Jump to content
IGNORERAD

Stor explosion vid Erawan-shrine Bangkok


lauri

Recommended Posts

Hm, själv tycker jag att mordet på små barn är oerhört tragiskt. Att UDD:s ledning står på en scen och jublar inför en hängiven mobb av rödskjortor inför dessa småbarnsmord är oerhört smaklöst. Du tycker det är trams?

Kan ni inte PM'a varandra om ni ska fortsätta med den här OT-skiten. Eller öppna en skitsnackartråd. Åtminstone jag är mer intresserad av information angående gårdagens och dagens händelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    29

  • turisten

    25

  • MaiChai

    23

  • Khun Ken

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vid det här laget borde ju sprängmedlet i de desarmerade bomberna analyserats och utifrån det kan man nog dra lite slutsatser om de som ligger bakom, med lite tur även något fingeravtryck.

Tror att framförallt militären har denna infon nu och är de skyldiga på spåren. Tror det finns med substans att gå på inom de närmsta 24 timmarna.

Men har fortfarande svårt att se motiveringen med båda huvudspåren, rödskjortorna skulle förlora mycket av det stöd de har om det visar sig vara dem, muslimerna i söder skulle ju direkt krascha de förhandlingar som pågår.

Men det kan ju vara fraktioner ur båda grupperna som är missnöjda med utvecklingen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle det var märkligt på något sätt att en människa med förnuftet i behåll undrar vad för sorts individer som visar sitt stöd genom att karma till någon som kommer med helt befängda påståenden i en ovanligt viktig, tragisk och aktuell tråd som denna?

Man borde naturligtvis inte uppmuntra såna här vettlösa och helt ovidkommande inlägg i en tråd som denna utan ta avstånd ifrån dom och försöka föra in diskussionen på rätt spår igen

Mvh isan lover

Som du säkert förstod i mitt inlägg så tar jag det inte på fullt så stort allvar vad som skrivs här och vem som ger karma till vem, även om det i många fall kan vara både intressant och lärorikt vad som skrivs. Hade jag tagit allt som du skrivit på fullaste allvar så hade jag nästan varit rädd för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar konstigt. Men jag förstår inte vad det står på khaosods thaisida, inte ens med översättning.

Denne "Sunny Burns" som Khaosod har på bilden är en fotomodell/skådis.

Hans sida: http://www.sunny-burns.com/

Instagram. https://instagram.com/sunnyburns/

 

Har vi nån som kan översätta vad khaosod skriver?

 

[Edit] Första bilden på instagram är tydligen [enligt hans instagram] en bild som thaipolisen har, som ger honom alibi. https://instagram.com/p/6hvJs2zSFt/?taken-by=sunnyburns

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid det här laget borde ju sprängmedlet i de desarmerade bomberna analyserats och utifrån det kan man nog dra lite slutsatser om de som ligger bakom, med lite tur även något fingeravtryck.

Tror att framförallt militären har denna infon nu och är de skyldiga på spåren. Tror det finns med substans att gå på inom de närmsta 24 timmarna.

Men har fortfarande svårt att se motiveringen med båda huvudspåren, rödskjortorna skulle förlora mycket av det stöd de har om det visar sig vara dem, muslimerna i söder skulle ju direkt krascha de förhandlingar som pågår.

Men det kan ju vara fraktioner ur båda grupperna som är missnöjda med utvecklingen?

Dom traditionellt "bombbenägna" grupperna brukar ju följa ett annat modus operandi. Islamisterna nere i söder brukar ju som sagt hålla sig därnere och rödskjortorna brukar ju välja mål bland sina fiender. Det kan ju, som tidigare sagts, vara islamister ur andra kretsar än dom sydliga. Inte helt omöjligt att det rör sig om en ensam gärningsman också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tror att det är juntan som har ett finger med det här.

Visst borde det vara juntan som vill ha slut på diktaturen och se till att det går snabbare att få till fria val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som att man är tillbaka till Shut downattityden, nu börjar turismen generera inkomst, vem vill rasera denna? De gula höll ju på att plocka ner Suvvan och de röda City, dom lyckas i alla fall dra ner turistresorna varje gång det börjar se bra ut!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som att man är tillbaka till Shut downattityden, nu börjar turismen generera inkomst, vem vill rasera denna? De gula höll ju på att plocka ner Suvvan och de röda City, dom lyckas i alla fall dra ner turistresorna varje gång det börjar se bra ut!

Fast THB har ju gått ner, det kanske rentav ger en ökande turistström?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag ha lagt dit en sådan?

Ökad turism för att THB gått ner p.g.a. terrorattentat? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ökad turism för att THB gått ner p.g.a. terrorattentat? 

Statistiskt sett är nog sannolikheten större att bli träffad av blixten hemma i Sverige/Danmark/Tyskland etc. än att bli dödad av en bomb i Bangkok. Om det inte sker flera bombattentat i Bangkok kommer saken att vara bortglömd om någon eller några veckor hos den stora majoriteten. Själv skulle jag inte tveka det minsta att åka ner nu om jag hade haft tid. Att turismen följer växelkursen tror jag är ganska uppenbart. Vikande kurs ger mer turister. Visst kanske det är cyniskt, men verkligheten är ofta sådan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

 

"

Thailand points the finger at the redshirt opposition
 

Thailand’s prime minister appears convinced he knows who is behind the Monday bombing in Bangkok.

“There are individuals or groups who seek to destroy our country. The ongoing attacks might be politically motivated, targeting the economy or tourism for whatever reason,” said Prime Minister Prayuth Chan-Ocha.

No prizes for guessing who those groups might be. The finger is being pointed at the “redshirts”, fierce opponents of the traditional ruling classes whose movement sprang up in 2006 in support of their champion, Prime Minister Thaksin Shinawatra, who was toppled by the army. 

In Thailand it is easy. The opposition is red, and those supporting the status quo wear yellow. Even easier, red is for the poor, yellow is for the elite, red for anti-military dictatorship versus the yellow educated and upper classes revolted by corruption, and monarchist. 

The red’s stonghold is in the north where more than 10% of the population lives in poverty. The others are concentrated in and around the capital, and in the rich touristic south. 

The man accusing the reds of being behind the attack, and wanting to strike at the heart of the country’s wealth is the man who a year ago took power through a coup d’etat. General Prayut Chan Ocha swiftly changed his uniform for a business suit , but only after as head of the army declaring martial law following several months of political crisis. He had the blessing of Thailand’s king. 

A few days before he had ousted Prime Minister Yingluck Shinawatra, the sister of the former PM, who had won the 2011 elections. One of Thailand’s wealthiest families is pitted against the army and monarchy, and the rivalry continues.

For 10 years the battle has gone on, with the Shinawatra’s populist policies scooping up electoral majorities among the poor, but each time their administrations have fallen victim to corruption and scandal. 

But despite that the Shinawatras still have many supporters. Since 2006 the redshirts have been a constant thorn in the side of the establishment, and they continue to demand their hero’s reinstatement, and respect for due democratic process. 

The junta has no legitimacy and has been condemned by the international community. It can only gain from stigmatising the redshirts as being behind the attack. It will shore up its power, and strengthen its hand."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

 

"

Thailand points the finger at the redshirt opposition
 

Thailand’s prime minister appears convinced he knows who is behind the Monday bombing in Bangkok.

“There are individuals or groups who seek to destroy our country. The ongoing attacks might be politically motivated, targeting the economy or tourism for whatever reason,” said Prime Minister Prayuth Chan-Ocha.

No prizes for guessing who those groups might be. The finger is being pointed at the “redshirts”, fierce opponents of the traditional ruling classes whose movement sprang up in 2006 in support of their champion, Prime Minister Thaksin Shinawatra, who was toppled by the army. 

In Thailand it is easy. The opposition is red, and those supporting the status quo wear yellow. Even easier, red is for the poor, yellow is for the elite, red for anti-military dictatorship versus the yellow educated and upper classes revolted by corruption, and monarchist. 

The red’s stonghold is in the north where more than 10% of the population lives in poverty. The others are concentrated in and around the capital, and in the rich touristic south. 

The man accusing the reds of being behind the attack, and wanting to strike at the heart of the country’s wealth is the man who a year ago took power through a coup d’etat. General Prayut Chan Ocha swiftly changed his uniform for a business suit , but only after as head of the army declaring martial law following several months of political crisis. He had the blessing of Thailand’s king. 

A few days before he had ousted Prime Minister Yingluck Shinawatra, the sister of the former PM, who had won the 2011 elections. One of Thailand’s wealthiest families is pitted against the army and monarchy, and the rivalry continues.

For 10 years the battle has gone on, with the Shinawatra’s populist policies scooping up electoral majorities among the poor, but each time their administrations have fallen victim to corruption and scandal. 

But despite that the Shinawatras still have many supporters. Since 2006 the redshirts have been a constant thorn in the side of the establishment, and they continue to demand their hero’s reinstatement, and respect for due democratic process. 

The junta has no legitimacy and has been condemned by the international community. It can only gain from stigmatising the redshirts as being behind the attack. It will shore up its power, and strengthen its hand."

 

Ett exempel på synnerligen märklig journalistik. Lägg märke till att ca 10% av texten utgörs av ett citat från artikelns huvudperson. Hela den övriga textmassan handlar om vad den anonyme artikelförfattaren själv anser att personen har sagt eller anser borde ha sagt. Har själv ingen aning om vad Prayuth har sagt, men om man har artikeln som enda källa så framgår det klart och tydligt att det är den anonyme journalisten som ägnar sig åt att peka finger. Ett praktexempel på hur man bygger en hönsflock av en fjäder.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Det försökte jag också förklara, men det var god dag yxskaft. Hoppas nån kan översätta texten.

Typ: Den som har sett mannen på bilden, informera snabbt polisen. Det är den misstänkte från bombdådet igår kväll. Visa styrka thailändare!

Men det som står på voicetv handlar om att det sprids en massa felaktigheter på nätet och uppmanar till ett stopp med det, samt förklarar att mannen på bilden är bostonbombaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på synnerligen märklig journalistik. Lägg märke till att ca 10% av texten utgörs av ett citat från artikelns huvudperson. Hela den övriga textmassan handlar om vad den anonyme artikelförfattaren själv anser att personen har sagt eller anser borde ha sagt. Har själv ingen aning om vad Prayuth har sagt, men om man har artikeln som enda källa så framgår det klart och tydligt att det är den anonyme journalisten som ägnar sig åt att peka finger. Ett praktexempel på hur man bygger en hönsflock av en fjäder.  

Man får ju ta allt med en nypa salt och du har säkert rätt, men inget förvånar mig längre. Jag sa inte att det är sant men jag tror inte det är en omöjlighet att fallet skulle kunna vara så. Vad som är sant eller inte vet ju ingen, inte ens militären! Om man ska lyssna på dom "seriösa" nyhetssändningarna som menar att p.g.a. militärjuntans styre över landet samt den hårda linjen dom för mot pressfriheten kommer göra det svårare att få tag på gärningsmannen/männen.En del har ju tom menat att bombningen igår kan vara oroligheter mellan kriminella gäng som gått överstyr. Exempelvis så har ju polisen sagt att även dagens två bombningar har kopplingar till bomben igår. Hur dom nu vet det? Allt är ju bara rena spekulationer just nu. 

Hur som, så är det ändå intressant att spekulera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju ta allt med en nypa salt och du har säkert rätt, men inget förvånar mig längre. Jag sa inte att det är sant men jag tror inte det är en omöjlighet att fallet skulle kunna vara så. Vad som är sant eller inte vet ju ingen, inte ens militären! Om man ska lyssna på dom "seriösa" nyhetssändningarna som menar att p.g.a. militärjuntans styre över landet samt den hårda linjen dom för mot pressfriheten kommer göra det svårare att få tag på gärningsmannen/männen.En del har ju tom menat att bombningen igår kan vara oroligheter mellan kriminella gäng som gått överstyr. Exempelvis så har ju polisen sagt att även dagens två bombningar har kopplingar till bomben igår. Hur dom nu vet det? Allt är ju bara rena spekulationer just nu. 

Hur som, så är det ändå intressant att spekulera. 

Visst har du rätt i det. Vad jag vänder mig mot är egentligen inte vad som sägs i artikeln utan på det totala förakt den, givetvis anonyme, författaren visar sina läsare när han utgår ifrån att dom är någon sorts efterblivna idi*ter som totalt okritiskt och helt utan några som helst egna tankar i huvudet förväntas slicka i sig hans/hennes version av verkligheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har du rätt i det. Vad jag vänder mig mot är egentligen inte vad som sägs i artikeln utan på det totala förakt den, givetvis anonyme, författaren visar sina läsare när han utgår ifrån att dom är någon sorts efterblivna idi*ter som totalt okritiskt och helt utan några som helst egna tankar i huvudet förväntas slicka i sig hans/hennes version av verkligheten. 

"The prime minister, Prayuth Chan-ocha, was quoted by news agencies as saying the suspect was believed to be from an “anti-government group based in Thailand’s north-east”. The area is a stronghold of support for the redshirt movement which backs the former prime minister Thaksin Shinawatra, who wasousted by the military in 2006. But Thai media later said the quote was not referring to the suspect."

Så fel det kan bli. :)

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/18/Bangkok-bomb-not-in-keeping-with-insurgent-attacks-says-army-chief

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödskjortorna har ju använt sig av sådana här rörbomber tidigare som användes vid explosionen vid Saphan Thaksin idag, det skulle ju givetvis vara ännu intressantare att veta vad det var för typ av bomber som desarmerades igår.

Sen ska man ju inte heller förringa det faktum att många inflytelserika maffia personer med politiska kontakter har fått det väldigt svårt under militärens styre-de vill kanske sända ett budskap typ "Jävlas ni med vår business så jävlas vi med er"

De militanta delarna av rödskjortorna har militären förmodligen ganska bra koll på och hade det varit någon av dessa kända våldsverkare inblandade hade de redan varit inhämtade.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"The prime minister, Prayuth Chan-ocha, was quoted by news agencies as saying the suspect was believed to be from an “anti-government group based in Thailand’s north-east”. The area is a stronghold of support for the redshirt movement which backs the former prime minister Thaksin Shinawatra, who wasousted by the military in 2006. But Thai media later said the quote was not referring to the suspect."

Så fel det kan bli. :)

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/18/Bangkok-bomb-not-in-keeping-with-insurgent-attacks-says-army-chief

 

Jo det där har poppat upp förut. Som jag sa redan förut. För att citera mig själv: "Jag har ingen aning om vad Prayuth har sagt, , men om man har artikeln som enda källa så framgår det klart och tydligt att det är den anonyme journalisten som ägnar sig åt att peka finger. Ett praktexempel på hur man bygger en hönsflock av en fjäder. "

Vet inte om det framgick speciellt klart, men det är inte vad som sägs i artikeln som retar mig utan hur det sägs. En tämligen intetsägande mening (rödmarkerad i mitt citat) blåses upp till något helt annat än vad som sägs. I mitt tycke exempel på riktigt usel journalistik riktad till folk som helst vill ha alla sina åsikter förklarade för sig och nedkörda i halsen utan att behöva anstränga sig med att själva behöva tänka eller bekymra sig om sådana enkla saker som fakta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...