Jump to content
IGNORERAD

Avsätt Kungen!


Joints

Recommended Posts

Kanske dags att blokera alla sajter i Thailand. Vore mer praktiskt att börja i den ändan tycker jag. Sedan kan man släppa loss den sajter som är bergsäkra, vilka de nu tänkas vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Professorn som flydde till England, Ungpakorn, tar nu ut svängarna rejält och anser att Thailand vore bättre utan en kung. http://www.guardian.iland-democracy

Han verkar lite sur och vem vore inte det om man tvingades byta Thailand mot England. Jag vet hur det känns.

Ja så, tvingades du också  fly? :crazy:

Kom till England igår och än så länge känns det bra men så var det också 10 år sedan sist.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja så, tvingades du också  fly? :crazy:

Kom till England igår och än så länge känns det bra men så var det också 10 år sedan sist.

Nja, tvingades byta land pga ekonomiska faktorer. Men jag planerar fly tillbaks senare i år om jag nu kommer in efter alla kritiska artiklar jag refererat till.

OM det var tio år senast du var i England kan jag upplysa dig om att pubarna inte längre tvingas stänga kl 11.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för upplysningen! Nja, kom väl mest hit för å kolla läget lite, snacka lite engelska

men när man ändå är här kan man ju förhoppningsvis jobba lite grand. Fast det är klart

några öl ska det väl kunna bli. Över 7 månader sedan den senaste slank ner nu. Fast så många blir det

nog inte är jag rädd. London är ju aningen dyrare än Thailand tyvärr. ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu så länge går den att läsa i Bangkok iallafall, vet inte hur det är ute ibland "risbonderomantikerna" i det riktiga Thailand dock...

Det verkar inte som om han planerar att återvända till Thailand inom en snar framtid, han har dock en hel del intressanta saker att komma med men en hel del som är uppåt väggarna, till exempel att pressfriheten var större i Thailand för 5 år sedan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp funkar ännu iaf.

Intressant och den professorn kommer nog inte tillbaks snart, om han vill undvika finkan dvs..

Texten om prinsen var extra tuff! Fösta gången jag läst det i "Tryck".

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Undrar om det räcker med att han själv håller sig borta från Thailand?

Förr i tiden så var straffet för att man hade skadat monarkin eller monarken inte bara dödsstraff, nej hela 7 generationer från det släktträd som man tillhörde skulle stryka med.

Burr,,,det var ord och inga visor det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

MaiChai skrev

"Det verkar inte som om han planerar att återvända till Thailand inom en snar framtid, han har dock en hel del intressanta saker att komma med men en hel del som är uppåt väggarna, till exempel att pressfriheten var större i Thailand för 5 år sedan."

Att pressen och internettrafiken var mindre censurerad för 5 år sedan behöver man inte ens vara professor för att inse, det räcker med ett medelmåttigt minne.

Jag tror inte att den icke folkvalda regeringens mål är pressfrihet utan att till varje pris behålla makten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den tekniske Fodervärden borde etikettera forimisterna så att man klart kan se vilken falang som di tillhör, etiketten skulle kunna appliceras ovanför avataren, Risbonderomantiker eller Bangkoknomenklatura. En av forumisterna går ej att klassificera med dessa båda begrepp utan besrivers bäst med Barstolle.

[move]

Etiketteraren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill dock påpeka att Bangkoknomenklaturans teser om att risbönderna är för dumma för att veta sitt eget bästa inte är helt fel. Di påminner ju mycket om sveriges smålänningar, för utan dem slapp vi ju Maud.

[move]Klabbarparen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker att den tekniske Fodervärden borde etikettera forimisterna så att man klart kan se vilken falang som di tillhör, etiketten skulle kunna appliceras ovanför avataren, Risbonderomantiker eller Bangkoknomenklatura. En av forumisterna går ej att klassificera med dessa båda begrepp utan besrivers bäst med Barstolle.

[move]

Etiketteraren Arne

[/move]

:D:D   Mycket har man blivit kallad men aldrig barstolle om det var mig du hade i åtanke.

Blev etiketterad som vindögd tomte av konstskolelärare en gång i tiden men det är en annan historia.

Vilken falang går du själv under?

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker artikeln är både intressant och trovärdig. Helt klart är en politisk flykting, tillika professor vid "faculty of political science, Chulalongkorn university" mycket mer insatt i thailändsk politik än dom olika tyckarna här på forumet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Naturligtvis vet han bäst, speciellt jämfört med oss svenskar, synd att han var tvungen att lämna landet,

och lite glad blir man ju när man upptäcker att man har samsyn med honom i en del frågor.

Så man kanske inte är helt ute och cyklar i en del frågor, även om forumets "intelligensia" tycker det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim

Naturligtvis vet han bäst, speciellt jämfört med oss svenskar, synd att han var tvungen att lämna landet,

och lite glad blir man ju när man upptäcker att man har samsyn med honom i en del frågor.

Så man kanske inte är helt ute och cyklar i en del frågor, även om forumets "intelligensia" tycker det.

Mvh Isan Lover

Vad som är rätt eller fel i politik är, och kommer ju alltid förbli en subjektiv åsikt. Här hemma har vi ett antal partier som alla har olika syn på vad som är rätt eller fel, var problemen och målen för samhället finns. Och naturligtvis är det även så i thailändsk politik.

Men allvarligt är ju att åsiktsfriheten inte existerar i Thailand och att t ex denna man måste fly landet för att han kritiserar systemet.

Nu har det väl aldrig funnits någon riktig åsiktsfrihet i Thailand men frågan är väl om den är på väg att förvärras eller förbättras i dagsläget?

Stämmer det professorn skriver så går det ju absolut åt det sämre hållet. Tyvärr!

Är nog inte utan att man själv får akta sig lite med vad man uttrycker offentligt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många som redan laddat ner Proffesorns bok (finns att hämta via en länk i artikeln).

Jag har kommit igenom 1/3-del, och har lärt mig en massa!

Både gott och ont om Taxen, och mycket hårda ord om den ännu så länge styrande överklassen.

Klart läsvärt, mycket närtidshistoria om ni är intresserade av Thailand.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om boken finns på Thailändska, skulle vara lättare för frugan att läsa i så fall.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

MaiChai skrev

"Det verkar inte som om han planerar att återvända till Thailand inom en snar framtid, han har dock en hel del intressanta saker att komma med men en hel del som är uppåt väggarna, till exempel att pressfriheten var större i Thailand för 5 år sedan."

Att pressen och internettrafiken var mindre censurerad för 5 år sedan behöver man inte ens vara professor för att inse, det räcker med ett medelmåttigt minne.

Jag tror inte att den icke folkvalda regeringens mål är pressfrihet utan att till varje pris behålla makten.

Mvh Isan Lover

Shit, att jag inte tänkte på det. Jag har ju inte jobbat under de Thailändska presslagarna sedan 1997 så vad vet jag om pressfrihet i detta landet?

Det var ju fritt fram att skriva om Thaksins familjens affärer med kungahuset som de två jounalisterna från Far Estern Economical Review gjorde utan att bli utvisad.

Det var helt okej att avslöja korruptionen och sprickorna i landningabanorna på Suvannabhumiflgplatsen utan att först kastas i fängelse för att sen sparkas från sin tidning efter att regeringen hotat med att dra in utgivningstillståndet.

Det var fritt att skriva om hur Thaksins hustru kunde köpa en värdefull bit land av staten vid Ratchada för en fjärdedel av dess verkliga värde efter att 7 andra budgivare backat ut.

Att undersöka hur Thaksins son Phanthongtae´s nystartade företag How Come kunde får koncessionen för reklam i tunnelbanan var också enkelt, särskilt som hans företag inte uppfyllde grundkraven i upphandlingen.

Det var inga problem att belysa det 4 miljarders lån som Thaksin beviljade till Burma för att köpa sattelitjänster av Shincorp. Lånet hade säkert beviljats även om Burma köpt tjänsterna av True eller DTAC, eller hur?

Under Thaksins tid så fick jag som utländsk journalist åka till Yala, Pattani eller Narathiwat utan särskilt tillstånd, att skriva om Krue Se massakern och Tak Bai incidenten var det fritt fram att göra och forska fram vittnesmål från folk på plats var det inga problem med. Även om det motsade Thaksins egna förklaringar till att så många dog...

Jodu, Thaksin var en förkämpe för fri press och oberoende media. Men framförallt var han en stor människorättskämpe, vilket bland annat Human Rights Watch måste han missuppfattat då de utnämde honom till "A human rights abuser of the worst kind"

Fast sånt tror vi inte på ute i byn.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja då kan man ju förstå att en del har det besvärligt nu, eftersom det har blivit ändå mindre pressfrihet enligt professorn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja då kan man ju förstå att en del har det besvärligt nu, eftersom det har blivit ändå mindre pressfrihet enligt professorn.

Mvh Isan Lover

:D     IL, skriva kan du onekligen, men läsförståelsen tycks vara sisådär...

Måste dock ge dig "credit" för att du står fast i ditt sätt att fullständigt medvetet eller kanske omedvetet bortse från de fakta och argument som inte passar din världsbild.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...