Jump to content
IGNORERAD

Kostnad för att leva i Thailand.


leifen

Recommended Posts

Många olika intressanta svar, tänkte nog mer på hur mycket de som är pensionerade och flyttat mer lever på.

Pensionärer har väl inte alltid barn i skolåldern som skall med i kalkylen.

Man ska väl inte leva över sina förutsättningar och inkomster samt ha marginaler och en sparad slant som säkerhet.

Har man en pension på 10.000kr, 13.000kr, 15.000kr eller 20.000kr från hemlandet i månaden så är det väl det som styr och inte vad man önskar bränna per månad. 

Jag är ganska säker på att de flesta som flyttar eller redan bor där till Thailand efter slutat jobba inte har så stora pensioner.

Hoppas därför på mer svar från de som redan bor där på heltid.

 

Startar en del trådar för att få igång MPR åt det håll jag vill att det ska bli och utvecklas. Mer focus på Thailand och mindre på Sverige.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 236
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    25

  • Surin P3

    21

  • Nemo

    19

  • kitungmakmak

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi har funderat på detta att bo i Thailand i.a.f. under den svenska vintern. Men att bo i byn kostar ju 100.000 baht i veckan bättre bo i Phuket :-).

Har inte börjat räkna på detta men man måste ju klara sig med 50-75 tbht i månaden samt ha råd att åka mellan länderna och ha en reserv dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många olika intressanta svar, tänkte nog mer på hur mycket de som är pensionerade och flyttat mer lever på.

Pensionärer har väl inte alltid barn i skolåldern som skall med i kalkylen.

Man ska väl inte leva över sina förutsättningar och inkomster samt ha marginaler och en sparad slant som säkerhet.

Har man en pension på 10.000kr, 13.000kr, 15.000kr eller 20.000kr från hemlandet i månaden så är det väl det som styr och inte vad man önskar bränna per månad. 

Jag är ganska säker på att de flesta som flyttar eller redan bor där till Thailand efter slutat jobba inte har så stora pensioner.

Hoppas därför på mer svar från de som redan bor där på heltid.

 

Startar en del trådar för att få igång MPR åt det håll jag vill att det ska bli och utvecklas. Mer focus på Thailand och mindre på Sverige.

Efter mer än 10 år i Thailand som frivilligpensionär till att börja med kan man konstatera att det visst blivit dyrare här liksom i Sverige, ingen större skillnad procentuellt, men det är ju det som är det fantastiska, ju dyrare det är från början, ju större blir klyftorna hela tiden, skulle aldrig ha råd med det liv vi lever här i Sverige, och då lever vi inget lyxliv, men klarar oss bra! Dock har jag slutat med pendlingen till Sverige, finns inte något som drar längre sedan familjen hittat hit på semester varje år!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

50-60k är helt ok för en nordbo som har vant sig till europeisk standard...

Sen finns det ju sjukpensionärer o truckförare som försöker få ihop det, alla e vi olika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter mer än 10 år i Thailand som frivilligpensionär till att börja med kan man konstatera att det visst blivit dyrare här liksom i Sverige, ingen större skillnad procentuellt, men det är ju det som är det fantastiska, ju dyrare det är från början, ju större blir klyftorna hela tiden, skulle aldrig ha råd med det liv vi lever här i Sverige, och då lever vi inget lyxliv, men klarar oss bra! Dock har jag slutat med pendlingen till Sverige, finns inte något som drar längre sedan familjen hittat hit på semester varje år!

Hade inte du en liten lägenhet i telefonplan/midsommarkransen? Var där med frugan för ca 10 år sedan på någon fest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte du en liten lägenhet i telefonplan/midsommarkransen? Var där med frugan för ca 10 år sedan på någon fest.

Stämmer bra det, på Hägerstensåsen! Det var en jädrans massa Thaidamer med "bihang" som kom för att "fira av oss" när flytten till Thailand gick!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har funderat på detta att bo i Thailand i.a.f. under den svenska vintern. Men att bo i byn kostar ju 100.000 baht i veckan bättre bo i Phuket :-).

Har inte börjat räkna på detta men man måste ju klara sig med 50-75 tbht i månaden samt ha råd att åka mellan länderna och ha en reserv dessutom.

Det var fan vad dyrt drickat har blivit i den byn.:big_smile:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra det, på Hägerstensåsen! Det var en jädrans massa Thaidamer med "bihang" som kom för att "fira av oss" när flytten till Thailand gick!

 

Om jag minns rätt var du hemma hos oss i Fruängen en tid senare men jag kunde inte vara med pga att jag var på akuten med morsan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fan vad dyrt drickat har blivit i den byn.:big_smile:

Tog i lite men det kostar att fixa med hus och "hjälpa" syskon och släkt och hej och hå. Vete fan om inte drickat är billigast :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog i lite men det kostar att fixa med hus och "hjälpa" syskon och släkt och hej och hå. Vete fan om inte drickat är billigast :-)

Jo jag förstod det he he.Jag känner igen detta från Korat.Det är billigare att bo och leva på lyxhotell i Phuket.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du?

Det kostar 25 Baht om dagen med mat och dricka. Så han får 250 Baht i veckan. Alltså 50 Baht om skoldagen. Blir ca 1000 Baht i månaden.

Skolskjuts, skolböcker och övr.studiemtrl, skoluniform, klassresor, extra lördagsstudier och framför allt årsavgiften, glömde du de avgifterna?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog i lite men det kostar att fixa med hus och "hjälpa" syskon och släkt och hej och hå. Vete fan om inte drickat är billigast :-)

Ska sånt med i kalkylen så drar det fort iväg.:waaaht:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt var du hemma hos oss i Fruängen en tid senare men jag kunde inte vara med pga att jag var på akuten med morsan.

OK, Nu har jag placerat dig! Stämmer som klockan! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sånt med i kalkylen så drar det fort iväg.:waaaht:

Ja, frugan är där själv nu och tycker det kostar alldeles för mycket. Hon klagar varje gång jag ringer. Verkar vara så att man ska "hjälpa" familj och släkt annars loose face.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, frugan är där själv nu och tycker det kostar alldeles för mycket. Hon klagar varje gång jag ringer. Verkar vara så att man ska "hjälpa" familj och släkt annars loose face.

Jag har slutat att följa med till frugans familj varje gång vi ska dit, trött på att sponsra hela grannskockens plötsliga hunger o törst!, frugan släpper inte till så mycket när dom inte kan peka på plånboksbäraren!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat att följa med till frugans familj varje gång vi ska dit, trött på att sponsra hela grannskockens plötsliga hunger o törst!, frugan släpper inte till så mycket när dom inte kan peka på plånboksbäraren!

Det förstår jag allt för väl. Om allt går i lås funderar vi på att skaffa boende i eller runt Chiang Rai stad och ha byhuset kvar som "lantställe". Nåväl den som lever får se. Dessutom har alla bil numer i byn så nu ska frrugan spara ihop till en sådan. Undrar vem som ska vakta den tänkte jag men vågade inte fråga just då. Gäller att välja kamperna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Många olika intressanta svar, tänkte nog mer på hur mycket de som är pensionerade och flyttat mer lever på.

Pensionärer har väl inte alltid barn i skolåldern som skall med i kalkylen.

Man ska väl inte leva över sina förutsättningar och inkomster samt ha marginaler och en sparad slant som säkerhet.

Har man en pension på 10.000kr, 13.000kr, 15.000kr eller 20.000kr från hemlandet i månaden så är det väl det som styr och inte vad man önskar bränna per månad. 

Jag är ganska säker på att de flesta som flyttar eller redan bor där till Thailand efter slutat jobba inte har så stora pensioner.

Hoppas därför på mer svar från de som redan bor där på heltid.

 

Startar en del trådar för att få igång MPR åt det håll jag vill att det ska bli och utvecklas. Mer focus på Thailand och mindre på Sverige.

Jag tycker det är superbra att du startar dessa trådar, för min del är den här typen av diskussioner absolut MPRs största behållning. Dock trist om du egentligen bara vill att de som är i precis samma sits som du ska svara; om helst bara pensionärer utan barn i skolålder och som bor i Thailand på heltid bör svara så kan du nog ta det via PM med de typ 5 personer som är aktuella. Personligen tycker jag att det är åsikter och upplevelser från de som inte sitter i samma sits som jag som är allra intressantast, de som lever som jag träffar jag ju i verkliga livet.

Jag håller givetvis med om att det, i alla fall som pensionär, är de pengar man har att förfoga är vad som räknas när man gör sin budget. Här handlar det dock inte bara om vad det kostar att leva i Thailand utan de flesta gör nog en jämförelse med vad det kostar i Sverige, vilka intressen man har och hur gärna man vill bo i endera landet; därför är det i högsta grad intressant vad man vill "bränna". Om man hatar kyla och älskar att i all stillhet sitta på sin groggveranda med en Sangsom-soda så kan man givetvis resonera att man kan gå i pension vid 50 och leva på en avkastning på 20,000 Baht/månad. Har man en massa intressen i Sverige och egentligen inte är sådär helsåld på Thailand så vill man kanske ta höjd för en massa Farangmat och resor och då behövs säkert 100,000 Baht/månad om man ska tycka det vara värt att flytta.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat att följa med till frugans familj varje gång vi ska dit, trött på att sponsra hela grannskockens plötsliga hunger o törst!, frugan släpper inte till så mycket när dom inte kan peka på plånboksbäraren!

Jag undrar hur många gratisfyllor och gratismåltider man har betalt till Thailändare som man inte ens känner i Korat.

Så fort vi drar i väg för att käka så ska halva staden med.Men nu är det slut med det.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är superbra att du startar dessa trådar, för min del är den här typen av diskussioner absolut MPRs största behållning. Dock trist om du egentligen bara vill att de som är i precis samma sits som du ska svara; om helst bara pensionärer utan barn i skolålder och som bor i Thailand på heltid bör svara så kan du nog ta det via PM med de typ 5 personer som är aktuella. Personligen tycker jag att det är åsikter och upplevelser från de som inte sitter i samma sits som jag som är allra intressantast, de som lever som jag träffar jag ju i verkliga livet.

Jag håller givetvis med om att det, i alla fall som pensionär, är de pengar man har att förfoga är vad som räknas när man gör sin budget. Här handlar det dock inte bara om vad det kostar att leva i Thailand utan de flesta gör nog en jämförelse med vad det kostar i Sverige, vilka intressen man har och hur gärna man vill bo i endera landet; därför är det i högsta grad intressant vad man vill "bränna". Om man hatar kyla och älskar att i all stillhet sitta på sin groggveranda med en Sangsom-soda så kan man givetvis resonera att man kan gå i pension vid 50 och leva på en avkastning på 20,000 Baht/månad. Har man en massa intressen i Sverige och egentligen inte är sådär helsåld på Thailand så vill man kanske ta höjd för en massa Farangmat och resor och då behövs säkert 100,000 Baht/månad om man ska tycka det vara värt att flytta.  

Självklart ska alla som har ett intresse svara, men det jag avsåg var att de som redan bor i landet sen en tid är de som har de största kunskaperna.

De som inte fyllt 50 år och fortfarande bor och jobbar i Sverige har nog visioner och teorier om detta, men inte den faktiska erfarenheten.

Min egen erfarenhet har jag efter två vintrar i Thailand med 6 månader per gång som pensionär.

Nu kan jag inte backa tiden och ändra mina val, men hade jag haft en vision när jag var yngre om att flytta till värmen som pensionär så hade jag nog planerat för detta.

En avtalspension vid 60 år förändrade villkoren och jag tog/fick chansen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska alla som har ett intresse svara, men det jag avsåg var att de som redan bor i landet sen en tid är de som har de största kunskaperna.

De som inte fyllt 50 år och fortfarande bor och jobbar i Sverige har nog visioner och teorier om detta, men inte den faktiska erfarenheten.

Min egen erfarenhet har jag efter två vintrar i Thailand med 6 månader per gång som pensionär.

Nu kan jag inte backa tiden och ändra mina val, men hade jag haft en vision när jag var yngre om att flytta till värmen som pensionär så hade jag nog planerat för detta.

En avtalspension vid 60 år förändrade villkoren och jag tog/fick chansen.

För din egen skull: spar detta inlägg och läs det igen om 10år(om du lever då)

Och du kommer garanterat att se vissa ändringar i dina visioner.

Hallelulja, sanna mina ord :)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 vuxna personer i Lampang. 

Hus bil moppe etc betalt. 

40K baht räcker helt ok. 

Underhåll av hus och fordon är väl det dyra,  bensin,  diesel. 

Inget party typ Pattaya,  "normalt"  vuxenliv för ett  50+ par. 

Reser lite i Thailand med vår minibuss.

Äter ute ofta. 

Samma peng i Sverige vore väldigt knapert. 

Så snacket om att man ska spendera som en galning bara för att man är ledig i Thailand  annars kan man stanna i Sverige är ju fullständigt ologiskt.  

Ifall man inte kan bränna 100Kbaht /mån ska man alltså hellre stanna i Sverige??

Knäppt 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Så snacket om att man ska spendera som en galning bara för att man är ledig i Thailand  annars kan man stanna i Sverige är ju fullständigt ologiskt.  

Ifall man inte kan bränna 100Kbaht /mån ska man alltså hellre stanna i Sverige??

Knäppt 

 

Du är bara avundsjuk och bitter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ni kanske sett i en annan tråd så kommer jag och frugan att flytta till Thailand i November. Vi har inga gemensamma barn och mina barn från tidigare äktenskap är nu 21 och 23 år gamla, så jag betraktar dem som självgående. 

När jag räknat på när vi kan flytta så har jag hela tiden kalkylerat på 100k per månad plus en rejäl buffert.

När jag kan uppnå detta för resten av livet då flyttar vi, så har vi resonerat.

Jag vet att vi inte kommer att behöva 100k per månad om vi inte vill det. Det är väl en av sakerna som är så bra med Thailand, man kan faktiskt välja i väldigt stor utsträckning hur mycket man vill använda.

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

när man är hemma i huset i Buriram å räcker 12000--15000 bah i månaden gott och väl Med vänlig hälsning  ps snyltarna sat jag stopp på för 3-4 år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

när man är hemma i huset i Buriram å räcker 12000--15000 bah i månaden gott och väl Med vänlig hälsning  ps snyltarna sat jag stopp på för 3-4 år sedan

jag antar att du och din gumma inte har några barn för ni lever ju på en Thaibudget, inge aircon eller oxfile där inte.

Lägg gärna ut en budget på hur du/ni spenderar per månad

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...