Jump to content
IGNORERAD

Prostatacancer


måne

Recommended Posts

Att gå och vänta är så jävla jobbigt. Jag väntar på remiss till neurologin i Vällingby, har kraftiga skakningar i höger hand och min bror som är 15 år äldre

har fullt utvecklad Parkinson.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    22

  • mooton

    6

  • Raggarn

    4

  • Peolito

    3

Mest aktiva i denna tråd

Att gå och vänta är så jävla jobbigt. Jag väntar på remiss till neurologin i Vällingby, har kraftiga skakningar i höger hand och min bror som är 15 år äldre

har fullt utvecklad Parkinson.

Alltid tråkigt att vänta på så viktiga besked,mitt tips är att ligga på och tala om att du kan ta återbudstider,ring ofta och fråga om det kommer något återbud.Det brukar ge utdelning(egen erfarenhet)Sen har du ju vårdgarantin som ger dig rätt att få privatvård efter 3 månader.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid tråkigt att vänta på så viktiga besked,mitt tips är att ligga på och tala om att du kan ta återbudstider,ring ofta och fråga om det kommer något återbud.Det brukar ge utdelning(egen erfarenhet)Sen har du ju vårdgarantin som ger dig rätt att få privatvård efter 3 månader.

Tack för tipsen, bara en vecka sen jag var till läkaren och han sa att det brukar gå snabbt att få tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag fick en skrift från socialstyrelsen av min läkare sist jag ville ta ett PSA prov. 

Och det kan ju vara intressant vad dom skrev. 

Idag (utan screening av PSA) dör 9 av 1000 män av Prostatacancer med följdsjukdommar.

Om man införde screening av alla män från 50 år så skulle siffran minska till 4. Altså skulle 5 klara sig.

Dock skulle 49 personer få positivt besked av provet och vara tvungen att gå vidare med de testar som måne nu fått OK svar från. 
Dessutom hade man troligen gjort vidare behandlingar åt ca 20 personer (med stora biverkningar som följd ex läckage , impotens )

Och detta är huvudanledningen att man inte vill göra en totalscreen (typ man gör med kvinnor gällande mamografi och annat) av alla män. 

Trots dessa siffror tog jag provet mest då jag hade problem som är ganska nya. Men provet var helt OK. 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, bara en vecka sen jag var till läkaren och han sa att det brukar gå snabbt att få tid.

Att få tid brukar gå ganska snabbt men att få en tid inom vad man själv tycker är rimligt brukar vara svårare.Ring dom och be om att få komma på återbudslistan.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fyllde 60 så fick man ett brev hem att man skall ifylla medföljande påsar med avföring från avgasröret vid 4 olika tillfällen och sedan skicka in dom till labbet och sedan vänta på svar! Just väntan på svar e lite jobbigt, sedan om man får skiten så får man ta det sen! Sedan är det väl bra att kolla kroppen frivilligt ibland åxå!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bror som är 9 år äldre än mig och som blev pinkenödig väldigt ofta, jag,vänner och även hans anställda påpekade med jämna mellanrum att det kunde vara prostataproblem och han borde kolla upp det.

Han har gått på årliga kontroller,jag själv har använt samma läkare, och betraktas, som allmänt besvärlig hos sjukhuspersonalen eftersom han kräver att dom ska ta blodprover för precis allt som det går att göra på, trots det så fick min bror prostatacancer med allt som det innebär,nu har han iofs blivit friskförklarad efter behandlingarna men det garanterar ju inte att man inte kommer att bli drabbad igen av den här fruktade sjukdomen.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriver du så här oläsligt ibland när du kan svenska, tror du det är tufft?

Jag tar maj rätten att skriva som jau vill , efter snart 40 år i Svedala har jag betalat skatt till skillnad för dem som vi ska öppna våra hjärtan för !

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite märkligt när en invandrad finne börjar skriva på skånska

Själv är jag född i Skåne och inte fan skriver jag på skånska för det ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd Måne.

Är själv 65 och bor i Thailand sedan 12 år men har aldrig funderat på detta med prostataproblem.

Har dock  senaste året fått betydligt svagare stråle och måste pinka oftare. Ibland 2-3 ggr på natten.

Besökte därför  oanmäld  Bangkok Pattaya  Hospital i tisdags morse kl 8.30 om detta.

Urologiavdelningen Hus A plan 3.

5 minuter senare togs temp, som var ok, och blodtryck som var 140/75

9.00 fick jag träffa urolog läkaren.

Han tittade på prostatan  med ett teleskop upp i röven. Stor sa han.

Skickar dig till röntgen, PSG-prov, urinprov, ultraljud scanning av ryggrad, prostata, testiklar, höfter, njurar, magsäck och  tarmar,  pluss foton av detaljer.

Totalkostnad 7000 Baht. Vi ses här igen om ca 1 timme.

En timme senare gick vi  tillsammans igenom protokollen  från  X-ray Report, Ultrasound Report,  Laberatory Report,

Urin Rerport, PSA Report sammanlagt 6 A4 sidor, som jag fick med hem.

Han visade på sin dator scanningen av prostatan, som tyvärr var inflamerad och stor, 7 cm.

Dock ingen cancer.

Fick Antibioticat Lefloxin 500 mg och Avodart 0,5mg

Hade även en liten sten på 3 mm i höger njure , visade han.

 

Återbesök om två veckor.

 

Mycket vänligt bemötande, snabbt och effektivt, rimlig kostnad tycker jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det går bra. Krya på dig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt @Måne att allt var ok

@ArneMolares hoppas allt löser sig till det goda!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd Måne.

Är själv 65 och bor i Thailand sedan 12 år men har aldrig funderat på detta med prostataproblem.

Har dock  senaste året fått betydligt svagare stråle och måste pinka oftare. Ibland 2-3 ggr på natten.

Besökte därför  oanmäld  Bangkok Pattaya  Hospital i tisdags morse kl 8.30 om detta.

Urologiavdelningen Hus A plan 3.

5 minuter senare togs temp, som var ok, och blodtryck som var 140/75

9.00 fick jag träffa urolog läkaren.

Han tittade på prostatan  med ett teleskop upp i röven. Stor sa han.

Skickar dig till röntgen, PSG-prov, urinprov, ultraljud scanning av ryggrad, prostata, testiklar, höfter, njurar, magsäck och  tarmar,  pluss foton av detaljer.

Totalkostnad 7000 Baht. Vi ses här igen om ca 1 timme.

En timme senare gick vi  tillsammans igenom protokollen  från  X-ray Report, Ultrasound Report,  Laberatory Report,

Urin Rerport, PSA Report sammanlagt 6 A4 sidor, som jag fick med hem.

Han visade på sin dator scanningen av prostatan, som tyvärr var inflamerad och stor, 7 cm.

Dock ingen cancer.

Fick Antibioticat Lefloxin 500 mg och Avodart 0,5mg

Hade även en liten sten på 3 mm i höger njure , visade han.

 

Återbesök om två veckor.

 

Mycket vänligt bemötande, snabbt och effektivt, rimlig kostnad tycker jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det går säkert bra .Idag klaras 99% av fallen om de upptäcks i tid.För egen del var nog väntan på besked det värsta men här på MPR har jag fått ett otroligt stöd genom både kommentarer och PM :wub::great:.Fick du svar inom en timme?Det var snabbt,själv fick jag vänta en månad.En uppmaning till er som lixom jag har passerat de 60,kontrollera hälsan i tid,finns ingen anledning att vänta.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går säkert bra .Idag klaras 99% av fallen om de upptäcks i tid.För egen del var nog väntan på besked det värsta men här på MPR har jag fått ett otroligt stöd genom både kommentarer och PM :wub::great:.Fick du svar inom en timme?Det var snabbt,själv fick jag vänta en månad.En uppmaning till er som lixom jag har passerat de 60,kontrollera hälsan i tid,finns ingen anledning att vänta.

Tack Måne   Ja ,  all testning och provtagning,  pluss  deras skriftliga svar  till min urolog- läkare ,  tog  sammanlagt 1 tim.

Träffade urolog - läkaren före och efter testerna.

Kom, utan att ha bokat tid,  till sjukhuset 8.30 och gick ut därifrån med diagnos, kopior av testerna och medicin före kl 11.

En aning snabbare än i Sverige!

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...