Jump to content
IGNORERAD

En till som trivs i Isaan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Jag tycker det ar betydligt fler pa forumet som lovordar Isaan an de som lovordar Bkk och jag kan inte paminna mig att jag last nagon som idi*tforklarat de som gillar Isaan, forutom mojligen i ironiska ordalag. Jag har sjalv i flera ar bott halvvags mellan Bkk och Isaan och jag trivs klart battre dar an i var lilla Bkk-lagenhet.

Jag borjar dock undra om Baa verkligen trivs sa bra i Isaan. Jag tycker att majoriteten av dina inlagg senaste manaden osat av upprordhet och besvikelse till skillnad fran de betydligt muntrare inlaggen medans du var i Sverige och i borjan av dina Isaan vistelse. Bara en amatospsykologisk analys  ;)

Helt klart kravs det nog mer for att trivas i Isaan an i Phuket, annars hade ju Mukdahan haft en storre flygplats an Phuket.

Morsning Atom

HAHA

Att Du skulle ta at Dig, samvete?

Att jag skulle vantrivas i Isaan ar en klart amatormassig analys, tur att Du har ett annat jobb annars blev det nog klent med forsorjningen, Du laste nog bara det Du ville lasa ur inlagget annars hade nog aven Du sett ironins skugga svava over det.

Hur som helst, om Du missade det sa ar det upp till envar att bestamma var han eller hon vill bo, precis som det star i mitt inlagg. Men det kanns javligt trottsamt att bli betraktad som Isaansk gnallspik for det kan jag garantera att de som varit har och traffat mig och Udonganget vet att har ar det glatt och trevligt, anda ut i fingerspetsarna.

Sa kara Atom, ta och slipa pa psykologistudierna lite sa mar nog Du ocksa lika bra som jag.

MVH

Baa, som definitivt trottnat pa snon.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    12

  • ban99arne

    7

  • Tommy

    6

  • Jive

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Passar inte galocherna sa ak hem och skotta sno.

Baa, som definitivt trottnat pa snon.

Nog är det väl fan att det alltid ska klagas på oss som gillar snö här på forumet. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nog är det väl fan att det alltid ska klagas på oss som gillar snö här på forumet. ;)

:D:D:D:D:D

Ursakta, tankte inte pa det, har inte sett nan sno mer an pa vykort pa lange. :bag:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni får leta rätt länge innan ni hittar ett inlägg där jag påstår att jag trivs som fisken i vattnet här i Bangkok, för det gör jag egentligen inte.

Frugan trivs och vi har ett schysst boende i vad som bäst kan beskrivas som ett medelklass område, mellan den gamla flygplatsen och centrum.

Inget muromgärdat område, utan ett område med trevliga grannar, en stor marknad där det mesta finns, 100-tals små företag som restauranger, barberare, småbutiker, hundbarberare, tvätterier, barer, en stor swimmingpool (som förresten infört farrangpris, nästan bara för min skull :diablo: , jag går inte dit längre...), 7/11 och Lotus express finns runt hörnet.

Närmaste större butik är Carrefour en kort promenad bort ca 600 meter, kort sagt allt finns här.

En normaltrafikerad dag här i Bkk så tar vi oss de cirka 15 kilometrarna till Sukumvit eller MBK på ca 40 minuter, en dryg hundralapp i Taxi.

Varför trivs inte jag till 100% här???

Saknar havet, fick jag välja  så skulle vi bo i Jomtien, eller nåt liknande.

Frugan är dock lite för klok, hon misstänker att jag har andra avsikter med att längta till Pattaya-trakten, kanske har hon rätt :whistle:

Saknar frisk luft och grönområden, eller åtminstonde en trädgård där ungarna kan leka utomhus, där ligger antagligen Isaan bättre till.

Frugan har en tomt som är klart byggbar, i Talingchan ca 10 km rakt väster om Grand Palace, på andra sidan Chaopraya floden då förstås, hyfsat trevligt läge, och det byggs så det knakar där ute.

Sen har Svärmor en tomt i Angthong som ligger just norr om Auyttaya, lantligt läge (det närmaste Isaan jag kommit hittills), kanske lämpligt för en "sommarstuga".

Men som sagt jag vill till havet, trots att jag jobbar på det, och har inte gett upp ännu.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Morsning Atom

HAHA

Att Du skulle ta at Dig, samvete?

Att jag skulle vantrivas i Isaan ar en klart amatormassig analys, tur att Du har ett annat jobb annars blev det nog klent med forsorjningen, Du laste nog bara det Du ville lasa ur inlagget annars hade nog aven Du sett ironins skugga svava over det.

Hur som helst, om Du missade det sa ar det upp till envar att bestamma var han eller hon vill bo, precis som det star i mitt inlagg. Men det kanns javligt trottsamt att bli betraktad som Isaansk gnallspik for det kan jag garantera att de som varit har och traffat mig och Udonganget vet att har ar det glatt och trevligt, anda ut i fingerspetsarna.

Sa kara Atom, ta och slipa pa psykologistudierna lite sa mar nog Du ocksa lika bra som jag.

MVH

Baa, som definitivt trottnat pa snon.

Jaja, trivs du sa ar det ju givetvis bra. Ta och las om dina inlagg senaste manaden sa kan du nog forsta varfor jag trodde att du kanske inte trivs sa bra aven om jag inte tror att du vantrivs. Jag har aldrig tankt att livnara mig pa psykologi och att du blivit gnallig pa sista tiden kan givetvis ha andra orsaker. Jag vidhaller att jag tyckte du verkade mycket gladare for ett antal manader sedan.

Det dar om mitt samvete forstod jag inte och jag vantar fortfarande pa information om vem/vilka pa MPR det ar som skriver att ni som gillar Isaan ar idi*ter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Quote

Tror ni får leta rätt länge innan ni hittar ett inlägg där jag påstår att jag trivs som fisken i vattnet här i Bangkok, för det gör jag egentligen inte.

Frugan trivs och vi har ett schysst boende i vad som bäst kan beskrivas som ett medelklass område, mellan den gamla flygplatsen och centrum.

Inget muromgärdat område, utan ett område med trevliga grannar, en stor marknad där det mesta finns, 100-tals små företag som restauranger, barberare, småbutiker, hundbarberare, tvätterier, barer, en stor swimmingpool (som förresten infört farrangpris, nästan bara för min skull :diablo: , jag går inte dit längre...), 7/11 och Lotus express finns runt hörnet.

Närmaste större butik är Carrefour en kort promenad bort ca 600 meter, kort sagt allt finns här.

En normaltrafikerad dag här i Bkk så tar vi oss de cirka 15 kilometrarna till Sukumvit eller MBK på ca 40 minuter, en dryg hundralapp i Taxi.

Varför trivs inte jag till 100% här???

Saknar havet, fick jag välja  så skulle vi bo i Jomtien, eller nåt liknande.

Frugan är dock lite för klok, hon misstänker att jag har andra avsikter med att längta till Pattaya-trakten, kanske har hon rätt :whistle:

Saknar frisk luft och grönområden, eller åtminstonde en trädgård där ungarna kan leka utomhus, där ligger antagligen Isaan bättre till.

Frugan har en tomt som är klart byggbar, i Talingchan ca 10 km rakt väster om Grand Palace, på andra sidan Chaopraya floden då förstås, hyfsat trevligt läge, och det byggs så det knakar där ute.

Sen har Svärmor en tomt i Angthong som ligger just norr om Auyttaya, lantligt läge (det närmaste Isaan jag kommit hittills), kanske lämpligt för en "sommarstuga".

Men som sagt jag vill till havet, trots att jag jobbar på det, och har inte gett upp ännu.

MVH Tommy

Tommy,

Sluta och tramsa nu...Vill till havet. Det finns väl dusch eller badkar hemma?

Saknar frisk luft eller parker. Slå på AC'n till 16 grader och dra på fläkten. :mdr::crazy:

Vad det beträffar barn, fru och svärmor och att du inte riktigt trivs så försök komma på en bra lösning...

Jag är hemma i Sverige nu efter 2½ år i Thailand. Ja, du milde! Jag skiter om det är -20 eller om det är svintråkigt. Men jag trodde svenskar var uppfostrade och att folk var vettiga.

Jag har gnällt på Thailändsk byråkrati. Men jag vet inte riktigt själv vad man ska säga om sitt eget hemland?!? Jag säger inget så har jag inget sagt :whistle:

Ha det gott Tommy.

Hälsningar från Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tommy,

Sluta och tramsa nu...Vill till havet. Det finns väl dusch eller badkar hemma?

Saknar frisk luft eller parker. Slå på AC'n till 16 grader och dra på fläkten. :mdr::crazy:

Vad det beträffar barn, fru och svärmor och att du inte riktigt trivs så försök komma på en bra lösning...

Jag är hemma i Sverige nu efter 2½ år i Thailand. Ja, du milde! Jag skiter om det är -20 eller om det är svintråkigt. Men jag trodde svenskar var uppfostrade och att folk var vettiga.

Jag har gnällt på Thailändsk byråkrati. Men jag vet inte riktigt själv vad man ska säga om sitt eget hemland?!? Jag säger inget så har jag inget sagt :whistle:

Ha det gott Tommy.

Hälsningar från Martin

Tack Martin, jag behövde det!

Hoppas du har det bra i den Kungliga Hufvudstaden (Aka Fjollträsk, för alla de som inte bor där :na: ), du skall veta att värme säsongen har börjat här i Bangkok (Aka Krungthep, för de som bor och förhoppningsvis trivs i de nordöstra delarna av Thailand (Aka Isaan, eller vischan, landet, Nakom Nowhere, Osv..)).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa resa skall det besökas,det omtalade isaan, vilken stad tycker ni vi skall besöka, det handlar om kanske 4-5 dagar med gränsbesök.

Annars trivs jag bra runt Phitsanulok med bra förbindelser åt alla håll.

Ska även göra ett besök i ayuttaya där svärfar jobbar för det mesta och även har en lägenhet, finns väl en del sevärdheter där oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nästa resa skall det besökas,det omtalade isaan, vilken stad tycker ni vi skall besöka, det handlar om kanske 4-5 dagar med gränsbesök.

Annars trivs jag bra runt Phitsanulok med bra förbindelser åt alla håll.

Ska även göra ett besök i ayuttaya där svärfar jobbar för det mesta och även har en lägenhet, finns väl en del sevärdheter där oxå..

Bli inte besviken om allt ser ut precis som i Phitsanulok bara. Städerna i Isaan liknar nämligen på pricken alla andra provinsstäder över landet. Same same enligt min mening.

Korat, Udon och Khon kaen i Isaan är dock bra mycket större än Phitsanulok så söker du fart, flärd och shopping är det nog dom du skall besöka. Vill du ha lite annorlunda natur så varför inte bergiga Loei.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs lite var som helst lite nar som helst lite beroende pa lite vem som helst...

Jag rakar bo och arbeta i Bangkok och far gilla laget. Jag trivs val egentligen varken bra eller daligt har. Det finns en uppsjo av service som jag gillar och det ar snabb, enkelt och tillgangligt. A andra sidan ar det ju Bangkok med all trangsel, fororening och cynism som man far pa kopet.

Jag trivs ganska bra pa landsbygden ocksa. Kanske inte Ubon osv. men snarare i en lagom stor by dar kontrasterna till storstaderna ar tydliga. Dock ar jag latt uttrakad och trottnar snabbt pa saker och ting oavsett var jag befinner mig. Darmed sa har jag sallan pallat med mer an en vecka i stoten nar jag varit pa arbete ute i nagon by.

Vad jag inte kan forsta ar folk som skall "lara" andra hur de skall uppskatta vissa omraden osv. Eftersom det ar sa fundamental subjektivt sa blir det helt dodfott. Man kan val bara noja sig med att folk har olika preferenser och inse att de darmed gllar olika platser. Visst har folk forutfattade meningar om sakers tillstand. Vissa tror att dagens hojdpunkt ar att rensa fisken i Isaan medans andra tror att alla taxichaffisar som inte ar fran Isaan forsoker blasa dig i Bangkok. Men vissa stenar ar for stora for att rubbas.

Vad som ar intressant ar att manga sa kallade "Issanianer"? tenderaratt bli halvt fanatiskt lokalpatriotiska och helt plotsligt tro att de ar fodda pa ett jordgolv och uppvaxta pa en aker aven fast de kommer fran en medelklassfamilj i Sollentuna. Den yttre "fienden" blir gemensam och "Isaans sak" blir deras i en handvandning aven om de 2 manader senare aker hem till samma gamla trygga socialforsakringssystem och i princip aldrig pa allvar behover oroa sig for sin forsorjning. Det ar onekligen ett intressant fenomen och man blir lite nyfiken pa vad det beror pa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej Wille,

Det mest intressanta i ditt inlägg idag är:

Vad som ar intressant ar att manga sa kallade "Issanianer"? tenderaratt bli halvt fanatiskt lokalpatriotiska och helt plotsligt tro att de ar fodda pa ett jordgolv och uppvaxta pa en aker aven fast de kommer fran en medelklassfamilj i Sollentuna. Den yttre "fienden" blir gemensam och "Isaans sak" blir deras i en handvandning aven om de 2 manader senare aker hem till samma gamla trygga socialforsakringssystem och i princip aldrig pa allvar behover oroa sig for sin forsorjning. Det ar onekligen ett intressant fenomen och man blir lite nyfiken pa vad det beror pa.

Wille, jag har också alltid undrat över det fenomenet.

Det är ungefär som de jag har träffat i Bangkok som har sålt tex. Hus, bil, rörelse i sitt hemland.

Kommit till Thailand med några miljoner kronor. Hyrt en pisslägenhet. Fått jobb som lärare och tjänar 22000 Bath i månaden. Går på happy hours på Soi Cowboy på fredagen.

Är med i Sukhumvit pool league. Ger bort sina pengar till sin tjej och hennes familj då de är fattiga. 22000 bath i månaden är ju riktigt bra. I sverige tjänade jag 17500 rent efter skatt men här mår jag bättre och folk är glada och trevliga hela tiden. Är vad man får som förklarning. Hela tiden finns det en ursäkt för allting. Jag vet inte heller hur många ungkarlar jag har träffat som vid 50-60 års ålder nu helt plötsligt blivit pappor. Ja, och de har en ung thaitjej. Jag missunnar dom inte.

Det var kanske därför det flyttade till Thailand? För att få barn i Thailand?

Eller så är det bättre att bo på jordstampat golv och dricka Beer Chang med den Holländske killen i byn. Ja, och att vara nere i byn 3 månader per år kanske ger ett avbrott i ens liv hemma i Sollentuna eller vid huset i Nordmaling. Vem vet? Thailand är modellen. I Thailand är allt fantastiskt. Jag ska flytta till Thailand när jag blir pensionär. Jag kommer att bo i gummans by. Ja, så har vi huset, bilen, moppen. Jag och Kalle och Berra samt den danska och holländska killen i grannbyn kommer göra samma sak. Så med andra ord varför gnäller du på mig?

I sverige är det kallt. Käringarna är feta. Det är så tråkigt.

Det förefaller som att det hela tiden finns en anledning till nåt. Eller också en undanflykt?

Nej, men jag kan inte bo i Thailand. Läste jag nyligen här på MPR. 3 månader per år räcker...

Det är för mycket korruption osv osv. Vadå 3 månader? Sälj all skit och flytta ner. Så kommer du få en ny livssyn. Jag lovar och försäkrar!!! (Jag har bott i Thailand i 2½ år och la ner allt hemma i Sverige). Sitt inte och fega och tänk på din anställning! SKIT I PISSET!

Säg upp dig! Ner till Thailand. Det ordnar sig. Var en levnadskonstnär. Framförallt: VAR EN ÖVERLEVARE!!!

Jag kan bara tala om att jag inte varit på en jävla sandstrand i Thailand sen 2006. Ja, och utsikt har jag haft. Flera hus och motorväg!!! Ja, och en jävla massa hundar som har skällt utanför fönstret fyra på morgonen. Ja, och hett så in i helvete. Hämta säckar med kläder i pratunam i 38 gradig värme. Ja, moppetaxi är det enda som fungerar då  det annars tar timmar att komma fram.

Ibland önskar jag att Nisse och Berra kom till Thailand utan pengar.

Ja, med en tunn plånbok. Inget Pattaya! Inget Phuket!

Från flyget till en lägenhet i Bangkok!

Sen blev deras uppgift att betala hyra och se till att mat fanns på bordet varje dag.

INGET JOBB! INGA PENGAR! INGET ARBETSTILLSTÅND!

Fixar Nisse och Berra det?  :whistle:

NEJ: Men i byn är det fantastiskt. Ja, samt att hotellrummet de hade på sin badsemester hade en vidunderlig utsikt över havet.

jovisst, Självfallet hade rummet fin utsikt. Jag har inte något jag kan påpeka om det.

Det är ju 3 månader i Thailand! Ja, och en fet plånbok. Ja, samt välfyllt konto!

Då finns det inget att gnälla om...

Men du 3 månadersgubbe från Isaan som i själva verket är en blekfet svensk från Orsa eller Sollentuna. Läs noga: Sälj allt hemma i Sverige! ALLT! (DU MED KIM). Flytta till byn på heltid.  Varför bor ni i Sverige? Jag bara undrar.? Korruption? För varmt i Thailand?

Vad det gäller Isaanbor så är det olika läger i Bangkok. Dels är det en stor andel isaanbor som bor och arbetar i Bangkok. Sen har vi en stor del Bangkokbor som undrar var i helvete dessa apor från landet kommer ifrån. (Ja, ni ska bara veta vad de kallar sina egna landsmän för). Buriramneger är ett uttryck jag hörde av en journalist som har bott i Bangkok de senaste 20 åren.

De kommer hit till Bangkok och de kan inte köra bil. De blir taxichuifförer. De hittar ingenstans. De äter massa skitmat som stinker. Ja, och de sitter på golvet och äter med händerna. Ja och de talar inte Thai.

Min granne i Bangkok var en rik thaimedelsklass tjej hon påpekade att hon inte stod ut med isaanfolket i Bangkok. Det där med att inte hitta i Bangkok kan jag hålla med om. Inte lätt att vara från Isaan och jag från Sverige som måste förklara på taskig thailändska hur man kör till prince hotel vid Bobei.

Jag har bott i Bangkok och kan idag känna att jag saknar det. Jag flyttade hem till Sverige då min mamma är sjuk och dement. Kan tala om att nu efter 1½år väntan så har hon fått en plats på ett äldreboende. (Fattar ni hur vi tar hand om våra äldre). Den svenska modellen!

Jo, kyss mig därbak!!!

Är Sverige kallt och jävligt? Ja!

Är de svenska tjejerna feta? Ja, och de är fan 2 meter långa...En del är manhaftiga också. :D

Är det bättre i Bangkok än i Stockholm (Där jag bor)? Ja, på många sätt. Men Stockholm har ju sina fördelar också. Man måste anpassa sig.

Måste man flytta till Thailand några år och testa? Ja, gör det. MEN ta inte med er MASSA pengar. LEV OCH LÄR!!! framförallt = överlev...

Varför tittar svenskar snett på mig när jag har thaitjej i Sverige?

Nej hon är inte min dotter. Det är min flickvän! (JO DET ÄR SANT).

Klart slut over and out

Mvh

Martin :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Phitsanulok

Jag säger samma sak som Kim, det är inte stor skillnad på Phitsanulok och Isaan.

Annat än språket och till vissa delar kultur och tradition,

och att man äter klibbris och använder  "phladäk" i somtam istället för fisksås.

Om du åker till Isaan skulle jag rekommendera Nong Khai.

För att det är en gränsstad, med livlig gränshandel på marknaden Tha Sadet med varor från hela indokina området.

Och Mekong floden som ger liv åt staden och erbjuder utsikt över Laos och besök där om man har lust.

Men det finns många städer som är värda ett besök i Isaan, speciellt längs Mekong floden tycker jag.

Det bästa med Isaan tycker jag är folket, som är ärliga och alltid öppna för att roa sig, och ha en fest om det finns minsta anledning.

Men skillnaden mellan Isaan och Phitsanulok är som sagt inte stor, utan skillnaden är ju som störst mellan turistorterna och landsbygden i hela Thailand.

Jag tycker förövrigt att områdena runt Phitsanulok, Pichit och Petchabun är minst lika bra som dom bästa i Isaan.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Forssnow,

Rolig text du har skrivit.

Du rekommenderar alltså i korta ordalag far till Thailand utan pengar bo i bkk slum eller en by i isaan för att bli en överlevare.

Du såg det alltså som en expedition, med chans att avbryta när du vill?

Vad tråkigt med din mamma, men du verkar inte gilla den Thailändska modellen heller...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille... tror nog du med lätthet kan räkna antalet Isaanska lokalpatrioter här på MPR på en hands fingrar, kanske räcker det även med två fingrar. I alla fall med dom egenskaper du nämner. Så något fenomen tycker jag inte man kan tala om.

Forsnow... du har nog fått min situation helt om bakfoten. Jag önskar inte förbli bosatt i Sverige för den thailändska korruptionens eller värmens skull utan för att jag trivs mycket bra i mitt hemland. Jag anser inte heller att svenska kvinnor är "feta kossor", att vintern är ett helvete eller annat sånt svammel.

Att tillbringa 4 mån per år som turist i Thailand är jäkligt skönt och jag njuter av varje dag. Men den tiden räcker gott för mig, resten av året spenderar jag mer än gärna i Sverige.

Behöver för övrigt inte "sälja allt", säga upp mig och åka till Thailand för att prova överleva där. Tar jag ut alla sparad semester, all föräldraledighet osv så kan vi nog utan problem stanna där 2 år eller mer i sträck. Behöver inte sälja något för att ha råd med det heller.

Men varför?

Portionerar mycket hellre ut den lediga tiden över dom närmsta 10 åren eller så. Att kunna leva året i två länder är en ynnest, inte ett straff. Och Thailand kan jag åka till vilken dag som helst om andan faller på, förfogar som sagt var över både outtagen ledighet och slantar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Wille skrev.

"Vad som ar intressant ar att manga sa kallade "Issanianer"? tenderaratt bli halvt fanatiskt lokalpatriotiska och helt plotsligt tro att de ar fodda pa ett jordgolv och uppvaxta pa en aker aven fast de kommer fran en medelklassfamilj i Sollentuna. Den yttre "fienden" blir gemensam och "Isaans sak" blir deras i en handvandning aven om de 2 manader senare aker hem till samma gamla trygga socialforsakringssystem och i princip aldrig pa allvar behover oroa sig for sin forsorjning. Det ar onekligen ett intressant fenomen och man blir lite nyfiken pa vad det beror pa.

Det här fenomenet är jag också lite nyfiken på och jag skall försöka mig på ett svar på en ganska svår fråga.

Att vi alla härstammar ifrån ett jägar och samlar liv i grupp långt bak i tiden kanske spelar in.

(detta kanske gör att man trivs under enkla förhållanden, och att själv vara med att fånga och odla sin mat, men med tid för varandra)

Att hjärnan nästan är oförändrad sedan vi levde på detta sätt kanske också påverkar oss.

(hjärnan kanske inte har hunnit med i utvecklingen, och man mår bra av att varva ner)

Att vi har en inre klocka som säger till oss att sova när det är mörkt, att gå upp när det blir ljust o.s.v.

(denna inre klocka följer vi inte längre, vilket ger ohälsa)

Att vi känner oss hemma när vi är omgivna av flera generationer som hjälper varandra.

(detta är helt försvunnet i.o.m ålderdomshem, dagis, ekonomiska skäl)

Att ha många att äta och umgås med,

( ensamhet är ett stort problem i I-länder).

Att folk i byarna sedan är ärliga, sociala och generösa gör ju inte saken sämre.

(man känner sig lätt hemma och accepterad)

Detta är bara några exempel på sådant som jag tror gör att jag själv och andra trivs i den här miljön.

Det går ju en program serie som heter "Ett annat liv" där folk får bo och leva med naturfolk,

jag har bara sett några avsnitt, men det är mycket förvånande hur bra dom trivs, och vilka spår denna upplevelse sätter på dessa människor.

Jag tror faktiskt att människan inte riktigt har hunnit med och när man får chansen att leva på ett för människan naturligt sätt kommer trivseln.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger mycket i det du skriver Isanlover. Människan trivs bra med det fysiska och socialt rika liv våra förfäder levde.

Men det landsbygdslivet är ju inte begränsat till Isaan utan ser ungefär likadant ut på landsbygden i hela Thailand.

Bybor i Isaan har nog mer gemensamt med bybor i t ex södra Thailands landsbygd än med stadsbor i Isaan.

Och stadsbor i Isaan har nog mycket mer gemensamt med stadsbor i centrala Thailand än med byborna i sin egen provins. Det är i alla fall min erfarenhet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover

Jag har aldrig varit i Isaan, ska jag väl börja med att säga. Men dom synpunkter som du tar upp här gäller ju överallt både i Säfle och Isaan, men det förringar inte att du har rätt i dina påståenden.

Mao. jäkligt bra sagt I.L.//Avundsjuke Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan lover. Du skriver

Det går ju en program serie som heter "Ett annat liv" där folk får bo och leva med naturfolk,

jag har bara sett några avsnitt, men det är mycket förvånande hur bra dom trivs, och vilka spår denna upplevelse sätter på dessa människor.

Då har du antagligen inte sett det sista programmet. Kom inte å säg att de kvinnorna var lyckliga, det var den värsta förnedrande kvinnosyn jag sett på TV. 

De blev ju pryglade om de inte följde mista vink från männen, plus all den könstympning de syssla med, de skar ju bort allt ting

Link to comment
Dela på andra sajter

Det IL beskriver ar ett Pleasantville eller Utopia som nog nastan alla skulle vilja bo i men som nog nastan ingen bor i. Problemet med den typen av samhallen ar att verkliga manniskor ar individer med vilt skillda uppfattningar om allt fran himmel till helvete och da blir det latt valdigt instangt om man avviker lite fran normen. Det racker med att en person "inte passar in" sa blir den trevliga gemenskapen genast betydligt mindre trevlig. Det ar ocksa latt att subjektiva varderingar blir objektiva sanningar i den har typen samhallen, vilket vi ofta sett tecken pa  :whistle: . Jag lever sjalv med svarforaldrar, och ett 20-tal andra slaktingar som narmaste grannar och det fungerar oftast bra men jag ar sallan dar mer an 10 dagar i stoten och det underlattar nog  ;) .

Som vanligt ar nog lagom bast, dvs lite stad och lite landsbyggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en oerhörd tur att folk tycker om att bo och leva på olika vis och på olika platser. Om inte så skulle det ju bli oerhört trångt på ett enda ställe.

Jag själv är uppväxt i en liten by i norra Småland och fram till att jag 15 år så trivdes jag oerhört bra, men sen.ojojoj.

Har fortfarande min släkt kvar där och jag besöker dem gärna men 2 till 3 dagar sedan får jag lappsjuka.

Har bara varit i Isaan 1 gång och då bodde vi på hotell i Korat. Vi hade skitkul och partade så villt att vi var tvugna att stanna en extra dag då ingen orkade att köra bilen hem till Jomtien.

Första dagen besökte vi min kompis föräldrahem och där i byn bodde en farang. Talade med honom och han var nöjd med livet även om han sa sig ha lite tråkigt ibland. Nu bodde han där på heltid och drev tillsammans med sin fru en rätt stor gård, så han hade fullt upp.

Vad jag försöker säga är igentligen att alla trivs med olika typer av liv, men att politisera, och göra  livet i Isaan och de som lever där till folkliga och ärliga, emedan vi andra som valt Bangkok etc. klassas som "besserwissrar" och "akademiker" som per automatik är motståndare till de fattiga, detta får mig att undra, allt är ju nte svart eller vitt.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomtien är väl lite som amerikas Florida, di gamla samlas i flok innan hädanfärden.

Det är ju iof-sig bra att det även finns ett lite så där lagom ställe för PROarna.

Lillgamle Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Isan Lover!

Jag tror ytterst få västerlänningar som har en skapligt ordnad vardag skulle byta sin tillvaro mot det livet byborna i ditt älskade Isaan lever med allt vad det innebär, både det positiva och det negativa.

Utan att veta tror jag dock en överväldigande majoritet av åtminstonde den yngre delen av Isaan's bybor skulle byta till vårat liv i väst alla dagar i veckan.

Jag tycker du 'glömmer' en liten detalj när du beskriver paradiset Isaan.

Du har antagligen överlägset störst ekonomiska muskler i förhållande till dom flesta av dina vänner i Isaan vilket för dig skapar en oerhörd trygghet, något många bybor inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, men jag kan inte bo i Thailand. Läste jag nyligen här på MPR. 3 månader per år räcker...

Det är för mycket korruption osv osv. Vadå 3 månader? Sälj all skit och flytta ner. Så kommer du få en ny livssyn. Jag lovar och försäkrar!!! (Jag har bott i Thailand i 2½ år och la ner allt hemma i Sverige). Sitt inte och fega och tänk på din anställning! SKIT I PISSET!

Säg upp dig! Ner till Thailand. Det ordnar sig. Var en levnadskonstnär. Framförallt: VAR EN ÖVERLEVARE!!!

Jag kan bara tala om att jag inte varit på en jävla sandstrand i Thailand sen 2006. Ja, och utsikt har jag haft. Flera hus och motorväg!!! Ja, och en jävla massa hundar som har skällt utanför fönstret fyra på morgonen. Ja, och hett så in i helvete. Hämta säckar med kläder i pratunam i 38 gradig värme. Ja, moppetaxi är det enda som fungerar då  det annars tar timmar att komma fram.

Ibland önskar jag att Nisse och Berra kom till Thailand utan pengar.

Ja, med en tunn plånbok. Inget Pattaya! Inget Phuket!

Från flyget till en lägenhet i Bangkok!

Sen blev deras uppgift att betala hyra och se till att mat fanns på bordet varje dag.

Mvh

Martin :preved:

Aven om jag bor i Thailand sen flera ar tillbaka sa maste jag erkanna att jag inte har samma machosistiska laggning som dig. Alt. ar jag for bekvam och for feg och hade redan jobb klart nar jag flyttade hit.

Kim,

Syftade kanske mest pa folk jag stott pa i stora varlden, varlden utanfor MPR  ;)

IL,

Tack for ett inspirerande svar - uppskattas aven om det egentligen inte besvarar fragestallningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Föda 26, är man riktigt fattig Thaiare så är ju Isaan inte den bästa staden utan då är ju tex byarna runt Hua Hin att föredra.

[move]Eko-muskelknutten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Born62 skrev

"Jag tror ytterst få västerlänningar som har en skapligt ordnad vardag skulle byta sin tillvaro mot det livet byborna i ditt älskade Isaan lever med allt vad det innebär, både det positiva och det negativa."

Det tror jag också, många upplever nog maten (ovanlig och stark), värmen (ingen AC),

arbetet (fysiskt krävande), språket (Lao ingen engelska eller Thai), vänner (inga falanger)

m.m som hinder.

Men en del klarar även detta och njuter av det.

"Utan att veta tror jag dock en överväldigande majoritet av åtminstonde den yngre delen av Isaan's bybor skulle byta till vårat liv i väst alla dagar i veckan."

Förmodligen till att börja med (gräset är alltid grönare hos grannen), men om man frågade dom efter några år i ekorrhjulet, vad blir svaret då? Saknar dom friheten och vännerna?

"Jag tycker du 'glömmer' en liten detalj när du beskriver paradiset Isaan.

Du har antagligen överlägset störst ekonomiska muskler i förhållande till dom flesta av dina vänner i Isaan vilket för dig skapar en oerhörd trygghet, något många bybor inte har."

Också sant därför försöker jag hjälpa släktingar och vänner på alla möjliga sätt, och även försöka hjälpa byn att utvecklas.

Wille skrev

"Tack for ett inspirerande svar - uppskattas aven om det egentligen inte besvarar fragestallningen."

"Den yttre "fienden" blir gemensam och "Isaans sak" blir deras"

Det ser jag som helt naturligt om du gillar dessa människor och deras livsstil.

Jag är för allt som förbättrar deras situation och är emot allt som försämrar den.

Jag gillar politiker som förbättrar deras situation och är emot dom som försämrar den.

Jag känner mig glad och trygg när jag träffar folk från Isaan i t.ex Bangkok och turistorter,

dessa människor försöker inte ens att lura mig(det har inträffat att andra har försökt)  och vi blir lätt vänner.

Inte så konstigt va?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...