Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Burken

Recommended Posts

Är det ens någon form av koll mellan myndigheterna här & där när dessa sk. körkort utfärdas .. med den utbildning jag har & den erfarenhet av trafiken jag har fått efter vägarna i mer än 20 år , uppskattar mig själv som en mer än en god trafikant i Los (på alla hjul , jag får inte köra tåg & flyga här haha ) om man jämför med många andra som framför CP moppar i 70km i tim. el. diesel truckar så torde vi ju bli det nya taxi folket i Los säkerhetsmässigt! 555 :P

Sen vad det gäller verkligheten .. tuta & kör för det gör ju alla andra ... säkert MrKrokofant åxå .. :P

Haha... :)

Ja, jag kan verkligen se dig där i domstolen förklarades för domaren att "Jag har åtminstone kört i 20 år i Sverige... Så försök inte säga till mig att jag kör dåligt".

Det funkar säkert. :great:

Nej, om man ska vara på den sk. säkra sidan, så är väl ett Thailändskt eller internationellt körkort det minsta man kan begära.

Och när varken det thailändska eller det internationella körkortet inte innebär några helst problem för någon att få, så ser inte jag poängen i att vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • Surin P3

    13

  • stjp8729

    7

  • mekong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har för två veckor sedan förnyat mitt thailändska körkort och är nu stolt innehavare av ett femårigt dito. Lite kul är hur allt funkar här ,för att förnya krävdes som vanligt en massa papper från div. myndigheter bla. läkarintyg, vi åkte till läkarmottagningen där jag fick mitt senaste intyg. Hittade ingen parkering så jag sa till frun att gå in och se om läkaren är där medan jag parkerar. Efter att ha hittat en parkeringsplats började jag gå mot mottagningen, möter då frun och tänker att läkaren inte fanns på plats, men jodå hon viftar med ett papper och säger "jag har fixat ditt läkarintyg, jag sa att du mådde bra och såg bra så var det klart" , kostade inte heller mer än normalt så det var ingen muta med i bilden. mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tog thaikörkort för 1,5 år sedan, så det är nu förlängt för 5 år till.

Jag var tvungen att "skriva av mig" efteråt. Hela skrönan finns här

http://keithan.se/No...inglicense.html

Surin P3 skrev

Och när varken det thailändska eller det internationella körkortet inte innebär några helst problem för någon att få, så ser inte jag poängen i att vara utan.

Jag håller helt med !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ens någon form av koll mellan myndigheterna här & där när dessa sk. körkort utfärdas .. med den utbildning jag har & den erfarenhet av trafiken jag har fått efter vägarna i mer än 20 år , uppskattar mig själv som en mer än en god trafikant i Los (på alla hjul , jag får inte köra tåg & flyga här haha ) om man jämför med många andra som framför CP moppar i 70km i tim. el. diesel truckar så torde vi ju bli det nya taxi folket i Los säkerhetsmässigt! 555 :P

Sen vad det gäller verkligheten .. tuta & kör för det gör ju alla andra ... säkert MrKrokofant åxå .. :P

Nej... faktiskt inte. Jag har aldrig framfört ett fordon i Thailand, och tänker inte göra det heller.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... :)

Ja, jag kan verkligen se dig där i domstolen förklarades för domaren att "Jag har åtminstone kört i 20 år i Sverige... Så försök inte säga till mig att jag kör dåligt".

Det funkar säkert. :great:

Nej, om man ska vara på den sk. säkra sidan, så är väl ett Thailändskt eller internationellt körkort det minsta man kan begära.

Och när varken det thailändska eller det internationella körkortet inte innebär några helst problem för någon att få, så ser inte jag poängen i att vara utan.

Om man inte har svensk körkort för MC hjälper det väl inte om man kompleterar b-körkortet med internationellt. Men går det enkelt att fixa thaikort fast man inte är bosatt där så är ju det ett alternativ.

Rayong

Där funkar det med 60 dagars visa

MVH

Vad krävs för att få Thaikörkort för MC i Rayong? Har bara B-kort i Sverige.

60 dagars visa

mer då.

Hur går man till väga

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du har någon erfarenhet i mc åkning annars lägg ner

för många olyckor med turister som hyr hoj

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver:

Intyg om fast adress i Thailand

Läkarintyg

Kopia av passet

Fyll i ansökan om körkort (Vad jag vet finns bara på thai)

Datoriserat teoriprov, och klarar du inte thai teorin första gången så är det bara att betala 20 bath och du kan göra om teorin med samma frågor. 4 svarsalternativ till varje fråga.

Reaktionstest och färgtest.

Uppkörning på en miniparkeringsplats, moppe finns att hyra men dom flesta kommer med egen utan körkort.

Efter alla stämplar är det bara att ställa sig i kö för ett sk smartkort. Du behöver inte ha med foto i Rayong.

Kostnad ca 150 bath per kort, samma procedur för bil.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt körkort duger inte om man orsakar/hamnar i en olycka.

Otrevligt med er som påstår att ett svensk körkort är giltigt i Thailand. :(

Lustigt det där, det funkar bra när man hyr bil och även vid poliskontroller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du har någon erfarenhet i mc åkning annars lägg ner

för många olyckor med turister som hyr hoj

Du behöver inte vara orolig :yes:

Du behöver:

Intyg om fast adress i Thailand

Läkarintyg

Kopia av passet

Fyll i ansökan om körkort (Vad jag vet finns bara på thai)

Datoriserat teoriprov, och klarar du inte thai teorin första gången så är det bara att betala 20 bath och du kan göra om teorin med samma frågor. 4 svarsalternativ till varje fråga.

Reaktionstest och färgtest.

Uppkörning på en miniparkeringsplats, moppe finns att hyra men dom flesta kommer med egen utan körkort.

Efter alla stämplar är det bara att ställa sig i kö för ett sk smartkort. Du behöver inte ha med foto i Rayong.

Kostnad ca 150 bath per kort, samma procedur för bil.

Mbh

tasa

Tackar tackar

Man behöver alltså fast adress men det går bra med 60 dagars turistvisa?

Jag antar att man kan kringgå detta genom ett falskt intyg då eller?

Jag läste någon som skrev att om man inte lämnar landet mer än tremånader går det att förlänga i 5 år. Om man som jag då lämnar landet längre tider går det att förnya kortet varje år eller måste jag ta nytt?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar bra med svenskt körkort ända tills du blir inblandad i en olycka eller möter en påläst polis. I Rayong är det som regel 400 bath, dvs thaiböter x2.

Internationellt eller thai som gäller. I Pattaya brukar det inte vara problem med polisen, SÅ LÄNGE som du inte råkar ut för något.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt det där, det funkar bra när man hyr bil och även vid poliskontroller...

Det funkar jättebra även i Sverige att köra helt utan körkort. Det är inga problem. :arf:

Men man gör inte det i Sverige.

Varför? Jo, för man riskerar fängelse och andra otrevligheter.

Varför kör då vissa utan körkort i Thailand, där man med all säkerhet riskerar fängelse av ännu otrevligare typ om man är med om någon värre olycka...?

För att...ja, jag vet faktiskt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många i Thailand(gäller både faranger och thailändare) kör nog utan körkort för att dom vet att en liten slant(muta) till polisen löser problemet ganska snabbt.

Prova att muta en svensk polis.funkar nog inte så bra.

Därmed inte sagt att det är ett bra system med mutor men så funkar det tyvärr i LOS.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vilket som är värsta brottet och största riskerna:

- En nykter farang eller thailändare utan körkort ute i trafiken i Thailand

- En full eller knarkpåverkad farang eller thailändare MED körkort ute i trafiken i Thailand

Värst är naturligtvis en kombination av båda

Och riktigt ruskigt är det att båda brotten kan åtgärdas genom lite battingar !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar ruskigt naivt att tro att man kan muta sig ur alla problem som kan tankas uppsta vid en olycka. Till och borja med sa tenderar forsakringskillarna vara pa plats redan innan snuten i manga fall. Forsakringsbolagen foljer garanterat upp om det saknas thai/internationellt korkort. Vidare sa ar det ofta for manga parter inblandade for att det skall ga att losa med nagra fa tusenbahtare. Om det gar att losa sa lar det vara rejalt mycket hogre summor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte vara orolig :yes:

Tackar tackar

Man behöver alltså fast adress men det går bra med 60 dagars turistvisa?

Jag antar att man kan kringgå detta genom ett falskt intyg då eller?

Jag läste någon som skrev att om man inte lämnar landet mer än tremånader går det att förlänga i 5 år. Om man som jag då lämnar landet längre tider går det att förnya kortet varje år eller måste jag ta nytt?

Läste någonstans att det där intyget om fast adress skall vara från ambasaden eller Immigrations. Så det blir väl svårt då.

De är väl bara å köra på med endast svenskt b-kort då som vanligt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag thailändskt körkort för bil och mc men på två olika kort...

Det skulle vara kopior på passet,mitt eu körkort, visum och läkarintyg.

Tanten intygade hos polisen att jag var bosatt i Thailand på vår adress.

Polisen tog farangpris för det intyget (1000 baht mot 100 för thai) med det var det värt.

Sen följde reaktionstest med gas och bromspedal, färgsende test samt parallelltest.

Inget teoriprov eller körtest behövdes...

Totalt betalade jag 1500 baht och kortena gäller 1 år och skall sedan förnyas vart 5:te år.

Är det fler medlemmar som kan delge tillvägagångssätt för anskaffande? Misstänker att det går till på olika sätt i andra regioner. OBS det är riktiga och lagliga körkort.

he he gäller 1 år men ska förnyas vart 5:e år ha ha den var kul

Link to comment
Dela på andra sajter

he he gäller 1 år men ska förnyas vart 5:e år ha ha den var kul

Ähum, nu är det så att första gången man får thaikörkort så gäller det i ett år. När man sedan efter ett år förnyar så gäller det nya körkortet i fem år.

För övrigt läste jag idag något insiktsfullt på Stickman. Många thailändare åker nu omkring med ansiktsmask pga oro för svininfluensan. Däremot anser man det inte nödvändigt med hjälm...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var borta från Thailand ett år och två månader och det var inga problem att få ett nytt femårigt körkort. Mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körkortsmyndigheterna bryr sig inte om vardu är med ditt körkort så länge som du har en adress i Thailand. Samma sak som i sverige, ok du kan knappast förnya ett thaikörkort på ambassaden som du kan göra med ett svenskt.

Men du måste vänta tills det gamla har gått ut annars får du bara ett år istället för fem.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Den viktigaste anledningen till att skaffa thailändskt körkort enligt mig är att försäkringarna inte gäller om man kör med utländska körkort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ähum, nu är det så att första gången man får thaikörkort så gäller det i ett år. När man sedan efter ett år förnyar så gäller det nya körkortet i fem år.

För övrigt läste jag idag något insiktsfullt på Stickman. Många thailändare åker nu omkring med ansiktsmask pga oro för svininfluensan. Däremot anser man det inte nödvändigt med hjälm...

Herr Chang har talat.

Bra mot kameran oxå.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra mot kameran oxå.

Undrar om man kan skylla på det i Sverige också.

Det ser rätt lustigt ut med dessa munskydd på div. platser där man rimligen inte har närkontakt med andra, delar myndigheterna ut dessa grats?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Undrar om man kan skylla på det i Sverige också.

Det ser rätt lustigt ut med dessa munskydd på div. platser där man rimligen inte har närkontakt med andra, delar myndigheterna ut dessa grats?

Baa

Skylla på??

Finns inga regler att du måste visa fejset, bara du för fram fordonet trafiksäkert.

På med masken bara, baa

Läste för övrigt om ett nytt ord i språket: Burkabilister

Ska beteckna såna som bara skrapar ett liiitet hål i isen på bilens framruta.

Inte så vanliga i Thailand antar jag.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om man ska vara på den sk. säkra sidan, så är väl ett Thailändskt eller internationellt körkort det minsta man kan begära.

Och när varken det thailändska eller det internationella körkortet inte innebär några helst problem för någon att få, så ser inte jag poängen i att vara utan.

Ferlåt , men ja kanske var otydlig i mitt inlägg , vad jag undrade var om det görs någon koll mellan dom Thailänska & dom Svenska myndigheterna när man ansöker om Thailänskt Körkort , menar en kopia på mitt svenska körkort/EU-körkort kan ju inte vara värt nåt , kortet kan ju lika gärna vara indraget för tex. vårdslöshet i trafik , sjukdom el. vad som helst här!

Se "Burken"s inlägg nedan!

"Inget teoriprov eller körtest behövdes"

Men det är klart , gör man "bara som dom säger" så är det väl lugnt sen om man är lämplig att köra el. inte är kanske inte så noga! :mdr:

Nu har jag thailändskt körkort för bil och mc men på två olika kort...

Det skulle vara kopior på passet,mitt eu körkort, visum och läkarintyg.

Tanten intygade hos polisen att jag var bosatt i Thailand på vår adress.

Polisen tog farangpris för det intyget (1000 baht mot 100 för thai) med det var det värt.

Sen följde reaktionstest med gas och bromspedal, färgsende test samt parallelltest.

Inget teoriprov eller körtest behövdes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ferlåt , men ja kanske var otydlig i mitt inlägg , vad jag undrade var om det görs någon koll mellan dom Thailänska & dom Svenska myndigheterna när man ansöker om Thailänskt Körkort , menar en kopia på mitt svenska körkort/EU-körkort kan ju inte vara värt nåt , kortet kan ju lika gärna vara indraget för tex. vårdslöshet i trafik , sjukdom el. vad som helst här!

Ingen koll görs om man verkligen har ett körkort i Sverige.

De tar för givet att om man kan visa upp ett körkort så har man ett. Fast i själva verket kan det vara indraget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...