Jump to content
IGNORERAD

Militärens olika vapenenheter samlas och tränar för......


Guest lars60

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej igen

Men här i Sverige Avsätter vi inte regeringar genom att stänga flygplatser och vandalisera TV stationer,

och så upplöser vi inte motståndarnas partier och förbjuder dom att verka i 5 år.

Gör man på det sättet är man ju nästan ensam kvar och visst kan man då hävda att man är största partiet,

Men är det demokrati?

"Sen tänker du nog på Kasit Primoya som är utrikesminister när du menar att organisatörerna sitter i regeringen, han besökte flygplatsen under okupationen och höll där ett tal där han sa att han  förstod varför de protesterade mot den av Thaksin tillsatta marionettregimen som bara jobbade för Dr T´s intressen och inte för Thailands bästa. Det som filtrerats bort på vägen upp till Issan är att han faktiskt uppmanade dem att avbryta ockupationen av flygplatsen"

Det ansågs vara provokativt och dumt av Abshit att inte avvakta utredningen om flygplats stängningen, och även att tillsätta en toppfigurer från PAD om han ville få till en försoning i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    7

  • Steinlager

    4

  • noBuzz

    3

  • Vaxet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Isaan Butterfly

Instämmer med Isaan Lover.  I Thailand införde generalerna, efter senaste militärkuppen 2006, en lag om kollektiv bestraffning av politiker.

Efter valet i dec 2007  dömdes en av ledarna för vinnarna PPP för valfusk. Han hade försökt hjälpa sin syster i Chiang Rai  att bli vald genom att betala bychefer där för att komma till Bangkok och lyssna på honom.OK så långt.

Han blev avstängd från politik i 5 år. OK.

Men, med den nya lagen kunda man därefter stänga av hela partiledningen för PPP i fem år. Det var äver 100 personer, och flera av dem var ministrar.  OK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Igen Steinlager

Jag hörde detta ifrån släktingar och vänner i byn och såg nyheterna på TV, det har vi även på landet.

Mvh Isan Lover

Vilka nyheter ska man lyssna på

Vilka kanaler ska man se på

Vilka tidningar ska man läsa för att få reda på sanningen

Som MaiChai skrev så filtreras många nyheter innan dom når Isaan

Det är inte bra om folket får veta allt

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

efter att PPP upplöstes på grund av valfusk så omgrupperade man sig som Phuea Thai, man hade redan förberett detta långt innan beslutet kom. Sen kunde man inte hålla styr på sina MP´s där en del föredrog Chalerm Yoobamrung, några ville ha Sanoh Thientong som PM medan andra föredrog en tredje eller fjärde kandidat.

Eftersom Dr T sist det var aktuellt att välja PM efter att Samak diskats kört över Newin Chidchob två gånger och valt bort Newins kandidat valde Newin att sticka kniven i ryggen på sin forne (?) mentor Thaksin och liera sig med Demokraterna.

Mycket möjligt att valet av Kasit var kontroversiellt av Abbhisít. Men är det inte kontroversiellt att låta landet styras av en i landsflykt gången politiker från en lägenhet i Kensington? För det var ju så det gick till under PPP, allting skulle dryftas med "rådgivaren" i London. Förra årets första utrikesminister hette till exempel Noppadom Pattana vars störst merit var att han varit Thaksins advokat...provocerande?

Men hur man än vänder på det så ligger valresultatet till grund för dagens regering.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Knifetown

"Som MaiChai skrev så filtreras många nyheter innan dom når Isaan

Det är inte bra om folket får veta allt"

Jag tror problemet är större än så, alla nyheter filtreras nog redan innan dom ges ut både i radio, tv och press i hela landet

p.g.a av rädsla.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

så vilken press är sann och vilken är det inte?

Har du en lista du skulle kunna delge mig om vilka tidningar, TV-kanaler och radiokanaler som säger "sanningen" även ute i Issan?

Jag vet att engelskspråkiga tidningar är svåra att få tag på men vilka Thaispråkiga är seriösa där ute i busken?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de flesta tidningar i Thailand har ungefär samma åsikter(som regeringen)sen om man vill kalla det fri press...Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Som jag skrev i ett tidigare inlägg.

"Jag tror problemet är större än så, alla nyheter filtreras nog redan innan dom ges ut både i radio, tv och press i hela landet

p.g.a  rädsla"

Och "makteliten" påverkar det som skrivs,  dit räknar jag Militär ledning, Politiska ledare,

Media moguler och andra rika.

Så man bör nog vara medveten om det när man läser det som publiceras,

och det tror jag  gäller i alla länder som inte har en fungerande demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Igen Steinlager

Jag hörde detta ifrån släktingar och vänner i byn och såg nyheterna på TV, det har vi även på landet.

Mvh Isan Lover

Så även denna information från TV´n har du granskat med ett kritsikt öga?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Man såg ju mannen i fråga i sändning på Tv på plats vid flygplats stängningen,

och han har bevisligen tillträtt tjänsren han innehar.

Så jag tror att chansen är ganska stor att båda sakerna stämmer i detta fallet,

Men normalt sett ska man nog ta det mesta med en nypa salt, under sådana här förhållanden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars

Jag väntar mig en helt annan behandling av röda demonstranter än den undfallenhet som både polis och militär visade när dom "rika och korrumperade" demonstrerade.

Och dessutom vandaliserade TV stationer, ockuperade statliga byggnader och stängde flygplatser med passiva poliser och militärer som leende tittade på.

Mvh Isan lover

Äntligen en god nyhet i dessa protesttider, tänkte jag, som faktiskt läste artikeln innan jag kommenterade den...

Tänk så listigt att ha utbildade soldater som används till kravallkontroll, istället för soldater som bara lärt sig att döda "den lede Fi"

Tänk att den Thailändska militären , precis som den Svenska, äntligen fattat att detta är en både nyttig och nödvändig träning som soldaterna nästan måste ha innan de sätts inför vansinniga och ofta våldsamma demonstranter!

De lär sig troligen hur mycket våld som är tillräckligt för att kyla ner upphettade känslor, istället för att ta till skjutvapen, annat än som absolut sista utväg.

Hur IL, kunde läsa ut att soldaterna tränadas för att ta i med hårdare metoder mot de rödskjortade än de gulskjortade är ett mysterium, kanske nåt som han hört av nån i byn, som hört det av nån i grannbyn?

Ett litet citat från artikeln, för alla er som inte heller bryr sig om att läsa den:

"The military riot units will be trained not to use weapons against protesters, and they will be equipped only with shields, batons and helmets."

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tommy

Du tror inte att det beror på att dessa demonstranerna till skillnad från dom gula är fredliga och inte har vandaliserat och bärt sig illa åt.

Om dom skulle göra som dom gula gjorde så skulle det smälla tro mig.

Och faran är långt ifrån över.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy

Du tror inte att det beror på att dessa demonstranerna till skillnad från dom gula är fredliga och inte har vandaliserat och bärt sig illa åt.

Om dom skulle göra som dom gula gjorde så skulle det smälla tro mig.

Och faran är långt ifrån över.

Mvh Isan Lover

Nej, jag vet att de också vandaliserat och ockuperat regeringsbyggnader och hindrat ett gaymöte i Changmai, hittills, denna veckan, utan skador eller dödsfall, i deras led...

Men du tar ju bara till dej det du vill, allt annat är Gul propaganda?

Vill du ha länkar så de finns alla på MPR.

Men nu var det ju inte alls det artikeln handlade om, men du kanske saknar tillgång till Engelskspråkiga websidor också??

Nä så illa är det nog inte, du orkar nog bara inte...

Det stod inget specifikt om att trupperna skulle sättas in mot de röda eller gula, bara i beredskap mot kravaller, kanske mellan de röda och gula.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Man såg ju mannen i fråga i sändning på Tv på plats vid flygplats stängningen,

och han har bevisligen tillträtt tjänsren han innehar.

Så jag tror att chansen är ganska stor att båda sakerna stämmer i detta fallet,

Men normalt sett ska man nog ta det mesta med en nypa salt, under sådana här förhållanden.

Mvh Isan Lover

Visserligen tror du ju inte på media men jag kan bekräfta att Kasit var på plats vid flygplatsen under ockupationen så de TV bilderna stämmer med största sannolikhet, jag var nämligen också där pch jobbade. Inte demonstrerade som du verkar tro.

Han höll ett anförande där han uppmanade ockupaterna att avbryta aktionen vilket tydligen har filtrerats bort på vägen upp till Issan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit ute och rest några dagar, men återkom idag och läser då denna tråd med ett asgarv på läpparna. :D

Isan Lover, du är forumets, ja alla forums, i särklass mest sellektiva medlem.

Med detta menar jag då att du väljer att se vad du vill se, och ALLT annat bortser du ifrån.

Lite frustrerande för de(inkl mig ibland) som försöker argumentera med dig men samtidigt oerhört underhållande när man som jag just gjort, läser hur andra slår huvudet i väggen.

Goddag yxskaft är många gånger nära tillhands.

Men i alla fall, tack för skratten. :D

Sorry mai chai och tommy, men här vinner vi ingen argumentation, "döfött" är ordet för tråden.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy

Du tror inte att det beror på att dessa demonstranerna till skillnad från dom gula är fredliga och inte har vandaliserat och bärt sig illa åt.

Om dom skulle göra som dom gula gjorde så skulle det smälla tro mig.

Och faran är långt ifrån över.

Mvh Isan Lover

http://www.bangkokpo...eat-up-opponent

Fredliga var ordet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...