Jump to content
IGNORERAD

Osttråden.


audirs2

Recommended Posts

Finns ostfondye (stavning) fortfarande ?

Det är väl inte en sort, utan man smälter lite gruyèreost och emmentalerost i vitt vin med lite kryddor. Har inte testat det själv, men det verkar gott med smält ost och en brödbit som fångar upp det.

EDIT: kanske samma som med pizzaost, en färdigriven variant. Det vet jag faktiskt inte.

 

Ändrades av kitungmakmak
en bild på korvarna kom med...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    7

  • GreenValley

    6

  • kitungmakmak

    4

  • Benriach

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Osttallriken på gamla 747:an saknar man.

 

Rest in cheese...

2861.jpg

Ett mer passande namn är frukttallrik med ost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ockelbo ost är en uppstickare norr om Dalälven, tyvärr har de ej eget mejeri, så de har blivit mobbade på ett antal mejerier, då betydligt större ost tillverkare har ställt ultimatum, antingen VI eller Ockelbo ost...

Så nu för tiden tillverkar de det mesta på Åland, tycker det är roligt med uppstickare. :good:

http://www.ockelboost.se/sortiment/

 

5978_Alandsk_Bondost_profileti_-_25.thum   6248_Ockelbo_Svart_etikett_3_p_-_29.thum

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag en fundering igen, vad tar ni med er för ost till Thailand? En all-around eller svarta sara tex.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarta Sara

Blue stilton

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Chrille Columbus

appenzeller är gott man kan äta kanterna dom är penslade med vin och kryddor.http://mollansost.com/sortiment/veckans-tips/appenzeller/

fick bli den länken för Wikipedia hade inte mycket info på sin sida https://sv.wikipedia.org/wiki/Appenzeller

Ätit lagrad hushållsost det var gott fick smaka en gång av en som lagrat en hel ost själv man kan tyvärr inte köpa den i affären där finns bara olagrad den blir dock lite smulig i konsistensen vid lagring.

Tror inte att man kan lagra kantfri inplastad ost eller ost som redan är uppskuren nån som vet? .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

appenzeller är gott man kan äta kanterna dom är penslade med vin och kryddor.http://mollansost.com/sortiment/veckans-tips/appenzeller/

fick bli den länken för Wikipedia hade inte mycket info på sin sida https://sv.wikipedia.org/wiki/Appenzeller

Ätit lagrad hushållsost det var gott fick smaka en gång av en som lagrat en hel ost själv man kan tyvärr inte köpa den i affären där finns bara olagrad den blir dock lite smulig i konsistensen vid lagring.

Tror inte att man kan lagra kantfri inplastad ost eller ost som redan är uppskuren nån som vet? .

Bra info där om ost, finns så många olika sorter, precis som vin!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

appenzeller är gott man kan äta kanterna dom är penslade med vin och kryddor.http://mollansost.com/sortiment/veckans-tips/appenzeller/

fick bli den länken för Wikipedia hade inte mycket info på sin sida https://sv.wikipedia.org/wiki/Appenzeller

Ätit lagrad hushållsost det var gott fick smaka en gång av en som lagrat en hel ost själv man kan tyvärr inte köpa den i affären där finns bara olagrad den blir dock lite smulig i konsistensen vid lagring.

Tror inte att man kan lagra kantfri inplastad ost eller ost som redan är uppskuren nån som vet? .

Går bra lagra hel hushållsost vakumpackad förut hade jag alltid en 2kilos hushållsost i kylen på lagring vände den en gång i veckan. jag köpte de som va kortdatum kvar och lagra i ca 5-6mån gott blev det .

googla på det så hittar du mycket .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl vad jag saknar mest i obygden, en charkdisk med ost av alla dess sorter "och andra godsaker".

Och varfor är ost liksom andra mjolkprodukter rätt så dyrt i Thailand men kott rätt så billigt.

200 gram 179 Baht

003.thumb.JPG.3e84fdaf06b81c351fae6ea7a4

 

2 kilo 790 Baht

004.thumb.JPG.fd619adee094f7adffaf5afc6e

 

Fläskfile 149 Baht/kg

002.thumb.JPG.f7eec45541289c1d2f3206e44d

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett år hade jag 10 Kg ost med mig i väskan. Nu finns det så bra utbud i Hua Hin så man slipper släpa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl vad jag saknar mest i obygden, en charkdisk med ost av alla dess sorter "och andra godsaker".

Och varfor är ost liksom andra mjolkprodukter rätt så dyrt i Thailand men kott rätt så billigt.

200 gram 179 Baht

003.thumb.JPG.3e84fdaf06b81c351fae6ea7a4

 

2 kilo 790 Baht

004.thumb.JPG.fd619adee094f7adffaf5afc6e

 

Fläskfile 149 Baht/kg

002.thumb.JPG.f7eec45541289c1d2f3206e44d

 

Halloy Stefan!! Cheddar osten va inte så dyr CA 93 kroner kilot.....Ha de gott i obygden!!!!!!!!!!!!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Månadens frukostost.

 

Ost.thumb.jpg.986c3ae32428277350b2407009

Sände käringa Oscar på lättare ärenden i Pattaya idag, medhavd nota. Makro, Big-C Extra och Friendship, Det klarade hon alldeles utmärkt, kom hem med ordentlig last i bilen.

Hundarna slokade med svansen åt morgonens (o)väder så jag stannade hemma och höll dem sällskap.

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Månadens frukostost.

 

Ost.thumb.jpg.986c3ae32428277350b2407009

Sände käringa Oscar på lättare ärenden i Pattaya idag, medhavd nota. Makro, Big-C Extra och Friendship, Det klarade hon alldeles utmärkt, kom hem med ordentlig last i bilen.

Hundarna slokade med svansen åt morgonens (o)väder så jag stannade hemma och höll dem sällskap.

 

Oscar.

Äter thaiarna ost överhuvudtaget? Min fru vill ha pizza utan ost!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter thaiarna ost överhuvudtaget? Min fru vill ha pizza utan ost!

Kryddosten är min. Fru Oscar drar i sig en hel 'kula' holländsk Edamer om månaden. Hennes familj äter ost och bröderna kan göra grov

åverkan på våra ostar när de är på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

Gillar dom flesta ostarna i alla länder jag har besökt och älskar att prova nya ostar när jag är ute och reser, käkar både färsk ost och sån som är lagrad riktigt länge, gillar även getost och mögelostar, är riktigt svag för vin, ost, luftorkad skinka och lufttorkade korvar av olika slag.

Ost och vin var väl det enda man riktigt saknade i Thailand för 20-30 år sedan och då speciellt i Isaan, men numera går det att hitta både vin och ost där också.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade totalt missat denna butik men blev uppmärksammad på den i en artikel jag läste i helgen.

Nu har jag lite tilltugg till kvällens Champions League.

001.JPG

002.JPG

003.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade totalt missat denna butik men blev uppmärksammad på den i en artikel jag läste i helgen.

Nu har jag lite tilltugg till kvällens Champions League.

001.JPG

002.JPG

003.JPG

Dom har en tegelost som är helt underbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 2015-09-22 at 21:21, skrev Naam jai:

Danska Kastrup är riktigt god.

 

 

 

Är det något liknande Mogen(s) Glistrup?

 

Angående Dansk ost så måste jag berätta när kompisens fru flyttade hit från Thailand.

De bor utanför Helsingborg och min kompis tog semester första veckan när hon flyttat hit, det var fint väder och de gjorde lite utflykter bla med färjan till Helsingör, de strosar runt lite och shoppar lite i affärerna.

I en affär finns det påsar med ostbitar framme för provsmakning så min kompis håller fram en påse och menar att hon ska prova, hon sticker ner handen i påsen men sliter upp den blixtsnabbt med ett tjut, efter tjutet så förklarar hon sej med att: smell like dog dead more than three days..........

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...