Jump to content
IGNORERAD

Vigselbevis - thailändskt medborgarskap


dalahesten

Recommended Posts

Hejsan!

Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig. 

Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselbeviset för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen. 
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha. 

Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vigselbeviset är den lila lappen man får av prästen/vigselförrättare när man gifter sig, och är det ända beviset som många utländska myndigheter godtar så fråga dina föräldrar om de kan leta fram det, kanske kan församlingen där de gifte sig eller kommunhuset hjälpa till med en kopia.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vigselbeviset är den lila lappen man får av prästen/vigselförrättare när man gifter sig, och är det ända beviset som många utländska myndigheter godtar så fråga dina föräldrar om de kan leta fram det, kanske kan församlingen där de gifte sig eller kommunhuset hjälpa till med en kopia.

/Martin

Nu tror jag ju inte att alla vigselbevis är lila? De kan vara i en annan färg också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag ju inte att alla vigselbevis är lila? De kan vara i en annan färg också.

Undrar om det finns stora guldfärgade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig. 

Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselbeviset för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen. 
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha. 

Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:

Det har väl ingen betydelse om dina föräldrar var gifta eller inte. Har du en thailänsk mor så blir du väl automatiskt thailändsk medborgare?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så här svarar Skatteverket på frågan om vigselbevis. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/aktenskapsregistret/allmant/kanjagfaettvigselbevispersonbeviselleraktenskapscertifikatviaaktenskapsregistret.5.71004e4c133e23bf6db800056872.html

Vigselbeviset man får av prästen är väl mer som ett personligt minne utan juridisk innebörd ?

Fritz..

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så här svarar Skatteverket på frågan om vigselbevis. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/aktenskapsregistret/allmant/kanjagfaettvigselbevispersonbeviselleraktenskapscertifikatviaaktenskapsregistret.5.71004e4c133e23bf6db800056872.html

Vigselbeviset man får av prästen är väl mer som ett personligt minne utan juridisk innebörd ?

Fritz..

 

Sant, men Thailand betraktar vigselbeviset som dokument nummer 1A.

Ren tur vi hittade vårat annars får man tillverka ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Mycket korrekt så var jag (eller mina föräldrar) tvungna att ringa till Länsstyrelsen i min kommun för att be om ett nytt exemplar då de skiljde sig 1989 och inte har kvar vigselbeviset.

Förhoppningsvis godkänner de detta dokument. Det är, enligt dem, det enda som saknas i min ansökan just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Mycket korrekt så var jag (eller mina föräldrar) tvungna att ringa till Länsstyrelsen i min kommun för att be om ett nytt exemplar då de skiljde sig 1989 och inte har kvar vigselbeviset.

Förhoppningsvis godkänner de detta dokument. Det är, enligt dem, det enda som saknas i min ansökan just nu.

Det var märkligt eftersom länsstyrelsen inte för något register över äktenskap. Men hur som helst så håller jag tummarna för att det ordnar sig för er.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var märkligt eftersom länsstyrelsen inte för något register över äktenskap. Men hur som helst så håller jag tummarna för att det ordnar sig för er.

nn

Fritz..

Säkert bara en missuppfattning att ringa till Länsstyrelsen i sin Kommun. Lokala skattemyndigheten har nu hand om alla dessa frågor som kyrkan skötte tidigare via sina församlingskontor.

Frid pastorn.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert bara en missuppfattning att ringa till Länsstyrelsen i sin Kommun. Lokala skattemyndigheten har nu hand om alla dessa frågor som kyrkan skötte tidigare via sina församlingskontor.

Frid pastorn.

Länsstyrelsen utser borgliga vigselförrättare.

Som jag antar har rätt att skapa ett nytt vigselbevis.

Det är för oss svenskar ett icke dokument och för thai government är det precis tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Länsstyrelsen utser borgliga vigselförrättare.

 

Som jag antar har rätt att skapa ett nytt vigselbevis.

 

Det är för oss svenskar ett icke dokument och för thai government är det precis tvärtom.

 

Det registeras alltid av myndigheterna oavsett borgerlig eller kyrklig vigsel av skattemyndigheten som numera sköter all folkbokföring som kyrkan hade ansvar över tidigare.
Viktigt för juridiska tvister och dödsbon.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det registeras alltid av myndigheterna oavsett borgerlig eller kyrklig vigsel av skattemyndigheten som numera sköter all folkbokföring som kyrkan hade ansvar över tidigare.

Viktigt för juridiska tvister och dödsbon.

Suck och stön.

Alla vet vi att i Sverige håller skatteverket reda på ditt civilstånd och familjerelationer i allmänhet.

Men så funkar inte livet i Thailand.

I bästa fall registreras ditt giftermål hos tesseban och förmodligen inte datoriserat.

För Thailand som inte är bekanta med skatteverket och rikstäckande register så finns ett dokument som bara måste på bordet.

Vigselbeviset!!!

Om du krökat bort det så kan du ge dig in på en förfalskar karriär och föralska ett nytt med underskrift från vigselförrättare och allt, om ditt samvete medger ett karriärsbyte.

Eller så får en vigselförrättare skapa ett nytt, helst samma vigselförrättare men inte nödvändigtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Suck och stön.

 

Alla vet vi att i Sverige håller skatteverket reda på ditt civilstånd och familjerelationer i allmänhet.

 

Men så funkar inte livet i Thailand.

I bästa fall registreras ditt giftermål hos tesseban och förmodligen inte datoriserat.

 

För Thailand som inte är bekanta med skatteverket och rikstäckande register så finns ett dokument som bara måste på bordet.

Vigselbeviset!!!

 

Om du krökat bort det så kan du ge dig in på en förfalskar karriär och föralska ett nytt med underskrift från vigselförrättare och allt, om ditt samvete medger ett karriärsbyte.

 

Eller så får en vigselförrättare skapa ett nytt, helst samma vigselförrättare men inte nödvändigtvis.

 

Har man tappat bort ett vigselbevis så är man fortfarande gifta i Sverige och får intyg fån svenska myndigheter, duger inte detta så köper man ett på internet.
Har kanske missat att det inte gällde Sverige? Sorry för det.

Trodde han efterlyste vigselbevis i Sverige och inte i  teesaban och ampur i Thailand

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tappat bort ett vigselbevis så är man fortfarande gifta i Sverige och får intyg fån svenska myndigheter, duger inte detta så köper man ett på internet.

Har kanske missat att det inte gällde Sverige? Sorry för det.

Trodde han efterlyste vigselbevis i Sverige och inte i  teesaban och ampur i Thailand

 

Om du redan är gift i Sverige kan du inte gifta dig med samma kvinna i Thailand eftersom ditt svenska personbevis säger att du inte är ogift.

Du måste registrera ditt redan befintliga svenska giftermål till Thailand, givet att din maka/make är thailändsk såklart.

En transferring, ergo ska det svenska vigselbeviset på bordet.

Inget annat räknas.

Alltså det svenska vigselbeviset måste fram, översättas och registreras hos notarius publicus med stämplar och allt.

Glaspärlor står högt i kurs i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ambassadens hemsida

För att ambassaden ska kunna skriva ett intyg behövs:

  • Personbevis för den svenska medborgaren där det framgår vem personen är gift med
  • Vigselbevis i original
  • Passkopior på gifta paret

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Leif Almstedt på ambassaden som skriver intygen räcker det numera med kopior. Det krävs inte längre några original. Å andra sidan får parterna var sitt vigselintyg vid giftermålet i Sverige.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Leif Almstedt på ambassaden som skriver intygen räcker det numera med kopior. Det krävs inte längre några original. Å andra sidan får parterna var sitt vigselintyg vid giftermålet i Sverige.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Inte när vi gifte oss 2005

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

 

 

Enligt Leif Almstedt på ambassaden som skriver intygen räcker det numera med kopior. Det krävs inte längre några original. Å andra sidan får parterna var sitt vigselintyg vid giftermålet i Sverige.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Inte när vi gifte oss 2005

 

Inte vi heller 2009

Vi fick bara ett vigselbevis 2000. När vi registrerade äktenskapet i Thailand tio år senare krävdes vigselbevis i original, precis som det står tidigare i denna tråd. 

 

Den här funktionen med multicitat är tydligen beta-funktion. Vid första försöket kom inlägg från grottmannen med, något som jag överhuvudtaget inte varken sett, läst eller citerat!

När jag raderade den texten och försökte citera på nytt två gånger multipliceras citaten. 

 

Ändrades av sarne
Trippelcitaten försvann vid publiceringen. Bara grottmannen blev kvar.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vigselbeviset är endast ett av många dokument som behövs för att ansöka om ett thailändskt födelsebevis. Ni kan se alla dokument som behövs här: http://thaiembassy.se/en/consular-affairs/for-thai-people/128

För övrigt mailade ambassaden mig igår och sa att det räckte att det stod på min moders personbevis att hon var gift med min far när jag föddes. Detta betyder att min ansökan har legat orörd i över två månader helt utan anledning. :D

Mycket korrekt så är det Länsstyrelsen i kommunen som har hand om borgerliga vigselbevis. Skatteverket tillhandahåller inte dessa. Utklipp från deras hemsida:

Kan jag få ett vigselbevis, personbevis eller äktenskapscertifikat via äktenskapsregistret?
Nej. Kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...