Jump to content
IGNORERAD

Bilder från strandbygget i Jomtien.


Maitan

Recommended Posts

kitungmakmak

På bilderna ser det ut att bli parkering mot stranden åxå, men det är kanske lättare att se på plats om det blir så.

Kommer nog att ta ett tag innan träden hunnit upp. Lite bredare trottoar än arunotai i alla fall (den har ingen alls).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

På bilderna ser det ut att bli parkering mot stranden åxå, men det är kanske lättare att se på plats om det blir så.

Kommer nog att ta ett tag innan träden hunnit upp. Lite bredare trottoar än arunotai i alla fall (den har ingen alls).

Parkeringen som fanns mellan soi 2 till polishuset finns ej längre, men parkeringen mellan soi 2 - 4 finns kvar....

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan igen, vi fick fint väder idag med men natten regnade en hel del. På promenaden idag var jag vid soi 4 - 6, man ser att de har börjat på sektion 2 redan. Och efter nattens regnande så hade det klarat sig, för så drog vattnet ner träd massa sand så det nya avloppet verka ha fungerat i natt som var..

Mvh Maitan.

 

 

Maitan (9).JPG

Maitan (10).JPG

Maitan (11).JPG

Maitan (12).JPG

Maitan (13).JPG

Maitan (14).JPG

Maitan (15).JPG

Maitan (16).JPG

Maitan (17).JPG

Maitan (18).JPG

Maitan (19).JPG

Maitan (20).JPG

Maitan (21).JPG

Maitan (22).JPG

Maitan (23).JPG

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, 

Det ser ut som att de ödelägger förstör hela den tidigare gröna lummiga strandpromenaden. De stora gamla träd som stod där och  gav god skugga tycks ersättas av mer betong å ynkliga palmer. Vem vill sitta eller promenera i den stekheta Thailändska solen.

Det har tidigare varit populärt både bland oss utlänningar och thai att ha picknick etc på en strandmatta i skuggan under de gamla fina träden. Nu sågas de ner hackas upp å de nya palmerna lär inte skugga mycket. Mycket sorgligt minst sagt ja faktiskt rent vansinne tycker jag och många med mig. Se tråd i Thaivisa forum - Pattaya forum - Plans to ruin Jomtien Beach där också många foton av förödelsen finns http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789

Man kunde istället underhållit, städat, reparerat, fixat bättre dränage, satt upp fler papperskorgar bänkar mm. Ja de pengar man nu lägger ut hade räckt till mycket. Nu har någon thai boss  tydligen bestämt att allt det gamla skall bort och ingen vågar opponera sig och den / de som bestämt som vanligt inte rådfrågat allmänheten.

Jag ser för övrigt hur de överallt i Thailand lättvindigt hugger ner de få stora gamla träd som finns kvar i byar etc i samband med nybyggen. Ofta helt onödigt med lite planering och sen har de ingen skugga på eller utanför husen samt förlorar skönheten i att ha vackra träd runt sig.

Bedrövligt att skåda :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, 

Det ser ut som att de ödelägger förstör hela den tidigare gröna lummiga strandpromenaden. De stora gamla träd som stod där och  gav god skugga tycks ersättas av mer betong å ynkliga palmer. Vem vill sitta eller promenera i den stekheta Thailändska solen.

Det har tidigare varit populärt både bland oss utlänningar och thai att ha picknick etc på en strandmatta i skuggan under de gamla fina träden. Nu sågas de ner hackas upp å de nya palmerna lär inte skugga mycket. Mycket sorgligt minst sagt ja faktiskt rent vansinne tycker jag och många med mig. Se tråd i Thaivisa forum - Pattaya forum - Plans to ruin Jomtien Beach där också många foton av förödelsen finns http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789

Man kunde istället underhållit, städat, reparerat, fixat bättre dränage, satt upp fler papperskorgar bänkar mm. Ja de pengar man nu lägger ut hade räckt till mycket. Nu har någon thai boss  tydligen bestämt att allt det gamla skall bort och ingen vågar opponera sig och den / de som bestämt som vanligt inte rådfrågat allmänheten.

Jag ser för övrigt hur de överallt i Thailand lättvindigt hugger ner de få stora gamla träd som finns kvar i byar etc i samband med nybyggen. Ofta helt onödigt med lite planering och sen har de ingen skugga på eller utanför husen samt förlorar skönheten i att ha vackra träd runt sig.

Bedrövligt att skåda :doubt:

Håller med dig i det hela, vill också kunna säga till kommunen.  Vad kan man göra mer åt saken!!!!!!!

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej å tack för fotografierna.

Jag / man blir dock beklämd av att se förödelsen. De bossar som man säger på thai, har "mai mi samong" dvs ingen hjärna, har tydligen bestämt att förvandla stranden till en betong sand öken. Några palmer mer eller mindre kommer inte att göra mycket för att förta ödeläggelsen. Var skall nu de infödingar, turister, boende mfl som inte vill sitta gå jogga i stekhet sol ta vägen. De skall förstås hyra en strandstol under ett parasoll men många vill bara vara en stund i skuggan utan att behöva betala för det.  De som bestämt det här tycker nog bara det blir bättre utsikt och går inte ut från sina luftkonditionerade bilar kontor etc och lyssnar definitivt inte på eller ens frågar vad andra tycker. Jag är nu i Sverige där det är grönt och vackert men ett uselt väder. I Thailand mer å mer tvärtom dvs bra väder, förutsatt att det finns skugga att tillgå, men mindre å mindre grönska, med bla stora vackra träd, särskilt i överexploaterade turistorter men det syns överallt. 

En trist utveckling både för fattiga thailändare och relativt rika falanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Munken.. Jag tänkte detsamma som du när man byggde om Pattaya beach road. Men det blev mkt bättre än jag trodde. Jag hoppas att det är samma gubbar som gör detta jobb. Have some faith... :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Hej å tack för fotografierna.

Jag / man blir dock beklämd av att se förödelsen. De bossar som man säger på thai, har "mai mi samong" dvs ingen hjärna, har tydligen bestämt att förvandla stranden till en betong sand öken. Några palmer mer eller mindre kommer inte att göra mycket för att förta ödeläggelsen. Var skall nu de infödingar, turister, boende mfl som inte vill sitta gå jogga i stekhet sol ta vägen. De skall förstås hyra en strandstol under ett parasoll men många vill bara vara en stund i skuggan utan att behöva betala för det.  De som bestämt det här tycker nog bara det blir bättre utsikt och går inte ut från sina luftkonditionerade bilar kontor etc och lyssnar definitivt inte på eller ens frågar vad andra tycker. Jag är nu i Sverige där det är grönt och vackert men ett uselt väder. I Thailand mer å mer tvärtom dvs bra väder, förutsatt att det finns skugga att tillgå, men mindre å mindre grönska, med bla stora vackra träd, särskilt i överexploaterade turistorter men det syns överallt. 

En trist utveckling både för fattiga thailändare och relativt rika falanger.

jag tycker inte de lövträden gav så mycket skugga...var satt du på stranden?

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, 

Det ser ut som att de ödelägger förstör hela den tidigare gröna lummiga strandpromenaden. De stora gamla träd som stod där och  gav god skugga tycks ersättas av mer betong å ynkliga palmer. Vem vill sitta eller promenera i den stekheta Thailändska solen.

Det har tidigare varit populärt både bland oss utlänningar och thai att ha picknick etc på en strandmatta i skuggan under de gamla fina träden. Nu sågas de ner hackas upp å de nya palmerna lär inte skugga mycket. Mycket sorgligt minst sagt ja faktiskt rent vansinne tycker jag och många med mig. Se tråd i Thaivisa forum - Pattaya forum - Plans to ruin Jomtien Beach där också många foton av förödelsen finns http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789

Man kunde istället underhållit, städat, reparerat, fixat bättre dränage, satt upp fler papperskorgar bänkar mm. Ja de pengar man nu lägger ut hade räckt till mycket. Nu har någon thai boss  tydligen bestämt att allt det gamla skall bort och ingen vågar opponera sig och den / de som bestämt som vanligt inte rådfrågat allmänheten.

Jag ser för övrigt hur de överallt i Thailand lättvindigt hugger ner de få stora gamla träd som finns kvar i byar etc i samband med nybyggen. Ofta helt onödigt med lite planering och sen har de ingen skugga på eller utanför husen samt förlorar skönheten i att ha vackra träd runt sig.

Bedrövligt att skåda :doubt:

Kan bara hålla med, att fälla stora fina träd som tillhör idyllen är jäkligt tråkigt.

Här i obygden är det avverkningsförbud med kraftiga böter om man blir påkommen med att fälla träd men man får fälla träd om man tillkallar tillsyningsmän från kommunen och visar vilka träd som ska fällas men även då så måste man betala en viss avgift till kommunen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa träd är besvärliga med sina rötter , kan förstöra avloppssystemen , 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag har just vaknat upp till grå dag med lätt regn i Stockholm. Här längtar man efter sol och passar gärna på att sätta sig i solen när den tittar fram. I Thailand däremot sitter man inte gärna längre stunder i solen  Det gäller i synnerhet thaiarna själva som därför borde veta hur viktigt det är att bevara stora träd som ger bra skugga men men tänkte inte på det när väl träden har fällts.

Som svar till erik-sson så binder också rotsystemen sanden jorden och förhindrar erosion. Sen får det bli sandsäckar istället som det bland annat delvis blivit i Pattaya beach. Även om det blev bättre än befarat, men inte bra, där efter "renoveringen" Ragson så var där många gamla fina träd långt tidigare som nästan alla sågats ner och mycket skugga grönska finns inte där längre.

Till swedenfarang, Du har fel särskilt de stora lövträden gav god skugga när de inte okänsligt beskurit dem. Jag bruka för övrigt oftast sitta i skuggan på stranden nedanför soi 7 liksom många många andra. I framtiden blir det väl mer tid i condon och vid poolen eller någon bar!! alternativt mindre tid överhuvudtaget i Jomtien.

Läs gärna tråden på thaivisa  http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789  som tidigare refererat till. 

"Vad är det för ena dårar som härjar i stan" som i Olle Adolfsson gamla visa verkar gälla hela administrationen styret i Pattaya-Jomtien

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det är ju vingelmån på både trottisen och trappan. Dom skall jag nog lyckas hålla mig på i alla fall. Tja, tror jag i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej denna dag har varit mulen och tråkig, och nu regnar det för fullt. På min promenad såg jag ej många som

jobbade på bygget, de är lediga säkert för denna Budda helg som är..

Mvh Maitan.

 

 

Maitans (11).JPG

Maitans (12).JPG

Maitans (13).JPG

Maitans (14).JPG

Maitans (15).JPG

Maitans (16).JPG

Maitans (17).JPG

Maitans (18).JPG

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hej igen,

Jag har just vaknat upp till grå dag med lätt regn i Stockholm. Här längtar man efter sol och passar gärna på att sätta sig i solen när den tittar fram. I Thailand däremot sitter man inte gärna längre stunder i solen  Det gäller i synnerhet thaiarna själva som därför borde veta hur viktigt det är att bevara stora träd som ger bra skugga men men tänkte inte på det när väl träden har fällts.

Som svar till erik-sson så binder också rotsystemen sanden jorden och förhindrar erosion. Sen får det bli sandsäckar istället som det bland annat delvis blivit i Pattaya beach. Även om det blev bättre än befarat, men inte bra, där efter "renoveringen" Ragson så var där många gamla fina träd långt tidigare som nästan alla sågats ner och mycket skugga grönska finns inte där längre.

Till swedenfarang, Du har fel särskilt de stora lövträden gav god skugga när de inte okänsligt beskurit dem. Jag bruka för övrigt oftast sitta i skuggan på stranden nedanför soi 7 liksom många många andra. I framtiden blir det väl mer tid i condon och vid poolen eller någon bar!! alternativt mindre tid överhuvudtaget i Jomtien.

Läs gärna tråden på thaivisa  http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789  som tidigare refererat till. 

"Vad är det för ena dårar som härjar i stan" som i Olle Adolfsson gamla visa verkar gälla hela administrationen styret i Pattaya-Jomtien

Där var jag alltid. Det var en härlig blandning av folk. Satt alltid I skuggan under träden och tittade på människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, 

Nu efter det senaste kraftiga regnet rasar tydligen den nybyggda promenaden delvis ihop. Jag har inte sett det själv men på bilder i Thai Visa forum http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/page-9 och Maitans forum http://www.maipenrai.se/forum/topic/5228-maitans-guesthouse-jomtien/?page=1768 syns en del av skadorna. Obegripligt att de inte kan bygga bättre vilket för övrigt gäller den mesta infrastrukturen i Thailand.

De skulle inte heller ha tagit bort de gamla stora träden vars rötter band sand å jord. Nu påskyndas bara erosionen och stranden försvinner som den redan gjort längre söderut längs Jomtien beach. Det borde ju finnas kunskap baserad på erfarenhet i landet om vad som händer när träd sågas ner samt byggenskap längs med stränder etc. Man skiter tydligen i det å kör bara på så länge man/ några kan tjäna snabba pengar och än mer när det ständigt måste repareras (om/när det blir gjort).

På längre sikt kommer man i Thailand att förlora på att man skövlat sin natur skogar stränder mm, men tänker man inte längre än näsan räcker så blir det så (gäller inte bara Thai å Thailand). Jag bävar för att komma tillbaka till Jomtien och se ödeläggelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...