Jump to content
IGNORERAD

Osttråden.


audirs2

Recommended Posts

Vilken sort av ost gillar du? Präst ost är min absoluta favorit, sedan finns det några krämiga andra med lite mögel i som är helt perfekta till biran!

ladda ned.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    7

  • GreenValley

    6

  • kitungmakmak

    4

  • Benriach

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Beror ju på vad jag skall ha den till, men gouda till varma mackor eller toast sen hushåll eller port salut till morgonmackan. Ostbricka vill jag ha lite camembert, några mögelostar, pepparkakor (!) och även kanske en tub med mjukost. 17% präst tycker jag är lite för mager, jag vill ha lite mer feta sorter.

Till pajer/mat kan västerbotten vara gott, men en favorit som jag inte får tag på ofta är ju kaffeost eller kahvijuusto som vi säger (finnarna säger brödost dvs leipäjuusto, juustoleipä - dom är inte riktigt kloka ibland). ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar i stort sett alla ostar utom Port Salut som jag tycker är helt smaklös.

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns sååååååååååååå mycket god ost ute i den stora världen så att ha en favorit går inte

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en uppsjö av goda ostar, under min Italien tur i fjol smakade jag några som var helt fantastiska.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

De goaste osten har jag inte råd med mer än till jul och dylikt.

Hålostar typ emmenthaler är min favorit gärna lite lagrat så det smakar mer.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt mogen Whiskeysheddar går inte av för hackor, eller om man ska vara lite stekare, en Hawarti.....Mumma

 

 

 

"Det var en nedrans ost att lukta, undrar vad den har vart i!"

 

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar i stort sett alla ostar utom Port Salut som jag tycker är helt smaklös.

Hmm, på ett rostat bröd med gurka är den tillräckligt smakrik. Man måste ju välja ost efter vad man har den till.

Åhh, jag glömde ju en, en rökt hårdost som jag inte kan hitta nånstans. Köpte den på en ICA i charken, men dom la ner butiken och jag har inte kunnat hitta den igen. Hette bara rökt ost (packad i charken) så jag har testat många sorter... men inte hittat min favorit igen. :(

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sort av ost gillar du? Präst ost är min absoluta favorit, sedan finns det några krämiga andra med lite mögel i som är helt perfekta till biran!

ladda ned.jpg

Alla (de flest) är ju goa, men jag undviker Arla om man kan då de är så snåla mot bönderna.

Präst och gouda äter vi mest nu.

Tog ett tag innan man hitta ost i större bitar än de där 5 pack färdigskurna på 7/11, men osthyveln fick man ta med från Svedala (nu finns det väl att få tag i).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då lär Port Salut bl.a. gå fetbort för dig.:haha:

Ja, mjukost på tub också...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar va bra ost hos dom! 

Sörmlands Ädel är en höjdare som även går att hitta i Stockholm, bl a på ICA Liljeholmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrade hur länge det skulle ta innan någon la in detta mejeri... :D

Mvh. borje222

Jag har besökt mejeributiken flera gånger, är uppväxt någon mil därifrån..

Men nästa år så fungerar inte "skämtet", Jurss ska flytta verksamheten från Flen till Hälleforsnäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...