Jump to content

Öppen grupp  ·  122 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump


Herr Chang

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev Bike:

Du tycker mao. att oheliga allianser i syfte att utestänga partier från politiken är demokrati ? 

Nåväl, fortsätter det som nu så är det problemet ur världen när det blir dags 😆

Ja, allt är tillåtet för att utestänga Vänsterpartiet från inflytandet. 

 

Och vad som är oheligt och inte är i betraktarens ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Wanchai:

Nä, inte alla politiker. Inte C och L iaf!

C och L ?  liberalerna är väl rätt ärliga , men C med rödtoppen är väl den största svikaren och lögnerskan genom tiderna efter herr röööven 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Bike:

C och L ?  liberalerna är väl rätt ärliga , men C med rödtoppen är väl den största svikaren och lögnerskan genom tiderna efter herr röööven 

Vad tycker du att C har svikit för löften?

Att utestänga V?

Att utestänga SD?

Att genomföra las utredningen?

Att avskaffa värnskatten?

Att omorganisera Arbetsförmedlingen?

 

Ja, Löfven skulle ju inte bli statsminister men eftersom läget var låst och C fick igenom många saker i förhandlingar med S och MP så kunde de välja S före V och SD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Vad tycker du att C har svikit för löften?

Att utestänga V?

Att utestänga SD?

Att genomföra las utredningen?

Att avskaffa värnskatten?

Att omorganisera Arbetsförmedlingen?

 

Ja, Löfven skulle ju inte bli statsminister men eftersom läget var låst och C fick igenom många saker i förhandlingar med S och MP så kunde de välja S före V och SD.

Ja politik är idag ett helt nytt spel som spelas på en ny plan. Man kan tycka mycket om det men de som inte anpassar sig får stå på linjen och tjuta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Lördags glädje

410 mot 128 lalalala

Ja man får ge dig en sak i alla fall, du förnekar dig aldrig. Lika trovärdigt som att Lars Lerin blir nästa stadsminister så fira nu inte för mycket.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/27/2020 at 7:58 PM, SatanG said:

Är i mina ögon en minoritet av svenska politiker som jobbar för sveriges bästa, de jobbar för sig själva och makten. 

 

/ SatanG

Så som jag ser på Sveriges problem och möjligheter så håller jag med om att det är en klar minoritet som jobbar för Sveriges bästa. Jag är dock tämligen övertygad om att alla 349 Riksdagspolitiker tror sig ha Sveriges bästa för sina ögon. Svenska politiker är, internationellt sett, osedvanligt ärliga och dessutom lågavlönade så problemet ligger nog inte i att de vill ha pengar och makt; skulle snarare tro att det är det direkt motsatta. Svenska politiker är för dåligt betalda och lågt ansedda så partierna lyckas inte rekrytera bra nog människor; vi styrs därför av relativt mediokra människor, klart intelligentare än den genomsnittlige MPR-medlemmen givetvis, men alldeles för medelmåttiga och kortsiktiga för att kunna styra ett land.

 

Sedan ska vi inte glömma av att inget parti har haft egen majoritet sedan 1970 och ännu värre, ingen koalition har haft egen majoritet sedan 2010. När vi under ett decennium styrts av koalitioner som bara har 40-45% och leds av partier med 20-25% av befolkningens stöd, så kan vi inte förvänta oss att särskilt många blir särskilt nöjda.  

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Bike said:

Hur skulle Trump kunna ta hem detta nu ?? För mig en gåta 

 

Det är givetvis fortfarande möjligt. Årets val har haft fler omräkningar än något annat val och det har bara (om än marginellt) ökat Bidens ledning och 13 av 16 inlämnade stämningar har redan avskrivits, huvudsakligen av Republikanska domstolar. Biden leder popular vote med drygt 6 miljoner röster vilket är, i modern tid, en ovanligt stor marginal och även enligt Elector Votes så är marginalen densamma som Trump hade mot Hillary. Trump skulle behöva hitta över 150,000 röster i rätt stater för att vinna och som sagt, än så länge har har förlorat ett par tusen röster på omräkningen.

 

Men, givetvis kan det 2022 visa sig att Trump faktiskt vann valet precis som det kan visa sig att Hillary vann valet 2016 eller att Hammarby efter diverse gamla dopingprover vann Allsvenskan 2011, trots att de spelade i Superettan. Chansen att lyckas är givetvis mindre än 0.0000000000001% men tycker man det är värt att riskera världens största demokrati (nej, Indien är ingen demokrati) för att öka sin chans att bli Republikanernas representant 2024 så kan man givetvis låta Rudy fortsätta sina charader. Som någon politisk expert uttryckte det; "tröttnar Republikanerna på att betala Rudy 20,000 USD om dagen så är nog Demokraterna glada att fortsätta betala" och det är nog där vi står; Biden förlorar nästa val om Republikanerna har någon annan representant än Trump men ställer Trump upp i primärvalen så vinner han och då kan även en helt misslyckad Biden bli omvald.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Bike:

C och L ?  liberalerna är väl rätt ärliga , men C med rödtoppen är väl den största svikaren och lögnerskan genom tiderna efter herr röööven 

Hur många 100 gånger upprepade Björklund orden "En röst på L är en röst på Alliansen och Ulf Kristersson som statsminister"? Ja, före valet!

 

Efter valet röstade de nej till Ulf Kristersson! Snacka om svek i kvadrat!

 

Kan man överhuvudtaget göra ett större svek än det? Samma sak med C. Alla andra lösningar hade varit ett mindre svek men de valde det värsta

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Wanchai said:

Hur många 100 gånger upprepade Björklund orden "En röst på L är en röst på Alliansen och Ulf Kristersson som statsminister"? Ja, före valet!

 

Efter valet röstade de nej till Ulf Kristersson! Snacka om svek i kvadrat!

 

Kan man överhuvudtaget göra ett större svek än det? Samma sak med C. Alla andra lösningar hade varit ett mindre svek men de valde det värsta

Han var dock ännu tydligare med att han aldrig kommer tillåta att SD har någon makt så det var nog tydligt för alla att om han tvingades välja mellan att stödja Löven eller Kristersson med Åkesson så skulle han välja Löven. Så tolkade jag det och bytte därför från L till M; utan att på något sätt känna mig som en Moderat eller vilja se något inflytande från SD. Pragmatisk. Det är vad politik handlar om.

 

Jag vill kanske ha A men det är ingen rimlig möjlighet och B har konditioner de aldrig får igenom så kanske röstar jag på C (alltså, inte Bondepartiet utan ett imaginärt alternativ C). Jag kanske ogillar, eller till och med avskyr, D men om de är beredda att stödja A så ser jag hellre den kombinationen än att E, som väl egentligen är rätt Ok, styr ihop med F och G som jag anser vara helt uppåt väggarna. 

 

Inga konspirationer, inga svek; alla visste vad de röstade på och dessvärre fanns det ingen majoritet så en liten minoritet blev nöjda och en klar majoritet missnöjda. Kanske ska vi ändra vår konstitution och gå det brittiska eller amerikanska hållet med bara 2-3 partier? Runt 50% blir dock missnöjda där också. Kanske ska vi bara sluta vara så jävla gnälliga och börja jobba 60 timmar i veckan som en Asiat istället? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wanchai:

Hur många 100 gånger upprepade Björklund orden "En röst på L är en röst på Alliansen och Ulf Kristersson som statsminister"? Ja, före valet!

 

Efter valet röstade de nej till Ulf Kristersson! Snacka om svek i kvadrat!

 

Kan man överhuvudtaget göra ett större svek än det? Samma sak med C. Alla andra lösningar hade varit ett mindre svek men de valde det värsta

Nä. C & L sa 100 gånger att V och SD inte skulle få inflytande. Åtminstonde för C och halva L hade det varit större svek att ge V eller SD inflytande. Och eftersom Alliansen inte fick egen majoritet, och kommer inte att få det heller, samt att C & L fick igenom så mycket av deras politik så fick det bli S och MP. C väljare verkar tycka att det är bra, se opionsundersöknimgar. L hade i vilket fall ändå gått lika dåligt i opionen. 

 

Röstade du C eller L och känner dig sviken?

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Atom:

Han var dock ännu tydligare med att han aldrig kommer tillåta att SD har någon makt så det var nog tydligt för alla att om han tvingades välja mellan att stödja Löven eller Kristersson med Åkesson så skulle han välja Löven. Så tolkade jag det och bytte därför från L till M; utan att på något sätt känna mig som en Moderat eller vilja se något inflytande från SD. Pragmatisk. Det är vad politik handlar om.

 

Jag vill kanske ha A men det är ingen rimlig möjlighet och B har konditioner de aldrig får igenom så kanske röstar jag på C (alltså, inte Bondepartiet utan ett imaginärt alternativ C). Jag kanske ogillar, eller till och med avskyr, D men om de är beredda att stödja A så ser jag hellre den kombinationen än att E, som väl egentligen är rätt Ok, styr ihop med F och G som jag anser vara helt uppåt väggarna. 

 

Inga konspirationer, inga svek; alla visste vad de röstade på och dessvärre fanns det ingen majoritet så en liten minoritet blev nöjda och en klar majoritet missnöjda. Kanske ska vi ändra vår konstitution och gå det brittiska eller amerikanska hållet med bara 2-3 partier? Runt 50% blir dock missnöjda där också. Kanske ska vi bara sluta vara så jävla gnälliga och börja jobba 60 timmar i veckan som en Asiat istället? 

Enligt mig skulle de släppt fram en M+KD regering. Det hade varit acceptabelt men Björklunds löfte till sina barn betydde mer än hans väljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Wanchai said:

Enligt mig skulle de släppt fram en M+KD regering. Det hade varit acceptabelt men Björklunds löfte till sina barn betydde mer än hans väljare.

Enligt mig skulle de också accepterat en M+KD regering med C, L och SD som stödpartier; det var trots allt vad jag röstade för.

 

Samtidigt så var både L och C ärliga; att ge Jimmy inflytande var aldrig ett alternativ. Röstade man på L eller C så visste man att med 90% säkerhet att det var en indirekt röst på S och MP. Jag är absolut inte Moderat och definitivt inte SD-supporter men jag röstade ändå på M; helt enkelt för att alternativet var värre.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Wanchai:

Enligt mig skulle de släppt fram en M+KD regering. Det hade varit acceptabelt men Björklunds löfte till sina barn betydde mer än hans väljare.

Björklund hade samma löfte till sina barn som till väljarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä. C & L sa 100 gånger att V och SD inte skulle få inflytande. Åtminstonde för C och halva L hade det varit större svek att ge V eller SD inflytande. Och eftersom Alliansen inte fick egen majoritet, och kommer inte att få det heller, samt att C & L fick igenom så mycket av deras politik så fick det bli S och MP. C väljare verkar tycka att det är bra, se opionsundersöknimgar. L hade i vilket fall ändå gått lika dåligt i opionen. 

 

Röstade du C eller L och känner dig sviken?

När det gäller L var det inte givet hur de skulle ta ställning. Jag anser att det var Björklunds inställning som avgjorde till S fördel och den striden verkar ha förlamat partiet. Den nya ordföranden Sabuni var mitt val också men hon är bunden av Björklunds svek. Det ska bli intressant att se vad som händer, Sabuni tillhörde de som var emot att göra upp med S. Nu ligger de illa till i opinionen och snart borde något hända. Att sitta stilla i båten har inte gett någon vind i seglen. Mitt tips är att Sabuni med co kör över de socialliberala som orsakat situationen när valet närmar sig. Jag är tom övertygad om att strategin redan är på plats. Sabuni har varit en tydlig person tidigare men är en skugga av vad hon var nu med överenskommelsen. Hoppas att hon styr upp annars är det good bye till riksdagen.

 

Jag kände mig väldigt sviken av C och Ls val, rent ut chockad över deras val.

 

Jag röstade inte på någon av dom, jag röstade på KD.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wanchai:

När det gäller L var det inte givet hur de skulle ta ställning. Jag anser att det var Björklunds inställning som avgjorde till S fördel och den striden verkar ha förlamat partiet. Den nya ordföranden Sabuni var mitt val också men hon är bunden av Björklunds svek. Det ska bli intressant att se vad som händer, Sabuni tillhörde de som var emot att göra upp med S. Nu ligger de illa till i opinionen och snart borde något hända. Att sitta stilla i båten har inte gett någon vind i seglen. Mitt tips är att Sabuni med co kör över de socialliberala som orsakat situationen när valet närmar sig. Jag är tom övertygad om att strategin redan är på plats. Sabuni har varit en tydlig person tidigare men är en skugga av vad hon var nu med överenskommelsen. Hoppas att hon styr upp annars är det good bye till riksdagen.

 

Jag kände mig väldigt sviken av C och Ls val, rent ut chockad över deras val.

 

Jag röstade inte på någon av dom, jag röstade på KD.

Emma är helt ok , och den som står närmast Jimmie av partiledarna, skulle passa mig för det, tänk på vad Boa skrev igår om Nazisterna 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Atom:

Enligt mig skulle de också accepterat en M+KD regering med C, L och SD som stödpartier; det var trots allt vad jag röstade för.

 

Samtidigt så var både L och C ärliga; att ge Jimmy inflytande var aldrig ett alternativ. Röstade man på L eller C så visste man att med 90% säkerhet att det var en indirekt röst på S och MP. Jag är absolut inte Moderat och definitivt inte SD-supporter men jag röstade ändå på M; helt enkelt för att alternativet var värre.

Ingen vet ju hur valet faller ut förrän efter. Att då göra som L och C var korkat enligt mig. Så gör inte en politiker med erfarenhet enligt mig. Björklund och Lööf var naiva och känslomässiga i sitt ställningstagande och det för inte utvecklingen framåt, iaf inte om man vill vara med och styra ett land mot framtiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Bike:

Emma är helt ok

Antar att du syftar på Ebba Busch .

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Wanchai:

Ingen vet ju hur valet faller ut förrän efter. Att då göra som L och C var korkat enligt mig. Så gör inte en politiker med erfarenhet enligt mig. Björklund och Lööf var naiva och känslomässiga i sitt ställningstagande och det för inte utvecklingen framåt, iaf inte om man vill vara med och styra ett land mot framtiden. 

L & C har fått igenom så mycket av sin egen politik de kan. Till och med saker som var otänkbart i regeringen Reinfeldt. Så visst styr de landet till den framtid de anser vara bäst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Wanchai:

När det gäller L var det inte givet hur de skulle ta ställning. Jag anser att det var Björklunds inställning som avgjorde till S fördel och den striden verkar ha förlamat partiet. Den nya ordföranden Sabuni var mitt val också men hon är bunden av Björklunds svek. Det ska bli intressant att se vad som händer, Sabuni tillhörde de som var emot att göra upp med S. Nu ligger de illa till i opinionen och snart borde något hända. Att sitta stilla i båten har inte gett någon vind i seglen. Mitt tips är att Sabuni med co kör över de socialliberala som orsakat situationen när valet närmar sig. Jag är tom övertygad om att strategin redan är på plats. Sabuni har varit en tydlig person tidigare men är en skugga av vad hon var nu med överenskommelsen. Hoppas att hon styr upp annars är det good bye till riksdagen.

 

Jag kände mig väldigt sviken av C och Ls val, rent ut chockad över deras val.

 

Jag röstade inte på någon av dom, jag röstade på KD.

Det går liksom inte att vara besviken på hur andra partier beter sig. Bara på det parti som du röstade på. 

 

MP och L åker nog båda ur riksdagen. 

Sedan följde L efter C, de är båda de mest liberala partiern i Sverige och C är större och mer avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

L & C har fått igenom så mycket av sin egen politik de kan. Till och med saker som var otänkbart i regeringen Reinfeldt. Så visst styr de landet till den framtid de anser vara bäst. 

Nej. De har fått igenom lite hjärtefrågor, ja, men jag är övertygad om att de hellre skulle drivit en borgerlig politik med de tidigare allianspartierna.

 

Det som de fått igenom är plåster på ett stort ömmande sår som inte kommer att läkas på länge. Såret kan bli deras död som parti. För L är det om de ska överleva som riksdagsparti och det är ingen liten fråga för partiledningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvivel är alla människor sig själv och de sina närmast.

Sedan spelar det ingen roll om du är politiker, företagare eller vanligt anställd, hemmafru/man.

En bit i från oss bor en kommunalpolitiker, deras bygata blev hårdbelagd (Y1G) dessutom har de fått bredband nedgrävt, vi som bor några km bort har varken fått det ena eller andra.

Det djävligaste är att det är fler hushåll som bor längsmed vår bygata dessutom mer trafikerad, bebos endast av vanligt folk, enskilda näringsidkare och löneanställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Wanchai:

Nej. De har fått igenom lite hjärtefrågor, ja, men jag är övertygad om att de hellre skulle drivit en borgerlig politik med de tidigare allianspartierna.

 

Det som de fått igenom är plåster på ett stort ömmande sår som inte kommer att läkas på länge. Såret kan bli deras död som parti. För L är det om de ska överleva som riksdagsparti och det är ingen liten fråga för partiledningen. 

Självklart ville Alliansen ha majoritet, men väljarna gav dom inte det.

Och det är inget sår, speciellt inte för C. Att du har ett ömmande sår är din ensak.

L var splittrad i frågan så i vilket fall hade de ändå tappat i opionen. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det går liksom inte att vara besviken på hur andra partier beter sig. Bara på det parti som du röstade på. 

 

MP och L åker nog båda ur riksdagen. 

Sedan följde L efter C, de är båda de mest liberala partiern i Sverige och C är större och mer avgörande.

Att MP och L har gjort sig förtjänta att åka ur riksdagen håller jag med om. Däremot är jag inte övertygad om att de kommer att åka ur. Det är nästan 2 år kvar till valet och mycket kan hända. Sen finns det "kamrat 4%" också, så inget är givet.

 

Mitt tips är att hösten -22 när nästa val hålls så har en enpartiregering styrt Sverige, S, under en tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...