Jump to content
IGNORERAD

Söka svenskt pass till Thai dotter i Thailand


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

Hej!

Vi är nu i Thailand, jag och min Thailändska fru, vi är båda Svenska medborgare, min fru har en dotter sedan tidigare,

vi tänkte ansöka om svenskt pass till hennes dotter direkt, ringde idag Sveriges ambassad, dom sa, att alla papper

måste ordnas i Sverige först, för att sedan kunna utställla ett pass BKK. Ok? Men någon som vet vilka papper

vi måste ta med oss från Thailand till Sverige? Från Amphur osv.  Tack på förhand!

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi är nu i Thailand, jag och min Thailändska fru, vi är båda Svenska medborgare, min fru har en dotter sedan tidigare,

Du får nog vara mer specifik, bor dottern hos er i Sverige?

om inte hur gammal är hon...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest boffe1609

Tillägsfråga

Barn födda i Sverige och är myndiga. Vi gifte oss (frugan o jag ) för att den 1 födda skulle bli svenska De har aldrig haft thaimedborgarskap.

Kan man ansöka om Thaimed.Jag tor inte på det skälv men här får man oftast bra svar Någon som har en susnin?

Boffe :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tillägsfråga

Barn födda i Sverige och är myndiga. Vi gifte oss (frugan o jag ) för att den 1 födda skulle bli svenska De har aldrig haft thaimedborgarskap.

Kan man ansöka om Thaimed.Jag tor inte på det skälv men här får man oftast bra svar Någon som har en susnin?

Boffe :wai:

Svar Ja, dom kan bli thailändska medborgare eftersom deras mor är detta. För övrigt så var det inte nödvändigt för er att gifta er för att ert barn skulle bli svensk medborgare. Det räcker att du är far till barnet för att det ska ordna sig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svar Ja, dom kan bli thailändska medborgare eftersom deras mor är detta.

Det verkar ju logiskt men hur säker är du egentligen, när man läser det som skrivet på icke thai så verkar det göras skillnad vad gäller dubbla medborgarskap på dels om de är först är thailändska medborgare dvs födda i Thailand eller sverige, dels verkar det vara skillnad om det är man/kvinna, du som läser thai har kanske bättre källor?

Att de som är födda i Thailand kan söka medborgarskap även om de aldrig haft det och nu är vuxna är ju helt klart då jag läst flera adopterade som gjort detta, frågan är om det är lika enkelt om man är född i sverige och aldrig bott i Thailand och nu är vuxen..

De svenska reglerna gör ju skillnad i dessa fallen, nu orkar jag inte läsa precis hur men det är inte självklart att man får medborgarskap om man inte har bott här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det verkar ju logiskt men hur säker är du egentligen, när man läser det som skrivet på icke thai så verkar det göras skillnad vad gäller dubbla medborgarskap på dels om de är först är thailändska medborgare dvs födda i Thailand eller sverige, dels verkar det vara skillnad om det är man/kvinna, du som läser thai har kanske bättre källor?

Att de som är födda i Thailand kan söka medborgarskap även om de aldrig haft det och nu är vuxna är ju helt klart då jag läst flera adopterade som gjort detta, frågan är om det är lika enkelt om man är född i sverige och aldrig bott i Thailand och nu är vuxen..

De svenska reglerna gör ju skillnad i dessa fallen, nu orkar jag inte läsa precis hur men det är inte självklart att man får medborgarskap om man inte har bott här..

Hur säker jag är?

Tja, vår son är född i Sverige men trots det dubbelmedborgare så jag har gått igenom dom procedurer som krävs för detta. Har dessutom ungefär ett dussin bekanta som gjort samma sak med sina barn. Så jag är rätt så säker på min sak. :)

Givetvis lite krångligare att genomföra än om barnet är född i Thailand, men det enda som skiljer är det extra pappersarbetet.

Hur det ser ut om barnet redan hunnit bli myndig och aldrig varit i Thailand kan jag inte svara på. Mitt kunskaper är begränsade till yngre barn. Men av vad jag läst om andras exempel så ska även detta vara möjligt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Tack alla som har svarat

Barnen har varit i LOS flera gånger pratar Thai

Detta att jag måste gifta mig, det sades på patorsexp. Att om barnet skulle få S med måste vi gifta oss,(det var dom som skötte det) 1983/84 Så vi gifte oss. Jag har inte en talat med ungarna om detta blev bara intresserad,med tanke på deras utbildningar

:wai:   Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt kunskaper är begränsade till yngre barn. Men av vad jag läst om andras exempel så ska även detta vara möjligt.

Läser du inte frågorna  :mdr:

Nu gällde det ju "myndiga" barn därav att jag passade på att fråga eftersom jag har letat efter mer uttömmande svar vad som gäller när de är födda i Sverige och har blivit myndiga.

Det grundar väl sig i samma frågeställning som Boffe, varken min fru eller jag har några planer på att bo I Thailand men kanske barnen vill gå nåt år i skola där efter avslutad grundskola/gymnasium vad vet jag, jag var själv två år USA mellan gymnasium och högskola..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Läser du inte frågorna  :mdr:

Nu gällde det ju "myndiga" barn därav att jag passade på att fråga eftersom jag har letat efter mer uttömmande svar vad som gäller när de är födda i Sverige och har blivit myndiga.

Det grundar väl sig i samma frågeställning som Boffe, varken min fru eller jag har några planer på att bo I Thailand men kanske barnen vill gå nåt år i skola där efter avslutad grundskola/gymnasium vad vet jag, jag var själv två år USA mellan gymnasium och högskola..

Erkänner att jag missade ordet "myndiga" om Boffes barn. Men av vad jag läst på diverse internetforum så verkar det gå att fixa medborgarskap ändå. Hur man går till väga vid så sen ålder vet jag dock inte men jag skulle nog ha ringt thaiambassaden och frågat.

Boffe... Ni gifte er alltså redan -83/84. Ok, då kanske reglerna var sådana att man måste gifta sig. Nu för tiden behöver man dock inte göra detta men det blir förstås aningen enklare pappersexercis om man är gift.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Bifogar en länk om thailändskt medborgarskap:

http://www.thaikonsu...tyAct2535BE.pdf

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...