigheter i Bangkok under fredagen att hinder kvarstår. "Vi kan inte fastställa när byggandet kommer börja," sade han. Källor i departementet uppger samtidigt att byggstarten troligen kommer skjutas fram till juli nästa år. De två länderna ska tillsammans planera och bygga en 873 km lång järnvägslinje från Nong Khai till Bangkok och Rayong.
Arkhom sade att Thailand vill att en investeringskonsult hjälper till att grundligt granska projektkostnaderna, och båda sidor sägs även ha meningsskiljaktigheter angående designer, rutter och finansieringen av den 252 km långa sträckan mellan Bangkok, Saraburi och Nakhon Ratchasima.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/690236/setback-for-sino-thai-rail-projects

c1_690236_150911220205_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • leifen

    12

  • Fritz

    8

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Inte helt oväntat, detta förutspådde jag redan i samband med kuppen varför skulle juntan och Bangkok eliten prioritera en järnvägsutbyggnad i Isaan?

Fler förseningar och olika hinder lär nog dyka upp.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte helt oväntat, detta förutspådde jag redan i samband med kuppen varför skulle juntan och Bangkok eliten prioritera en järnvägsutbyggnad i Isaan?

Fler förseningar och olika hinder lär nog dyka upp.

Med vänlig hälsning isan lover

Handlar nog mera om att kolla upp vilka som varit i syltburken och få bort dessa. Samt tillsätta nya, "bättre lämpade" personer kring syltburken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Handlar nog mera om att kolla upp vilka som varit i syltburken och få bort dessa. Samt tillsätta nya, "bättre lämpade" personer kring syltburken.

Hej

Det kan ju också vara så att det är nya som vill få ner just sina händer i samma burk.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När projektet presenterades var det en extremt kort tidplan som väldigt många ifrågasatte om den var möjlig att genomföra. Även här på forumet diskuterades detta

Nu verkar det som dom börjat jobba med projektet och nu insett hur mycket jobb som kvarstår och att tidsplanen var allt för optimistisk från början

Skönt att dom vågar erkänna det vilket är ovanligt i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alltid skall det misstänkliggöras  något när kuppledarna skall utföra något för Thailand

Med erfarenhet hur det går till i vårt land så blir ALLA infrastrukturprojekt

upp till 30% dyrare än budgeterat. Så det är bättre att ta  det lugnt och se över projekten

Nu vet alla att Isan L visste allt detta skulle inträffa även om en demokratisk vald regering hade på agendan

att starta viktiga projekt.

Det börjar bli en aning tjatigt att vad än kuppledarna gör så det fel

Jag kan berätta för dig IL att jag har jobbat med dylika projekt under 35 år,

och det ytterst FÅ beställare som har klarat av att lämna en handling som leder till ett färdigt projekt

Detta gäller Vägverk , kommuner eller privata beställare. För att inte fördjupa diskussionen så kom inte 

och diskutera korruptionen i Sverige med mig. Så många sommarstugor ,kök mmm som tillhandahållits 

under årens lopp under pågående projekt , är inte ett fåtal. Jag har även granskats av ekobrottsmyndigheten just med anledning av utförd korruption.

Jag vet att i Thailand är det ett större problem än i vårt land men dessa ständiga pekpinnar är enbart politisk skådespel

Jag skulle kunna fylla hela  Maipenrai med historier om dylikt men jag har för länge insett att det ingår i branschen.

 Många skulle bara ignorera detta, då de är Thailand  som bör prioriteras på detta forum .

MVH

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Alltid skall det misstänkliggöras  något när kuppledarna skall utföra något för Thailand

Med erfarenhet hur det går till i vårt land så blir ALLA infrastrukturprojekt

upp till 30% dyrare än budgeterat. Så det är bättre att ta  det lugnt och se över projekten

Nu vet alla att Isan L visste allt detta skulle inträffa även om en demokratisk vald regering hade på agendan

att starta viktiga projekt.

Det börjar bli en aning tjatigt att vad än kuppledarna gör så det fel

Jag kan berätta för dig IL att jag har jobbat med dylika projekt under 35 år,

och det ytterst FÅ beställare som har klarat av att lämna en handling som leder till ett färdigt projekt

Detta gäller Vägverk , kommuner eller privata beställare. För att inte fördjupa diskussionen så kom inte

och diskutera korruptionen i Sverige med mig. Så många sommarstugor ,kök mmm som tillhandahållits

under årens lopp under pågående projekt , är inte ett fåtal. Jag har även granskats av ekobrottsmyndigheten just med anledning av utförd korruption.

Jag vet att i Thailand är det ett större problem än i vårt land men dessa ständiga pekpinnar är enbart politisk skådespel

Jag skulle kunna fylla hela  Maipenrai med historier om dylikt men jag har för länge insett att det ingår i branschen.

 Många skulle bara ignorera detta, då de är Thailand  som bör prioriteras på detta forum .

MVH

Persistant

 

Hej

Dom traditionella makthavarna har haft över 100 år på sig att genomföra infrastruktursatsningar, etablera industrier och att förbättra situationen för befolkningen i norra och nordöstra Thailand som är landets två mest eftersatta och fattigaste områden statistiskt sett men intresset har varit lågt, allt har i princip satsats i och runt Bangkok utom dom 15 senaste åren då en omprioritering till norra och nordöstra Thailands fördel ägde rum.

Mitt förtroende för militärjuntan är lågt i såna här frågor och kuppen kan mycket väl innebära slutet för satsningar utanför Bangkok och då speciellt i norr och nordost.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom traditionella makthavarna har haft över 100 år på sig att genomföra infrastruktursatsningar, etablera industrier och att förbättra situationen för befolkningen i norra och nordöstra Thailand som är landets två mest eftersatta och fattigaste områden statistiskt sett men intresset har varit lågt, allt har i princip satsats i och runt Bangkok utom dom 15 senaste åren då en omprioritering till norra och nordöstra Thailands fördel ägde rum.

Mitt förtroende för militärjuntan är lågt i såna här frågor och kuppen kan mycket väl innebära slutet för satsningar utanför Bangkok och då speciellt i norr och nordost.

Med vänlig hälsning isan lover

Lite som i Sverige med Norrland menar du ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite som i Sverige med Norrland menar du ?

Hej

Ja lite åt det hållet är det nog där också, det mesta satsas i och runt Stockholm.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja lite åt det hållet är det nog där också, det mesta satsas i och runt Stockholm.

Med vänlig hälsning isan lover

Kan det vara liknande faktorer som styr bristen på sådana satsningar i norra Sverige och norra Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan det vara liknande faktorer som styr bristen på sådana satsningar i norra Sverige och norra Thailand ?

Hej

Helt klart är det så att huvudstaden och dess närområde prioriteras på övriga landets bekostnad vilket naturligtvis är fel, i fallet med Bangkok är det än märkligare eftersom staden ligger lågt belägen i ett sankt delta, ständigt drabbas av översvämningar och kanske t.o.m måste flyttas i framtiden.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Helt klart är det så att huvudstaden och dess närområde prioriteras på övriga landets bekostnad vilket naturligtvis är fel, i fallet med Bangkok är det än märkligare eftersom staden ligger lågt belägen i ett sankt delta, ständigt drabbas av översvämningar och kanske t.o.m måste flyttas i framtiden.1

Med vänlig hälsning isan lover

Så faktorer som lönsamhet, transportvägar, företagens prioriteringar, tillgång till välutbildad och erfaren arbetskraft, närhet till kunder etc är inte intressant ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så faktorer som lönsamhet, transportvägar, företagens prioriteringar, tillgång till välutbildad och erfaren arbetskraft, närhet till kunder etc är inte intressant ?

Hej

Det är nog en myt att detta skulle utgöra något hinder, i båda fallen har politikerna valt att flytta befolkningen istället för att stödja industrietableringar där arbetskraft och råvaror fanns.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog en myt att detta skulle utgöra något hinder, i båda fallen har politikerna valt att flytta befolkningen istället för att stödja industrietableringar där arbetskraft och råvaror fanns.

Med vänlig hälsning isan lover

Är det inte befolkningen som valt att flytta till där det finns jobb dom vill ha ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla fall är det full fart på vägförbättringar överallt nu i landet, bland annat hela väg 201 genom Isaan ska bli 4 filig motorväg.

Det borde väl gynna regionen?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte befolkningen som valt att flytta till där det finns jobb dom vill ha ?

Hej

Det är det absolut inte vare sig i Sverige eller Thailand, det är politiska beslut som ligger bakom majoriteten av dessa flyttar.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är det absolut inte vare sig i Sverige eller Thailand, det är politiska beslut som ligger bakom majoriteten av dessa flyttar.

Med vänlig hälsning isan lover

Vilka beslut tänker du på i t.ex Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är det absolut inte vare sig i Sverige eller Thailand, det är politiska beslut som ligger bakom majoriteten av dessa flyttar.

Med vänlig hälsning isan lover

Där har du väl allt missuppfattat det hela..

I Sverige Gör politikerna allt för att inte bygga nya bostäder av olika anledningar...

Den ena anledningen är att dom inte vill urbanisera landet, sen självklart för att hålla uppe bostadpriserna.

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här snabbtågsplanen har jag varit kritisk till länge-det är inte det som behövs i Thailand utan en rejäl upprustning och kapacitetsförstärkning av det befintliga nätet. Dubbelspår upp till Nong Khai, direkta spår ner till Laem Chabang utan att passera Bangkok. Ett säkert signalsystem. 

Det är godstågens krav man måste fokusera på, snabbtåg på separata banor till Bangkok kan ändå aldrig konkurrera med lågprisflyget utan är bara en gigantisk vit elefant för regeringen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här snabbtågsplanen har jag varit kritisk till länge-det är inte det som behövs i Thailand utan en rejäl upprustning och kapacitetsförstärkning av det befintliga nätet. Dubbelspår upp till Nong Khai, direkta spår ner till Laem Chabang utan att passera Bangkok. Ett säkert signalsystem. 

Det är godstågens krav man måste fokusera på, snabbtåg på separata banor till Bangkok kan ändå aldrig konkurrera med lågprisflyget utan är bara en gigantisk vit elefant för regeringen.

Man borde satsa på billiga persontåg så man kan få ner antalet långfärdsbussar på vägarna istället

Då räcker det gott och väl med vanlig snälltågsfart

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde satsa på billiga persontåg så man kan få ner antalet långfärdsbussar på vägarna istället

Då räcker det gott och väl med vanlig snälltågsfart

Med dubbelspår upp til Nong Khai så förbättras ju kapaciteten enormt och då finns det ju goda möjligheter att köra prisvärda tåg dagtid då de flesta av godstågen bör gå nattetid.

När dubbelspåret under Hallandsåsen öppnar i december så öka kapaciteten från 4 tåg i timmen till 26 tåg i timmen trots att tidsvinsten bara är 6 minuter jämfört med den gamla banan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så faktorer som lönsamhet, transportvägar, företagens prioriteringar, tillgång till välutbildad och erfaren arbetskraft, närhet till kunder etc är inte intressant ?

Ofta är det andra skäl än dessa som styr. Finns t.ex många industrier som flyttat fast de är både lönsamma och har tillgång till välutbildad och erfaren arbetskraft. Ofta är det så att ute i landet har du en mycket trognare skara av arbetare. I storstäderna så ställer rörligheten av arbetskraften till det i stor utsträckning. Transportvägar kan man ju försämra så att de inte fungerar ute i periferin.

Företagens prioriteringar är ofta det som styr. Fast oftast inte på rationella grunder. Allt för ofta flyttas industrier pga att styrelsen har för långt avstånd till där verksamheten utförs.  

Är det inte befolkningen som valt att flytta till där det finns jobb dom vill ha ?

Ibland är det så. Lika ofta är det så att arbetare tvingas att flytta när arbeten läggs ner på hemorten. 

Hej

Det är det absolut inte vare sig i Sverige eller Thailand, det är politiska beslut som ligger bakom majoriteten av dessa flyttar.

Med vänlig hälsning isan lover

I de fall det inte är politiska beslut så är det oftast beslut på styrelsenivå för att få verksamheten närmare styrelserummet.

Där har du väl allt missuppfattat det hela..

I Sverige Gör politikerna allt för att inte bygga nya bostäder av olika anledningar...

Den ena anledningen är att dom inte vill urbanisera landet, sen självklart för att hålla uppe bostadpriserna.

 

Rock on!

Det går nog i vågor med urbaniseringen. Är det inte så att t.ex de satsningar som gjordes för länge sedan på infrastruktur i landet har varit mycket lönsamma. Idag när man gör satsningar på t.ex järnvägen har man bara bekymmer med att det inte fungerar. Har vi blivit så mycket sämre så att vi inte längre kan driva en järnväg som fungerar! 

Med bostäderna så biter de sig själva i arslet. Var ska alla nysvenskar och våra ungdomar bo? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ofta är det andra skäl än dessa som styr. Finns t.ex många industrier som flyttat fast de är både lönsamma och har tillgång till välutbildad och erfaren arbetskraft. Ofta är det så att ute i landet har du en mycket trognare skara av arbetare. I storstäderna så ställer rörligheten av arbetskraften till det i stor utsträckning. Transportvägar kan man ju försämra så att de inte fungerar ute i periferin.

Företagens prioriteringar är ofta det som styr. Fast oftast inte på rationella grunder. Allt för ofta flyttas industrier pga att styrelsen har för långt avstånd till där verksamheten utförs.  

Ibland är det så. Lika ofta är det så att arbetare tvingas att flytta när arbeten läggs ner på hemorten. 

I de fall det inte är politiska beslut så är det oftast beslut på styrelsenivå för att få verksamheten närmare styrelserummet.

Det går nog i vågor med urbaniseringen. Är det inte så att t.ex de satsningar som gjordes för länge sedan på infrastruktur i landet har varit mycket lönsamma. Idag när man gör satsningar på t.ex järnvägen har man bara bekymmer med att det inte fungerar. Har vi blivit så mycket sämre så att vi inte längre kan driva en järnväg som fungerar! 

Med bostäderna så biter de sig själva i arslet. Var ska alla nysvenskar och våra ungdomar bo? 

Hej

Håller med om det mesta du skrev, själv är jag övertygad om att dom allra flesta skulle ha kunnat stanna kvar både norra Sverige och i norra Thailand om dom som har haft makten hade prioriterat detta och viljat ha det så.

Det är fullt möjligt att utveckla även dom delar av landet som ligger långt ifrån huvudstaden om bara viljan finns, det är ingen tillfällighet att just dom norra delarna av dessa länder har den sämsta infrastrukturen, minst industrier och minst antal myndigheter utlokaliserade till sina regioner, det är medvetna beslut som ligger bakom detta, både Sverige och Thailand har istället valt att flytta på människorna.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med om det mesta du skrev, själv är jag övertygad om att dom allra flesta skulle ha kunnat stanna kvar både norra Sverige och i norra Thailand om dom som har haft makten hade prioriterat detta och viljat ha det så.

Det är fullt möjligt att utveckla även dom delar av landet som ligger långt ifrån huvudstaden om bara viljan finns, det är ingen tillfällighet att just dom norra delarna av dessa länder har den sämsta infrastrukturen, det är medvetna beslut som ligger bakom detta, både Sverige och Thailand har istället valt att flytta på människorna.

Mvh isan lover

Kan du nämna något land i världen som gjort vad du vill att dom skall göra i Thailand och Sverige med folk på landsbygden när ett land utvecklas ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du nämna något land i världen som gjort vad du vill att dom skall göra i Thailand och Sverige med folk på landsbygden när ett land utvecklas ?

Under Sovjettiden så byggdes det städer i glesbygderna av Sibirien för att komma åt råvaror mm. Man tvingade en del till flytt och en del med högre lön.

Många av dessa städer står nu som tomma monument när marknadsmässig ekonomi råder i Ryssland numera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...