Jump to content
IGNORERAD

Ålfiske i Isaan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Här är några bilder ifrån julaftons morgon när jag och frugans stora systers pojk är ute och tömmer dom blå plaströren som används för att fånga ål.

Rören pluggas i en ända och en ingång sätts fast i den andra, sedan agnas rören med fisk och läggs ut i åar och dammar.

Detta är på julaftons morgon kl. 06.00 och det är 8-10 grader varmt och dimman har precis lättat.

I nätkassarna som vi har med oss förvarar vi ålarna, det blev 14 ålar och en liten orm.

Ormen ligger på säcken framför pojken som heter Gaa och är 12 år. 

P1020780.jpg

P1020779.jpg

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju kul ut! :)

Gissar att "ålarna" är det man i Thailand kallar "pla lai", men är det verkligen ål?

Har ingen personlig erfarenhet av ålfiske vare sig i Sverige eller Thailand men har sett andra fiska "pla lai" i thailändska floder. Vad jag är nyfiken på är om det handlar om samma art?

Ålen leker ju i Sargassohavet och kommer till Sverige med hjälp av golfströmmen om jag inte minns helt tokigt. Var pla lai i dom thailändska floderna kommer från har jag inte en susning?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Dom smakar och ser ut precis som våra ålar på västkusten, men om dom är födda på samma ställe vet jag inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Enis

Jag har bara en rök i sverige, jag har faktiskt aldrig sett någon i Thailand, men man kan ju ta med eller göra en,

jag ska även ta med ett gäng ålryssjor nästa gång.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer sig inte smaken ganska kraftigt mellan ål ifrån dammar/insjöar gent emot havets?

Jag tänker på dess olika tillgång till föda, och kvalitet på vattnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Packan

Smakmässigt skiljer det inget alls, och även våra svenska ålar lever ju i både sött och salt vatten.

Jag förmodar att dessa går upp ifrån havet via Mekongfloden, och när den svämar över under regntiden sprids dom ut i omgivande vattendrag.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Enis

Jag har bara en rök i sverige, jag har faktiskt aldrig sett någon i Thailand, men man kan ju ta med eller göra en,

jag ska även ta med ett gäng ålryssjor nästa gång.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover,

Du har väl sett denna tråd:

http://www.maipenrai...gga-en-varmrok/

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...