Jump to content
IGNORERAD

Stor explosion vid Erawan-shrine Bangkok


lauri

Recommended Posts

Prexis, har rakat mig i dag, just in case!

Räkna med att bli inkallad till förhör snart då, alla nyrakade falanger är numera misstänkta...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    29

  • turisten

    25

  • MaiChai

    23

  • Khun Ken

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Klarar mig nog, den efterspanade farangen befinner sig utom landets gränser!

Nu börjar det bli intressant, är det propaganda, spekulation eller har man fog för detta, och som vanligt är det en "utlänning" som är den stora stygga vargen!

 

Saxat ur text TV.

 

Skärmbild från 2015-08-20 16:52:57.png

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En utlänning passar som handsken för thailändarna.

Det bild av den skyldige som mina bekanta sett är dock fel person för han sitter livstidsdömd i USA, men det tror dom inte alls på.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

"This blast was made by teams," Pol Gen Somyot said, adding it would have taken about a month to plan Monday's assault on the Erawan shrine. Stating his belief that "more than 10 people" were involved, Pol Gen Somyot said the bomber would have needed several people to survey the site, plan an entry and exit strategy and acquire and make the bomb, which brought carnage to the capital at rush hour. 

http://www.bangkokpost.com/news/security/663068/govt-global-terror-unlikely-in-well-planned-bombing

Tydligen kan inte en och samma person planera en "entry" och en "exit strategy", tillverka bomben och själv placera ut den. Om man nu skall ta på sig foliehatten så känns det ju nästan som om man håller på att plantera en ursäkt för att göra en större mängd arresteringar.   

 

Ändrades av turisten
glömde länken
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att man kan känna till så många detaljer utan att ha lyckats gripa en enda person.

Tror ju som sagt att militären har haft en hel del personer under uppsikt en längre tid, det gäller att knyta samman alla trådarna inna man slår till. Det hade varit lättare för polisen att lösa det, bara att jaga tag på ett gäng Burmesiska byggnadsarbetare...

Funderade ett tag på Victor Bout men han sitter ju i spjället i USA. Det kanske är en Montenegrin de söker?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm, nu är det ju så här att thailändarna inte tycker om faranger och då förstår jag inte varför vi inte skulle kunna få "tycka till" lite om thailändarna här på forumet?

 

Ja vad vet jag, men kanske att du behöver träna upp din sociala kompetens lite, kanske respektera deras seder och bruk och inte använda grova ord publikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BBC News just ju. Ett längre reportage om bombdådet. Reportern, Jonathan Head, gör en poäng av att han idag, efter att  området är öppnat för allmänheten, kan hitta "bevis" i form av bombsplitter, 50 meter ifrån explosionsplatsen. När han går med bevisen till polisen vill de först inte ta emot dem för det är "stängt".BBC vill förstås påvisa att polisen gjorde en dålig brottsplatsundersökning och öppnade upp för allmänheten för fort, utan att samlat in alla bevis. Juntans talesperson får komma till tals och håller givetvis inte med.

Ja inte vet jag. Vem/vilka är MPR:s experter på brottsplatsundersökningar? Har de schabblat eller inte? Kan man begära att alla fysiska bevis i form av bombsplitter och liknande ska samlas in,. och vad tillför det en utredning att ha minsta lilla spillra?

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

BBC News just ju. Ett längre reportage om bombdådet. Reportern, Jonathan Head, gör en poäng av att han idag, efter att  området är öppnat för allmänheten, kan hitta "bevis" i form av bombsplitter, 50 meter ifrån explosionsplatsen. När han går med bevisen till polisen vill de först inte ta emot dem för det är "stängt".BBC vill förstås påvisa att polisen gjorde en dålig brottsplatsundersökning och öppnade upp för allmänheten för fort, utan att samlat in alla bevis. Juntans talesperson får komma till tals och håller givetvis inte med.

Ja inte vet jag. Vem/vilka är MPR:s experter på brottsplatsundersökningar? Har de schabblat eller inte? Kan man begära att alla fysiska bevis i form av bombsplitter och liknande ska samlas in,. och vad tillför det en utredning att ha minsta lilla spillra?

 

Känns väl som att inte samla ihop krossat glas och andra rester efter en bilolycka, visst bör man städa upp även efter en bomb.

Tredje part kan ju skadas av splittret senare.

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

BBC News just ju. Ett längre reportage om bombdådet. Reportern, Jonathan Head, gör en poäng av att han idag, efter att  området är öppnat för allmänheten, kan hitta "bevis" i form av bombsplitter, 50 meter ifrån explosionsplatsen. När han går med bevisen till polisen vill de först inte ta emot dem för det är "stängt".BBC vill förstås påvisa att polisen gjorde en dålig brottsplatsundersökning och öppnade upp för allmänheten för fort, utan att samlat in alla bevis. Juntans talesperson får komma till tals och håller givetvis inte med.

Ja inte vet jag. Vem/vilka är MPR:s experter på brottsplatsundersökningar? Har de schabblat eller inte? Kan man begära att alla fysiska bevis i form av bombsplitter och liknande ska samlas in,. och vad tillför det en utredning att ha minsta lilla spillra?

 

Skojar du? Skicka ner TV så det blir någon ordning på torpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BBC News just ju. Ett längre reportage om bombdådet. Reportern, Jonathan Head, gör en poäng av att han idag, efter att  området är öppnat för allmänheten, kan hitta "bevis" i form av bombsplitter, 50 meter ifrån explosionsplatsen. När han går med bevisen till polisen vill de först inte ta emot dem för det är "stängt".BBC vill förstås påvisa att polisen gjorde en dålig brottsplatsundersökning och öppnade upp för allmänheten för fort, utan att samlat in alla bevis. Juntans talesperson får komma till tals och håller givetvis inte med.

Ja inte vet jag. Vem/vilka är MPR:s experter på brottsplatsundersökningar? Har de schabblat eller inte? Kan man begära att alla fysiska bevis i form av bombsplitter och liknande ska samlas in,. och vad tillför det en utredning att ha minsta lilla spillra?

 

Schabbla på brottsplatser är väl en tradition i Thailand?

Vet inte om det är asiatiskt tankesätt att snabbt röja på en brotts/olycksplats och sedan låtsas som inget har hänt?

Har spenderat senaste veckan med att försöka förklara för diverse kinesiska researrangörer att Gudvangstunneln i Norge är stängd på grund av en brand och kommer att vara så i ytterligare tre veckor.

Varför då undrar de? I Kina hade de öppnat tunneln efter 2 dagar....

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad vet jag, men kanske att du behöver träna upp din sociala kompetens lite, kanske respektera deras seder och bruk och inte använda grova ord publikt.

Var använde jag "grova ord" i den här tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Schabbla på brottsplatser är väl en tradition i Thailand?

Vet inte om det är asiatiskt tankesätt att snabbt röja på en brotts/olycksplats och sedan låtsas som inget har hänt?

Har spenderat senaste veckan med att försöka förklara för diverse kinesiska researrangörer att Gudvangstunneln i Norge är stängd på grund av en brand och kommer att vara så i ytterligare tre veckor.

Varför då undrar de? I Kina hade de öppnat tunneln efter 2 dagar....

Har samma känsla, det verkar på något vis som dom skäms för att ha blivit utsatta för något brott ellr olyckshändelse, ung. som ett våldtäcktsoffer som "får skylla sig själv"!

Vi hade en trafikolycka utanför bygrinden för ett tag sedan, efter att dom sopat upp det mesta och letat upp det som man trodde var alla kvarlevor spolade man av lite på vägbanan, det som blev kvar utanför vägen lämnades bara!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-08-20, skrev Nemo:

Mmmm, nu är det ju så här att thailändarna inte tycker om faranger och då förstår jag inte varför vi inte skulle kunna få "tycka till" lite om thailändarna här på forumet?

 

Ja vad vet jag, men kanske att du behöver träna upp din sociala kompetens lite, kanske respektera deras seder och bruk och inte använda grova ord publikt.

Var använde jag "grova ord" i den här tråden?

Mitt fetmarkerade, ordet "kanske" innebär att det är lite som en rekommendation, så för att inte Thailändarna skall tycka illa om dig farang, som du skrev... Så om du inte använder grova ord och följer deras seder och bruk så kanske de tycker om dig som farang.

Det hela är ett tips inte en anklagelse... Den var lite rolig (tipset)...

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad vet jag, men kanske att du behöver träna upp din sociala kompetens lite, kanske respektera deras seder och bruk

Så om du inte använder grova ord och följer deras seder och bruk så kanske de tycker om dig som farang.

Menar du på allvar att faranger skulle anamma t.ex. deras fina "sed" att inte tänka längre än vad näsan räcker? Tror du att de skulle gilla faranger bättre då?  Nä, de tycker i allmänhet inte om faranger och vore det inte för turisternas pengar så skulle de förmodligen inte släppa in några i landet.

Så låt dig inte luras av det påklistrade smilet de har, det säger absolut ingenting om vad de egentligen tycker och tänker. Det framgår ganska tydligt ibland om man sitter och dricker med dem och de blir lite på lyset. Då kan man märka vad de egentligen tycker och tänker om faranger i allmänhet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du på allvar att faranger skulle anamma t.ex. deras fina "sed" att inte tänka längre än vad näsan räcker? Tror du att de skulle gilla faranger bättre då?  Nä, de tycker i allmänhet inte om faranger och vore det inte för turisternas pengar så skulle de förmodligen inte släppa in några i landet.

Så låt dig inte luras av det påklistrade smilet de har, det säger absolut ingenting om vad de egentligen tycker och tänker. Det framgår ganska tydligt ibland om man sitter och dricker med dem och de blir lite på lyset. Då kan man märka vad de egentligen tycker och tänker om faranger i allmänhet.

 

Jag känner inte alls igen ditt påstående att thailändare i allmänhet inte tycker om Faranger. Jag tycker att thailändare både ur under-, medel- och överklass i allmänhet gillar Faranger i allmänhet även om de flesta förmodligen inte har någon uppfattning alls. Det finns givetvis de som är avundsjuka på Farangernas pengar, de som tycker att Faranger ser ned på dem, uppträder illa osv men dessa thailändare är i minoritet.  

Har man själv uppfattningen att thailändare i allmänhet "inte tänker längre än vad näsan räcker" så avspeglas det förmodligen på sättet man agerar mot thailändare och då är det nog svårt att bli accepterad för annat än de pengar man spenderar; spenderar man då väldigt lite så finns det ju ingenting kvar att bli gillad för. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte alls igen ditt påstående att thailändare i allmänhet inte tycker om Faranger. Jag tycker att thailändare både ur under-, medel- och överklass i allmänhet gillar Faranger i allmänhet även om de flesta förmodligen inte har någon uppfattning alls. Det finns givetvis de som är avundsjuka på Farangernas pengar, de som tycker att Faranger ser ned på dem, uppträder illa osv men dessa thailändare är i minoritet.  

Har man själv uppfattningen att thailändare i allmänhet "inte tänker längre än vad näsan räcker" så avspeglas det förmodligen på sättet man agerar mot thailändare och då är det nog svårt att bli accepterad för annat än de pengar man spenderar; spenderar man då väldigt lite så finns det ju ingenting kvar att bli gillad för. 

Kanske/förmodligen fel ordval av mig,  men byt ut det mot "leva i nuet" , "inte ha nån framförhållning i sitt tänkande/agerande" fyll i ett bättre ord själv) och det har ingenting att göra med hur man själv agerar mot dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du på allvar att faranger skulle anamma t.ex. deras fina "sed" att inte tänka längre än vad näsan räcker? Tror du att de skulle gilla faranger bättre då?  Nä, de tycker i allmänhet inte om faranger och vore det inte för turisternas pengar så skulle de förmodligen inte släppa in några i landet.

Så låt dig inte luras av det påklistrade smilet de har, det säger absolut ingenting om vad de egentligen tycker och tänker. Det framgår ganska tydligt ibland om man sitter och dricker med dem och de blir lite på lyset. Då kan man märka vad de egentligen tycker och tänker om faranger i allmänhet.

 

Det du skriver verkar mera avspegla ditt eget sätt och din umgängeskrets.

Jag lever och arbetar i Thailand. Och jag känner inte alls igen dig i din beskrivning.

Thailändare är precis som svenskar olika. Och om jag som stockholmare åker ut i en by i övre Norrland som exempel. Så möts jag av samma misstro att jag som storstadsmänniska ska inte komma och tro att jag är något. Precis som en från Issan kan titta snett på en Bangkokbo eller farang. Detta har sällan så mycket med att man är farang att göra. Utan är precis som svenska avundsjukan Thailands motsvarighet Thailändska avundsjukan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det du skriver verkar mera avspegla ditt eget sätt och din umgängeskrets.

 

Jag lever och arbetar i Thailand. Och jag känner inte alls igen dig i din beskrivning.

Thailändare är precis som svenskar olika. Och om jag som stockholmare åker ut i en by i övre Norrland som exempel. Så möts jag av samma misstro att jag som storstadsmänniska ska inte komma och tro att jag är något. Precis som en från Issan kan titta snett på en Bangkokbo eller farang. Detta har sällan så mycket med att man är farang att göra. Utan är precis som svenska avundsjukan Thailands motsvarighet Thailändska avundsjukan.

 

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Märklig erfarenhet du har.

Som storstadsbo i Sverige (bl a Stockholm i 30 år) reste jag mycket i jobbet till bl a småbyar i Norrland och jag möttes högst sällan eller aldrig av en sådan attityd. Jag upplevde norrlänningar som väldigt sympatiska, harmoniska och sunt nyfikna på oss från Stockholm som trodde "vi hade nåt att komma med".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig erfarenhet du har.

Som storstadsbo i Sverige (bl a Stockholm i 30 år) reste jag mycket i jobbet till bl a småbyar i Norrland och jag möttes högst sällan eller aldrig av en sådan attityd. Jag upplevde norrlänningar som väldigt sympatiska, harmoniska och sunt nyfikna på oss från Stockholm som trodde "vi hade nåt att komma med".

Nu var ju detta ett exempel på att detta kan vara varsomhelst i världen.

För en 10-15 år sedan hjälpte jag en kompis att leda ett gäng Thailändska böåbärsplocksre. Och attityden var sådan. Speciellt av folk som avundsjukt egentligen tyckte att jag snott deras jobb.

Och för den delen fanns det en hel del trevligt folk ochså.

Men att peka ut thailändare som mer missundsamma mot andra som faranger är fel. Avundsjuka är nånting som existerar över hela världen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig erfarenhet du har.

Som storstadsbo i Sverige (bl a Stockholm i 30 år) reste jag mycket i jobbet till bl a småbyar i Norrland och jag möttes högst sällan eller aldrig av en sådan attityd. Jag upplevde norrlänningar som väldigt sympatiska, harmoniska och sunt nyfikna på oss från Stockholm som trodde "vi hade nåt att komma med".

ja med din stockholmsdialekt så förstår jag dom he he 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du på allvar att faranger skulle anamma t.ex. deras fina "sed" att inte tänka längre än vad näsan räcker? Tror du att de skulle gilla faranger bättre då?  Nä, de tycker i allmänhet inte om faranger och vore det inte för turisternas pengar så skulle de förmodligen inte släppa in några i landet.

Så låt dig inte luras av det påklistrade smilet de har, det säger absolut ingenting om vad de egentligen tycker och tänker. Det framgår ganska tydligt ibland om man sitter och dricker med dem och de blir lite på lyset. Då kan man märka vad de egentligen tycker och tänker om faranger i allmänhet.

 

Hej

Själv delar jag inte alls din uppfattning i denna fråga, enligt mig finns det inget belägg alls för det påståendet, Thailändare är nog som folk mest när det gäller detta och garanterat mer sociala och intresserade av utlänningar än t.ex den genomsnittlige Svensken på hemmaplan.

Hur många Svenskar ägnar utlänningar i Sverige som dom aldrig har träffat förut speciellt mycket uppmärksamhet, hur många Svenskar tilltalar dessa, hur många Svenskar bjuder hem dessa, ger dom ett leende och tilltalar dom, frågar var dom kommer ifrån, vad dom tycker om Sverige o.s.v?

Jag skulle nog säga att Thailändare slår oss på alla plan där och att vi utlänningar oftast blir behandlade precis som vi förtjänar, är och beter man sig som en turist blir man både sedd och behandlad som just detta, stannar man länge, lär sig språket hjälpligt, tar till sig seder och bruk förändrar det naturligtvis synen på utlänningen, man får lättare riktiga vänner, slipper falangpriser och blir lättare accepterad.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du på allvar att faranger skulle anamma t.ex. deras fina "sed" att inte tänka längre än vad näsan räcker? Tror du att de skulle gilla faranger bättre då?  Nä, de tycker i allmänhet inte om faranger och vore det inte för turisternas pengar så skulle de förmodligen inte släppa in några i landet.

låt dig inte luras av det påklistrade smilet de har, det säger absolut ingenting om vad de egentligen tycker och tänker. Det framgår ganska tydligt ibland om man sitter och dricker med dem och de blir lite på lyset. Då kan man märka vad de egentligen tycker och tänker om faranger i allmänhet.

 

Beklagar att du har en så sorglig syn på Thailändare, men som du skriver så kanske du inte skall dricka så mycket för det är ju då du känner att de inte "gillar dig". Kanske ett en sväng på ett rehab skulle göra susen och sen att att du håller dig ifrån spriten. Då skall du se att de förlåter ditt dåliga "öl/spritsinnne" och tar dig till sina hjärtan. Men det kan vara svårt att se sig själv när man är under spritens rus, sen ta Thailändarnas ev avståndstagande för vad det är, de skyr fulla svärande dreglande turister.

Lycka till.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kanske/förmodligen fel ordval av mig,  men byt ut det mot "leva i nuet" , "inte ha nån framförhållning i sitt tänkande/agerande" fyll i ett bättre ord själv) och det har ingenting att göra med hur man själv agerar mot dem.

Hej

Själv tycker jag att man blir väldigt väl bemött och väl behandlad i Thailand som utlänning och då speciellt utanför turistorterna, där blir man i dom flesta sammanhang snarare positivt särbehandlad.

Dom enda ställen som jag har mött människor med samma åsikt om Thailändare som du framförde är väl i Pattya och liknande turistorter, och här tror jag faktiskt att det kan finnas lite grund för din åsikt, den enorma tillströmningen av turister som har pågått i minst 40 år nu sliter naturligtvis på både Thailändarna och miljön där.

Samtidigt lockar såna här ställen till sig kriminella, drogberoende, bedragare och allsköns lycksökare till människor som är ute efter lättförtjänta pengar, i dessa miljöer har även jag hört många som har varit negativa till utlänningar och t.o.m lite rasistiska, för dom är utlänningar oftast tilltänkta offer som dom på något sätt ska försöka plocka pengar av.

Detta i kombination med att många utlänningar som kommer till dessa platser inte i första hand är ute efter att uppleva det riktiga Thailand, dess kultur och vanliga människor på ett mer jämlikt sätt, för många turister är ju Thailändare bara dom som ska servera öl på stranden, laga mat, agera caddies, städa hotellet och kanske sälja sex under semestern, detta bäddar väl inte direkt för några djupare kontakter och relationer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...