Jump to content
Sign in to follow this  
leifen

Kostnad för att leva i Thailand.

Recommended Posts

Cavemannen

1v på resande fot varje månad räknar du 10,000. Med hotellkostnad på minst 5600B(enligt dig), sen resan + mat på det, vad för pengar skall du ha roligt för?

Då skulle jag hellre stannat hemma....men det är ju jag det.......

• Fint 1

leifen

Just det, det är ju du det.

Har inga problem att ha mycket trevligt i Udon för max 500b/kväll med ett härligt gäng MPR-HP:are.

Resdagar blir ju inga hotellkostnader då man sover på bussen :big_smile:

• Fint 7

Cavemannen

Jag skrev nått under citatet men det verkar som att jag skrev med osynligt bläck :-)

jag provar igen:En budget för resa för 10,000B.

7n a 800B är lika med 5600B sen resa + mat på det i 7dagar. I mina ögon så blir det ingenting kvar att ha kul för.... och då hade jag valt att resa var 3:dje månad istället för varje månad och istället ha kul en att backpacka/överleva :-)

• Fint 2

B747

Jag skrev nått under citatet men det verkar som att jag skrev med osynligt bläck :-)

7n a 800B är lika med 5600B sen resa + mat på det i 7dagar. I mina ögon så blir det ingenting kvar att ha kul för.... och då hade jag valt att resa var 3:dje månad istället för varje månad och istället ha kul en att backpacka/överleva :-)

Ja.Handlar det om att backpacka och överleva är det bättre att vara hemma.Det måste ju finnas pengar att ha kul för och göra någonting.

• Fint 6

Sam sip sam

Nytt ämne för en tråd  :haha:

eller grupp 555555

• Fint 4

B747

eller grupp 555555

Med eller utan badvakt?:big_smile:

• Fint 1

leifen

En budget är en bara en prognos och ett genomsnitt.
Mina vändor till Korat så bor jag hos vänner gratis, en veckas resande ger för mig ofta bara 5 övernattningar och ofta ligger dom på 400b per natt med som 800 som max.

Kanske lite för svårt att förklara för vissa :haha:

Har du mer kul att dricka för 2000b än 500b?

• Fint 3

leifen

eller grupp 555555

Bjud in mig då. 55555

• Fint 1

Fredman

Ja.Handlar det om att backpacka och överleva är det bättre att vara hemma.Det måste ju finnas pengar att ha kul för och göra någonting.

Kanske det men den riktiga frågan för de flesta är nog vart man kan ha bäst liv om inkomsten är den samma. Är det Dalarna eller Roi what ever?  Jag hävdar att det är billigare att bo i rwt än Sverige om man lever samma liv.  

• Fint 9

oberg

Ja, det där med att backpacka och se nya platser, träffa nya människor och få massor med nya intryck,

om än på en tajt budget, är så jäkla överdrivet.

Då måste det ju alla gånger vara bättre att stanna hemma.

• Fint 3

B747

Kanske det men den riktiga frågan för de flesta är nog vart man kan ha bäst liv om inkomsten är den samma. Är det Dalarna eller Roi what ever?  Jag hävdar att det är billigare att bo i rwt än Sverige om man lever samma liv.  

Ja visst är det billigare där än här om man lever samma liv.Jag menade bara att om jag är där så vill jag inte behöva vända på slantarna.

• Fint 6

B747

Ja, det där med att backpacka och se nya platser, träffa nya människor och få massor med nya intryck,

om än på en tajt budget, är så jäkla överdrivet.

Då måste det ju alla gånger vara bättre att stanna hemma.

Jag är färdig med det livet.Det är väl mer för ungdomar som ska vara borta länge,själv vill jag ha det bekvämt.Men visst får du resa iväg med ryggsäcken tältet och leva på ris och vatten om du vill.

• Fint 6

Cavemannen

En som bor och (över)lever billigt i Sverige kommer garanterat att kunna bo och (över)leva billigt i Thailand, det behövs ju ingen raketforskare för att fatta det.

Men att dessa (över)levare har så svårt att fatta att en del personer gör av med x-antal pengar i Sverige, antagligen bara för att de har råd/resurser för det.

Att sen samma människor bränner mycket mer i Thailand är väl helt normalt, eller?

• Fint 9

leifen

Tror också både B747 och Caveman har en ide´ om hur dom vill bo i Thailand som långtidsboende eller att deras fruar har det.

Kan man få en budget?

Åker ni ner för att käka oxfilé när ni lever på "rödmärkt" falukorv i Sverige eller på sälkött på isön?

Eller har ni bara åsikter om andra?

Redovisa.

• Fint 2

RobertLin

3-4 år sedan gjorde jag och frun lite beräkningar för att bo på heltid i Thailand. Utan att gå in på detaljer, som jag förövrigt glömt, så kom vi fram till följande månadskostnader:

1. För 50.000 THB så kan vi leva helt ok Thailand, men får planera utgifterna lite noggrannare.

2. För 100.000 THB så kan vi leva gott utan oro för ekonomin.

3. Över 100.000 THB är rena nöjespengar!

Utöver detta tillkommer kostnad för boende samt eventuell bil ( själv ser jag bil som uteslutet pga trafiken och billig kollektivtrafik - bättre med en liten motorbike för korta avstånd! ). Jag kom också fram till att, för mig, så är det antagligen inte billigare att bo i den ökända byn Nakhon Nowhere. Jag tror NN (Khon Kaen i mitt fall) kräver mer pengar på nöjeskontot - som äter upp eventuella besparingar på andra utgifter.

• Fint 9