Jump to content
IGNORERAD

Golfbanor i Jomtien och Pattaya


Galten

Recommended Posts

Har ju hus i mitt i golfparadiset i Thailand men har aldrig provat på golf.

Skall låna några klubbor nästa vecka här i Borås och meningen är väl och slå och lära mig lite golf i en golfklubb och se om det kan vara något.

Sist i Bang Sare tänkte jag mycket på vad skall man göra om man bor här.

Ok nu skall jag lära mig lite.

Vad finns det för billiga amatörbanor och börja med i området.:haha:

Vore mycket tacksam om de som vet gjorde sig besväret och svara:haha:

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    22

  • Krafta

    5

  • John Khonken

    4

  • Drivern

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Galten,

de finns ca 25 banor mellan Rayong och Siracha och de flesta banorna är s.k. amatörbanor avseende svårighetsgraden, du kan och får spela alla.Det behövs inget s.k. grönt kort här men spelupplevelsen blir ju roligare om man har viss kunskap både för sig själv och medspelare.Bang Sare har en billig 9-hålsbana och nere i Sattahip finns det två armébanor som kanske kan passa tills du är varm i kläderna.Trevligt att du fundrar på golf som ger bra motion och sociala kontakter,vi är en gäng runt Bangchang som spelar 2-3 ggr/veckan som jag håller i med startider och o.dy.så du är givitvis välkommen att spela med oss.Du bör också bli medlem i PSC (Pattaya Sport Club) som ger stora rabatter på greenfee,kostnaden är 500 Baht/år eller 2500 Baht för 6 år,det tillkommer en adminavgift på 400 Baht. 

Så ta gärna kontakt så hjälper jag till/Drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i början är att boka in några golflektioner så att du lär dig flera av dom viktiga grunderna, det har du stor glädje av framöver om du skulle gilla spelet (vilket dom flesta gör).

När du skriver "amatörbanor" så förmodar jag att du menar golfbanor som är anpassade för nybörjare alternativt billiga.

Dom flesta banorna i området är svårare än svenska golfbanor,framförallt runt greenerna men dom lättaste är väl bangpakong och royal lakeside som ligger ca: 45 min norröver,men

du har ju Pattaya cc och plutaluang (2st banor,den nya är väl lättare) som ligger närmre och är ganska billiga.

Du kan hitta priser på Pattaya sports clubs hemsida nedan.

http://pattayasports.org/sports/golf/golf-rates/

Har du ingen polare som spelar golf så finns det några svenskställen (och många andra) som erbjuder golfutflykter,för det mesta på vardagar och man tar några hundra bath för resan samt administration.

Finns även en korthålsbana vid asian Pattaya hotell vid pratamnak - lycka till!

 

 

Hej Galten,

de finns ca 25 banor mellan Rayong och Siracha och de flesta banorna är s.k. amatörbanor avseende svårighetsgraden, du kan och får spela alla.Det behövs inget s.k. grönt kort här men spelupplevelsen blir ju roligare om man har viss kunskap både för sig själv och medspelare.Bang Sare har en billig 9-hålsbana och nere i Sattahip finns det två armébanor som kanske kan

passa tills du är varm i kläderna.Trevligt att du fundrar på golf som ger bra motion och sociala kontakter,vi är en gäng runt Bangchang som spelar 2-3 ggr/veckan som jag håller i med startider och o.dy.så du är givitvis välkommen att spela med oss.Du bör också bli medlem i PSC (Pattaya Sport Club) som ger stora rabatter på greenfee,kostnaden är 500 Baht/år eller 2500 Baht för 6 år,det tillkommer en adminavgift på 400 Baht. 

Så ta gärna kontakt så hjälper jag till/Drivern

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Galten,

de finns ca 25 banor mellan Rayong och Siracha och de flesta banorna är s.k. amatörbanor avseende svårighetsgraden, du kan och får spela alla.Det behövs inget s.k. grönt kort här men spelupplevelsen blir ju roligare om man har viss kunskap både för sig själv och medspelare.Bang Sare har en billig 9-hålsbana och nere i Sattahip finns det två armébanor som kanske kan passa tills du är varm i kläderna.Trevligt att du fundrar på golf som ger bra motion och sociala kontakter,vi är en gäng runt Bangchang som spelar 2-3 ggr/veckan som jag håller i med startider och o.dy.så du är givitvis välkommen att spela med oss.Du bör också bli medlem i PSC (Pattaya Sport Club) som ger stora rabatter på greenfee,kostnaden är 500 Baht/år eller 2500 Baht för 6 år,det tillkommer en adminavgift på 400 Baht. 

Så ta gärna kontakt så hjälper jag till/Drivern

Köpte lite bollar i Ullared  så det kanske blir allvar.

Tyvärr är jag bara drygt en månad per år i Thailand innan jag pensionär.

Jag kontaktar dig vid nästa resa^_^

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i början är att boka in några golflektioner så att du lär dig flera av dom viktiga grunderna, det har du stor glädje av framöver om du skulle gilla spelet (vilket dom flesta gör).

När du skriver "amatörbanor" så förmodar jag att du menar golfbanor som är anpassade för nybörjare alternativt billiga.

Dom flesta banorna i området är svårare än svenska golfbanor,framförallt runt greenerna men dom lättaste är väl bangpakong och royal lakeside som ligger ca: 45 min norröver,men

du har ju Pattaya cc och plutaluang (2st banor,den nya är väl lättare) som ligger närmre och är ganska billiga.

Du kan hitta priser på Pattaya sports clubs hemsida nedan.

http://pattayasports.org/sports/golf/golf-rates/

Har du ingen polare som spelar golf så finns det några svenskställen (och många andra) som erbjuder golfutflykter,för det mesta på vardagar och man tar några hundra bath för resan samt administration.

Finns även en korthålsbana vid asian Pattaya hotell vid pratamnak - lycka till!

 

Tackar för snabba svar..

Här skall provas.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte lite klubbor idag .en trä femma och sjua + en järnsexa och det gick på 60 kr sammanlagd på loppis.

Lite avigt det här med vilken längd man skall ha men till de priserna så kan jag prova mig fram.

i morgon skall jag på en annan loppis och letar vidare.

En järn 7 och 9a säger de att jag skall ha och driver plus putter givetvis.

Blocket har fina grejor komplett med kärra för 1200 med pingdrivers mm och ännu finare för 2000kr så man blir lite konfunderad.

En 15 år gammal set för 450 utan kärra?.

Den för 2000 skulle jag nog lätt kunna sälja vidare för över 1000lappen så det behöver inte bli så dyrt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte lite klubbor idag .en trä femma och sjua + en järnsexa och det gick på 60 kr sammanlagd på loppis.

Lite avigt det här med vilken längd man skall ha men till de priserna så kan jag prova mig fram.

i morgon skall jag på en annan loppis och letar vidare.

En järn 7 och 9a säger de att jag skall ha och driver plus putter givetvis.

Blocket har fina grejor komplett med kärra för 1200 med pingdrivers mm och ännu finare för 2000kr så man blir lite konfunderad.

En 15 år gammal set för 450 utan kärra?.

Den för 2000 skulle jag nog lätt kunna sälja vidare för över 1000lappen så det behöver inte bli så dyrt.

I källarförrådet har jag har ett ca 12-13 år gammalt järnset (Taylor Made 4-picth) + en driver, en trä-4:a, en trä-7:a (Mizuno) och 2 wedgar (52 och 60 grader) (Cleveland).

Du får allt för en hundring.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I källarförrådet har jag har ett ca 12-13 år gammalt järnset (Taylor Made 4-picth) + en driver, en trä-4:a, en trä-7:a (Mizuno) och 2 wedgar (52 och 60 grader) (Cleveland).

Du får allt för en hundring.

 

Tack. så mycket.

Bor i Borås dock.

Var bor ni?

Kan tänka mig och åka typ Göteborg men inte så mycket längre.

Skicka med post lär kosta?

Postnord tar 839:- för 19kg mått 130/20/20 provade jag med och det är inte och tänka på även om det skulle vara halva vikten.

Köpte en bag i loppis för 150:- med klubbor men det var en salig blandning där det fattades en del och mycket gammalt.

I en annan loppis hittade jag en nyare bag för 25:- utan klubbor.

En vagn för 50:- blev det också.

Inget att imponera med på golfbanan men skulle intresset komma så uppgraderar jag efter hand.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. så mycket.

Bor i Borås dock.

Var bor ni?

Kan tänka mig och åka typ Göteborg men inte så mycket längre.

Skicka med post lär kosta?

Postnord tar 839:- för 19kg mått 130/20/20 provade jag med och det är inte och tänka på även om det skulle vara halva vikten.

Köpte en bag i loppis för 150:- med klubbor men det var en salig blandning där det fattades en del och mycket gammalt.

I en annan loppis hittade jag en nyare bag för 25:- utan klubbor.

En vagn för 50:- blev det också.

Inget att imponera med på golfbanan men skulle intresset komma så uppgraderar jag efter hand.

Greenvallys erbjudande låter väldigt generöst, du lär nog få tillbaka pengarna även om du anlitar postnord.

Att blanda olika märken på klubborna är ingen "hit", efter som dom är olika byggda - du slår bra med den ena och kasst med en annan,vet ju inte vad du har köpt men kombinationen trä5,j6,j7 låter inte så bra i mina öron och inget som jag skulle rekommendera att börja spela golf med.

Sen är ju vissa klubbor designade för proffs (som är väldigt svårspelade för nybörjare) medans andra är just är tillverkade för nybörjare och lite varianter där emellan.

Längden på klubborna har mindre betydelse i nybörjarstadiet (om det är normallängd), Men du kanske menade längden emellan trä5 och järnsjuan, järnsexan är en halvtum längre än järnsjuan osv,drivern är längst ca: 45 tum.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Har börjat övningsslå lite men inte ute på banan än.

Tre hinkar igår.

Blev en Thailandsbegravnings resa i höstas som avbröt och sedan kom vintern.

Funderar på om det finns låneklubbor låna på klubbarna i Thailand så man slipper ta med sig?

Blir tajt med tiden för gröna kortet men försöker väl och får se.

 

MVH

Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns klubbor att hyra på banorna,500-1000 Baht kostar det,men det drar iväg ganska fort om du vill spela mycket,finns ju en hel del som ej spelar längre och har ett golfset som står och samlar damm som du nog kan få köpa för en billig penning.   

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Drivern:

Det finns klubbor att hyra på banorna,500-1000 Baht kostar det,men det drar iväg ganska fort om du vill spela mycket,finns ju en hel del som ej spelar längre och har ett golfset som står och samlar damm som du nog kan få köpa för en billig penning.   

Det var ju inte så billigt.

I golfklubben där jag går så är det fullt med gamla golfklubbor i källarn och låna gratis vid spel och träning.

 

Har köpt en massa på loppis men de flesta var fel.

Damklubbor och avancerade men många klubbor går att använda och har kostat 10-20kr styck.

Vid min nivå så klarar jag ju mig med 5 klubbor kanske och kan kanske ta med mig till Thailand.

Sedan om jag skulle bli biten av sporten så kan jag lägga till för dyrare grejer

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

10-20kr för en golfklubba -vill du inte lägga ner mer än det så kan du väl lägga ner hela projektet... dvs totalt meningslöst eftersom du aldrig kommer att tycka att det är roligt att spela golf med dom klubborna, sorry.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Finns att hyra hos scandalic och hos andra golfresenärer där nere

 

Börjar bli intressant, Scandalic håller väl till i Pattaya har jag läst i forumet men vet inte vart.

Vad ahr de för pris.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Krafta:

10-20kr för en golfklubba -vill du inte lägga ner mer än det så kan du väl lägga ner hela projektet... dvs totalt meningslöst eftersom du aldrig kommer att tycka att det är roligt att spela golf med dom klubborna, sorry.

Vad jag läst på så är det ingen större skillnad på klubborna från tidigare mer än de har gjort att de ändrat lite smått för att få folk att köpa nytt typ att den slår längre fast den bara är närmare typ klass 3 istället för fyra.

Provade lite big bertha 10,5 grader idag och fick iväg den rakt om än inte så långt.

Mitt längsta slag har jag gjort med träklubba av trä med lite metall i slaget.

 

De har öppet några timmar varje lördag för välgörenhet på loppisen jag fyndar i och har själv lämnat in nästan nya grejer till dem.

 

Pratade med en materialbög idagoch han slår kanske 100m men är glad om han slår rakt men är ute på banan hela tiden.

En annan köpte fina grejer så fort han började men ville sälja dem ganska omgående.

Det är nog inte priset på materialet som är avgörande.

Jobbarkompisen hade bara fem begagnade klubbor och vann en internt företagstävling genom mycket träning.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lyssnar nog inte så mycket på vad som andra (som har mer kunskap i ämnet) kan tänka sig och vill hjälpa dig med.

Vill du spela golf och göra det så bra som dina förutsättningar ger dig - skaffa ett golfsett som har samma typ av klubbor,märke.

Blanda klubbor (även inom samma klubbtillverkare) är helt fel!!! Kan du inte köpa ett komplett golfsett så kommer du inte ha 1/3 så roligt på golfbanan som du borde! Väljer du att lägga lite mer pengar på customfitting så får du valuta för pengarna,kanske resten av livet eftersom det kommer att förbättra din golf avseende längd och precision.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Krafta:

Du lyssnar nog inte så mycket på vad som andra (som har mer kunskap i ämnet) kan tänka sig och vill hjälpa dig med.

Vill du spela golf och göra det så bra som dina förutsättningar ger dig - skaffa ett golfsett som har samma typ av klubbor,märke.

Blanda klubbor (även inom samma klubbtillverkare) är helt fel!!! Kan du inte köpa ett komplett golfsett så kommer du inte ha 1/3 så roligt på golfbanan som du borde! Väljer du att lägga lite mer pengar på customfitting så får du valuta för pengarna,kanske resten av livet eftersom det kommer att förbättra din golf avseende längd och precision.

 

Förstår din poäng men om jag inte fått prova på alla märken så vet jag ju inte vad jag gillar.

Har med mig en tushpenna och markera klubborna om de känns bra.

Har ett 40tal hemma trots att jag gett bort några och 30 skall tillbaka till loppisen än så länge.

Har inte ens varit ute på banan än men att ha klubbor som man träffar med är bra början tycker jag?

Har 5-7 fem drivers som skall bli 2 vid nästa utfallsprov och jag vet de hjälper mig vid golfklubben då jag var tvungen då jag var tvungen att hoppa över just drivers men jag skulle få ta det senare.

Jag fick beröm i höstas av en klubba i höstas av försäljarn i golfklubben då den har har allt.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Galten:

 

Förstår din poäng men om jag inte fått prova på alla märken så vet jag ju inte vad jag gillar.

Har med mig en tushpenna och markera klubborna om de känns bra.

Har ett 40tal hemma trots att jag gett bort några och 30 skall tillbaka till loppisen än så länge.

Har inte ens varit ute på banan riktigt än men att ha klubbor som man träffar med är bra början tycker jag?

Har 5-7 fem drivers som skall bli 2 vid nästa utfallsprov och jag vet de hjälper mig vid golfklubben då jag var tvungen då jag var tvungen att hoppa över just drivers men jag skulle få ta det senare.

10 hinkar till  innan jag frågar.

Puuusst! Har spelat golf i 30år och har lärt mina läxor när det gäller golfklubbor genom åren,har köpt in golfkomponenter och monterat ihop dom med olika parametrrar för olika resultat.

 

Mitt tips: köp ett komplett järnsett som du har provat och tycker att du spelar bra med (testat på gollfbanan innan du bestämmer dig),samma med "träklubborna" men kanske ännu viktigare, att dom känns bra och levererar lika bra!!!

 

Vill du ha rolig med ditt framtida golfspel så följ mina råd annars kan du lägga ner den tanken och åka och kolla på tempel runt om i Thailand i stället - eller annat.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller ju på och provar.

Kanske det hade varit bättre och köpa ett nybörjarset för 1000kr på blocket och hade nog varit det bästa.

Nu kör jag in det bakvägen.:sweat:

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Galten:

 

Börjar bli intressant, Scandalic håller väl till i Pattaya har jag läst i forumet men vet inte vart.

Vad ahr de för pris.

Här har du deras hemsida med karta. http://scandalic.nu/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Krafta:

Puuusst! Har spelat golf i 30år och har lärt mina läxor när det gäller golfklubbor genom åren,har köpt in golfkomponenter och monterat ihop dom med olika parametrrar för olika resultat.

 

Mitt tips: köp ett komplett järnsett som du har provat och tycker att du spelar bra med (testat på gollfbanan innan du bestämmer dig),samma med "träklubborna" men kanske ännu viktigare, att dom känns bra och levererar lika bra!!!

 

Vill du ha rolig med ditt framtida golfspel så följ mina råd annars kan du lägga ner den tanken och åka och kolla på tempel runt om i Thailand i stället - eller annat.

Puuuuuuuuuust.

Prova ett ett set innan man köper???????????????????????+

Roligt värre:big_smile::big_smile:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Pröva med en 5-7-9 och PW. Det är klubbor som är lättspelade . Lättspelade Inga bladklubbor. När det gäller träklubbor. Börja med en sjua.. Finns tre saker som är viktiga. Titta på bollen - Stansen och Svinga lugnt och rytmiskt.  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev John Khonken:

Pröva med en 5-7-9 och PW. Det är klubbor som är lättspelade . Lättspelade Inga bladklubbor. När det gäller träklubbor. Börja med en sjua.. Finns tre saker som är viktiga. Titta på bollen - Stansen och Svinga lugnt och rytmiskt.  

 

1 minut sedan, skrev John Khonken:

Pröva med en 5-7-9 och PW. Det är klubbor som är lättspelade . Lättspelade Inga bladklubbor. När det gäller träklubbor. Börja med en sjua.. Finns tre saker som är viktiga. Titta på bollen - Stansen och Svinga lugnt och rytmiskt.  

7 an har jag nog hittat en som jag trivs med och har nog skrivit ok på en femma.  trätrea fungerar med raka träffar.

En nia som är bra saknar jag.

Blir helt andra klubbor om jag skulle bli duktig men tiden får visa om jag skall hålla på med detta.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
19 minuter sedan, skrev Galten:

 

7 an har jag nog hittat en som jag trivs med och har nog skrivit ok på en femma.  trätrea fungerar med raka träffar.

En nia som är bra saknar jag.

Blir helt andra klubbor om jag skulle bli duktig men tiden får visa om jag skall hålla på med detta.

Med raka träffar fungerar i stort sett alla klubbor.

Ta lektioner, gå en kurs. Jag vet inte ingen som lärt sig spela på egen hand och som spelar någorlunda bra

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...