Jump to content
IGNORERAD

Bön på Thai


Lung Lennart

Recommended Posts

Thailändare pratar ofta om att buddistmunkarna ber när de egentligen reciterar. Theravadabuddismen menar att Buddha inte var någon Gud utan en vanlig människa som kommit till insikt och lärde ut sina erfarenheter och vad han kommit på, på så sätt grundades Buddismen, han var en god lärare (ajan).

Alltså om det inte finns någon Gud finns det heller inget att be till. Likväl sägs att Buddistmunkarna "ber".

Vad heter be på Thai, t.ex. när en kristen präst läser "Fader vår"

Vad heter be/recitera på Thai, när Buddistmunkarna läser ur Dhamman.

Har en känsla av att det är SFI-lärarna som inte har sammanhanget klart för sig.

Hoppas Magrood inte tagit "maammaledigt" från forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det egentligen är någon skillnad. Man ber ju till ett "högre väsen".

Vilket både buddha, gud och svenska spel får anses vara (iaf när man skrapar trisslotter :) ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... skit i min tenstathai ;) Jag behöver nog ansöka till TFI.

Har fått en förklaring av flickvännen.

Vanlig människa som reciterar (som t.ex vid nattbön) = "soat" (som i "soat mon")

Prästen som reciterar = "theet" (som i "pra theet")

Att "be" till gud/buddhafiguren etc = "Kao rop bucha".

Men. det finns en massa specialord som används i olika sammanhang som jag inte fattar.

Hoppas Magrood kan förtydliga med ett av sina kanoninlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

No Buzz!

Jag skulle direkt avråda dig från att be till svenska spels trissgud. Det finns många konkurrenter med mycket bättre vinstchans, be till dem ist så kan du ev bli bönhörd. Har en bekant som skrapade fram 2 milj online.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är nog så att Thailändarna (buddhisterna) inte ber till någon gud.

Däremot så skulle jag tro att de ber till Buddhas ande, för andar, gastar och spöken mm är ju något som sitter inbränt i deras folksjäl.

Själv känner jag bara till en enda thailändsk (bpali) bön.

Men den är väl inte så användbar för att höja oddsen för högvinst på lottokupongen, för bönen används nämligen bara vid begravningar under tiden som man sakta häller vattnet ur en skål.

Jag är lite osäker, men jag tror att den ska hjälpa den avlidnes ande att hitta rätt på sin färd till himlen (sawan). Kanske Mangrood eller någon av de andra här på forumet vet exakt vad som är syftet med den bönen.

Den går ungefär så här: (med reservation för stavningen)

”Ka rapp pånn bonn, itang me, jati-nang hå too, socki-ta hå too, jat-ta-jå…SaaToo”

Hoppas det dröjer länge innan ni behöver använda den bönen.

Lev länge och väl,

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hoppas Magrood inte tagit "maammaledigt" från forumet.

Nejdå, jag tar inte rikgit mammaledigt från forumet. Men tiden till forumet blir bara 10% av vad det var förut. Hinner bara läsa och ställa akuta språkfrågor.

Men jag har tänkt på ditt inlägg i ett par nätter nu.

---

Det är som många skribenter här har skrivit.

Suat Mon สวดมนต์ - att man bara säger något på Pali som man har lärt sig, utan att riktigt förstå vad det betyder. Vissa verser vet man vad det betyder eftersom man ibland säger det både på Pali och på thailändska. Man kan Suat Mon kollektivt i ett tempel eller man kan göra det hemma i buddha-rummet också. Motsvarar detta ordet Reciterar, tror du?

Wai Phra ไหว้พระ - att göra en wai-gest till en munk. Ibland kan det även innebär en kort Suat Mon också. Ibland säger man Suat Mon Wai Phra.

Khor Phorn ขอพร - att be från den höga väsen. Efterde flesta i Thailand blandar buddismen med den gamla tron, alltså tro på andar och svartmagi osv, så ber man även till den höga väsen. Man brukar säga Khor Phorn sing saksit. ขอพรสิ่งศักดิ์สิทธิ์ Ber från den heliga. Ibland Khor Phorn man i samband med Wai Phra. Ibland gör man det till ett träd eller något annat som man tror har en helig ande. Man kan även Khor Phorn från äldre personer.

I Isaan brukar man även Khor Huai ขอหวย. Huai är underjordig lotteri. Man bestämmer vilkan siffra man vill köpa/satsa på och bestämmer vilken summa man vill satsa. Folk i Isaan brukar Wai Phra natten innan lotteridagen och Khor Huai. På morgonen brukar de tolka sina drömmar till siffror. Om man t.ex. drömmer om två grodpr kan man gissa att det har något med 4 att göra eftersom groda har 4 ben och talet som man ska satsa på kan blir 24 eller 42. Det är ju 2 grodor man drömde om.

Sen om det var 77 som var den rätta siffran brukar man få höra efterkonstruktion. "Gobb, groda på thai, det är ju G och G är ju siffra Gedd. Gett är 7 på Isaan" Två Gob blir ju Gedd Gedd alltså 77.

---

Ibland går folk ut på nätterna och skrapa ett träd och lägger på talk för att se om det bildas några former som man kan tolka som siffror.

---

Det finns många andra sätt att få fram siffror som man ska satsa på.

---

Tillbaks till ämnet...

Själv ber jag inte regelbundet på nätterna. Jag ber när jag är rädd för spöken eller mardrömmar. Då brukar jag Wai på kudden och bara säga typ "Snälla låt mig sova gott, vakna tidigt och inte drömma".

När jag ska på något viktigt prov eller på något svårt uppdrag på domstol eller sånt ber jag ibland till min döde far. Då Wai jag på hans bild och säger "Stöd mig att klara det här".

När jag ber till buddha-staty brukar jag säga "Låt mig kunna avstå från Girighet, Ilska och fel inställning".

Jag tror inte jag någonsin ber om att bli rik (När jag var liten gjorde jag nog det, när jag inte hade råd med små enkla saker). Rikedom är inte alltid lika med lycka för min del. Tror mer på att man får mer lycka om man inte är girig, inte samlar på sig ilska och om man har rätt inställning.

---

Vänliga hälsningar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

På morgonen brukar de tolka sina drömmar till siffror. Om man t.ex. drömmer om två grodpr kan man gissa att det har något med 4 att göra eftersom groda har 4 ben och talet som man ska satsa på kan blir 24 eller 42. Det är ju 2 grodor man drömde om.

Sen om det var 77 som var den rätta siffran brukar man få höra efterkonstruktion. "Gobb, groda på thai, det är ju G och G är ju siffra Gedd. Gett är 7 på Isaan" Två Gob blir ju Gedd Gedd alltså 77.

Ha ha, jag älskar denna härliga tro till nummer etc, och speciellt som du nämner, efterkonstruktionerna.

Har en kompis på ett hotel i koh Samui, som inte gör annat än att spela.

Kommer så väl ihåg (på tal om 77) när han satt och putade ner siffror på ett papper, i en för mig totalt osammanhängande ordning, och så frågade han mig vad jag tyckte... Och jag sa väl att "det såg väl bra ut".

Sen stack han iväg några minuter och kom tillbaks med lite lotter och ett handskrivet kvitto på några fotbollsmatcher han lirat på.

Han såg väldigt nöjd ut, tills han helt plötsligt fick en allvarlig blick, rafsade ihop sina papper och sprang iväg igen. Jag frågade polarn vad som hände, och då hade tydligen en fågel tjutit till. Jag tyckte det lät som ungefär "Kväck-tuuut"... men för honom var det en given "7-7".

Han kom tillbaks lite senare med ett kvitto på Chelsea-Manchester United (match 7). Resultat 4-3 (7 mål).

Chelsea vann samma kväll med 2-1 och han gick dan efter och surade för att fågeln talade otydligt.

:D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efterkonstruktion var namnet.  :crazy:

Ett annat sätt att komma på vilka siffror man ska satsa på är att köpa en "lista ut siffror-bok". Det brukar vara en kändis inom området som skriver ner krumelur som ser ut som daggmaskar i slagsfält (tänkte skriva ett annat ord som är olämpligt i tråden :he: ). Från den kan man gissa vilka siffror det är.

Man kommer alltid på en bra tolkning efter de dragit lott.

Det här såg jag när jag var barn. Vet inte om de fortfarande ha sånt nu för tiden.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är en drömtydningsbok. Den variant fru Chang äger har också lämpliga siffror för varje typ av dröm. Hon kommer förstås bara ihåg de tillfällen siffrorna stämde ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...