Jump to content
IGNORERAD

Militärens olika vapenenheter samlas och tränar för......


Guest lars60

Recommended Posts

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    7

  • Steinlager

    4

  • noBuzz

    3

  • Vaxet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Lars

Jag väntar mig en helt annan behandling av röda demonstranter än den undfallenhet som både polis och militär visade när dom "rika och korrumperade" demonstrerade.

Och dessutom vandaliserade TV stationer, ockuperade statliga byggnader och stängde flygplatser med passiva poliser och militärer som leende tittade på.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå undfallenhet, hittade en intressant artikel om händelsen i Udon Thani 24 juli förra året.

    Authorities face disciplinary probe over Udon Thani clashes By The Nation

Published on February 19, 2009

    The police chief, the provincial governor and three senior officers from Udon Thani face a disciplinary probe after the National Anti-Corruption Commission said in a report yesterday that it suspected foul play in the clash between red and yellow shirts last July.            window.google_render_ad();  The NACC has found cause to suspect serious violations involving provincial police chief Maj-General Permsak Paradonsak, NACC member Klanarong Chantik said.  Udon Thani Governor Supoj Laowansiri, his assistant Yuthana Wiriyakitti and Permsak's two deputies, Colonel Pattrawut Uamsasithorn and Colonel Boonlue Kobangyang, are the others suspected of committing disciplinary offences, he said.  "NACC member Wicha Mahakhun led the investigation, resulting in suspicions of disciplinary breach involving the five officers," he said.  The report indicated that the officers did not try their best to prevent violence from erupting between the two crowds.  Organisers had sought and received permission to use a park as a rally site for the yellow-shirted crowds on July 24. The red-shirts, too, had publicly announced their opposition against the rally through a press conference and a number of messages aired on a local radio station.  In a bid to keep peace, Supoj convened a meeting of provincial authorities and police, and gave Permsak the job of maintaining order and preventing clashes. Then Permsak dispatched Pattrawut and Boonlue to keep the rivalling crowds apart at the site.  Once the yellow-shirts began rallying, leader of the red-shirts, Kwanchai Praipana, announced through a radio station that he was mobilising his followers to attack their rivals.  Meanwhile, policemen at the scene did little to prevent clashes, which resulted in scores of injuries.  Even though reports from the site were continuously sent to Supoj, Yuthana and the three police officers in charge, none of them rushed to the scene nor did they issue any instructions.  Kwanchai, at the time of the incident, was also a political office holder and was obligated to enforce and uphold the law, but instead chose to incite violence.  The NACC report recommended the launch of criminal proceedings against Kwanchai for abuse of power as per Article 157 of the Criminal Code. In reaction, Kwanchai said he suspected that the NACC was biased in linking him to the clash because he was present at the scene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Steinlager

Det stämmer säkert också, men att åka till ställen där ca 90% av befolkningen röstade på Thaksin och ha provocerande möten är nog lite dumt.

Det är väl jämförbart med om Nynazisterna skulle åka till Israel och ha möten, det är nog ingen bra ide.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är emot demokrati alltså, alla ska inte få ha rätt att fritt och utan risk för våld uttrycka sin åsikt?

Har sett bilderna på hur "röda huliganerna" fritt får härja och polisen bara står och tittar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen

Visst ska alla fritt få föra fram sina åsikter, men det kanske är att utmana ödet att göra det på vissa platser, under vissa omständigheter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Igen

Visst ska alla fritt få föra fram sina åsikter, men det kanske är att utmana ödet att göra det på vissa platser, under vissa omständigheter.

Mvh Isan Lover

Så du menar att dom inte borde ha åkt dit och framfört sina åsikter där?

Att dom får skylla sig själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Klart att man ska få tycka hur man vill.

Men att åka till Esan och prata skit att att utmana ödet

Håller altså med Isan-Lover men håller inte ned om hans åsikter om Thaksin ( Alla politiker är parasiter ok De flesta även här i LOS ( Land of snow))

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

                                                                                                            Så du menar att dom inte borde ha åkt dit och framfört sina åsikter där?

Att dom får skylla sig själva?

Njaa det handlar väl om självbevarelsedrift.  Det är ju dumt att utmana ödet.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej NoBuzz

Man får framföra sina åsikter överallt men om det alltid är klokt beslut kan man ju undra.

T.ex den engelska protestantiska Orange orden i Nord Irland som paraderar genom dom katolska områdena för att påminna om deras historiska seger över katolikerna och orsakar kaos.

Kanske kunde man fira det någon annanstans.

Att åka till Isaan med en grupp som har stött militärkupper och avsatt deras "messias" med som dom tycker olagliga metoder, och aktivt förespråkar att folk i Isaan ska förlora rösträtten (ta bort rätten, en människa en röst) i landets val, p.g.a att dom är för dumma.

Det är nog inte lite naivt att tro att dom skulle välkomnas av massorna.

Men jag tror att hela iden med besöket var att just provocera, precis som engelsmännen gör på Nord Irland, och sen ropa på militären för beskydd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isaan Lover,

Jag förstår. Men saknar fortfarande svar på min fråga. :(

Dom borde alltså inte ha åkt dit och framfört sina åsikter där?

Och dom får skylla sig själva som gjorde det?

Eller finns något annat att skylla på? Dvs, vem bär skuld till våldsamheterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Naja, skylla sig sjalva, jo till en viss del.

Det ar val solklart att man ska kunna framfora sina asikter varsomhelst.

Lika solklart ar det en jatteskandal att polisen handfallet star och glor nar mobben slar ihjal en oliktankande.

Lika solklart ar att dessa varderingar utgar fran vart helyllesvenska samhalle, det ar bara det kara MPR:are TIT och da maste jag faktiskt halla med IL om att det ar rena sjalvmordet att demonstrera i Udon, men det kanske var det man var ute efter, att skaffa en martyr som visar hur odemokratiska Issanbonderna ar, dom dar dumma och outbildade Ni vet. Det ar bara ett krux i kraksangen, uppviglarna lar man knappast kunna kalla dumma analfabeter, det ar personer med hog skolning, fran s.k. fina familjer som med Dr T's goda minne (och mojligen planbok) hetsar sina undersatar till dessa vansinnesdad. Bava mande Thailand om man inte stammer i backen, da aker i alla fall jag hem ett tag.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag hatar din åsikt men är beredd att dö för att du ska få framföra den" lyder ett känt citat från Voltaire (?) om demokrati.

PAD hade sökt och fått tillstånd att demonstrera i Udon Thani vilket givetvis var provocerande, men då är det polisen skyldighet i en demokrati att se till så det fungerar utan sammandrabbningar. Sen precis som Baa är inne på så var frontpersonerna i mobbenm inte några arbetslösa bönder utan folk nära och förmodligen avlönade från Thaksin. En av de som faktiskt greps men släpptes var väl bror till en parlamentsledamot i Samaks regering?

Till topic så är det väl bara bra att polis och militär tränar på desa saker så att man inte behöer uppleva höstens kaos i Thailand igen. Eller 1992, 1976 och 1973 års blodiga upplopp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Jag tror tyvärr att den odemokratiska icke folkvalda regeringen även kan tänka sig att använda militären till en massaker också om det behövs, så förtjusta är dom i makten.

Jag är tyvärr ganska säker på att det kommer att bli en sån i år, eftersom regeringen verkar vilja ha makten till vilker pris som helst.

Det var synd att dom inte var tränade och förberedda när flygplatserna och Tv stationerna vandaliserades.

"En av de som faktiskt greps men släpptes var väl bror till en parlamentsledamot i Samaks regering?"

Helt riktigt och några av dom som var med och stängde flygplatserna sitter i regeringen nu, inte i fängelse.

"så var frontpersonerna i mobbenm inte några arbetslösa bönder "

Helt riktigt jag tror inte att många bönder har resurser att vara frontpersoner, det enda dom kan göra om dom får är rösta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt riktigt och några av dom som var med och stängde flygplatserna sitter i regeringen nu, inte i fängelse.

Vilka ministrar var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Lisa:  "Mamma - Kalle tog min glass!"

Kalle:  "Lisa tog min först!"

Lisa:  "Mamma - kalle slog mig!"

Kalle:  "Lisa sparkade mig!"

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Jag tror tyvärr att den odemokratiska icke folkvalda regeringen även kan tänka sig att använda militären till en massaker också om det behövs, så förtjusta är dom i makten.

Jag är tyvärr ganska säker på att det kommer att bli en sån i år, eftersom regeringen verkar vilja ha makten till vilker pris som helst.

Det var synd att dom inte var tränade och förberedda när flygplatserna och Tv stationerna vandaliserades.

"En av de som faktiskt greps men släpptes var väl bror till en parlamentsledamot i Samaks regering?"

Helt riktigt och några av dom som var med och stängde flygplatserna sitter i regeringen nu, inte i fängelse.

"så var frontpersonerna i mobbenm inte några arbetslösa bönder "

Helt riktigt jag tror inte att många bönder har resurser att vara frontpersoner, det enda dom kan göra om dom får är rösta.

Mvh Isan Lover

Måste vara skönt att kunna hitta på allt eftersom man skriver, vet ju nu att fakta inte betyder något för dig och att motargument flyger förbi dina öron som pingisbollar på en agogobar.

Räknar inte med något svar, men i alla fall, vem var med och stängde flygplatsen och sitter i regeringen nu?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Det var mycket ståhej bland dom röda vid Abshits tillsättning av några personer p.g.a att dom var med bland dom som anklagades för att vara med på plats och leda stängningen av flygplatserna.

Dom ville ha dessa ställda inför domstol, men istället valde Abshit att ge dom uppdrag i regeringen istället.

Det skrevs om det i thailändska tidningar och var med på nyheterna i Tv.

Detta var under tiden som jag var på landet utan tillgång till data eller engelskspråkiga tidningar och jag kommer inte ihåg namnen, du kanske gör det?

För det var säkert en nyhet som t.ex Bangkok Post hade med när det hände.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört talas om uttrycket "innocent until proven guilty"?

Konstigt att du kan vara så insatt i den nya regeringen om du varit utan tillgång till data och engelskspråkiga tidningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen Steinlager

Jag hörde detta ifrån släktingar och vänner i byn och såg nyheterna på TV, det har vi även på landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Igen Steinlager

Jag hörde detta ifrån släktingar och vänner i byn och såg nyheterna på TV, det har vi även på landet.

Mvh Isan Lover

Aha, men då måste det ju vara sant, eller hur. För det kan ju inte vara så att de hört det av någon som hört det av någon som hört det av någon. Om jag skriver uttrycket "göra en höna av en fjäder" ringer det en liten klocka? Och du såg på tvn men förstod inte vad de sa men greppade ändå allt underhåll, wow säger jag bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag tror inte att det hade blivit en riks nyhet på Tv utan att vara sann.

Och om du inte förstår vad som sägs på TV så är det ditt problem, blanda inte in mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Jag tror tyvärr att den odemokratiska icke folkvalda regeringen även kan tänka sig att använda militären till en massaker också om det behövs, så förtjusta är dom i makten.

Jag är tyvärr ganska säker på att det kommer att bli en sån i år, eftersom regeringen verkar vilja ha makten till vilker pris som helst.

Det var synd att dom inte var tränade och förberedda när flygplatserna och Tv stationerna vandaliserades.

"En av de som faktiskt greps men släpptes var väl bror till en parlamentsledamot i Samaks regering?"

Helt riktigt och några av dom som var med och stängde flygplatserna sitter i regeringen nu, inte i fängelse.

"så var frontpersonerna i mobbenm inte några arbetslösa bönder "

Helt riktigt jag tror inte att många bönder har resurser att vara frontpersoner, det enda dom kan göra om dom får är rösta.

Mvh Isan Lover

IL, låt os en gång för alla slå fast att valresultatet från december 2007 faktiskt även ligger till grund för den regering som styr Thailand idag. Jag ska försöka förklara för dig genom att göra en jämförelse med Sverige.

För några veckor sedan nåddes det en uppgörelse om kärnkraften, något som har spräckt svenska regeringar förr. Bland annat Centerpartiet har varit emot kärnkraften länge. Ifall nu Maud kännt at hon och hennes väljare blivit överkörda i denna fråga hade hon och Centern kunnat dra sig ur regeringen, då finns det tre alternativ.

1: Det blir en borgelig treklöver som regerar i minoritet

2: Maud och Centern bildar regering med Socialdemokraterna, V och MP

3: Det utlyses nyval

Men alla dessa scenarion sker under de röster som svenskarna avgav i september 2006.

Det som har hänt i Thailand är att välkända kappvändare som Banharn Silapa-Archa, halva Puea Paendin plus att Thaksins tidigare lojale bundsförvant i TRT/PPP/Phuea Thai Newin Chidchob valde att flytta sina fraktioner till en av Demokraterna stödd regeringskoalition för att kunna behålla kontrollen över bland annat transportministeriet.

Men allt detta sker med mandat av de röster som avgavs i december 2007. Det är fortfarande ett deomkratiskt förfarande, oavsett sanningen ute i byn.

Sen tänker du nog på Kasit Primoya som är utrikesminister när du menar att organisatörerna sitter i regeringen, han besökte flygplatsen under okupationen och höll där ett tal där han sa att han  förstod varför de protesterade mot den av Thaksin tillsatta marionettregimen som bara jobbade för Dr T´s intressen och inte för Thailands bästa. Det som filtrerats bort på vägen upp till Issan är att han faktiskt uppmanade dem att avbryta ockupationen av flygplatsen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Jag tror inte att det hade blivit en riks nyhet på Tv utan att vara sann.

Och om du inte förstår vad som sägs på TV så är det ditt problem, blanda inte in mig.

Mvh Isan Lover

För några dagar sedan sa du att man inte skall lyssna och tro på massmedia då denna styrs av militären och de rika i Bangkok. Du skrev att alla nyheter vinklades så att de passade den sittande regeringen.

Har du ändrat dig?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...