Jump to content

Öppen grupp  ·  122 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump


Herr Chang

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Lyssna gärna på Dick Morris. Han arbetade åt Bill C. Ganska intressant man

Och varför ska vi lyssna till honom John? Du börjar ju bli lite desperat i dina försöka att flytta fokus från trådämnet, Donald Trump, till nåt annat, oftast Hillary Clinton. Dina källor bruka ofta leda till Fox News som inte direkt är kända som att sprida sanningar men han som du refererar till nu har ju till och med fått sparken från Fox News för sina extrema åsikter om jag fattat det rätt, och då är det illa. Rätta mig om jag har fel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz

Du tror på vad du tror. Jag konstaterar bara vad allternativet hade varit om cliton vunnit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska diskutera Trumpen. Så går Usa så jävla bra just nu på grund av Trumpens skattesäkningar och sänkning bolagsskatten. Amerikanska medborgare har aldrig varit så uppåt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritz

Du tror på vad du tror. Jag konstaterar bara vad allternativet hade varit om cliton vunnit. 

Vet du vad källkritik är, dvs brukar du någonsin ifrågsätta det du ser, som tex i "nyhetsinslaget" ovan? Det verkar tyvärr som du helt okritiskt sväljer allt du råkar hitta på nätet. Synd.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vet du vad källkritik är, dvs brukar du någonsin ifrågsätta det du ser, som tex i "nyhetsinslaget" ovan? Det verkar tyvärr som du helt okritiskt sväljer altt du råkar hitta på nätet. Synd.

Spooncreek

Lyssnade på vad Han sa och vad var fel. Han har arbetat för Bill C .

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev John Khonken:

Spooncreek

Lyssnade på vad Han sa och vad var fel. Han har arbetat för Bill C .

Felet är att du helt okritiskt tar hans ord för sanning. Synd. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev John Khonken:

Spooncreek

Lyssnade på vad Han sa och vad var fel. Han har arbetat för Bill C .

Det räknas inte, då jobbade han för PK-folk och då bedöms det inte på samma sätt.

 

Alla bedöms inte enligt samma mall. Hoppas att de kan de få de PK-trogna att inse vad demokrati är, nämligen folkets röst!

 

Jag gillar inte Trump för det men gillar demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Om vi ska diskutera Trumpen. Så går Usa så jävla bra just nu på grund av Trumpens skattesäkningar och sänkning bolagsskatten. Amerikanska medborgare har aldrig varit så uppåt.

 

Jag läste någonstans att börsen i USA hade gått upp jag tror det var ca 35% 2017 TROTS Donald Trump.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt så "gillar" jag Trump, men ibland så gör han väl inte så genomtänkte uttalanden kanske :)

26814900_2219906561353643_8130176616364354572_n.png.8dd8b39d3beaa8234e0499af73a11afb.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev spooncreek:

Felet är att du helt okritiskt tar hans ord för sanning. Synd. 

Där håller jag inte med. Jag lägger ut den för att få mothugg. Där DU kan komma med motargument att Dick har fel. Men du gör som alla PK . Du skjuter budbäraren.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev John Khonken:

Om vi ska diskutera Trumpen. Så går Usa så jävla bra just nu på grund av Trumpens skattesäkningar och sänkning bolagsskatten. Amerikanska medborgare har aldrig varit så uppåt.

 

När genomfördes dessa skattesänkningar ?

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Där håller jag inte med. Jag lägger ut den för att få mothugg. Där DU kan komma med motargument att Dick har fel. Men du gör som alla PK . Du skjuter budbäraren.

Du lägger ut videos där personer uttrycker åsikter för att få mothugg..innebär alltså det att du inte tror på dem själv? 

 

Jag lyssande lite halvhjärtat ska erkännas på Mr Dicks video du länkade till. Mest intressant var beskrivningen i början om hur läkarna hade opererat hans tungcancer, helt fantastiskt vad läkarvetenskapen kan göra ibland. Vi får hoppas att han tillfrisknar helt.

 

Avseende Clinton så var det mest gammal skåpmat som han pratade om vad jag kunde förstå.

Det mest intressanta man kan läsa i övrigt om Mr Dicks bravader var bland annat det som @Fritz redan påpekat, att han fått sparken från Fox News. Dessutom finns det ett pris inrättat i hans namn:  the Dick Norris award for "stunningly wrong political, social and cultural predictions".  Han har inte haft så många rätt de senaste åren om man säger så... På Clintons verkar han ha blivit bitter efter det att han fick avgå som kampanjgeneral -94, efter det att han låtit en prostituerad lyssna på hans samtal med dåvarande President Bill Clinton.

 

Sen vore det intressant att fä höra din definition av "PK". Är det alla som inte tycker som du och Mr Dick, typ (om du nu ens tycker som Mr Dick själv)?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-10 at 21:35, skrev JJC:

Ett antal miljarder så menar du exakt 345 miljarder ur valuta reserv och det fattas i ekonomi förfarande ca 200 miljarder. 

Hur många nya företag startades i Sverige? hur många utländska investerare kom till Sverige med sina miljarder.

Många försätter att flytta från Sverige.

Göran Person snodde pengar från pensioner och sa sedan Det går bra för Sverige.

Trump skapade på ett år ca 400 tusen nya jobb. Hur många nya jobb skapades i Sverige med de miljarder som vi skattebetalare har investerat i vår ekonomi?

För det är inga privata investerare i Sverige som i det är i USA.

Att vi i Sverige vill hata Trump beror mest på våra medier som beskriver honom i dålig dager. Man aldrig har skrivit om de bra saker han genomförde.

Bla. skapade mängder av jobb, 

 

Det är lätta att " trolla" med statistik som politiker. Och det är lika i alla länder. När det gäller jobb biten så finns det många påhittade jobb. Som att man har stationerat 5.000 soldater i Tyskland, som sitter år efter år och ska försäkra världen att inte Tyskland startar ett nytt världskrig. Man har placerat 2.000 soldater i Alaskas vildmark som sitter där och stirrar för att försäkra att det inte kommer några terrorister smygande. Man pumpar in 4000 biljoner i militären och håller igång tiotusentals jobb som egentligen inte behövs. På samma sätt har Sverige gjort i perioder, man har satt människor i vuxendagis, där folk har suttit och fikat och rullat tummarna. Datortek var populärt en gång i tiden . Även att sjukpensionera människor för snygga till statistiken och få det att se ut som att arbetslösheten är lägre. Klart att USA har fler investerare, det är ju ett mycket större land. Men frågan är vad dessa jobb kostar. Att låta företag slippa skatt och arbetsgivaravgifter om de anställer. Bryta kol med statliga bidrag som ingen vill ha och dessa bidrag gick tidigare till vindkraft, solenergi och alternativa lösningar. Vilka gjorde att USA under Obamas tid gick ifrån att behöva att importera 8 miljoner fat om dagen till 2 miljoner fat. Det som landet behöver mest är skatteintäkter för att få ordning på ekonomin. Det ser snyggt ut just nu, men kommer att bli en katastrof inom något år.

17 timmar sedan, skrev John Khonken:

Om vi ska diskutera Trumpen. Så går Usa så jävla bra just nu på grund av Trumpens skattesäkningar och sänkning bolagsskatten. Amerikanska medborgare har aldrig varit så uppåt.

 

Jag spenderar fem månader om året i USA och jag kan tala om att de amerikans medborgarna har inte varit så splittrade och negativa sen Vietnamkriget. Det har blivit mycket dyrare att leva.Många har inte råd att gå ut och äta heller roa sig. Det märks att att många restauranger slår igen och att det är mycket mindre med publik på sportevenemang.  Och Skattesänkningarna som ännu inte har trätt i kraft kommer att bli otroligt dyra och kommer att skapa en en enorm inbromsning framöver. Om man tar det senaste , att Mazda och Toyota ska bygga fabriker i USA och anställa 4.000 personer. Det gör de på villkoren att de slipper att betala skatt, arbetsgivaravgifter och USA kommer att stå för delar av byggandet fabrikerna. Det får detta nästa helt gratis. USA behöver skatteintäkter eftersom i stort hela statsapparaten och många delstater inte kan betala ut löner och bistå med brandkår, polis och sjukvård. Nu pratas det om att Apple ska få ta hem 400 miljarder dollar skattefritt, vilket kommer till stor del kommer att delas ut till aktieägarna. Pengar som skulle kunna hjälpa Kalifornien att kunna överleva. Turismen i USA har tappat enormt efter det att Trump blev president. Det har försvunnit många jobb sedan dess. 

16 timmar sedan, skrev Wanchai:

Det räknas inte, då jobbade han för PK-folk och då bedöms det inte på samma sätt.

 

Alla bedöms inte enligt samma mall. Hoppas att de kan de få de PK-trogna att inse vad demokrati är, nämligen folkets röst!

 

Jag gillar inte Trump för det men gillar demokrati.

Det är amerikansk version av demokrati. Den som vann hade 1,2 miljoner färre röster än den som i en demokrati skulle ha vunnit. 

 

 

Sedan kan vi ta den berömda muren. Nu sa Trump att " muren" kan vara vad som helst, att det är en metafor. Det kan innebära en kamera eller en människa som står på gränsen och stoppar människor. Eller att alla får uppehållstillstånd och därmed inte är flyktingar, och då har han löst problemet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

An Tove

Finns alltid två sidor av samma mynt . Beror på vem man frågar. Den officiella versionen I Usa är att allt går mycket bra. men som du skriver . Alla upplever inte samma sak.

Detsamma som I Sverige. Allt går som tåget enligt Maggan.

 

Många här inne kan inte se vad som händer I det fördolda

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är lätta att " trolla" med statistik som politiker. Och det är lika i alla länder. När det gäller jobb biten så finns det många påhittade jobb. Som att man har stationerat 5.000 soldater i Tyskland, som sitter år efter år och ska försäkra världen att inte Tyskland startar ett nytt världskrig. Man har placerat 2.000 soldater i Alaskas vildmark som sitter där och stirrar för att försäkra att det inte kommer några terrorister smygande. Man pumpar in 4000 biljoner i militären och håller igång tiotusentals jobb som egentligen inte behövs. På samma sätt har Sverige gjort i perioder, man har satt människor i vuxendagis, där folk har suttit och fikat och rullat tummarna. Datortek var populärt en gång i tiden . Även att sjukpensionera människor för snygga till statistiken och få det att se ut som att arbetslösheten är lägre. Klart att USA har fler investerare, det är ju ett mycket större land. Men frågan är vad dessa jobb kostar. Att låta företag slippa skatt och arbetsgivaravgifter om de anställer. Bryta kol med statliga bidrag som ingen vill ha och dessa bidrag gick tidigare till vindkraft, solenergi och alternativa lösningar. Vilka gjorde att USA under Obamas tid gick ifrån att behöva att importera 8 miljoner fat om dagen till 2 miljoner fat. Det som landet behöver mest är skatteintäkter för att få ordning på ekonomin. Det ser snyggt ut just nu, men kommer att bli en katastrof inom något år.

Jag spenderar fem månader om året i USA och jag kan tala om att de amerikans medborgarna har inte varit så splittrade och negativa sen Vietnamkriget. Det har blivit mycket dyrare att leva.Många har inte råd att gå ut och äta heller roa sig. Det märks att att många restauranger slår igen och att det är mycket mindre med publik på sportevenemang.  Och Skattesänkningarna som ännu inte har trätt i kraft kommer att bli otroligt dyra och kommer att skapa en en enorm inbromsning framöver. Om man tar det senaste , att Mazda och Toyota ska bygga fabriker i USA och anställa 4.000 personer. Det gör de på villkoren att de slipper att betala skatt, arbetsgivaravgifter och USA kommer att stå för delar av byggandet fabrikerna. Det får detta nästa helt gratis. USA behöver skatteintäkter eftersom i stort hela statsapparaten och många delstater inte kan betala ut löner och bistå med brandkår, polis och sjukvård. Nu pratas det om att Apple ska få ta hem 400 miljarder dollar skattefritt, vilket kommer till stor del kommer att delas ut till aktieägarna. Pengar som skulle kunna hjälpa Kalifornien att kunna överleva. Turismen i USA har tappat enormt efter det att Trump blev president. Det har försvunnit många jobb sedan dess. 

Det är amerikansk version av demokrati. Den som vann hade 1,2 miljoner färre röster än den som i en demokrati skulle ha vunnit. 

 

 

Sedan kan vi ta den berömda muren. Nu sa Trump att " muren" kan vara vad som helst, att det är en metafor. Det kan innebära en kamera eller en människa som står på gränsen och stoppar människor. Eller att alla får uppehållstillstånd och därmed inte är flyktingar, och då har han löst problemet. 

Trodde att du beskriver Löfven, Bra att vi har olika åsikter, Sanningen kommer vi att se om ett par år hur det gick. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev spooncreek:

Felet är att du helt okritiskt tar hans ord för sanning. Synd. 

 

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

Där håller jag inte med. Jag lägger ut den för att få mothugg. Där DU kan komma med motargument att Dick har fel. Men du gör som alla PK . Du skjuter budbäraren.

"Även en dålig bortförklaring är en förklaring" för att travestera Ulf Lundell.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är lätta att " trolla" med statistik som politiker. Och det är lika i alla länder. När det gäller jobb biten så finns det många påhittade jobb. Som att man har stationerat 5.000 soldater i Tyskland, som sitter år efter år och ska försäkra världen att inte Tyskland startar ett nytt världskrig. Man har placerat 2.000 soldater i Alaskas vildmark som sitter där och stirrar för att försäkra att det inte kommer några terrorister smygande. Man pumpar in 4000 biljoner i militären och håller igång tiotusentals jobb som egentligen inte behövs. På samma sätt har Sverige gjort i perioder, man har satt människor i vuxendagis, där folk har suttit och fikat och rullat tummarna. Datortek var populärt en gång i tiden . Även att sjukpensionera människor för snygga till statistiken och få det att se ut som att arbetslösheten är lägre. Klart att USA har fler investerare, det är ju ett mycket större land. Men frågan är vad dessa jobb kostar. Att låta företag slippa skatt och arbetsgivaravgifter om de anställer. Bryta kol med statliga bidrag som ingen vill ha och dessa bidrag gick tidigare till vindkraft, solenergi och alternativa lösningar. Vilka gjorde att USA under Obamas tid gick ifrån att behöva att importera 8 miljoner fat om dagen till 2 miljoner fat. Det som landet behöver mest är skatteintäkter för att få ordning på ekonomin. Det ser snyggt ut just nu, men kommer att bli en katastrof inom något år.

Jag spenderar fem månader om året i USA och jag kan tala om att de amerikans medborgarna har inte varit så splittrade och negativa sen Vietnamkriget. Det har blivit mycket dyrare att leva.Många har inte råd att gå ut och äta heller roa sig. Det märks att att många restauranger slår igen och att det är mycket mindre med publik på sportevenemang.  Och Skattesänkningarna som ännu inte har trätt i kraft kommer att bli otroligt dyra och kommer att skapa en en enorm inbromsning framöver. Om man tar det senaste , att Mazda och Toyota ska bygga fabriker i USA och anställa 4.000 personer. Det gör de på villkoren att de slipper att betala skatt, arbetsgivaravgifter och USA kommer att stå för delar av byggandet fabrikerna. Det får detta nästa helt gratis. USA behöver skatteintäkter eftersom i stort hela statsapparaten och många delstater inte kan betala ut löner och bistå med brandkår, polis och sjukvård. Nu pratas det om att Apple ska få ta hem 400 miljarder dollar skattefritt, vilket kommer till stor del kommer att delas ut till aktieägarna. Pengar som skulle kunna hjälpa Kalifornien att kunna överleva. Turismen i USA har tappat enormt efter det att Trump blev president. Det har försvunnit många jobb sedan dess. 

Det är amerikansk version av demokrati. Den som vann hade 1,2 miljoner färre röster än den som i en demokrati skulle ha vunnit. 

 

 

Sedan kan vi ta den berömda muren. Nu sa Trump att " muren" kan vara vad som helst, att det är en metafor. Det kan innebära en kamera eller en människa som står på gränsen och stoppar människor. Eller att alla får uppehållstillstånd och därmed inte är flyktingar, och då har han löst problemet. 

Menar du att Trump inte vunnit på ett korrekt sätt? Att delstater har olika valsystem är inte Trumps fel och varje kandidat vet vilka delstater som är viktiga osv. Det är samma strategi hos alla antagligen och att Trumpen hade turen att vinna trots mindre antal röster gör honom ändå till vinnare enligt USAs konstitution. Din kommentar tycker jag är en typiskt PK-kommentar när man tar vilket halmstrå som helst för att svartmåla Trumpen. Att han uppför sig som en idi*t har väl inte undgått någon men han vann valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev John Khonken:

Nu får ni lite att gnälla om som vanligt. Men analysen är både bra och vettigt skriven

 

https://www.expressen.se/kronikorer/frida-stranne/europeerna-hapnar-men-valjarbasen-alskar-honom/

Vad ska man dra för slutsatser av den?. Att anhängarna inte bryr sig om vad som är sant, bara följer blint och hoppas på det bästa. Det visste man innan han blev vald, för det spelade ingen roll vad som kommer fram. Jag vet inte om det är en sådan utveckling och valrörelse som jag vill ha i Sverige idag. Men det går inte att blunda för att vi har en stor missnöjd grupp i Sverige, som inte riktigt vet hur de kommer att rösta. En grupp som känner sig utanför och maktlösa. Jag försöker att förstå denna gruppen, men det som gör det så svårt är att dessa människor kommer ifrån så skilda förhållandena. Jag har en kusin som har haft väldigt förspänt i livet som enda barnet i en familj som har haft det gott ställt. Hennes pappa byggde upp ett byggföretag och hon bor i ett stort hus med mycket skog till. Men hon är så arg och hon tycker att allt är så förtvivlat illa. Jag kan identifiera med pensionärerna och att de får en låg pension. Blev ärligt chockad när en pensionär sa till mig att hon inte längre har råd med ost, för den har blivit för dyr. Samtidigt så känns det som om att en mycket stor del av svenskarna har fått en bättre levnadsstandard. Men det är klart, har man inte med ett par ostar i månaden. 

 

Frågan är om något parti kan få ordning på detta? Vet inte riktigt hur det ska gå till. Pensionssystemet är konstruerat att vi ska leva tills vi är 70 år, efter det så blir man en förlustaffär i systemet. Det är ingen liten apparat att förändra. Landstinget är också en stor fråga. Så fruktansvärt ineffektivt och det rinner pengar åt alla håll. Frågan är om Landstinget ska vara med och finansiera alla möjliga verksamheter, som bidrag till konstnärer och författare. Om man inte kan leva på sin konstnärliga verksamhet så får man ha det till hobby. Man köper konst för 100-tals miljoner för att stödja konstvärlden. Man ger också miljoner i partistöd, fast man inte behöver detta. Bara Värmlands Landsting gav nästa 50 miljoner till de olika partierna för att de ska kunna ha folk sittande och sörpla kaffe på kanslierna. Det känns inte så bra när det är kö till cancervården. Men frågan är om någon politiker vill förändra systemet när de väljs in i det. Det är det effektivaste sättet att bli miljonär, oavsett parti. Ingen enskild politiker kan ändra detta, utan måste ha med sig en majoritet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ANTOVE

Många bra tankar. Framförallt ditt sista stycke som jag anser är helt rätt.  Lägg ner landstinget så är det problemet borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är livet bra härligt.  Dom flesta styrande I Sverige hatar allt Trumpen gör för att I nästa sekund förkunna att vi måste gå med I Nato. Vem styr Nato?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu stoppar demokraterna budgeten. Varför då. Anledningen är invandrarna eller som dom kallar det DACA. Märkligt men jag tycker mig känna igen resonnemanget från ett land nära oss. Där man bara bryr sig om invandrarna på bekostnad av oss medborgare. Till skillnad mot detta land brukar USA komma till ett beslut.

 

Ha en härlig Nato Trump dag

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev John Khonken:

Nu får ni lite att gnälla om som vanligt. Men analysen är både bra och vettigt skriven

 

https://www.expressen.se/kronikorer/frida-stranne/europeerna-hapnar-men-valjarbasen-alskar-honom/

Medhåll, den är bra skriven i stora delar, särskilt det om Trumps popularitet, vilket vi även haft uppe många gånger här förut. Trumpen är  fortsatt populär bland sina väljare och vann ju tveklöst i ett demokratiskt val.

 

Alla twitterstormar under valkampanjen gjorde honom bara starkare, och de under hans tid som president verkar i vart fall inte ha försvagat hans stöd alls, eller möjligen marginellt. Den senaste, när han kallade afrikanska länder för "shitholes" (visserligen inte på twitter) är ett exempel på ett uttalande som hans väljarbas säkert tyckte var bra.  Han vann och behåller också röster på att vissa tycker att han uttrycker sig "som folk gör mest", vilket är rätt bisarrt.  Å andra sidan inte helt unikt att en person som är en del av samma elit som han påstår sig utmana får stort stöd och uppfattas som "en man av folket". Samma märkliga fenomen ser vi  tex Thailand (Thaksin) och på Filippinerna (Duterte).

 

Själv är jag oftast en usel tippare, men insåg någon månad eller så före presidentvalet att Trump nog skulle vinna. Satte en tusenbatting på det i goda vänners lag och fick bra betalt för det. Nu är det gott om tid till nästa val, men skulle jag betta på det idag skulle jag lägga pengen på att Trump blir återvald. Detta trots att en majoritet av amerikanarna tycker ungefär som jag, dvs att han är en korkskalle av sällan skådat slag, dessutom en farlig sådan som kommer att orsaka stor skada under i värsta fall åtta år som amerikansk president.  Demokraterna måste hitta en starkare kandidat än Clinton till nästa val  (neeej, ingen pensionerad TV-stjärna :ahh:) om man ska kunna utmana Trump.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Nu stoppar demokraterna budgeten. Varför då. Anledningen är invandrarna eller som dom kallar det DACA. Märkligt men jag tycker mig känna igen resonnemanget från ett land nära oss. Där man bara bryr sig om invandrarna på bekostnad av oss medborgare. Till skillnad mot detta land brukar USA komma till ett beslut.

 

Ha en härlig Nato Trump dag

Jag tror att det handlar om flera punkter. Verkligheten är att delstaterna inte har några pengar och man kan inte fortsätta så. Så har det sett ut i många år. En av sakerna som Trump lovade i valet, var inom ett år skulle han fixa alla skuldberg ute i delstaterna. Och kan man plus och minus så inser man att det är omöjligt. Man har inte pengar till räntor och amorteringar idag. En annan punkt är att han inte får med sig republikanerna som styr kongressen, det är ganska så unikt att de väljer att gå på demokraternas linje. Det beror på att partiet slets i tur i detta valet och det pågår stora maktstrider i partiet och man försöker nu att få kontrollen över sitt parti. Så de väljer att stödja demokraterna och försöker att slå undan benen påsen egen president för att få tillbaks kontrollen. Man ser en möjlighet nu när boken försvagar honom, och han bekräftar beteenden som beskrivs i boken och som inte hade starka källor. Sedan att förtrogna väljer att vittna i Rysslandcirkusen och läcka dokument. Både demokraterna och Republikaner ser ett tillfälle att försöka att sänka honom. Republikanerna har ett enormt hat emot honom för att han så effektivt slog partiet i spillror.

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Medhåll, den är bra skriven i stora delar, särskilt det om Trumps popularitet, vilket vi även haft uppe många gånger här förut. Trumpen är  fortsatt populär bland sina väljare och vann ju tveklöst i ett demokratiskt val.

 

Alla twitterstormar under valkampanjen gjorde honom bara starkare, och de under hans tid som president verkar i vart fall inte ha försvagat hans stöd alls, eller möjligen marginellt. Den senaste, när han kallade afrikanska länder för "shitholes" (visserligen inte på twitter) är ett exempel på ett uttalande som hans väljarbas säkert tyckte var bra.  Han vann och behåller också röster på att vissa tycker att han uttrycker sig "som folk gör mest", vilket är rätt bisarrt.  Å andra sidan inte helt unikt att en person som är en del av samma elit som han påstår sig utmana får stort stöd och uppfattas som "en man av folket". Samma märkliga fenomen ser vi  tex Thailand (Thaksin) och på Filippinerna (Duterte).

 

Själv är jag oftast en usel tippare, men insåg någon månad eller så före presidentvalet att Trump nog skulle vinna. Satte en tusenbatting på det i goda vänners lag och fick bra betalt för det. Nu är det gott om tid till nästa val, men skulle jag betta på det idag skulle jag lägga pengen på att Trump blir återvald. Detta trots att en majoritet av amerikanarna tycker ungefär som jag, dvs att han är en korkskalle av sällan skådat slag, dessutom en farlig sådan som kommer att orsaka stor skada under i värsta fall åtta år som amerikansk president.  Demokraterna måste hitta en starkare kandidat än Clinton till nästa val  (neeej, ingen pensionerad TV-stjärna :ahh:) om man ska kunna utmana Trump.

Det visade sig att jag också var en usel tippare. Jag trodde att Hillary skulle vinna fram tills på kvällen. Jag håller med om att Demokraterna inte har någon stark kandidat just nu. Men Republikanerna bygger upp ett stort gäng just nu som ska kunna växa sig starka för kunna utmana honom. Jag tror faktiskt inte att Trump vill bli återvald, tror inte att hans hälsa håller för detta. Men Ivanka Trump har hintat att hon funderar på att ställa upp i nästa val och hon är i mycket populärare än sin far. Och han själv har vid flera tillfällen sagt ( förutom att han fantiserar sexuellt om henne) att hon kommer att bli president en dag. Marc Rubio som gjorde ett dåligt val denna gången, han var i chock och fick tunghäfta. Men hans konton fylls på med många miljoner redan nu och han jobbar hårt nu för att bygga upp så mycket stöd som möjligt. Demokraterna måste redan nu vaska fram 3-4 starka kandidater och börja att jobba hårt för att ligga bra till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...