Jump to content
IGNORERAD

Ny bok om Thailand


born41

Recommended Posts

Vill varmt rekommendera följande bok

En ny bok Thailand, Mer än sol och stränder.

Boken är utgiven på BILDA förlag och är skriven av en journalist som bott många år i Thailand.

I bokhandeln kostar den 350:- och på nätet 250:- eller varför inte låna den på biblioteket. När jag frågade efter den på bibblan så fans den inte men på mitt förslag så köpte dom in ett ex.

Som titeln anger så handlar den om allt det andra som inte behandlas i dom flesta reseguider och efter att ha läst boken kan jag konstatera att jag lärt mig en hel del nytt trots att jag besökt Thailand rätt många gånger.

Bokmalen Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vill varmt rekommendera följande bok

En ny bok Thailand, Mer än sol och stränder.

Boken är utgiven på BILDA förlag och är skriven av en journalist som bott många år i Thailand.

I bokhandeln kostar den 350:- och på nätet 250:- eller varför inte låna den på biblioteket. När jag frågade efter den på bibblan så fans den inte men på mitt förslag så köpte dom in ett ex.

Som titeln anger så handlar den om allt det andra som inte behandlas i dom flesta reseguider och efter att ha läst boken kan jag konstatera att jag lärt mig en hel del nytt trots att jag besökt Thailand rätt många gånger.

Bokmalen Ingvar

Bertil Litner, bosatt i Thailand sedan 1979 är författaren upptäckte jag när jag googlade på boknamnet. Stod b la att han i boken räknade upp 7 thailändska "underverk", okända för dom flesta turister. Vilka kan det tänkas vara?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

HOJ,  Underverken han räknar upp är dessa grand palace, sukhothai, kaeng krachan, khao phra viharn,

doi suthep, phu hin rong kla, och koh tarutao.

    FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HOJ,  Underverken han räknar upp är dessa grand palace, sukhothai, kaeng krachan, khao phra viharn,

doi suthep, phu hin rong kla, och koh tarutao.

    FANTASY

Ok, det var lite underliga thailändska underverk, speciellt kao pra vihan som ju inte ens ligger i Thailand utan i Kambodja.

Kaeng krachan och Phu hin rong kla, vad är det och i vilka provinser ligger dom?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok, det var lite underliga thailändska underverk, speciellt kao pra vihan som ju inte ens ligger i Thailand utan i Kambodja.

Kaeng krachan och Phu hin rong kla, vad är det och i vilka provinser ligger dom?

Konstigast var väl att Grand Palace är med bland okända underverk. Är det något ställe som alla känner till så är det väl det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Konstigast var väl att Grand Palace är med bland okända underverk. Är det något ställe som alla känner till så är det väl det?

Jaså, var det OKÄNDA underverk till på köpet. Då får man nog stryka Doi Suthep också, där finns faranger så det räcker och blir över så speciellt okänd är stället knappast. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bertil Litner skriver för Svd om sydostasien och har säkert mängder med kunskap. Att han drar till med underverk osv vidare är nog för att locka en bredare publik, gissar jag. Konstigt att jag inte har hört talas om denna bok tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bertil Litner skriver för Svd om sydostasien och har säkert mängder med kunskap. Att han drar till med underverk osv vidare är nog för att locka en bredare publik, gissar jag. Konstigt att jag inte har hört talas om denna bok tidigare.

Har man bott i Thailand sedan 1979 samt skriver om regionen för en svensk tidning så faller det sig förstås naturligt att man samlat på sig en himla massa kunskap. Vad gäller "underverk" så är det väl Bertils subjektiva uppfattning som bygger på det han faktiskt sett personligen. Även om man bott i landet 30 år så är det ju inte säkert man tillhör den reslystna typen som åker land och rike runt för att leta okända underverk.

Vad gäller Phu hin rong kla och Kaeng krachan som jag frågade om i ett tidigare mess så googlade jag fram att det, liksom Koh Tarutao, handlar om nationalparker.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...