Jump to content
IGNORERAD

Ventilation


Burken

Recommended Posts

Hur gör ni angående ventilation i era husbyggen ?

Det är knappast problem så länge nån bor där och vädrar, använder ac o.s.v.

Har har hört från flera nyblivna husägare som kommer tillbaks efter 8 månader och huset är fullt med mögel...

De flesta låser fast och sen står huset där tätt tillslutet i långa perioder, säkert under regnperioden när det är som mest fuktigt.

Funderar själv på att sätta in elfläkt med timer som byter luft nån timme per dag när man inte är på plats.

Men då måste elen vara påslagen. Kanske inte så smart med alla åskväder och elavbrott, ström peakar o.s.v.

Har funderat lite på Solar venti. Soldriven fläkt som blåser in varm torr luft. Se länk http://www.solarventi.se/

Vad tror ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

SJälvdragshuv är nog modellen, och sen så slår man matolja i alla vattenlås så dunstar inte vattnet bort.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

matte matolja va ju en bra ide. häller du i mycket olja? kan ju tänkas att behövas på båda vattenytorna i låset

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en sån där kupolvent-grunka... Snurrar utav bara h-e när det blir riktigt drag.

Kostade ca 3.500 THB år 2007 (fanns en mindre också) i Surin. Säkert liknande pris på alla andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivet av erik-sson: "matte matolja va ju en bra ide. häller du i mycket olja? kan ju tänkas att behövas på båda vattenytorna i låset"

Fick samma tips av en rörkrökare, det räcker med ½ dl i vattenlåsen slå i uppifrån enligt honom. Vi har testat hemma nu när vi varit i Thailand 4 månader, så vi får se (och lukta :stink: ) när vi kommer hem, dvs om det fungerat.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

matte matolja va ju en bra ide. häller du i mycket olja? kan ju tänkas att behövas på båda vattenytorna i låset

Nej det behövs bara en centimeter eller så på rumssidan. Funkar utmärkt.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka råd.

Funderar på om ventilationshuven går att stäng när man använder ac ?

Annars blir det väl kyla åt "kråkorna"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart den går att "stänga av", fast man får nog göra detta manuellt med en käpp eller bygga till ett lås innan man monterar dit den, men jag skulle inte rekommendera detta pga regnet som förmodligen hittar in i undertaket om den står still och det regnar en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

En badrumsfläkt driven av en solcell ute på väggen/taket kanske kunde vara en bra idé ?

Avstängbar med en switch på insidan dessutom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns smarta system idag som man även kan kontrollera via dator eller mobiltelefon.

Larmsystem med kamerabevakning via internet. Jag har förstått att det även går att utöka med temperaturkontroll, av/tillslag av olika elfunktioner. Kanske inte så dumt om man kunde dra igång ventilationssystem via datorn på andra sidan klotet.

Frågan är hyr stabilt ett sånt system är i Thailand där internet och elsystem strular speciellt under regnperioden.

Är det nån som har kunskap om sådana system ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är luftfuktigheten som oroar, och det är det väl, med tanke på mögelrisken, så varför inte skaffa en "Hygrostat"?

Det är i princip en fuktavkännande kontakt som slår på strömmen när det blir för hög luftfuktighet (ofta inställbart värde).

Finns kompletta fläktar med inbyggd hygrostat, eller lösa hygrostater, som kan kopplas till en eller flera fläktar, kolla tex denna på Clas Ohlson: http://www.clasohlso...spx?id=55407876

Denna sidan är också bra: http://www.clasohlso...8;251600;251112

Det förklaras rätt bra vilka fördelar en sådan har.

Kan med fördel kopplas till en separat säkring i huset, så att man kan stänga av all annan el när man åker bort, men fläktarna kommer att starta när det blir för fuktigt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga bara heter det hygrostat eller hydrostat- blev lite osäker bara

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En liten fråga bara heter det hygrostat eller hydrostat- blev lite osäker bara

Hygrostat!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det är luftfuktigheten som oroar, och det är det väl, med tanke på mögelrisken, så varför inte skaffa en "Hygrostat"?

Det är i princip en fuktavkännande kontakt som slår på strömmen när det blir för hög luftfuktighet (ofta inställbart värde).

Finns kompletta fläktar med inbyggd hygrostat, eller lösa hygrostater, som kan kopplas till en eller flera fläktar, kolla tex denna på Clas Ohlson: http://www.clasohlso...spx?id=55407876

Denna sidan är också bra: http://www.clasohlso...8;251600;251112

Det förklaras rätt bra vilka fördelar en sådan har.

Kan med fördel kopplas till en separat säkring i huset, så att man kan stänga av all annan el när man åker bort, men fläktarna kommer att starta när det blir för fuktigt.

MVH Tommy

'

Det var ett bra tips ! Till en billig peng oxå.

Frågan är vilket luftfuktighetsvärde man skall ställa den på, ett fläkten inte går konstant?

Just nu har vi fått lite regn här och luftfuktigheten ligger utomhus på 80 %. Innebär det då att fläkten skulle gå flera dagar tills utomhus fuktigheten ligger på lägre värde. Vid vilken luftfuktighet uppstår mögel ?

Eller är det när luften står stilla som det uppstår mögel ?

Jag är inte insatt i hur/när husmögel uppstår så alla kloka råd är välkomna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte själv, men hittade en trovärdig tabell på en Husvangs hemsida!

Husvagnar står ju ofta oanvända i långa perioder i olika klimat, så infon är troligen bra.

I Thailand med höga temperaturer, så verkar strax över 70% vara en säker inställning.

I tabellen kan man se att vid 40 graders temp, om huset skall vara stängt i mer än 8 veckor så bör luftfuktigheten hållas under 73%, för att det skall vara för torrt för mögel.

Och som svar på frågan om fäkten kommer att gå hela tiden, så är det, Ja så länge luftfuktigheten är högre än det inställda värdet, men en fläkt brukar inte dra våldsamt mycket ström.

[img height=378 alt=Mold risk diagram width=557]http://frittliv.auto...ldRiskDiagr.jpg

Länk till hemsidan: http://frittliv.auto...MOLDRISKDIAGRAM

Intressant och lärorikt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kom att tänka på en sak bara, om man har mekanisk tilluft hur blir det med bakterietillväxten i dom rören?

Om man ser till luftfuktigheten och värmen så är ju det en idealisk grogrund för mögel & bakterier, är det nån som vet?

(Jag har själv blivit jäkligt sjuk av möglet i Ac:n på Pattaya Garden resort)

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

]Visa större bild på produkten [table][tr] [td]  [img alt=Solcellsdriven fläkt]http://www.jula.se/E...ew/414000_c.jpg[/td][/tr][/table] [table][tr][td] [table]  [tr] [td][/td][td][/td][td] [table]  [tr] [td] [table]  [tr] [td]Tipsa en vän[/td] [td]url]  [table][tr][td]Visa fler  [table][tr][td]a>[/td] [td]Fråga kundtjänst[/td][/tr][/table][/t][/t][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][td] [table]  [tr] [td] [table]  [tr] [td]Solcellsdriven fläkt  [/td][/tr] [tr] [td][/td][/tr][/table][/td][/tr] [tr] [td][/td][td]Ljudlös och lättinstallerad ventilationsfläkt som drivs med solceller och inte kräver några elinstallationer. Fläkten har en kapacitet på 60 m³/h vid fullt solljus. Perfekt för användning i garage, vindsutrymmen och källare, båtar, fritidshus och husvagnar. Den långa kabeln gör att solcellen enkelt kan monteras utomhus. Med strömbrytare. Luftförbrukning: 60 m³/h. Kabellängd: 5 m.  (Artnr: 414000) [/td][/tr][/table][/td][/tr] [tr] [td] [table]  [tr] [td]1395:-[/td][/tr][/table][/td] [td] [table]  [tr][td] Spara 0:- [/t][/t][/td][/tr] [tr][td] Ord.pris 1395:- [/t][/t][/td][/tr][/table][/td] [td] [/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][td]%7Boption%7D  Finns i lager för omgående leverans[/td][/tr][/table] [table][tr] [td] [table]  [tr] [td]

[/td] [td] [/td] [td]Bruksanvisning

[/td][/tr][/table][/td][/tr][/table] [table][tr][td] [table]  [tr] [td][/td][td][/td][td] [table]  [tr] [td][/td][/tr][/table][/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][td]

[/td][/tr][/table]  Köp! [/t][/t][/td][/tr] [tr] [td] [table]  [tr] [td] [/td][/tr] [tr] [td] [table]  [tr] [td] Kunder som har köpt denna vara har också köpt:[/td][/tr] [tr] [td] [table]  [tr][td] [table][tr] [td] [table]  [tr] [td][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table][/td][/tr][/table]

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin

Min ide jag hade i en annan tråd falerar helt om din tanke stämmer angående mögel.

SV: Mitt husprojekt i Pattaya

« Svar #19 skrivet: torsdag den 19 mars 2009 kl. 16:19 »

    * Svara med citatCitat

Hej

en fundering till nästa husbygge.

Är det någon som har koll på vad temperaturen är 1 meter ned i marken?

Funderar på om det skulle vara en ide o bygga en smal ca. 30m lång  labyrint under huset och med en fläkts hjälp trycka in luften i huset. Om det är som jag tror att den luften är tillräckligt lägre borde det vara ett bra sätt o spara energi på kontra att använda air-cond. dagtid skulle en solcellsdriven fläkt med fördel användas.

Visserligen är något kallare en bit ned, men om den är tillräcklig för att fukten i luften skall fällas ut till vatten vet jag ej. Får nog tänka om där. även jag har blivit svårt sjuk av mögel i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Odin

Min ide jag hade i en annan tråd falerar helt om din tanke stämmer angående mögel.

SV: Mitt husprojekt i Pattaya

« Svar #19 skrivet: torsdag den 19 mars 2009 kl. 16:19 »

    * Svara med citatCitat

Hej

en fundering till nästa husbygge.

Är det någon som har koll på vad temperaturen är 1 meter ned i marken?

Funderar på om det skulle vara en ide o bygga en smal ca. 30m lång  labyrint under huset och med en fläkts hjälp trycka in luften i huset. Om det är som jag tror att den luften är tillräckligt lägre borde det vara ett bra sätt o spara energi på kontra att använda air-cond. dagtid skulle en solcellsdriven fläkt med fördel användas.

Visserligen är något kallare en bit ned, men om den är tillräcklig för att fukten i luften skall fällas ut till vatten vet jag ej. Får nog tänka om där. även jag har blivit svårt sjuk av mögel i Thailand.

Tycker det verkar lite riskabelt att börja laborera ner i marken. Där om nånstans borde det väl finnas fukt / vatten speciellt under regnperioden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...