Jump to content
IGNORERAD

En gripen för bombdådet vid Erawan i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Om någon är ute efter hämnd är det väl brukligt att denne efteråt låter omvärlden få veta vem som utfört dådet, eljest är det ju föga bevänt med avskräckande exempel, att det var attiraljer för bombtillverkning på bilderna råder det väl ingen tvekan över heller, men, varför stannar man på en plats varifrån man ses av ganska många, bara att packa o dra! Skumt är det och om han nu inte är den huvudmisstänkte, hoppas dom hittar honom så det blir slut på alla spekulationer!

Ifall det nu är en hämnd för utvisningen, varför har då inte någon organisation som står Uigurerna nära tagit på sig ett ansvar för det hela? Jävligt skumt tycker jag. Inte ens några av de här andra wannabee terrororganisationerna som tar på sig skulden för det mesta de inte är inblandade i har sagt något

Ifall nu killen är inblandad, varför stannar man kvar i en lägenhet fylld med bombtillverknings prylar i snart 2 veckor efter attentatet? Det står ju ganska klart att det inte är samma kille de gripit som syns på bilderna så han hade ju lätt kunnat passera gränsen obemärkt.

Fick en teori från en kompis i Bangkok som är en aning luttrad, han menade att polisen började känna trycket uppifrån att lösa detta nu annars kanske en del huvuden skulle rulla inom kåren så då tog gick de igenom immigrationspolisens filer och hittade en kille med turkiskt pass, som var i Thailand under tiden för bombdådet, fortfarande var kvar och iallafall liknade de misstänkte med den gula tröjan. Vipps hittade man denne snubben och såg till att gripa honom och "hitta" en massa material för att tillverka bomber hos honom...

Det är ju en teori så god som någon...

Somyot menar att det är ett personligt motiv.... har bombmannens flickvän dumpat honom och han vet att hon går till Erawan och ber vid den tiden? Möjligt, men ett jävligt grymt sätt att ta ut sin hämnd på?

Fortfarande vet vi inte vad de desarmerade bomberna bestod av?

Det är fortfarande alldeles för många frågor och för få svar för att kunna peka åt ett specifikt håll tycker jag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 353
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    42

  • turisten

    29

  • leifen

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Nja, det är väl snarare religiösa fanatiker som oftast ligger bakom...

 

Hej

Ja krig kan ju skapas av både religiösa och andra skäl, men oftast brukar det oavsett leda till militära aktioner som skapar flyktingvågerna.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den misstänkte släppt? Eller har Captain Thailand, bestämt att dom har hittat den skyldiga? Ni som ältar i det gamla kan väl starta en grupp! Typ, "Vi som lever i det förgångna"

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den misstänkte släppt? Eller har Captain Thailand, bestämt att dom har hittat den skyldiga? Ni som ältar i det gamla kan väl starta en grupp! Typ, "Vi som lever i det förgångna"

 

Nix, han kördes iväg i en bil till en armébas.

Han kan inte tillhöra toppskiktet av terrorister då det verkar som om han skaffat sitt falska pass på KSR, det hade två olika expiry dates och man hade stavat Istanbul fel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Den kritiken ska du nog rikta till betydligt fler än mig, ex.vis människorätts organisationerna som var kritiska, media som gick ut med att dom hört talas om flyktingar som sa sig ha blivit slagna och hotade av militären för att ge sig av o.s.v, i en sån här situation med hundratusentals flyktingar och ryktesspridning är det nog inte så lätt att bilda sig en helt riktig uppfattning.

Mvh isan lover

Som alltid lika enkelspårig argumentation. Du måste nog förbättra dig en hel del. Att alltid gömma dig bakom "människorättsorganisationerna" ger inte dina argument ett dugg mer tyngd. Det har ju visat sig vid ett flertal tillfällen att du inte kunnat stava dig igenom vad de organisationer för hänvisar till verkligen har sagt.

Alla ser igenom den fåniga argumentationstekniken och det imponerar inte alls.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

<...>

Det är fortfarande alldeles för många frågor och för få svar för att kunna peka åt ett specifikt håll tycker jag.

Precis, nåt är lurt med detta. Det känns som att dom behövde hitta en skyldig som passade in på beskrivningen, och vips så hittade dom en. Tja, inte så lik killen på filmen men utlänning i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du alltid missar är att kolla upp dina"fakta" innan du kastar ut en massa otroligheter och otrevligheter och du saknar totalt förmågan att ta till dig fakta som på minsta sätt pekar mot dina egna åsikter

Det finns en medicinsk term för det beteendet !

Är detta något som du skulle klassa som personangrepp? Eller gäller det bara om någon skriver något som du själv tolkar som kritiskt mot dig som person?

Du framstår som en ganska skör människa när man läser dina inlägg i olika trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som stämmer är väl att både jag och människorätts organisationen ifråga trodde att militären spelade en större roll när dessa 250 000 människorna flydde landet, så där missbedömde jag absolut situationen, det är bara att erkänna och när det gällde dessa stackars människor är jag glad att jag hade fel och att situationen inte var så illa som det först såg ut.

Mvh isan lover

Minns du vilken "människorättsorganisation" det var som du hänvisade till?

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns du vilken "människorättsorganisation" det var som du hänvisade till?

Det var väl nån Kambodjansk version av en NGO om minnet inte sviker.
Men vissa av dessa är klart tvivelaktiga. Kommer inte ihåg viken det var IL hänvisade till och jag har hemfallit till att inte söka/länka heller.
Det står ju nånstans på nätet verkar fungera. Så jag kör med det jag åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, så om man avslöjar en lögnare är man en mobbare? 

Hej

Om man mer ägnar sig åt personangrepp än själva sakfrågan och medvetet hånar andra medlemmar är det nog många som kategoriserar det som detta, men det överlåter jag åt var och en att bedöma.

Men uppenbarligen är det ganska många som tycker just detta om man ska tro det dom skriver, uppmaningar till att sluta med personangrepp och hatiska inlägg eftersom detta leder till dålig stämning och är ju inte direkt ovanliga.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var väl nån Kambodjansk version av en NGO om minnet inte sviker.Men vissa av dessa är klart tvivelaktiga. Kommer inte ihåg viken det var IL hänvisade till och jag har hemfallit till att inte söka/länka heller.
Det står ju nånstans på nätet verkar fungera. Så jag kör med det jag åxå.

Hej

Du har rätt, men om den var Kambodjansk eller Asiatisk kommer inte jag ihåg heller, men det finns länkat till som vanligt i den aktuella tråden.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som alltid lika enkelspårig argumentation. Du måste nog förbättra dig en hel del. Att alltid gömma dig bakom "människorättsorganisationerna" ger inte dina argument ett dugg mer tyngd. Det har ju visat sig vid ett flertal tillfällen att du inte kunnat stava dig igenom vad de organisationer för hänvisar till verkligen har sagt.

Alla ser igenom den fåniga argumentationstekniken och det imponerar inte alls.

Hej

Du får gärna tycka att det är fånigt att Människorätts organisationer känner oro och reagerar när 250 000 människor i detta fallet Kambodjaner flyr hals över huvudet, själv delar jag naturligtvis inte din uppfattning i frågan.

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag delade Människorätts organisationernas oro när över 250 000 Kambodjaner i all hast lämnade landet efter militärkuppen skäms jag inte för alls, det kom ju rapporter om att folk hotades och misshandlades av militären o.s.v.

Men när lugnet hade lagt sig tyder det mesta på att det till största delen var militärkuppen i sig och rykten som gjorde att så många gästarbetare flydde hals över huvud med det dom orkade bära med sig.

Sen kan man ju ha en viss förståelse för att just Kambodjaner hyser en stor misstro mot militärer efter sina tragiska historia av folkmord och förföljelse, har man den upplevelsen i bagaget stannar man kanske inte kvar och kollar vad som händer om ett lands militär sägs ha bestämt sig för attavhysa dessa.

Mvh isan lover

Eftersom tråden ändå spårat ur kan jag väl ge mitt bidrag också, när nu IL serverar.

IL's tendens till historieförfalskning är ju legendarisk. Bagdad Bob ligger i lä. Kan det vara en facklig kurs i kommunistisk demagogi hos STASI som givit dessa färdigheter?

Det verkar ju som han snappat upp samma rykten och desinformation i det röda nätverket som gjorde att kambodjanerna flydde Thailand i massor, utan anledning, visade det ju sig. Nu har väl många återvänt med lagliga papper såvitt jag vet. "Militären" visade sig vara oskyldig.

När det gäller den fetade texten i citatet vill jag upplysa IL om historiska fakta som han bekvämt förbiser. "Folkmord och förföljelse", plus en helvetes massa därutöver, anställdes av stalinistiska, kommunistiska kadrer under ledning av Pol Pot, som tog makten genom ett gerillakrig mot den kambodjanska armén. Man gick in i Phnom Penh på våren 1974 och fördrev hela stadens befolkning, med undantag av "intellektuella", som man mördade. Att bära glasögon räckte för att bli utvald för mord. När befrielsen kom 1979 var det den vietnamesiska armén som på två veckor intog nästan hela landet. Så att kambodjaner skulle ha någon reflexmässig skräck för militärer tror jag inte man kan leda i bevis så enkelt som IL gör. Däremot hyser man nog en stor misstänksamhet för allt vad kommunism heter.

Sådärja, nu har jag också hjälpt till att dra den här tråden åt helvete. Ber om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar tills laga kraft dömer.

Från dig väntar jag ingen annan kommentar.

I all välmening vill jag upplysa om betydelsen av uttrycket "laga kraft". "Laga kraft" är ingen dömande makt. En dom som har avkunnats vinner "laga kraft", d v s blir giltig och skall åtlydas, under vissa förutsättningar. När tiden för överklagande har gått ut och ingendera parten överklagat. När den överklagats till nästa instans men denna instans inte ser anledning att ta upp målet, t ex eftersom det saknar principiella överväganden som kan ge prejudikat. När målet gått vidare till högsta instans och ingen överklagan längre kan göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom tråden ändå spårat ur kan jag väl ge mitt bidrag också, när nu IL serverar.

IL's tendens till historieförfalskning är ju legendarisk. Bagdad Bob ligger i lä. Kan det vara en facklig kurs i kommunistisk demagogi hos STASI som givit dessa färdigheter?

Det verkar ju som han snappat upp samma rykten och desinformation i det röda nätverket som gjorde att kambodjanerna flydde Thailand i massor, utan anledning, visade det ju sig. Nu har väl många återvänt med lagliga papper såvitt jag vet. "Militären" visade sig vara oskyldig.

När det gäller den fetade texten i citatet vill jag upplysa IL om historiska fakta som han bekvämt förbiser. "Folkmord och förföljelse", plus en helvetes massa därutöver, anställdes av stalinistiska, kommunistiska kadrer under ledning av Pol Pot, som tog makten genom ett gerillakrig mot den kambodjanska armén. Man gick in i Phnom Penh på våren 1974 och fördrev hela stadens befolkning, med undantag av "intellektuella", som man mördade. Att bära glasögon räckte för att bli utvald för mord. När befrielsen kom 1979 var det den vietnamesiska armén som på två veckor intog nästan hela landet. Så att kambodjaner skulle ha någon reflexmässig skräck för militärer tror jag inte man kan leda i bevis så enkelt som IL gör. Däremot hyser man nog en stor misstänksamhet för allt vad kommunism heter.

Sådärja, nu har jag också hjälpt till att dra den här tråden åt helvete. Ber om ursäkt.

Hej

Jag påstod inte att det var Vietnams arme som mördade civila och begick brott mot mänskligheten i Kambodja, jag vet inte var du fick dessa tankar ifrån.

Det jag påstår är att just Kambodjaner med sin blodiga historia med sig i bagaget kanske har lättare än många andra att misstro i detta fallet den Thailändska armen och därför tog det säkra före det osäkra och flydde landet när dessa rykten om militärt våld mot Kambodjaner spred sig, jag påstår inte att det måste vara så men jag tycker ändå att det kan ha varit en faktor som påverkade folks beslut att fly.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man mer ägnar sig åt personangrepp än själva sakfrågan och medvetet hånar andra medlemmar är det nog många som kategoriserar det som detta, men det överlåter jag åt var och en att bedöma.

Men uppenbarligen är det ganska många som tycker just detta om man ska tro det dom skriver, uppmaningar till att sluta med personangrepp och hatiska inlägg eftersom detta leder till dålig stämning och är ju inte direkt ovanliga.

Med vänlig hälsning isan lover

Om en person ständigt och jämt ljuger i sakfrågan, är det då mobbing att avslöja hans lögner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man mer ägnar sig åt personangrepp än själva sakfrågan och medvetet hånar andra medlemmar är det nog många som kategoriserar det som detta, men det överlåter jag åt var och en att bedöma.

Men uppenbarligen är det ganska många som tycker just detta om man ska tro det dom skriver, uppmaningar till att sluta med personangrepp och hatiska inlägg eftersom detta leder till dålig stämning och är ju inte direkt ovanliga.

Med vänlig hälsning isan lover

Så du skall sluta kalla alla som inte tycker som du för olika otrevligheter ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag påstod inte att det var Vietnams arme som mördade civila och begick brott mot mänskligheten i Kambodja, jag vet inte var du fick dessa tankar ifrån.

Det jag påstår är att just Kambodjaner med sin blodiga historia med sig i bagaget kanske har lättare än många andra att misstro i detta fallet den Thailändska armen och därför tog det säkra före det osäkra och flydde landet när dessa rykten om militärt våld mot Kambodjaner spred sig, jag påstår inte att det måste vara så men jag tycker ändå att det kan ha varit en faktor som påverkade folks beslut att fly.

Med vänlig hälsning isan lover

Du är väldigt bra på att avsiktligt missförstå och helt undvika sådant som du vet att du inte kan svara på. Ingick det i STASI-utbildningen? Jag påstod aldrig att du påstod att vietnamesiska armén skulle mördat kambodjaner i allmänhet (däremot krigat mot Khmer Rouge, av goda skäl som nog de flesta kan sympatisera med). Men det är typiskt Isan Loser att påstå att jag påstått det. "Var har du fått det ifrån?" DUUUH

Det du påstod var att kambodjaner misstror militärer och jag visade dom har liten anledning till det. Däremot att misstro kommunister. Något svar på det? Tror jag inte...

Vilka tror du spred dom där felaktiga ryktena om "militärt våld"? Förutom du själv alltså. Varför tror du dessa rykten spreds? Varför du hjälpte till kan vi nog räkna ut själva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om en person ständigt och jämt ljuger i sakfrågan, är det då mobbing att avslöja hans lögner?

Hej

Det är nog snarare så att vissa medlemmar känner personligt obehag och missnöje när argument och fakta som talar emot kuppen, juntan och diktaturen framförs och då tappar humöret och blir aggressiva, att då kalla budbärare av denna kuppkritiska och pro demokratiska fakta och info för lögnare är väl i princip det enda dessa kan göra i sin desperata situation.

Men dom lurar uppenbarligen inte så många som dom hade hoppats på, dom som ger medhåll och uppmuntrar ett sånt här beteende på forumet är ju nästan undantagslöst redan troende och välkända militära fans och kuppivrare.

Med vänlig hälsning isan lover   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du skall sluta kalla alla som inte tycker som du för olika otrevligheter ?

Hej

Jag försöker medvetet att inte låta mig dras med i detta och hålla mig till ämnet, men ibland sviker tålamodet och då kan det tyvärr hända att även jag besvara personliga påhopp plumpigt.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är väldigt bra på att avsiktligt missförstå och helt undvika sådant som du vet att du inte kan svara på. Ingick det i STASI-utbildningen? Jag påstod aldrig att du påstod att vietnamesiska armén skulle mördat kambodjaner i allmänhet (däremot krigat mot Khmer Rouge, av goda skäl som nog de flesta kan sympatisera med). Men det är typiskt Isan Loser att påstå att jag påstått det. "Var har du fått det ifrån?" DUUUH

Det du påstod var att kambodjaner misstror militärer och jag visade dom har liten anledning till det. Däremot att misstro kommunister. Något svar på det? Tror jag inte...

Vilka tror du spred dom där felaktiga ryktena om "militärt våld"? Förutom du själv alltså. Varför tror du dessa rykten spreds? Varför du hjälpte till kan vi nog räkna ut själva...

Hej

Du verkar ha vaknat på fel sida idag, ta en tupplur till och återkom pigg och glad.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För att återgå till ämnet så kan man läsa i dagens Bangkok Post att det var användandet av en mobil med ett Turkiskt abonnemang nära brottsplatsen som ledde polisen till den nu gripne.

Polisen fann enligt artikeln även en stor mängd material till bomber av den typ som användes vid bomdådet vid Erawan Shrine i den misstänktes hyrda rum.

http://www.bangkokpost.com/news/security/673708/phone-data-leads-to-bomb-arrest

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en person ständigt och jämt ljuger i sakfrågan, är det då mobbing att avslöja hans lögner?

Oavsett har du gett mobbningen ett ansikte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag försöker medvetet att inte låta mig dras med i detta och hålla mig till ämnet, men ibland sviker tålamodet och då kan det tyvärr hända att även jag besvara personliga påhopp plumpigt.

Med vänlig hälsning isan lover

Du misslyckades ju bara sekunderna innan du skrev detta inlägg i inlägget ovan detta !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du verkar ha vaknat på fel sida idag, ta en tupplur till och återkom pigg och glad.

Med vänlig hälsning isan lover

Isan Loser lämnar Walk Over. Enda utvägen när man står i hörnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...