Jump to content
IGNORERAD

Kostnad för att leva i Thailand.


leifen

Recommended Posts

och jag på en tredjedel, fast jag sponsrar min arbetslösa dotter i kostnaden. 

Huset har inga skulder och mat kostar 1000kr per vecka, en middag ute per vecka för 500kr för två.

El, vatten och avfall ger kanske 1000kr då jag eldar med ved för uppvärmning.

Huset i Sverige gick i förra skillsmässan,nu bor vi i hyresrätt och det trivs jag ypperligt med(lat som f-n)mat ca 5-6ooo el 4-500 bilbensin och försäkring +skatt ca 2000 lite uteäta 2-2300 +egna kostnader(missbruk)ja,runt 20000 i Sverige

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 236
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    25

  • Surin P3

    21

  • Nemo

    19

  • kitungmakmak

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Huset i Sverige gick i förra skillsmässan,nu bor vi i hyresrätt och det trivs jag ypperligt med(lat som f-n)mat ca 5-6ooo el 4-500 bilbensin och försäkring +skatt ca 2000 lite uteäta 2-2300 +egna kostnader(missbruk)ja,runt 20000 i Sverige

Fan va´ lättmjölken måste ha gått upp i pris!:sweat:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske var lite oklart där... Vad vi kom fram till är att om vi har 100.000 THB per månad så är det nog - för oss. Vi behöver inte mer :) . Anledningen att vi räknade över huvud taget är att jag inte är så sugen på att pensionera mig vid 65 (eller 67 eller 69 eller 134 - beroende vad som gäller om 15-20 år). Så frågan var "Hur mycket behöver vi ha sparat för att täcka kostnaderna fram till pension om vi bara säger "Tack å hej" till Svea Rike"! Vårt svar : Helst minst 50.000 THB per månad, samt att har vi 100.000 THB per månad är det nog - så då drar vi!

glömde ..tänk på valutan , har varit med om allt från 3,20 upp till 6 bath för en krona .  , bra riktmärke max 4 bath för en krona ..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

och jag på en tredjedel, fast jag sponsrar min arbetslösa dotter i kostnaden. 

Huset har inga skulder och mat kostar 1000kr per vecka, en middag ute per vecka för 500kr för två.

El, vatten och avfall ger kanske 1000kr då jag eldar med ved för uppvärmning.

Visst! hade du varit Karl Gustav XVI så hade du tjänat 1.000.000 bara på att visa dig i tidningen, men hur jämför du?

Alla har ju olika förutsättningar, du har hus hemma och får betala hushyra i Thailand, någon annan har tvärt om.

Andra har hus både hemma och i fjällen+västkusten och Spanien, medans andra hyr lägenhet i Sverige..........

På MPR(eller i övriga värden) kan man inte räkna med att alla är som i din håla i norrland, värden är större än så, inse det.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! hade du varit Karl Gustav XVI så hade du tjänat 1.000.000 bara på att visa dig i tidningen, men hur jämför du?

Alla har ju olika förutsättningar, du har hus hemma och får betala hushyra i Thailand, någon annan har tvärt om.

Andra har hus både hemma och i fjällen+västkusten och Spanien, medans andra hyr lägenhet i Sverige..........

På MPR(eller i övriga värden) kan man inte räkna med att alla är som i din håla i norrland, värden är större än så, inse det.....

SKÅL

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska tydligen ha lite nya hus, lite nya bilar, betala skola för barnen, semestra med familj, äta god mat ibland, elen är inte billig osv.

2014 tog nån miljon baht slut.

Fast det är inte ett normalår. Hoppas jag. Just nu känns det som ett normalt år, men hoppas 2016 blir billigare. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

och jag på en tredjedel, fast jag sponsrar min arbetslösa dotter i kostnaden. 

Huset har inga skulder och mat kostar 1000kr per vecka, en middag ute per vecka för 500kr för två.

El, vatten och avfall ger kanske 1000kr då jag eldar med ved för uppvärmning.

Då har du ungefär en fjärdedel så höga omkostnader som oss. Frugans klädkonto är nästan hälften av din totala budget :). Låter som att ni tillhör de som kan klara sig på under 50K BHT och vara nöjda! En av de saker som kommer att påverka kostnaden mest för er blir antagligen hur förtjust du är i Thailändsk mat, och hur gärna ni vill tillaga den själva.

Det finns lika många budgetar som det finns människor, men har stött på både en och två killar som gjort glädjekalkyler som de senare spräckt med råge. När du gör din egen, så är mitt bästa råd att vara ärlig mot sig själv - det är du som skall leva med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju redan bott i Thailand(säkert längre än dig) och bildat mig en uppfattning, jag tror inte i dagsläget att det kommer att bli aktuellt att bosätta sig där i framtiden, däremot lockar Spanska solkusten :-) . Vi får väl se vart jag hamnar när tiden är inne ;-)

 

ingen dum ide dec,jan,feb i Thailand mars,april,maj spanien jun,juli,aug Sverige sep,okt,nov spanien rätt så behagliga temperaturer för en viking och lit ombyte förnöjer

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in denna sida . enligt han 25 gånger det ni behöver på ett år (uttag 4%)  ,  jag skulle nog tycka 30 gånger är bättre riktmärke om man skall ha kapitalet placerat med låg risk ..

http://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/

glömde ..tänk på valutan , har varit med om allt från 3,20 upp till 6 bath för en krona .  , bra riktmärke max 4 bath för en krona ..

 

Det är mycket goda råd!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska tydligen ha lite nya hus, lite nya bilar, betala skola för barnen, semestra med familj, äta god mat ibland, elen är inte billig osv.

2014 tog nån miljon baht slut.

Fast det är inte ett normalår. Hoppas jag. Just nu känns det som ett normalt år, men hoppas 2016 blir billigare. :D 

Det vore kul om medlemmarna fick höra P3surin  "hövdingens" budget? jag tror medlemmar som Leif och den där snåle fan med långt namn skulle svimma och aldrig mer planera Thairesor

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Leifen,

Hade väl inte tänkt att kommentera, men kan ändå inte låta bli, det är väl ändå så att man får rätta mun efter matsäck oavsätt var man bor, har bott i Thailand på heltid snart i 10år, visserligen har allt blivit dyrare men hävdar att det är väldigt good value for your money om man har inkommande kapital från sitt hemland.

Det blir liksom inte relevant när turistnissarna kommer in med budgetar på 80k sek på några veckor, det blir bara löjligt i debatten för det handlade väl om budget att leva och bo i Thailand, de flesta av dom budgetarna som är presenterade är rena fantasierna, och som sagt vad går det inte att jämföra 2-3 veckors miljonären budget med en budget som jämförelsevis man hade i sitt hemland med normal livsföring.

Jag har full förståelse för dom som är lite yngre och fortfarande måste jobba för sin inkomst, för dom är det i princip omöjligt att bo och leva i Thailand på heltid.

Efter mina 10 år i Thailand känns budgeterna som presenteras här väldigt främmande, jag kan nämna att vi, jag och min fru lever gott på en helt annan budget, men beror självklart vilka behov man har,  har full förståelse om man barn i skolåldern och då särskilt om man vill ge dom bättre förutsättningar för sin skolgång, kostar det givetvis mer.

En liten rättelse, det är inte ambassaden som här reglerna om 800 000bht på banken eller motsvarande 65000 bht i pension/månad, det är det Thailändska systemet som bestämmer det, går att ha mindre om man är gift med en Thailändsk medborgare.

CHAN2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena kostnader per månad (fru och 2 barn, 21 och 13 år):

  • Huslån: 6100
  • Skolor: 15000
  • Studiehjälp till dottern: 17000
  • Månadspeng till sonen: 1000
  • Personförsäkringar: 10000
  • El och vatten: 6250
  • Billån: 23000
  • Bilskatter och bilförsäkringar: 3000
  • Bränsle: 4000
  • Internet: 3000
  • Mobiler: 2000
  • TV: 2800
  • Mat: 15000
  • Nöjen: 10000 (ibland går det inget på en hel månad, ibland går det "lite mer")
  • "Hemhjälp": 15000

133.150 Baht. Hmm... Vad ska man spara in på???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du själv på 1000 i studirpeng till sonen?

i övrigt såg det väl ungefär ut som jag har bild av dig :-)

Tror du själv på 1000 i studirpeng till sonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du själv på 1000 i studirpeng till sonen?

Hur menar du?

Det kostar 25 Baht om dagen med mat och dricka. Så han får 250 Baht i veckan. Alltså 50 Baht om skoldagen. Blir ca 1000 Baht i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena kostnader per månad (fru och 2 barn, 21 och 13 år):

  • Huslån: 6100
  • Skolor: 15000
  • Studiehjälp till dottern: 17000
  • Månadspeng till sonen: 1000
  • Personförsäkringar: 10000
  • El och vatten: 6250
  • Billån: 23000
  • Bilskatter och bilförsäkringar: 3000
  • Bränsle: 4000
  • Internet: 3000
  • Mobiler: 2000
  • TV: 2800
  • Mat: 15000
  • Nöjen: 10000 (ibland går det inget på en hel månad, ibland går det "lite mer")
  • "Hemhjälp": 15000

133.150 Baht. Hmm... Vad ska man spara in på???

21 åringen är väl snart klar för eget boende?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 åringen är väl snart klar för eget boende?

Hon bor ju i Bangkok nu och går på universitet, så det är väl därför det kostar lite extra i ca ett år till.
Sen ska vi se om jag kan övertyga frun om att det är nyttigt för 22-åringar att "klara sig själva".

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Rena kostnader per månad (fru och 2 barn, 21 och 13 år):

  • Huslån: 6100
  • Skolor: 15000
  • Studiehjälp till dottern: 17000
  • Månadspeng till sonen: 1000
  • Personförsäkringar: 10000
  • El och vatten: 6250
  • Billån: 23000
  • Bilskatter och bilförsäkringar: 3000
  • Bränsle: 4000
  • Internet: 3000
  • Mobiler: 2000
  • TV: 2800
  • Mat: 15000
  • Nöjen: 10000 (ibland går det inget på en hel månad, ibland går det "lite mer")
  • "Hemhjälp": 15000

133.150 Baht. Hmm... Vad ska man spara in på???

Om det var mej du ville replikera, så var det min budget jag beskrev, och mitt liv som pensionär i Thailand, som jag nämde betydligt dyrare om man har barn, förövrigt verkar det vara betydligt dyrare med i princip allt i Surin, då bor jag ändå i ett mer utvecklat område än Surin, ex. har inga lån, har inga hemmavarande barn, Har ingen Hemhjälp, har du normalt Hemhjälp om du bor i Sverige?, har hälften i el och vatten kostnad, har eget vatten, använder A/C flitigt, internet en bråkdel, TV True vision en bråkdel, Bilskatter och försäkringar 36000bht/år hur många bilar har du? Mobiler hälften 2/personer.

Som sagt, väldigt olika förutsättningar och fortfarande om man vill och kan tänka sig att bo i Thailand får man rätta mun efter matsäck, och det gäller väl oavsätt var man bor, jag antar att du är klok nog att göra detsamma.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du själv på 1000 i studirpeng till sonen?

Ah, tror du menade tvärtom nu... Att han inte bara får 1000 Baht i månaden.

:D Nä, stämmer säkert. Ibland blir det lite extra för att han är såå duktig. Men det är utanför budgeten. Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var mej du ville replikera, så var det min budget jag beskrev, och mitt liv som pensionär i Thailand, som jag nämde betydligt dyrare om man har barn, förövrigt verkar det vara betydligt dyrare med i princip allt i Surin, då bor jag ändå i ett mer utvecklat område än Surin, ex. har inga lån, har inga hemmavarande barn, Har ingen Hemhjälp, har du normalt Hemhjälp om du bor i Sverige?, har hälften i el och vatten kostnad, har eget vatten, använder A/C flitigt, internet en bråkdel, TV True vision en bråkdel, Bilskatter och försäkringar 36000bht/år hur många bilar har du? Mobiler hälften 2/personer.

Som sagt, väldigt olika förutsättningar och fortfarande om man vill och kan tänka sig att bo i Thailand får man rätta mun efter matsäck, och det gäller väl oavsätt var man bor, jag antar att du är klok nog att göra detsamma.

Chan2014

Nej, jag har ingen hemhjälp i Sverige. Men så bor jag inte där heller.
Skulle jag däremot bo där, så hade jag gärna betalat 15000 Baht för att få två hemhjälpare som sköter det jag inte har lust att göra.

Elen är vad den är. 4-5 A/C som går 12 timmar om dygnet. 2 datorer på hela tiden. TV som tydligen inte går att stänga av.

Internet har jag två st av. 1500 x 2.

Har 4 True boxar. 2800 Baht.

2 nya bilar. 12000 + 14000 i försäkring plus skatterna.

Mobiler 5 st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon bor ju i Bangkok nu och går på universitet, så det är väl därför det kostar lite extra i ca ett år till.Sen ska vi se om jag kan övertyga frun om att det är nyttigt för 22-åringar att "klara sig själva".

Ja det är klart onyttigt att ha dem hemmaboende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har ingen hemhjälp i Sverige. Men så bor jag inte där heller.Skulle jag däremot bo där, så hade jag gärna betalat 15000 Baht för att få två hemhjälpare som sköter det jag inte har lust att göra.

Elen är vad den är. 4-5 A/C som går 12 timmar om dygnet. 2 datorer på hela tiden. TV som tydligen inte går att stänga av.

Internet har jag två st av. 1500 x 2.

Har 4 True boxar. 2800 Baht.

2 nya bilar. 12000 + 14000 i försäkring plus skatterna.

Mobiler 5 st.

Javisst, det är ju så att man normalt inrättar sitt liv efter ekonomi, men det var väl inte det det handlade om, tror att TS menade mer en normal livsföring och om ett jämförelsevis mer normal livsföring av Thailändska mått, ex.om jag blickar tillbaka på mitt liv i Sverige med väldigt dyra vanor, 3 bilar varav en Ferrari, hus med havsutsikt, döttrar med väldigt dyra hobbies osv. men jag hade råd med det, vad jag menar att det går att ha ett väldigt anständigt liv i Thailand med rätt planering och en normal Svensk pension.

CHAN2014

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer med jämna mellanrum inlägg hur mycket pengar man behöver för att bo i Thailand.

Förutsättningarna är ju givetsvis väldigt olika. Vissa har en stor familj, vissa är singel och bostadsort spelar roll.

Känns som en normal svensk pension inte räcker men det går utmärkt att leva på i Sverige.

Själv sätter jag av 40.000b i månaden och det lever jag mycket bra på i ett hyrt hus och mycket resande.

Försäkring från Sverige för 4000kr i 6 månader.

Min förra  engelske granne i Korat levde med sin thaifru på 15.000b i månaden med eget hus och bil. En summa som jag inte fixar själv.

Vad är rimligt?

Det känns som ambassadens krav är rejält överdimensionerat för ett årsvisa (65.000b i månaden).

Tycker jag inte alls om det är enda inkomsten utan ett redovisat banktillgodohavande, det kostar att råka ut för olyckor, sjukdomar e.t.c..

65 000 räcker för oss att leva på men utan guldkant, tycker ett snitt efter allt är betalt bör ligga på en THB  1 000 om dagen + lite sparande!

Men allt är individuellt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Leifen är inne i ett riktigt trådstartarstim, kan vi få en tråd om sinsod, en om bartjejer och som grädde på moset en diskussion om våra fruars förflutna så kan en hopplöst trist helg i Shanghai bli rätt kul :haha:.

Tveklöst kan man leva billigt i Thailand, annars skulle ju inte en majoritet av Thailands familjer kunna leva på runt 10,000 Baht/månad. Jag var 26 år och hade en låg svensk traineelön när jag flyttade till Thailand och blivande frugan pluggade fortfarande. Vill minnas att jag fick ut runt 50,000 Baht/månad och hade en liten lägenhet betald. Vi hade råd med lite småresor och lyckades ändå spara pengar. Successivt har lönen blivit bättre och givetvis har kostnaderna ökat men vi spar mer nu, även i procent av lönen. Det viktiga när man kollar på en budget för att leva i Thailand är att skilja på om det är längre resor eller om man verkligen har för avseende att bo merparten av året i Thailand. Tänker man sig bo merparten av året i Thailand kan man inte bara räkna på vad det kostar per dag och multiplicera med hur många dagar man är där utan man måste också ta med kostnader som en eventuell Sverigeresa, försäkringar, eventuella skolavgifter samt att prylar som tvättmaskiner och TV-apparater faktiskt går sönder även i Thailand. Man måste också ha en ordentlig budget för oförutsedda utgifter, inte minst för olyckor/sjukdom.

Vi har som sagt levt, och trivts, på en modest budget men det känns nästan genant att meddela vad vår budget är nu. Nu står företaget för en del av våra kostnader men omräknat att de inte gör det så skulle vi ligga på 2.5 miljoner Baht/år och då har vi ändå betalt hus och lägenhet kontant. Av dessa 2.5 miljoner är dock 800,000 dotterns skola och extra utbildning. Budgeten vi gjort för den dagen vi inte behöver sponsra dottern ligger på 1.3 miljoner Baht/år (110,000 Baht/månad) i dagens penningvärde men då är 300,000 Baht för resor då vi utgår från att dottern inte kommer bo i Thailand. Exklusive resor tror jag absolut vi lever bra på 1 miljon Baht/år och förmodligen även en bit under det, det är ju ändå bra mycket mer än vi levt på tidigare.

För att generera 1.3 miljoner Baht/år i all evinnerlighet, inflationsskyddat, uppskattar jag att vi behöver en förmögenhet av runt 45 miljoner Baht då vi inte har några pensioner. Det är dessutom en hel jävla massa år kvar innan dottern är färdigutbildad så det är bara att köra på ett par år till................

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också både B747 och Caveman har en ide´ om hur dom vill bo i Thailand som långtidsboende eller att deras fruar har det.

Kan man få en budget?

Åker ni ner för att käka oxfilé när ni lever på "rödmärkt" falukorv i Sverige eller på sälkött på isön?

Eller har ni bara åsikter om andra?

Redovisa.

 

Har ingen budget då det inte är aktuellt för våran del med något långtidsboende.(inget fel på billig eller dyr falukorv)

Vi semestrar bara där och då får det kosta vad det vill.

Tvivlar på att det blir någon flytt eller långtidsboende där när/om man får gå i pension vid 75 års ålder eller vad det nu blir med denna utveckling vi har.

Lika fullt kan man ju ha en åsikt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...