Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Burken

Recommended Posts

Skylla på??

Finns inga regler att du måste visa fejset, bara du för fram fordonet trafiksäkert.

På med masken bara, baa

Läste för övrigt om ett nytt ord i språket: Burkabilister

Ska beteckna såna som bara skrapar ett liiitet hål i isen på bilens framruta.

Inte så vanliga i Thailand antar jag.

mvh GD

Joo jag tror att i Svea rike så är det förbjudet att köra iaf. bil maskerad

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • Surin P3

    13

  • stjp8729

    7

  • mekong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Den viktigaste anledningen till att skaffa thailändskt körkort enligt mig är att försäkringarna inte gäller om man kör med utländska körkort.

Mvh Isan Lover

Jag säger inte att du har fel men vilka försäkringar är det som inte gäller?

Vad jag förstår skall alla fordon ha en typ trafikförsäkring skyddande av tredje part. I Sverige gäller väl den oavsätt om föraren har körkort eller inte. Är det anorlunda i Thailand?

Hem eller reseförsäkringen ersätter ju sjukhusvistelse och dyligt. Gäller inte den om man inte har Thailänskt körkort?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så krävs inget thailändskt körkort som turist i Thailand men däremot ett internationellt körkort för att framföra ett motordrivet fordon.

Som boende i Thailand krävs det thailändskt körkort för alla.

Har man det körkort som krävs ska försäkringen också gälla.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel men vilka försäkringar är det som inte gäller?

Vad jag förstår skall alla fordon ha en typ trafikförsäkring skyddande av tredje part. I Sverige gäller väl den oavsätt om föraren har körkort eller inte. Är det anorlunda i Thailand?

Hem eller reseförsäkringen ersätter ju sjukhusvistelse och dyligt. Gäller inte den om man inte har Thailänskt körkort?

Inget svar från Isan lover. Någon annan som vet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget svar från Isan lover. Någon annan som vet?

Nej jag vet inte säkert, bara att det ofta påstås som IL skriver, på alla thaiforum jag läser på.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag vet inte säkert, bara att det ofta påstås som IL skriver, på alla thaiforum jag läser på.

MVH Tommy

Kankse bara en myt då

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ett thailändskt MC-kort i juni 2008.

Det kortet gäller i ett år och ska sedan förnyas.

Efter vad jag har förstått så förnyas det ett år i taget om man inte har ett tremånadersvisum vid förnyandet.

Om man har ett tremånadersvisum så gäller det nya kortet i fem år.

Någon som vet om det är sant?

Hur går själva förnyandet till?

Måste man återigen visa intyg om var man bor, göra syntest, teoriprov och uppkörning?

Eller räcker det att lämna in kortet och få ett nytt?

Jag ska dit i oktober 2009 och skulle gärna vilja ha lite tips om hur det går till och vad jag ska tänka på.

Även om jag bara ska dit i tre veckor så tänkte jag söka tremånadersvisum för att slippa förlänga körkortet ett år i taget.

Är det tex ett problem att det gått över ett år innan jag förnyar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel men vilka försäkringar är det som inte gäller?

Vad jag förstår skall alla fordon ha en typ trafikförsäkring skyddande av tredje part. I Sverige gäller väl den oavsätt om föraren har körkort eller inte. Är det anorlunda i Thailand?

Hem eller reseförsäkringen ersätter ju sjukhusvistelse och dyligt. Gäller inte den om man inte har Thailänskt körkort?

Skulle tro att alla kostnader som uppstår vid en olycka får bekostas av föraren om han inte har körkort. Kan bli dyrt isf!

/SatanG som f.ö. skaffade körkort utan visum :D

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att alla kostnader som uppstår vid en olycka får bekostas av föraren om han inte har körkort. Kan bli dyrt isf!

/SatanG som f.ö. skaffade körkort utan visum :D

Uppenbarligen är du inte ensam om att tro att inte försäkringarna gäller.

Behövs det inte ens visum för att ta körkortet?

Hur fixar man ett intyg om fast adress i Thailand?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag skulle fornya mitt kort efter 1 ar men da sa dom att jag maste aka till ambasaden igen.Det var i cha-am,men jag tror

att dom olika kontoren gor lite som dom vill.Men innan jag fick thaikorkort ringde min svager som ar polis till mig och

varnade mig for att kora med mitt eukort.Det var en falang i sodra Thailand som hade rakat riktigt illa ut efter en olycka.

Jag vet dock inga detaljer.hals.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Joo jag tror att i Svea rike så är det förbjudet att köra iaf. bil maskerad

Om du funderar över nedanstående frågor...

1) Hur mycket smink får en bilist ha på sig?

2) Hur stora solglasögon får en bilist ha?

3) Hur hög krage får en bilists polotröja ha?

4) Får man ha burkha på sig när man kör bil i Sverige

om man bara ser tillräckligt för att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt.

... finns det då anledning att ta upp ditt antagande till revision? ;)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Den viktigaste anledningen till att skaffa thailändskt körkort enligt mig är att försäkringarna inte gäller om man kör med utländska körkort.

Mvh Isan Lover

Har du varit med om en olycka där dit Thaikörkort kommit till pass, typ samma rättigheter som en Thailändare i olycka?

Där du blivit "vinnare" typ inge betalning bara den andra som stått för allt?

Har hört att falang inte har några större rättigheter mot Thailändare vid olycka?

Alla skriver hur man skaffar körkort.

Men ingen kan bevisa att en falang har rättigheter i Thailand vid bil/mc olycka ?

Har nyss köpt bil men kör med mitt Svenska körkort pga. bara turist

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt, smallde for drygt 1/1/2 ar sedan och kom mkt val undan delvis tack vare att jag hade thaikorkort. Vi var tre bilar som smallde - jag, en thai taxichaffis och en Kines. Det var solklart taxichaffisens fel men kinesen saknade thaikorkort och hans internationella korkort hade gatt ut. Vem tror du fick skulden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt, smallde for drygt 1/1/2 ar sedan och kom mkt val undan delvis tack vare att jag hade thaikorkort. Vi var tre bilar som smallde - jag, en thai taxichaffis och en Kines. Det var solklart taxichaffisens fel men kinesen saknade thaikorkort och hans internationella korkort hade gatt ut. Vem tror du fick skulden?

I detta fall enkelt, men öga mot öga med Thai då ???? typ falang vs Thai

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall enkelt, men öga mot öga med Thai då ??? ? typ falang vs Thai

Mvh.Plätt

Då man naturligtvis försäkrar sig så kommer ditt försäkringsbolag ställa sig på din sida för att få ersätta så lite

som möjligt.

Herregud! Vad är det med Er? Är det så konstigt att man åker på det om man saknar försäkring och/eller körkort?

Utan körkort har man inte rätt att köra överhuvudtaget, är det då inte naturligt att försäkringar inte gäller.

Nej inte heller svenska hemförsäkringar täcker upp en om man kör på fyllan eller utan körkort!

Nej ett svenskt körkort gäller inte bara för att en outbildad trafikpolis tar den enkla utvägen och istället låter dig köra vidare!

Kör man på eller skadar man någon så att denna inte kan jobba mer i sitt liv blir du skadeståndsskyldig för hans/hennes framtid = DYRT!

Är det för dyrt med 250 spänn för ett IKK eller 205 baht för ett thailändskt körkort?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen är du inte ensam om att tro att inte försäkringarna gäller.

Behövs det inte ens visum för att ta körkortet?

Hur fixar man ett intyg om fast adress i Thailand?

Hej

Jag hade inte visum men intyg från ambassaden att jag var bosatt där och hade svenskt körkort.

Skulle tro att det även går att få intyg via polisen om du uppger en adress i Thailand.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack SG, äntligen någon som orkade att svara. Att inte en lokal polis stoppar en är inte bekräftelse att man kör lagligt. Internationellt eller thai är det som gäller i Thailand. Men internationellt gäller inte mer än en kort period i landet du är bosatt i (skriven). Många thailändare med PUT tror att thai internationellt gäller i Sverige men bara för turister som inte är folkbokförda i Sverige.

Mbh

T

Link to comment
Dela på andra sajter

Då man naturligtvis försäkrar sig så kommer ditt försäkringsbolag ställa sig på din sida för att få ersätta så lite

som möjligt.

Herregud! Vad är det med Er? Är det så konstigt att man åker på det om man saknar försäkring och/eller körkort?

Utan körkort har man inte rätt att köra överhuvudtaget, är det då inte naturligt att försäkringar inte gäller.

Nej inte heller svenska hemförsäkringar täcker upp en om man kör på fyllan eller utan körkort!

Nej ett svenskt körkort gäller inte bara för att en outbildad trafikpolis tar den enkla utvägen och istället låter dig köra vidare!

Kör man på eller skadar man någon så att denna inte kan jobba mer i sitt liv blir du skadeståndsskyldig för hans/hennes framtid = DYRT!

Är det för dyrt med 250 spänn för ett IKK eller 205 baht för ett thailändskt körkort?

/SatanG

Vad jag vet så gäller alltid trafikförsäkringen i Sverige. Den drabbade blir alltid ersatt av den skyldigas trafikförsäkring oavsett om han har körkort eller ej. Finns ingen försäkring går försäkringsföreningen in och betalar. Är detta då onaturligt?

Jo hemförsäkringen gäller visst även om man inte har giltigt körkort i Thailand. I alla fall om man har försäkringen hos länsförsäkringar och säkert hos många andra också. Men jag har bara frågat hos dem. Många verkar dock tro det eller tro sig veta att den inte gäller.

Dyrt eller ej. Om man bara har svenskt B kort kan man väl ändå inte få IKK för motorcykel. Och thai kort verkar ju inte vara så enkelt att fixa om man inte bor i Thailand

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack SG, äntligen någon som orkade att svara. Att inte en lokal polis stoppar en är inte bekräftelse att man kör lagligt. Internationellt eller thai är det som gäller i Thailand. Men internationellt gäller inte mer än en kort period i landet du är bosatt i (skriven). Många thailändare med PUT tror att thai internationellt gäller i Sverige men bara för turister som inte är folkbokförda i Sverige.

Mbh

T

Jo visst gäller thai internationellt körkort men i högst ett år sedan man är folkbokfört. Vad jag förstår gäller även thailänskt utan internationellt om det har text på engelska.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett thai körkort kan i princip vem som helst skaffa i Thailand och man behöver inte vara bosatt där, det räcker att en thai går i god för den som söker...sen är det bara att tuta och köra och se glad ut.

Det funkade hur bra som helst för mig både till mc och bil.

Att köra med svenskt körkort i Thailand och tro att man har några rättigheter och att man är försäkrad.lycka till!!!!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där snart ska jag till Thailand/phuket och grejen är det att jag inte har körkort, skulle det funka att visa mitt id om man blir stoppad ? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där snart ska jag till Thailand/phuket och grejen är det att jag inte har körkort, skulle det funka att visa mitt id om man blir stoppad ? :)

Jadå, visa ditt bibliotekskort så kommer allt bli bra och Mankans försäkring täcker f.ö. även dig.

LÄS!!! tidigare inlägg och bilda dig en egen uppfattning :suicide:

MANKAN

Jag tycker du ska fråga ditt försäkringsbolag igen. Gäller försäkringen även om jag kör bil eller motorcykel utan att ha körkort?

Berätta gärna vad de svarar.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Då man naturligtvis försäkrar sig så kommer ditt försäkringsbolag ställa sig på din sida för att få ersätta så lite

som möjligt.

Herregud! Vad är det med Er? Är det så konstigt att man åker på det om man saknar försäkring och/eller körkort?

Utan körkort har man inte rätt att köra överhuvudtaget, är det då inte naturligt att försäkringar inte gäller.

Nej inte heller svenska hemförsäkringar täcker upp en om man kör på fyllan eller utan körkort!

Nej ett svenskt körkort gäller inte bara för att en outbildad trafikpolis tar den enkla utvägen och istället låter dig köra vidare!

Kör man på eller skadar man någon så att denna inte kan jobba mer i sitt liv blir du skadeståndsskyldig för hans/hennes framtid = DYRT!

Är det för dyrt med 250 spänn för ett IKK eller 205 baht för ett thailändskt körkort?

/SatanG

Det var INTE frågan om att ha råd me körkort utan kan någon bevisa att en falang har rätt mot en Thai om en olycka är framme :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, visa ditt bibliotekskort så kommer allt bli bra och Mankans försäkring täcker f.ö. även dig.

LÄS!!! tidigare inlägg och bilda dig en egen uppfattning :suicide:

MANKAN

Jag tycker du ska fråga ditt försäkringsbolag igen. Gäller försäkringen även om jag kör bil eller motorcykel utan att ha körkort?

Berätta gärna vad de svarar.

/SatanG

Finns ingen anledning att fråga igen. Jag skickade ett mail med frågan om det fanns några krav på att man måste ha körkort eller hjälm för att bli ersatt för sjukvård osv från dem. Jag blev uppringd och fick veta att några sådana krav inte fanns. Oavsatt körkort eller hjälm blir jag ersatt för mina skador. Vet inte vad som gäller vid bilkörning men jag gissar att samma sak gäller där. Om du inte tror mig är det ju ganska enkelt att kontrollera. Eftersom jag redan har berättat vad de svarade mig kan du gärna få berätta vad du får för svar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...