Jump to content
IGNORERAD

En till som trivs i Isaan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Kim,

Syftade kanske mest pa folk jag stott pa i stora varlden, varlden utanfor MPR  ;)

Jaså, du menade den STORA riktiga världen utanför MPR. Då förstår jag. ;)

Tycker personligen man mest träffar farangkillar som tycker livet på Thailands landsbygd är en plåga och man tvingas ofta försäkra mer än en gång att man själv trivs riktigt, riktigt bra där. Och ändå blir man inte trodd.

Fast jag trivs å andra sidan bra även i Bangkok, liksom på alla turistorter jag varit på och t o m i vintersverige, så det måste nog vara något fel på mig. :)

Jag tycker dock Isanlover har en poäng när han skriver att människor mår bra av det enkla och strävsamma livet på landsbygden. Visst, alla längtar efter statusprylar, pengar och ekonomisk trygghet och nästan varenda bybo skulle nog mer än gärna byta plats med någon "rik" stadsbo. Men skulle dom i slutändan känna sig lyckligare när dom satt där i staden utan familjen men med en mercedes parkerad utanför?

Det är nog ingen slump att den där undersökningen som presenterades för ett tag sedan visade att bybor i Isaan var dom som kände sig mest tillfreds med sina liv samtidigt som Bangkokbor var dom som mådde allra sämst i landet.

Självklart är det inte samma sak att komma till en by som rik farang jämfört med att vara född fattig i samma by. Vi faranger upplever bara den lyckliga biten av landsbygdslivet och behöver inte bekymra oss ett dugg för dom många baksidorna det innebär att vara fattig och outbildad i ett land utan socialt skyddsnät.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    12

  • ban99arne

    7

  • Tommy

    6

  • Jive

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest larbejo

Helt rätt Kim! Det du menar med att inte veta om det andra livet förutom det ljusa,Jag är så pass gammal att jag kan relatera hur det var i Sverige under 50-60 talet.Vi hade ett jordbruk där man skulle ta upp hö åt djuren.Jag avskydde alla måste,att vara tvungen att jobba med detta höupptagande,medan man hörde uttalande från stadsbor att det måste vara trevligt att hässja hö . Tror fan det att det är roligt när man kan hoppa in några timmar och sen är det" klart" trodde de.Något liknande kanske upprepas i Thailand,vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Sen den lilla erfarenhet av Issan jag upplevt så är den mycket trevlig,men som sagt alla har sina upplevelser idag och framöver

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har samma uppfattning som Kim, säger man att man trivs uppe i byn, så blir man nästan inte trodd.

Vi har condo i pattis och hus plus mark utanför Prakornchai, och jag trivs bra på båda ställena, ombyte förnöjer, tror jag.

Pattis börjar bli lite för stort, det finns för mycket av allting, och även om jag trivs i vår lägenhet, så börjar Pattis stå mig lite upp i halsen. Det kanske har med ålder att göra också, och att jag har bott här länge, och sett det mesta ett antal gånger.

Vi funderar på att flytta upp till byn. Jag är medveten om att jag behöver komma därifrån ibland, men då kan man ju ta bilen och dra ner till Pattis några dagar, för att bli botad igen...

Jag tror också att det är viktigt att ha något att göra om man ska hålla till ute på landsbygden.

Sen får man inte vara blåögd heller, att som IL tycka att alla är ärliga, snälla och generösa, det är inget jag håller jag med om. Det är lika mycket avundsjuka och trassel i byn som det är överallt annars. Generösa, med vems pengar?

Den familj jag har nu, sen många år, har jag inga större problem med, det har varit värre tidigare. Jag är mycket imponerad av min nuvarande svärfar, och jag tyckte mycket om svärmor, som tyvärr dog för ett par år sedan. Ett par av syskonen släpper vi inte in, men resten är helt okay.

Annars har jag i stort sett förlorat alla mina illusioner om vänliga thaiare, haha! Det är nog mest pengarna dom är ute efter, det kanske IL också kommer att märka vartefter.

Som någon klokt också sa här, att då man har pengar har man frihet, så för oss är det säkert lätt uppe i byn, men för dom fattiga risbönderna är nog inte livet så jäkla skoj!

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mjölis

Du skrev.

"Jag har samma uppfattning som Kim, säger man att man trivs uppe i byn, så blir man nästan inte trodd."

Instämmer till 100%, jag tror också att det är mycket få falanger som trivs på landet och därför har dom svårt att acceptera att andra kan göra det.

"Sen får man inte vara blåögd heller, att som IL tycka att alla är ärliga, snälla och generösa, det är inget jag håller jag med om."

Jag tror inte heller att alla är ärliga, snälla och generösa, men däremot vet jag att otroligt många är det trots eller tack vare sin livsstil och relativa fattigdom.

"Det är lika mycket avundsjuka och trassel i byn som det är överallt annars."

Lite avundsjuka finns men det är ett relativt litet problem enligt min erfarenhet.

" Generösa, med vems pengar? "

Givetvis sina egna och man blir nästan ledsen av att någon kan tro något annat.

Som jag skrev i en tidigare tråd är folk så generösa att man känner sig skyldig andra,

man hinner nästan inte bjuda igen i den takt som man får.

"Annars har jag i stort sett förlorat alla mina illusioner om vänliga thaiare, haha! Det är nog mest pengarna dom är ute efter, det kanske IL också kommer att märka vartefter."

Det tror inte jag, efter att ha tillbringat 20 års resor på landet så vet jag vad jag talar om för egen del.

För mig handlar det inte om illusioner utan faktiska upplevelser och vetande.

Men det utesluter ju inte att andra kan ha dåliga erfarenheter.

Själv trivs jag bättre där än på någon annan plats jag har besökt på jorden, och då har jag ändå rest en hel del och vågar påstå att jag vet vad jag talar om.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim:

Du har ju också en väsentlig fördel i att du kan språket. Jag skulle nog också trivas bättre i sammanhang där jag förstår och kan göra mig förstådd. Men jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av Isaan. Så huruvida jag skulle trivas där eller inte är svårt att säga. Dock förefaller det vara mycket intressant utifrån dina bilder.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Isaan Lover,

Jag trivs i byn och blir trodd av de flesta.

De är lika ärliga, snälla och generösa som alla andra jag träffat på andra orter eller länder. Frågan är hur dålig eran övriga umgängeskrets är eftersom era bekanta i Thailand är som änglar i dina ögon.

Avundsjuka, är förmodligen ett ord uppfunnet av en thailändare. Jag har aldrig hört sådan missunnsamhet till andra. Absolut mest i Isaan.

Visst är dom generösa, kan bara hålla med, men ifall du har problem att hålla jämna steg beror det bara på att du är för långsam att erbjuda saker och därför tvingar fram en gåva av den andra.

Jag tror säkert det är din drömvärld, problemet med oss som läser dina inlägg är att vi förstår att du går omkring i en rosa bubbla som inte har spräckts på 20 år. Bara det är ju fantastiskt i sig.

Isaan är fattigt, jag är precis som du och utnyttjar det till max. Jag bygger hus till släktingar, skaffar jobb, lånar ut pengar, skänker pengar, begravningar, skolor, fester m.m.

Varför??

Jag mår bra av det.

Och jag får en ställning i byn där alla tycker om mig, vill umgås med mig, vill bjuda på allt möjligt. För mig passar det utmärkt att politikerna, poliserna, grannar, affärsinnehavare m.m. vill vara vän med mig.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Isan Lover!

Quote

Det tror jag också, många upplever nog maten (ovanlig och stark), värmen (ingen AC),

arbetet (fysiskt krävande), språket (Lao ingen engelska eller Thai), vänner (inga falanger)

m.m som hinder.

Men en del klarar även detta och njuter av det.

 

Förmodligen till att börja med (gräset är alltid grönare hos grannen), men om man frågade dom efter några år i ekorrhjulet, vad blir svaret då? Saknar dom friheten och vännerna?

 

Också sant därför försöker jag hjälpa släktingar och vänner på alla möjliga sätt, och även försöka hjälpa byn att utvecklas.

Mvh Isan Lover

Nu va det väl inte maten, språket eller brist på falangvänner och AC jag syftade på när jag menade att ytterst få västerlänningar skulle vilja byta livet i väst mot tex en risbondes liv i Isaan utan mer helheten som jag tycker du glorifierar lite väl mycket.

Vänner och familj saknar nog dom flesta men vad är det för frihet du pratar om?

Jag tycker Kim sammanfattade helheten på ett bra sätt -

Quote

Självklart är det inte samma sak att komma till en by som rik farang jämfört med att vara född fattig i samma by. Vi faranger upplever bara den lyckliga biten av landsbygdslivet och behöver inte bekymra oss ett dugg för dom många baksidorna det innebär att vara fattig och outbildad i ett land utan socialt skyddsnät.

Lycka är ju svårdefinerat och som Kim påpekade ger inte en Mercedes på garageuppfarten någon långvarig lycka även om det är rätt kul med en CL 63 AMG.

Lycka är väl, som du påpekat, att få ha familj och vänner omkring sig, få vara frisk.

Lycka är även för många möjligheten att ha ett jobb man verkligen trivs med och som ger möjligheter till att utvecklas - något jag tror endast en mindre elit i Isaan har möjlighet att uppnå.

Ersättningen detta generar är naturligtvis viktig men långt ifrån allt

Lycka är även en innehållsrik fritid som naturligtvis inte behöver kosta så mycket om man är intresserad av exempelvis fiske eller att plocka bär.

Läs nu inte att jag på något sätt ser ner på dessa aktiviteter men det är inte direkt min grej.

Kim skrev någonstans att han kan ta ut 8 veckors per semseter per år (eller vad det nu va, kanske mer) och åka till Thailand, troligen en enorm tillfredställelse för honom och tillika meningsfull fritid.

Hur många Isaan bönder tror du ens kan unna sig en vecka vid havet, eller helg i sitt eget land, hyra vattenskoter, bo på hotel och äta på resturang?

Inte många procentuellt sett.

Lycka är väl även att efter bästa förmåga ge bra förutsättningar för sina barn.

Varför tror du många falanger som bor i Thailand väljer att sätta sina barn i en bättre, läs dyrare skola?

Ett val troligen dom flesta Isaanbor måste avstå från.

Du skrev att du hjälper släktingar och vänner samt även försöker hjälpa till att byn utvecklas.

Det ska du ha all kredit för :yes:

Även jag och min tjej hjälper hennes familj liksom jag tror att dom flesta som är tillsammans med en tjej från Thailand gör.

Jag har även ett lite större projekt snurrande i min skalle som jag skulle vilja genomföra när jag blir lite äldre.

Men frågan är om det är så tillfredställande att vara beroende av allmosor för att sätta lite guldkant på sin tillvaro.

Är nog betydligt mer tillfreställande att klara sin egen vardag själv.

Att du trivs i Isaan tvivlar jag inte en sekund på.

Jätteroligt att höra att du funnit det som verkligen gör dig lycklig och det du trivs med.

Jag finner mig rätt väl tillrätta i byn jag med men jag skulle inte vilja stanna flera veckor i sträck.

Jag hoppas nån gång kunna lära mig språket för då skulle jag naturligtvis få ut ännu mer av tiden i byn då engelskan tyvär är begränsad bland min tjejs släkt och övriga i byn.

Det jag vänder mig mot är som sagt ditt glorifierande av livet i Isaan.

För i ditt Isaan låter det som om den fasta befolkningen inte har några problem alls utan alla är lyckliga och lever i harmoni med varandra.

Observera nu att jag inte säger att vårat liv i väst är det ultimata eller att bönderna i Isaan lever i djupaste misär för så är det naturligtvis inte.

Däremot tror jag att vardagen för dom infödda i Isaan innehåller en hel del problem som medelklassen i väst inte har.

Sen har jag en fråga som blir lite generaliserande.

Att många tjejer från landsbygden träffar en falang och i slutänden flyttar från Thailand är ju ett faktum.

Hur många procentuellt som gör detta har jag ingen som helst koll på.

På många mindre orter i Sverige är det ofta så att tjejerna söker sig till storstäderna medans männen ofta blir kvar.

Är tendensen densamma på den thailändska landsbygden?

Männen blir kvar medans tjejerna söker sig bort från den lilla orten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, du skall inte komma här och påstå att du trivs på bonnvischan.

Hade du hängt utanför Seven Eleven i Pattis en långhelg hade du aldrig mer åkt tebax till bonnläpparna.

[move]

08-an Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Born62

Din fråga var.

"På många mindre orter i Sverige är det ofta så att tjejerna söker sig till storstäderna medans männen ofta blir kvar.

Är tendensen densamma på den thailändska landsbygden?

Männen blir kvar medans tjejerna söker sig bort från den lilla orten."

Mitt svar blir nej, det är definitivt så att det är vanligare att killarna åker iväg och jobbar.

Tjejerna blir oftast kvar i byn hos barn och familj, och uträttar ett jättearbete där.

Men det är inte heller ovanligt att både man och hustru lämnar barnen hos mor eller far föräldrar,

och åker till ex.vis Bangkok.

Den lilla andel ensamma tjejer som lämnar byarna för att jobba på turistorterna  är verkligen försummbar,

om man skulle våga gissa så tippar jag på att det är betydligt mindre än 10% av tjejerna som gör det.

Och att majoriteten skulle stanna hos släkt och vänner i byarna om dom hade möjlighet till det är jag övertygad om.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt svar blir nej, det är definitivt så att det är vanligare att killarna åker iväg och jobbar.

Tjejerna blir oftast kvar i byn hos barn och familj, och uträttar ett jättearbete där.

Men det är inte heller ovanligt att både man och hustru lämnar barnen hos mor eller far föräldrar,

och åker till ex.vis Bangkok.

Den lilla andel ensamma tjejer som lämnar byarna för att jobba på turistorterna är verkligen försummbar,

om man skulle våga gissa så tippar jag på att det är betydligt mindre än 10% av tjejerna som gör det.

Och att majoriteten skulle stanna hos släkt och vänner i byarna om dom hade möjlighet till det är jag övertygad om.

Mvh Isan Lover

Njaaaaaee. det är inte riktigt min erfarenhet. Det är absolut inte en försumbar del av tjejerna som lämnar byarna.

Det varierar väldigt mycket från område till område, by till by och tid till annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim:

Du har ju också en väsentlig fördel i att du kan språket. Jag skulle nog också trivas bättre i sammanhang där jag förstår och kan göra mig förstådd. Men jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av Isaan. Så huruvida jag skulle trivas där eller inte är svårt att säga. Dock förefaller det vara mycket intressant utifrån dina bilder.

Visst är det en stor fördel om man som jag kan kommunicera med alla bybor. Det ökar förstås trivseln många grader. Dock talas det mest khmer i vår by så jag förstår inget av vad dom säger till varandra i alla fall. ha ha Otur va, först går man och lär sig thai och sedan råkar man träffa en thaitjej med ett helt annat modersmål. :)  

Men visst, alla kan ju thai ändå så vi har ju ett gemensamt språk i alla fall. Ett annat önskemål vore att man skulle haft lite större ordförråd än det skrala man förfogar över. Så fort samtalen kommer in på något speciellt så saknar man helt plötsligt mängder av ord. Blir alltid tvingad att ta en massa språkliga omvägar.

Jag trivs bra i Isaan, men hade trivts lika bra i en by i andra landsändor om det var där jag råkat träffa min fru och ha min svärfamilj. Det viktiga är inte platsen i sig utan personkemin och vad man själv gör det till. Är man trevlig, öppen, tillmötesgående och genuint intresserad av människorna i sin omgivning så brukar man oftast bli bemött likadant oavsett var i Thailand man befinner sig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller om killar lämnar byarna i lika hög grad som tjejer så skulle jag vilja säga Ja.

I vår by, och dom flesta byar jag brukar vistas i, så flyttar alla unga till jobben i städerna, kille som tjej. Gissar att 80-90 % av alla unga flyttar till jobben i städerna efter skolan, inte många blir kvar. Men visst, bland dom få unga par som faktiskt blir kvar i byarna efter skolan, skaffar barn och så så är det nog vanligast att tjejen blir kvar och tar hand om barnen om det räcker med att endast en lämnar byn för jobb på annan ort. Men ofta växer deras barn upp med mor- eller farföräldrar i byn och föräldrarna syns bara till under ett par storhelger då och då.

Skulle jobben ha funnits i byn så tror jag dock förhållandet varit det omvända och dom flesta hade nog gärna stannat kvar. Men nu för tiden går det inte.

Går nog att jämföra med utvecklingen i Sverige under -40, -50 och -60 talet då inlandets byar började avfolkas. Nu 2009 finns knappt ens pensionärerna kvar i inlandsbyarna som dött totalt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Ja det är möjligt att det skiljer säg åt i våra byar, men vi har som sagt massor av tjejer kvar i byn.

Deras män jobbar i Taiwan, Singapore, Oman och Saudi, sen finns det förstås en del som jobbar i Bangkok,

Korat, Chonburi och Rayong.

Våran by börjar anses som lite "rik" p.g.a gummiträds odlingarna, som ger folk möjlighet att få jobb i hembyn.

Att ganska många män jobbar i utlandet påverkar nog också.

Det kan vara en orsak till skillnaden mellan våra byar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

830140

Quote

Hej Kim

Ja det är möjligt att det skiljer säg åt i våra byar, men vi har som sagt massor av tjejer kvar i byn.

Deras män jobbar i Taiwan, Singapore, Oman och Saudi, sen finns det förstås en del som jobbar i Bangkok,

Korat, Chonburi och Rayong.

Våran by börjar anses som lite "rik" p.g.a gummiträds odlingarna, som ger folk möjlighet att få jobb i hembyn.

Att ganska många män jobbar i utlandet påverkar nog också.

Det kan vara en orsak till skillnaden mellan våra byar.

Mvh Isan Lover

Har de thailändska pass lär de inte jobba i Saudi efter vad den här klåfingrige gästarbetaren och de likaledes klåfingriga thailändska poliserna ställde till med för drygt 20 år sedan.

http://www.upiasia.c...der_cases/9900/

Men sitter byborna på Laotiska pass är det ju möjligt att de jobbar i Saudi

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Wille,

Det mest intressanta i ditt inlägg idag är:

Vad som ar intressant ar att manga sa kallade "Issanianer"? tenderaratt bli halvt fanatiskt lokalpatriotiska och helt plotsligt tro att de ar fodda pa ett jordgolv och uppvaxta pa en aker aven fast de kommer fran en medelklassfamilj i Sollentuna. Den yttre "fienden" blir gemensam och "Isaans sak" blir deras i en handvandning aven om de 2 manader senare aker hem till samma gamla trygga socialforsakringssystem och i princip aldrig pa allvar behover oroa sig for sin forsorjning. Det ar onekligen ett intressant fenomen och man blir lite nyfiken pa vad det beror pa.

Wille, jag har också alltid undrat över det fenomenet.

Det är ungefär som de jag har träffat i Bangkok som har sålt tex. Hus, bil, rörelse i sitt hemland.

Kommit till Thailand med några miljoner kronor. Hyrt en pisslägenhet. Fått jobb som lärare och tjänar 22000 Bath i månaden. Går på happy hours på Soi Cowboy på fredagen.

Är med i Sukhumvit pool league. Ger bort sina pengar till sin tjej och hennes familj då de är fattiga. 22000 bath i månaden är ju riktigt bra. I sverige tjänade jag 17500 rent efter skatt men här mår jag bättre och folk är glada och trevliga hela tiden. Är vad man får som förklarning. Hela tiden finns det en ursäkt för allting. Jag vet inte heller hur många ungkarlar jag har träffat som vid 50-60 års ålder nu helt plötsligt blivit pappor. Ja, och de har en ung thaitjej. Jag missunnar dom inte.

Det var kanske därför det flyttade till Thailand? För att få barn i Thailand?

Eller så är det bättre att bo på jordstampat golv och dricka Beer Chang med den Holländske killen i byn. Ja, och att vara nere i byn 3 månader per år kanske ger ett avbrott i ens liv hemma i Sollentuna eller vid huset i Nordmaling. Vem vet? Thailand är modellen. I Thailand är allt fantastiskt. Jag ska flytta till Thailand när jag blir pensionär. Jag kommer att bo i gummans by. Ja, så har vi huset, bilen, moppen. Jag och Kalle och Berra samt den danska och holländska killen i grannbyn kommer göra samma sak. Så med andra ord varför gnäller du på mig?

I sverige är det kallt. Käringarna är feta. Det är så tråkigt.

Det förefaller som att det hela tiden finns en anledning till nåt. Eller också en undanflykt?

Nej, men jag kan inte bo i Thailand. Läste jag nyligen här på MPR. 3 månader per år räcker...

Det är för mycket korruption osv osv. Vadå 3 månader? Sälj all skit och flytta ner. Så kommer du få en ny livssyn. Jag lovar och försäkrar!!! (Jag har bott i Thailand i 2½ år och la ner allt hemma i Sverige). Sitt inte och fega och tänk på din anställning! SKIT I PISSET!

Säg upp dig! Ner till Thailand. Det ordnar sig. Var en levnadskonstnär. Framförallt: VAR EN ÖVERLEVARE!!!

Jag kan bara tala om att jag inte varit på en jävla sandstrand i Thailand sen 2006. Ja, och utsikt har jag haft. Flera hus och motorväg!!! Ja, och en jävla massa hundar som har skällt utanför fönstret fyra på morgonen. Ja, och hett så in i helvete. Hämta säckar med kläder i pratunam i 38 gradig värme. Ja, moppetaxi är det enda som fungerar då  det annars tar timmar att komma fram.

Ibland önskar jag att Nisse och Berra kom till Thailand utan pengar.

Ja, med en tunn plånbok. Inget Pattaya! Inget Phuket!

Från flyget till en lägenhet i Bangkok!

Sen blev deras uppgift att betala hyra och se till att mat fanns på bordet varje dag.

INGET JOBB! INGA PENGAR! INGET ARBETSTILLSTÅND!

Fixar Nisse och Berra det?  :whistle:

NEJ: Men i byn är det fantastiskt. Ja, samt att hotellrummet de hade på sin badsemester hade en vidunderlig utsikt över havet.

jovisst, Självfallet hade rummet fin utsikt. Jag har inte något jag kan påpeka om det.

Det är ju 3 månader i Thailand! Ja, och en fet plånbok. Ja, samt välfyllt konto!

Då finns det inget att gnälla om...

Men du 3 månadersgubbe från Isaan som i själva verket är en blekfet svensk från Orsa eller Sollentuna. Läs noga: Sälj allt hemma i Sverige! ALLT! (DU MED KIM). Flytta till byn på heltid.  Varför bor ni i Sverige? Jag bara undrar.? Korruption? För varmt i Thailand?

Vad det gäller Isaanbor så är det olika läger i Bangkok. Dels är det en stor andel isaanbor som bor och arbetar i Bangkok. Sen har vi en stor del Bangkokbor som undrar var i helvete dessa apor från landet kommer ifrån. (Ja, ni ska bara veta vad de kallar sina egna landsmän för). Buriramneger är ett uttryck jag hörde av en journalist som har bott i Bangkok de senaste 20 åren.

De kommer hit till Bangkok och de kan inte köra bil. De blir taxichuifförer. De hittar ingenstans. De äter massa skitmat som stinker. Ja, och de sitter på golvet och äter med händerna. Ja och de talar inte Thai.

Min granne i Bangkok var en rik thaimedelsklass tjej hon påpekade att hon inte stod ut med isaanfolket i Bangkok. Det där med att inte hitta i Bangkok kan jag hålla med om. Inte lätt att vara från Isaan och jag från Sverige som måste förklara på taskig thailändska hur man kör till prince hotel vid Bobei.

Jag har bott i Bangkok och kan idag känna att jag saknar det. Jag flyttade hem till Sverige då min mamma är sjuk och dement. Kan tala om att nu efter 1½år väntan så har hon fått en plats på ett äldreboende. (Fattar ni hur vi tar hand om våra äldre). Den svenska modellen!

Jo, kyss mig därbak!!!

Är Sverige kallt och jävligt? Ja!

Är de svenska tjejerna feta? Ja, och de är fan 2 meter långa...En del är manhaftiga också. :D

Är det bättre i Bangkok än i Stockholm (Där jag bor)? Ja, på många sätt. Men Stockholm har ju sina fördelar också. Man måste anpassa sig.

Måste man flytta till Thailand några år och testa? Ja, gör det. MEN ta inte med er MASSA pengar. LEV OCH LÄR!!! framförallt = överlev...

Varför tittar svenskar snett på mig när jag har thaitjej i Sverige?

Nej hon är inte min dotter. Det är min flickvän! (JO DET ÄR SANT).

Klart slut over and out

Mvh

Martin :preved:

Tjena Martin,

starkt jobbat. En rattelse bara, det heter numera Bangkok Pool League och det ar bara fina, hederliga och nojda livsnjutare som deltar. De frustrerade engelsk lararna sitter pa Thermae och raggar 400 bahts tjejer tillsammans med Koreanska turister.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

400!

Var ligger Thermae?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan Sukhumvit 13 och 15. Var snall och beratta inte det for nagon, kan forstora marknaden totalt for alla alkoholiserade engelsk larare, snala koreaner och nagon enstaka Katrineholmare...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

I botten på Ruamchit Plaza Hotel om dom nu inte flyttat på det de senaste åren.

Tyvärr en blek kopia av originalet.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

"The Saudis had enough and banished all Thai workers."

Usch vilka rasister de där saudierna är! Bara för att en thai har gjort någonting så där elakt så betyder det ju inte att de andra är så stygga.

Tur att vi aldrig skulle göra någonting sådant här i Sverige.  :great:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Trivs faktiskt ganska bra i isaan,men då helst på strövtåg alldeles själv

eller ihop med någon dam man älskar riktigt mycket...

Att vara där ihop med sin respektive som man inte älskar,

det funkar inte alls :beach:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurkan?Att vara där med nån man inte älskar??Hoppas du inte menar Mint nu utan att det är någon bakåt i historien  :whistle: själv tycker jag det är helt okey i Issan men det underlättar om man har någon kompis att dela sina Chang med  :drinks: och blir det för långsamt så har vi ca,6 mil in till Surin och ett helt okey nöjesliv med allt vad det innebär  :whistle: Det var värre första besöket i byn 1994,ingen kunde engelska och alla ville prata med den första vitingen i byn,frugan fick sitta heltid och tolka  :wub: men vad gör hon inte för sin ATM-maskin som ständigt var påslagen.Tyvärr gick svärfar bort i November(en mycket fin människa)så nu finns bara en kärlek kvar(svärmor)sen har vi oxå resten av släkten där men dom  längtar man bara marginellt efter  :nono: .Mvh Måne så Issan blir  :good:   för mig

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Gurkan?Att vara där med nån man inte älskar??Hoppas du inte menar Mint nu utan att det är någon bakåt i historien 

Skrev Måne.

Ingen risk Måne :na: Mint är den finaste och snällaste människa

jag någonsin har träffat...skulle aldrig kunna må dåligt i hennes sällskap :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...