Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Burken

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Min undran är följande; Måste man ha 1 års visa för att förlänga sina Thai-körkort?

Behövs inget internationellt körkort vid förlängning???

Tacksam för svar!

Du har ju ett thailänskt, som de kan titta på nu vid förlängningen.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • Surin P3

    13

  • stjp8729

    7

  • mekong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hejsan

Körprovet går ut på att man inte skall backa över katten. Om katten överlever så har du körkortet.

MVH Nonki :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte byta ut ettårs körkortet före utgångsdatumet.

Skulle tro att det varierar beroende på vilken transport office du frågar och vilket humör de är på...this i Thailand.

Normalt sett ska man kunna förnya körkortet från 2 månader innan det går ut och du ska ha med det gamla körkortet plus läkarintyg och 350baht.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Skulle tro att det varierar beroende på vilken transport office du frågar och vilket humör de är på...this i Thailand.

Normalt sett ska man kunna förnya körkortet från 2 månader innan det går ut och du ska ha med det gamla körkortet plus läkarintyg och 350baht.

Ja, det du säger är mycket mer logiskt, för det vore konstigt om det måste gå ut först, för då skulle man ju inte ha rätt att köra till där man byter ut körkortet :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det du säger är mycket mer logiskt, för det vore konstigt om det måste gå ut först, för då skulle man ju inte ha rätt att köra till där man byter ut körkortet :)

När jag förnya mitt, det gick ut på en måndag när jag lämmna fram alla papper för förnyelsn på fredagen innan helgen sa damen där du får komma tillbaka på måndag när det går ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det du säger är mycket mer logiskt, för det vore konstigt om det måste gå ut först, för då skulle man ju inte ha rätt att köra till där man byter ut körkortet :)

Det finns väl inte så många som påstår att Thai är logiskt. Det här är bara ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fornyade mitt 1 år`s-korkort en vecka 23/4-10 fore utgångdatum30/4-10

ny gilltighetsdatum blev 1/5-2010 - 6/8-2015 ! 5år och 3månader!

olika ställen olika regler (som vanligt) :whistle:

FRÅGA , efter 5 år får man då ett korkort som gäller livet ut ???????????

Ändrades av thaiola
Link to comment
Dela på andra sajter

jag fornyade mitt 1 år`s-korkort en vecka 23/4-10 fore utgångdatum30/4-10

ny gilltighetsdatum blev 1/5-2010 - 6/8-2015 ! 5år och 3månader!

olika ställen olika regler (som vanligt) :whistle:

FRÅGA , efter 5 år får man då ett korkort som gäller livet ut ???????????

Vad jag har fått reda på så efter ett fem-års Körkort så får man ett livstids körkort (frågade två Thai på jobbet), men skiljer väl här också från ställe till ställe. :crazy:

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter det har gått ut så har man sex månader på sig att förnya körkortet.. Men det var vad dom sa till mig.. :)

Skulle tro att det krävs en "liten" muta då men det kanske dom glömde nämna..ett körkort som gått ut går nämligen inte att förnya. :)

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett års körkortet går inte att förnya innan det har gått ut.

Fem års körkortet går att förnya innan det gått ut, men inga problem att förnya även om det gått ut.

Tidigare lär det ha existerat livstidkörkort men numera är fem år max.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fornyade mitt 1 år`s-korkort en vecka 23/4-10 fore utgångdatum30/4-10

ny gilltighetsdatum blev 1/5-2010 - 6/8-2015 ! 5år och 3månader!

olika ställen olika regler (som vanligt) :whistle:

FRÅGA , efter 5 år får man då ett korkort som gäller livet ut ???????????

Anledningen att du fått 5år och 3 månader beror nog på att körkortet går ut den dan du fyller år det svaret fick jag när jag fick 5år och 9 månader. Lättare för att du ska komma ihåg det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett års körkortet går inte att förnya innan det har gått ut.

Fem års körkortet går att förnya innan det gått ut, men inga problem att förnya även om det gått ut.

Tidigare lär det ha existerat livstidkörkort men numera är fem år max.

Poffa

Livstidskörkort förekommer fortfarande dom som fått sitt körkort före ett vist årtal(vet ej vilket)gäller livet ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Frun förnyade sitt 1 års körkort när det hade gått ut sedan 2 år tillbaka.

De muttrade och sa att det är struligt eftersom det har gått mer än 1 år sedan utgångstiden.

Exakt 500 Bath jobbigare blev det tydligen.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bara finnas en sanning här och det är att det finns ingen sanning i vårt kära Thailand.

Det är det enda man vet med säkerhet.

Roligt i alla fall att höra om de olika erfarenheterna från olika delar av riket.

Om man kan köpa sig ett intyg på att man är fullt frisk och arbetsför så.well, the sky is the limit!

Intressant att man kan byta ut sitt svenska körkort i Thailand (för det får man väl kalla det när man får ett körkort utan körtest eller teoriprov)

men att man i Sverige inte kan byta ut sitt Thailändska mot ett svenskt.

Thailändska körkortsmyndigheten har tydligen utrustats med ett varmare hjärta!

post-6637-019495600 1281518812_thumb.jpg

post-6637-019495600 1281518812_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett års körkortet går inte att förnya innan det har gått ut.

Fem års körkortet går att förnya innan det gått ut, men inga problem att förnya även om det gått ut.

Tidigare lär det ha existerat livstidkörkort men numera är fem år max.

Poffa

Även här tydligen olika regler :crazy: arbetskollegan fick sitt 5-års utbytt i maj eller april 2010 till ett livstidskörkort (han har haft ett ett-års körkort och ett fem-års körkort). :huh:

Bästa är nog att lägga ihop alla svaren, för det verkar ju inte finnas ett rakt svar i Thailand.. Verkar vara rena rama lotteriet.. :huh:

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Även här tydligen olika regler :crazy: arbetskollegan fick sitt 5-års utbytt i maj eller april 2010 till ett livstidskörkort (han har haft ett ett-års körkort och ett fem-års körkort). :huh:

Bästa är nog att lägga ihop alla svaren, för det verkar ju inte finnas ett rakt svar i Thailand.. Verkar vara rena rama lotteriet.. :huh:

Ha en bra dag!

:wai:

Detta stod att läsa i Phuket Gazette redan för 7 år sen

“The Transportation Department no longer issues lifetime licenses. Instead, licenses are now valid for a maximum of five years.

However, people who already have a lifetime driving license are allowed to keep it. They do not need to apply for a new license unless they have lost it, the license is damaged or the details on the license need to be changed. The replacement license issued will be valid for a lifetime.”

Saturday, September 27, 2003 Suparb Baimiden, Officer, Phuket Provincial Transportation Office.

TIT

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det finns väl inte så många som påstår att Thai är logiskt. Det här är bara ett exempel.

Ja, jag glömde lägga till "om det är logiskt". Enligt den här tråden så gäller både:

man får inte förnya förrän körkortet har gått ut

man får inte förnya om körkortet har gått ut

så då är det inte enkelt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Verkar bara finnas en sanning här och det är att det finns ingen sanning i vårt kära Thailand.

Det är det enda man vet med säkerhet.

Roligt i alla fall att höra om de olika erfarenheterna från olika delar av riket.

Om man kan köpa sig ett intyg på att man är fullt frisk och arbetsför så.well, the sky is the limit!

Intressant att man kan byta ut sitt svenska körkort i Thailand (för det får man väl kalla det när man får ett körkort utan körtest eller teoriprov)

men att man i Sverige inte kan byta ut sitt Thailändska mot ett svenskt.

Thailändska körkortsmyndigheten har tydligen utrustats med ett varmare hjärta!

Om du tittar på hur det går till att ta ett körkort i Sverige respThailand så är det väl en jävla tur att det inte går att byta in ett Thai KK i Sverige.

Min tant håller på att ta Svenskt KK och hennes traffik kunskaper har varit helt bedrövliga trots att hon tagit KK i Thailand två gånger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte blev man mycket klokare av dessa svar :crazy:

Får väll svänga in till myndigheten när man passerar Kumhpawampi i december å fråga så man inte behöver åka flera gånger

Återkommer i frågan efter det :huh:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har också tagit både bil och mc kort i prachuab khiri khan provins, för mc kortet behövde jag göra teori och uppkörning efter som jag inte har mc kort i sverige,

men för bil körkortet var det bara reaktionstest som gällde.

Jag behövde:

- läkarintyg på att jag hade bra syn

-passkopia

-kopia på svenskt körkort

-giltligt visum

-gulhusbok

uppkörningen med mc var en baggis , bara köra på en kant och balansera ca 10 meter och efter det så va det bara att använd blinkers när man svängde och se till att man stanna vid stopskylt.

uppkörning tog som ca 3 minuter att genomföra.

teoriprovet var på engelska och man behövde 23 av 30 rätt, fick två försök på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Känner alla ni som har thai körkort till att dom berättigar till inträde till thai pris i alla nationalparker och museum t.ex avgiften till Koh Samed.

Om inte kan det ju vara bra att veta.

Mvh Isan Lover

Jag visste faktiskt inte detta. Tyvärr gjorde inte biljettförsäljarna det heller när vi skulle in i Nong Khais akvarium. Jag fick snällt betala 2,5 gånger mer än thailändarna för samma sak även fast jag försökte förklara att körkortet ska ge thaipris. I och för sig var biljetten bara 50 battingar, men irriterande ändå.

Tänk om vi tog hand om våra turister i Sverige på samma sätt, 100 kr för en Svensk men 250 kr för en turist för att komma in på slottet.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste faktiskt inte detta. Tyvärr gjorde inte biljettförsäljarna det heller när vi skulle in i Nong Khais akvarium. Jag fick snällt betala 2,5 gånger mer än thailändarna för samma sak även fast jag försökte förklara att körkortet ska ge thaipris. I och för sig var biljetten bara 50 battingar, men irriterande ändå.

Tänk om vi tog hand om våra turister i Sverige på samma sätt, 100 kr för en Svensk men 250 kr för en turist för att komma in på slottet.

Går inte min gode Lao Kao då blir vi kallade Rasister...eller. Mvh Maitan. :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har också tagit både bil och mc kort i prachuab khiri khan provins, för mc kortet behövde jag göra teori och uppkörning efter som jag inte har mc kort i sverige,

men för bil körkortet var det bara reaktionstest som gällde.

Jag behövde:

- läkarintyg på att jag hade bra syn

-passkopia

-kopia på svenskt körkort

-giltligt visum

-gulhusbok

uppkörningen med mc var en baggis , bara köra på en kant och balansera ca 10 meter och efter det så va det bara att använd blinkers när man svängde och se till att man stanna vid stopskylt.

uppkörning tog som ca 3 minuter att genomföra.

teoriprovet var på engelska och man behövde 23 av 30 rätt, fick två försök på mig.

He-he.

Nästan kopia på mitt.

Körkort för bil, bytte dom bara ut. Inga tester.

MC var hela programmet.

Läkarintyget skrevs ut av min "husläkare". Han visade upp en grön ficklampa och frågade vad det var för färg.

Han visade upp en röd penna. Och sedan en gul linjal.

Det kostade 200 Baht, vill jag minnas.

För övrigt verkar det vara lönlöst att forska i vad man behöver för ditten eller datten.

Åk till handläggaren : körkortsmakaren, imigrationsmyndigheten eller landoffice och fråga !

Eftersom alla kontor verkar ha sina egna regler.

Vad som gäller här kanske inte gäller där du bor.

Ändrades av Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...