Jump to content
Herr Chang

018 Donald Trump

Recommended Posts

moobin
Posted (edited)
35 minuter sedan, skrev Swippe:

Antifacsister noll? Vet inte hur många som dött i direkt anslutning till BLM protesterna, men det är ju en del, både poliser och vanliga medborgare. Är ju knappast högerextremister eller Islamister som stått för de morden utan med stor sannolikhet folk som supportar AFA.

Enligt fbi ett antal högerextremister gärningsmän, men inga antifa än så länge. Hoppas det inte blir fler. 

Edited by moobin
  • Ojojoj 1
  • Haha 1

Swippe
40 minuter sedan, skrev moobin:

Enligt fbi ett antal högerextremister gärningsmän, men inga antifa än så länge. Hoppas det inte blir fler. 

Enligt FBI alltså, wow, det var inte dåligt att de lyckas lösa alla mord så snabbt och kommit fram till att det enbart varit högerextremister alltså? Har du nån källa på detta? 😛

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Snurrigt 2

moobin
Posted (edited)
37 minuter sedan, skrev Swippe:

Enligt FBI alltså, wow, det var inte dåligt att de lyckas lösa alla mord så snabbt och kommit fram till att det enbart varit högerextremister alltså? Har du nån källa på detta? 😛

Som tur är är det ju väldigt få som skadats under protesterna. Men ett exempel då https://www.nbcnews.com/news/us-news/airman-charged-killing-federal-officer-during-george-floyd-protests-california-n1231187

Kan du kan ge ett exempel på någon som dödats av antifa i USA. Eller skadats. Sista 20 åren.

Edited by moobin
  • Buu 2

Swippe
Posted (edited)
33 minuter sedan, skrev moobin:

Som tur är är det ju väldigt få som skadats under protesterna. Men ett exempel då https://www.nbcnews.com/news/us-news/airman-charged-killing-federal-officer-during-george-floyd-protests-california-n1231187

Kan du kan ge ett exempel på någon som dödats av antifa i USA. Eller skadats. Sista 20 åren.

Är det väldigt få som skadats under protesterna? Det har ju dött flera personer, bland annat så blev en svart pensionerad polis skjuten till döds. Hur många som dött vet jag inte och har inte påstått att jag vet heller.

Men du som har koll då, ungefär hur många har skadats i samband med BLM manifestationerna runt om i USA? Om jag drar till med 2000 personer, är det ett för högt eller lågt antal tror du? Om jag säger att 10 personer har dött i samband med dessa manifestationerna, är det ett för lågt eller ett för högt antal tror du?

Enligt dig så har ju alla mord som utförts i samband med BLM manifestationerna utförts av högerextremister, för det påstår FBI säger du? Men när jag ber om en källa så kan du visa upp ett fall där en polis mördats av en högerextremist. Alla andra mord då, har de också utförts av högerextremister eller är det mer troligt att de utförts av folk som supportar AFA? Man borde inte säga att de nödvändigtvis supportar AFA, det är pack som passar på att utöva våld och jävelskap när de relativt riskfritt kan utföra det i skydd av en stor grupp människor, men de behöver så klart inte supporta varken AFA eller BLM, men de lär ju knappast vara högerextremister eller Islamister åtminstone.

Det är ju svårt att ge exempel på folk som skadats eller dött av någon som supportar AFA om inte polisen gripit dom eller hur? Folk kan ju ge sken av att supporta AFA men i verkligheten så är de högerextremister precis som Trump anhängare som beter sig som svin och säger korkade saker bara utger sig för att vara Trump supportar fast egentligen så är det AFA folk. 

Om du på fullaste allvar vill ha exempel på när AFA supportar skadar folk så finns det många klipp på Youtube, men som sagt, det går ju inte med 100% säkerhet att säga att de faktist är AFA supportar egentligen, men jag skulle våga sätta pengar på att dom är det och inte högerextremister, men 100% säker kan man inte vara om inte polisen gripit dom och identifierat dom 😛 

Men du måste väl ändå trolla när du vill ha exempel på när AFA skadat någon i USA. De skadar ju folk dagligen, hur många poliser i USA har blivit skadade av AFA supportar när de fått flaskor och stenar kastade mot sig???  Fast det kanske är högerextremister som gjort detta, fast de vill ge AFA skiten för det, det kan vara så.😮 

Edited by Swippe
  • Ge karma 6
  • Fint 1

moobin

Min bild är att få dött, kanske fem. 

Många hundra har dött av höxerextremisters och extrema islamisters våld senaste åren, men noll av har dött av antifa-våld. 

Klipp på youtube... Andy Ngo med proud boys mfl producerar såna klipp.

Jag är ingen fan av antifa, men rätt ska vara rätt.

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Haha 1

Swippe
Posted (edited)
33 minuter sedan, skrev moobin:

Min bild är att få dött, kanske fem. 

Många hundra har dött av höxerextremisters och extrema islamisters våld senaste åren, men noll av har dött av antifa-våld. 

Klipp på youtube... Andy Ngo med proud boys mfl producerar såna klipp.

Jag är ingen fan av antifa, men rätt ska vara rätt.

Då får du nog ändra din bild, här är ett reportage om att 7 personer dog under bara en helg under BLM manifestationer:

https://www.insider.com/multiple-people-shot-dead-kentucky-iowa-nebraska-indiana-blm-protests-2020-6

Men om 7 personer dog under bara en helg, då kan du nog tänka dig att det bör vara ett ganska stort antal totalt sett. 

Och du är ju galen om du påstår att noll personer dött av antifa-våld, hur vet du det? Hur vet du att ingen av de t ex 7 personer som dött enligt artikeln jag länkade till blivit dödade av atifasupportrar? Det är svårare att bevisa att nåt dåd utförts av antifa för när högerextremister manifesterar så är de en grupp människor med samma åsikter och de har ledare som bestämmer hur de ska agera mer eller mindre. De som går i den manifestationen är högerextremister, du och jag skulle inte råka hamna där så att säga.

Medans antifa smusslar sig in i större grupper, t ex i en fredlig BLM manifestation och där de var för sig eller i grupp ställer till jävelskap genom att misshandla folk och kasta stenar och förstöra mm. Det otroligt mycket svårare att bevisa vem som gjort vad då om polisen ska försöka ta fast de som begått brott.

Du behöver ju inte kolla på Youtube förstås, räcker väl med att kolla på nyheter ifrån USA där de visar vad som sker vid dessa manifestationer eller rättare sagt upplopp. En jäkla massa våld tyvärr och folk som blir misshandlade. Men antifa är så löst sammansatt som grupp, så hur ska man säkert peka ut vem som är antifa anhängare eller vem som bara är en ligist? Just därför Trump har fått kritik för att han vill terrorstänmpla antifa för hur ska man bestämma vem som är antifa?

Du säger att du inte är ett fan av antifa men ändå så tycks du vara så naiv så du blir upprörd när nån säger att de skadat folk för du säger att antifa inte skadat någon i USA senaste 20 åren och istället skriver du hur många hundra som dödats av högerextrimister och Islamister, trots att varken jag eller nån annan ifrågasatt det.

Edited by Swippe
  • Ge karma 6
  • Fint 1

John Khonken

Det finns en lista på folk dom söker med bild. Ska bli verkligt när man får se vad dom söta fredliga människorna åker fast. Dom ser så oskyldiga ut.  

Moobin vad tyckte du om snubben som blev skadad i chad(eller vad fan det heter) Som skrek på snuten för dom inte skyddade honom i en zon där polisen inte fick gå in  för dom som beslutar i countyt. Självklart var det den enda högerextrema på insidan. Fråga vad näringsidkarna och dom boende i området tyckte om fina gossarna. Dom små fina gossarna förstörde absolut ingenting utan det var polisen som lurade dom såklart. Eller hur.

Den fråga man borde ställa sig. Vem tjänar på dessa fina gossar som går i söndagsskolan och är mönsterelever,. Alltså vilken sida. För detta handlar till 100% om valet i nov.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Swippe
3 timmar sedan, skrev Esspe:

Det var ju Trump först med att berätta att han gjort! Att han tagit livet av en hög general från Iran eftersom de fått trovärdiga uppgifter om att han var inblandad i attacker mot Amerikaner och personal som jobbade åt USA. Var ju därför oljepriset steg som sjutton i början av året. Iran utlovade hämnd och detta var hämnden alltså, de kräver att Interpol hjälper dom att arrestera Trump för mord. Oj oj oj, nu blir nog Trump rädd 😞  😛 

• Ge karma 2
  • Fint 1
  • Haha 1

Tekkor

Det tragiska med många konflikter är att de övertas av (både höger som vänster ligister) för att få utöva våld mot andra och då drabbas oskyldiga...

Sen tycker jag det är dålig stil av demokraterna att elda på för att ge Trump minuspoäng, de drabbas ju själva av det och som sagt oskyldiga får lida for deras politiska spel.

Kriminella och våldsälskare skall bekämpas av båda sidor, om man vill sitt land väl...

Fritz

Dagens Trumpskämt, välj själv vilket du tycker är skojigast. Han är väl för rolig....eller?

• Buu 1
  • Haha 7

Tekkor

Mer underhållande att se MP Åsa och hennes tal i riksdagen, eller löfven.

Trump kanske uttrycker sig lite annorlunda ibland, men framför allt gör han ett bra jobb för folket i USA och det är väl det som är viktigt för folket.

Löfven MP Åsa och de andra är bara pajasar på heltid, utan att göra något bra för sitt eget folk.

• Ge karma 3
  • Fint 3

Esspe
27 minuter sedan, skrev Tekkor:

Mer underhållande att se MP Åsa och hennes tal i riksdagen, eller löfven.

Beundrar hur du fick ihop den ekvationen.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Esspe
Posted (edited)
36 minuter sedan, skrev Tekkor:

Trump kanske uttrycker sig lite annorlunda ibland, men framför allt gör han ett bra jobb för folket i USA och det är väl det som är viktigt för folket.

Det där har du skrivit ganska många gånger nu men vem är folket? Dom som har råd med sjukvårdsförskring? Ku Klux Klan? Dom vita? Och vad är det han har gjort för folket?

Edited by Esspe
  • Ge karma 4
  • Buu 2
  • Haha 1

• Similar Content

• spooncreek
      By spooncreek
      Idag är det fyra år sedan som juntan tog makten i Thailand. På Thamasart University samlades cirka 500 demonstranter, som tänkte sig marschera till regeringshuset. Men tji fick de. Polisen, överraskande effektiva denna gång i att mota demonstranter jämfört med för dryga fyra år sedan, satte stopp redan i grind. Enligt uppgift var det 3000 poliser på plats. Ingen kom ut från universitetsområdet. Till slut smet cirka 100, men de stoppades likafullt innan de nådde fram till regeringshuset. Ledarna arresterades så småningom och sedan upplöstes protesterna.
      Bilder från Al Jazeera som uppmärksammar fyraårsdagen  med några bra reportage.

https://www.aljazeera.com/news/2018/05/thai-police-block-pro-democracy-march-coup-anniversary-180522055451810.html

Protester, eller i alla fall tung kritik har det varit i de stora engelskspråkiga tidningarna. Mest i vanligtvis mer konservativa The Nation. I dagens ledare skräder man inte på orden:

This junta was no good for anyone
      There has in fact never in Thai history been a “good coup”, and the 2014 coup was worse in some ways. This junta never intended to introduce deep and necessary reforms, nor steer Thailand quickly back to democracy.

It has shown it wants only to establish a bureaucracy under military leadership, if not a military state. Despite the junta’s claims, the charter and hundreds of other laws and regulations it promulgated and its long-term strategic plan form an outline for future governments to skew towards autocracy, not democracy. The roles of the military and bureaucracy have been expanded in several sectors. “National security” is now defined as entrenchment of power. The threats are not foreign enemies but the Shinawatra family, the red shirts and politicians who support them, and the critics who speak the truth too loudly. There are no armed invaders at our borders, and yet the defence budget has increased sharply since the coup.

The vast majority of Thais have derived no benefit at all from the coup. The “peace and stability” we supposedly enjoy thanks to the generals is an illusion. There is plenty of animosity bubbling just under the surface. Four years – and we got nowhere.
      http://www.nationmultimedia.com/detail/opinion/30345973

Men samma tidning konstaterar att det trots allt finns de som tjänat på kuppen, nämligen de redan onödigt rika. Thailands 50 rikaste har ökat sina förmögenheter med 33 % sedan kuppen. Inte illa...

Militären själva har också fått sin beskärda del med ökade anslag. Värre med de mindre bemedlade...

De brutna löftena består ju bland annat av att man ännu inte utlyst ett val. Nu nyttjar man läget genom att kampanja själva med statens pengar. Val i februari nästa år? Kanske men knappast på rättvisa demokratiska villkor.

"Return democracy to the people"....jo, tjena.
    • Naam kaeng
      By Naam kaeng
      Trodde faktiskt inte att jag någonsin skulle skapa en tråd om politik i Thailand, meeeeen så läste jag just ett ord i en granntråd, som fick mig att fundera lite.
      En skribent (om vilken jag hyser den största respekt för hans kunskap, både i detta ämne, och andra) använde ordet "neutral" om ens åsikt eller inställning till politiken i Thailand.
      Nu funderar jag över ordets egentliga betydelse.
      Som jag ser det så kan det tolkas lite olika - för olika människor.
      Tänkbara tolkningar är:

*Någon som inte bryr sig alls om politiken i Thailand.
      *Kanske en sk. "politisk vilde" - som tycker att flera sidor har något vettigt att komma med.
      *En som egentligen enbart förhåller sig "nykter" i diskussioner, inte brusar upp, utan bara sakligt konstaterar ditten och datten.
      *Kanske någon som har en uppfattning - men aldrig tänker avslöja den.
      *Andra varianter?

Har ju egentligen lite svårt att tro att så många struntar fullkomligt i det Thailändska politiken, då flera bor där eller besöker landet återkommande. Då måste man väl vara intresserad av styret eftersom det kanske påverkar ens vistelse, i något avseende? Fast det är klart, som bofast påverkas man förstås "hårdast".

Vad betyder "neutral" i detta sammanhang?

Detta är ett exempel på människor som inte är neutrala, tror jag

• MaiChai
      By MaiChai
      http://www.bangkokpost.com/news/general/1182493/ex-thai-staff-snared-in-bribe-row

Det är ju bra att det äntligen kommer fram varför det statliga flygbolaget med jämna mellanrum hamnar i finansiella problem.

Jag vet få flygbolag som har eller iallafall har haft en så pass varierad flotta med flygplan - och när det gäller att driva ett flygbolag så är en varierad flotta det sämsta man kan ha. Ett tag runt millenieskiftet hade Thai ett 20 tal Boeing 747 i trafik, dessa var försedda med 3 olika typer av motorer...

Men frågan är om man kan få fram vilka politiker och tjänstemän som har skott sig på dessa affärer?
    • spooncreek
      By spooncreek
      På söndag är det två år sedan fem allvarliga gubbar proklamerade på samtliga TV-kanaler att de genomfört en militärkupp (fast PM Prayuth vill helst inte kalla det kupp längre, han tog helt enkelt ansvar genom att tillsätta sig själv till en ledig plats som PM). Nåväl.

I Bangkok Post inleder man redan idag en artikelserie om hur läget är i Thailand efter dessa två år. Detta kan ju vara en intressant diskussion att föra även här på MPR. Vad har varit bra respektive dåligt?

Bangkok Post har i sina första artiklar ett rätt negativt anslag. Ingen försoning i sikte vilket sas vara det viktigaste vid maktövertagandet. Snarare är det så att motsättningarna ökat. Detta bland annat enligt Demokraternas partiledare Abhisit, som intervjuas i artikeln. Kritik kommer också från fler på den "gula sidan", tex en fd koordinator för PAD, som idag arbetar med reformfrågor:

"Suriyasai Katasila, director of National Reform Institute of Thailand, said the NCPO has yet to come up with a "blueprint" to bring about reform and national reconciliation in a tangible manner despite the priorities it had declared upon seizing power. The NCPO's centre for reconcilation and reform appeared to be active for only 3-4 months after the coup before it faded away, Mr Suriyasai noted.
      Mr Suriyasai, a former coordinator for the People's Alliance for Democracy (PAD), said he disagreed with Mr Seree's proposal of the "reprieve law" for political offenders.
      He said the proposal is against the rule of law and will create fresh conflicts.
      Mr Suriyasai added the NCPO's reform bid does not tackle the country's problems at the root. He cited the measures to restore forests, saying only poor people are targeted in the crackdown on forest encroachment while big businesses are allowed to go scot-free."
      http://www.bangkokpost.com/news/politics/974133/regime-fails-to-hit-unity-goal

De rika går fria, fattiga drabbas av fler åtgärder. Typ. 

En annan artikel beskrivet läget i Isaan, och att åsikterna där om hur man ska rösta i omröstningen om konstitutionen är delade.
      http://www.bangkokpost.com/news/politics/974381/isan-offers-no-easy-path-for-cdc-draft

Samtidigt presenterades det idag siffror på att ekonomin under året vuxit med 3,2 %. Glädjande javisst, men större delen av den tillväxten är ökad turism, i övrigt står det rätt still. Och analytikerna är även här rätt bistra i sina uttalanden:

Since coming to power Thailand’s generals have crushed dissent but the economy remains their Achilles heel. Analysts say prolonged failure to grow the economy could see the junta eventually lose support among Bangkok’s influential middle-class, many of whom supported the 2014 coup.  "High household debt and continued political uncertainty are likely to drag down growth again over the coming quarters," Krystal Tan of Capital Economics, said in a briefing note. Downside risks, Tan said, included prolonged drought if the monsoon rains fail and an upcoming referendum in August on a controversial junta-crafted constitution which "could trigger another flashpoint in the country’s long-standing political crisis".

De ökade begränsningarna i yttrandefriheten har debatterats rätt friskt här på slutet, och ingen motsätter sig väl egentligen att även det gått mot det sämre. 

Vad blir då kvar på pluskontot? Utrensningarna av korrupta Thaksintrogna från nyckelpositioner i stat och förvaltning är väl en effekt jag kan se som positiv, även om jag inte har stort hopp över de som kommit stället. Lugnare på gator och torg, visst, och mindre parasoll på Phukets stränder (om det nu är en fördel). I kampen mot maffian verkar militären inte räcka till (eller så vill man helt enkelt inte).

Är det som det hävdats förr här i debatten, att kuppen  enkom handlar om att rensa ut Thaksin-klanen, i övrigt är inte gubbarna intresserad av några större förändringar, utan snarare att bibehålla den feodala maktstrukturen till gagn för dem själva och andra i eliten? Jag lutar nog åt att tycka det, tyvärr. Samt att konflikterna ändå verkar bestå, och att det är stor risk att det blir värre igen framöver. Men man lär ju verkligen hoppas att den analysen är fel.

• spooncreek
      By spooncreek
      Det handlade som väntat inte bara om bilderböcker och röda skålar, Thaksin har nu inför Songkran 2016 på allvar börjat mobilisera styrkorna igen. Skype-möte igår med de närmaste, ett möte som av allt  att döma bestod av klart fler personer på samma plats än vad juntan tillåter.

Dags att börja kampanja, det blir val nästa år spådde Lord Voldemort, som också trodde sig veta att den först valda regeringen bara skulle fixa ett par år vid makten. Den skulle bestå av en koalition och det var viktigt att den gjorde allt för att sparka ut militären från den politiska makten.

Hans eget engagemang framåt gick inte heller att ta miste på:
      "May happiness and prosperity be with all of you. I'm now 67 years old and I still have good health and can walk several kilometres, especially if it is [a long walk to] visit civilians [voters]," he said.
      "Now that our economy is not good, people are probably struggling and want us to visit them," he added.

Det relativa lugnet under juntan verkar snart vara över. Min känsla som en betraktare på avstånd är att juntans tid vid makten snarare förstärkt klyftorna i Thailand, och att det fortfarande kan finnas ett starkt stöd för Thaksin hos delar av eliten och stora delar av befolkningen. I en politisk miljö där det handlar mycket om ett val mellan pest eller kolera, får man kanske trots allt hoppas på det scenario Atom ritade upp i en annan tråd, där en koalition av Demokrater och Bhumjaithai kan vinna valet. En större del av makten finns ju oavsett valutgång dock kvar hos militären i enlighet med den nya konstitutionen. Intressant att följa utvecklingen blir det utan tvivel, men tyvärr en utveckling som troligen också kommer att kantas av oroligheter och fortsatta människorättsövergrepp.

'http://www.bangkokpost.com/news/general/925221/thaksin-tells-mps-to-gear-up-for-polls
      http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1460089569&typecate=06&section=

• Create New...