Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Burken

Recommended Posts

Ett thai körkort kan i princip vem som helst skaffa i Thailand och man behöver inte vara bosatt där, det räcker att en thai går i god för den som söker...sen är det bara att tuta och köra och se glad ut.

Det funkade hur bra som helst för mig både till mc och bil.

Att köra med svenskt körkort i Thailand och tro att man har några rättigheter och att man är försäkrad.lycka till!!!!

Berätta gärna mer i detalj hur man går till väga. Vad är det thailändaren skall gå i god för? Att man har en adress? Har läst på flera ställen att man behöver ett intyg om fast adress men det behövs inte då eller?

Vill bara förtydliga att jag alldrig har påstått att man har några rättigheter dock gäller hemförsäkringen hos Länsförsäkringar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • Surin P3

    13

  • stjp8729

    7

  • mekong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Såg att jag citerade fel snubbe så jag får göra så här istället. Det blir inte lika snyggt citat men det funkar...

//Finns ingen anledning att fråga igen. Jag skickade ett mail med frågan om det fanns några krav på att man måste ha körkort eller hjälm för att bli ersatt för sjukvård osv från dem. Jag blev uppringd och fick veta att några sådana krav inte fanns. Oavsatt körkort eller hjälm blir jag ersatt för mina skador. Vet inte vad som gäller vid bilkörning men jag gissar att samma sak gäller där. Om du inte tror mig är det ju ganska enkelt att kontrollera. Eftersom jag redan har berättat vad de svarade mig kan du gärna få berätta vad du får för svar.//

Nu vet jag inte om det är så, men skulle det inte kunna vara så att försäkringsbolaget menar att om man åker i/på ett fordon utan körkort och utan hjälm så ersätts man skador men om man framför detsamma vet vi inte - eller frågade du om det var just vid framförandet av fordonet som detta också gällde???

Bara en tanke som slog mig...

Micke

Ändrades av mikhay
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att jag citerade fel snubbe så jag får göra så här istället. Det blir inte lika snyggt citat men det funkar...

//Finns ingen anledning att fråga igen. Jag skickade ett mail med frågan om det fanns några krav på att man måste ha körkort eller hjälm för att bli ersatt för sjukvård osv från dem. Jag blev uppringd och fick veta att några sådana krav inte fanns. Oavsatt körkort eller hjälm blir jag ersatt för mina skador. Vet inte vad som gäller vid bilkörning men jag gissar att samma sak gäller där. Om du inte tror mig är det ju ganska enkelt att kontrollera. Eftersom jag redan har berättat vad de svarade mig kan du gärna få berätta vad du får för svar.//

Nu vet jag inte om det är så, men skulle det inte kunna vara så att försäkringsbolaget menar att om man åker i/på ett fordon utan körkort och utan hjälm så ersätts man skador men om man framför detsamma vet vi inte - eller frågade du om det var just vid framförandet av fordonet som detta också gällde???

Bara en tanke som slog mig...

Micke

Micke ja naturligtvis handlade det om att framföra fordonet. Jag kom faktiskt inte på tanken att fråga om man behöver körkort som med passagerare.

Så åter igen ni som inte tror mig skicka ett mail och fråga själv

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke ja naturligtvis handlade det om att framföra fordonet. Jag kom faktiskt inte på tanken att fråga om man behöver körkort som med passagerare.

Så åter igen ni som inte tror mig skicka ett mail och fråga själv

För mig gäller bil, körkort och helförsäkring i Thailand så jag tror inte vi kommer mycket längre.

Kontakter med Ditt försäkringsbolag ang. hur Du är försäkrad får Du sköta själv.

Lycka till, du kommer behöva mycket av den varan om något händer. Men det är bara Min uppfattning.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig gäller bil, körkort och helförsäkring i Thailand så jag tror inte vi kommer mycket längre.

Kontakter med Ditt försäkringsbolag ang. hur Du är försäkrad får Du sköta själv.

Lycka till, du kommer behöva mycket av den varan om något händer. Men det är bara Min uppfattning.

/SatanG

Ja där är vi helt överens att jag sköter mina försäkring själv. Och eftersom du inte kan erkänna att du hade fel så lär vi inte komma så mycket längre heller. Så där ja nu hade du i alla fall två rätt.

Jag har på inget sätt förespråkat att man skall köra utan körkort. Dock finns det ju ingen anledning att komma med osanningar om vad försäkringarna gäller för bara för att man tycker att folk skall ha körkort.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där är vi helt överens att jag sköter mina försäkring själv. Och eftersom du inte kan erkänna att du hade fel så lär vi inte komma så mycket längre heller. Så där ja nu hade du i alla fall två rätt.

Jag har på inget sätt förespråkat att man skall köra utan körkort. Dock finns det ju ingen anledning att komma med osanningar om vad försäkringarna gäller för bara för att man tycker att folk skall ha körkort.

Sköt försäkringarna själv då, istället för att tigga om att andra ska kolla med ditt försäkringsbolag!

Var inget osant i det jag skrev.

Sorry att jag försökte hjälpa till och sprida lite ljus i ditt totala mörker, broiler! :suicide:

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga :o Det går utför för mänskligheten.

Om man tycker att man sprider ljus genom att komma med felaktigheter så har man nog helt missuppfattat betydelsen av uttrycket.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna mer i detalj hur man går till väga. Vad är det thailändaren skall gå i god för? Att man har en adress? Har läst på flera ställen att man behöver ett intyg om fast adress men det behövs inte då eller?

Vill bara förtydliga att jag alldrig har påstått att man har några rättigheter dock gäller hemförsäkringen hos Länsförsäkringar.

Har man inget intyg från ambassad eller polis att man är bosatt i Thailand så räcker det om din thai fru/flickvän intygar att du bor på den adress som uppges i ansökan.

Eftersom detta är i Thailand så finns det inga garantier att det gäller på alla Land and Transportation Department.

När det gäller försäkringen skulle jag inte ens ta risken att köra i Thailand utan körkort, även om det svenska försäkringsbolaget sagt att dom täcker kostnaderna.

Sa dom verkligen att dom täcker alla kostnader, sjukvård för dig och motpart, skador på fordon för dig och motpart, framtida men för livet, dessutom böterna för att kört olagligt utan körkort? ???

Att köra olagligt i Thailand innebär i verklighet att man ansvarar för motpartens alla kostnader även om du är oskyldig till olyckan.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget intyg från ambassad eller polis att man är bosatt i Thailand så räcker det om din thai fru/flickvän intygar att du bor på den adress som uppges i ansökan.

Eftersom detta är i Thailand så finns det inga garantier att det gäller på alla Land and Transportation Department.

När det gäller försäkringen skulle jag inte ens ta risken att köra i Thailand utan körkort, även om det svenska försäkringsbolaget sagt att dom täcker kostnaderna.

Sa dom verkligen att dom täcker alla kostnader, sjukvård för dig och motpart, skador på fordon för dig och motpart, framtida men för livet, dessutom böterna för att kört olagligt utan körkort? ???

Att köra olagligt i Thailand innebär i verklighet att man ansvarar för motpartens alla kostnader även om du är oskyldig till olyckan.

Nej de sa absolut inte att de täcker alla kostnader. Det gäller för vad den är tänk att gälla för. Kraschar man med hyrmoppen får man nog oavsett körkort stå för skadorna på moppen. Den kostnaden räknar jag alltid med om olyckan skulle vara framme. Någon motpart skador täcks inte heller med Hemförsäkringen oavsett körkort eller ej.

Tack för svar för övrigt. Vilket Land and Transportation Department vart det du besökte då?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde i mitt stilla sinne det pratades om trafikforsakringen for tex. bil som man maste ha for att kora fordonet. Den lar inte galla utan giltigt korbevis iaf. Tankte aldrig tanken pa att blanda in hemforsakringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om fängelse vid värre olycka...

Man kan ju nöjt, leendes sitta där i sin cell och meddela alla i sin omgivning att: Jag hade i alla fall en svensk försäkring som fungerade. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde i mitt stilla sinne det pratades om trafikforsakringen for tex. bil som man maste ha for att kora fordonet. Den lar inte galla utan giltigt korbevis iaf. Tankte aldrig tanken pa att blanda in hemforsakringen.

Vi pratar om båda Wille.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om fängelse vid värre olycka...

Man kan ju nöjt, leendes sitta där i sin cell och meddela alla i sin omgivning att: Jag hade i alla fall en svensk försäkring som fungerade. :bag:

Hur säger man det på thai? det kan ju vara bra att veta omifall. :whistle:

mvh.Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om fängelse vid värre olycka...

Man kan ju nöjt, leendes sitta där i sin cell och meddela alla i sin omgivning att: Jag hade i alla fall en svensk försäkring som fungerade. :bag:

Det kan ju trots att vara bra att ha en hemförsäkring som gäller om man kör omkull. Man kan ju skada sig själv ganska rejält utan att skada någon annan. Då är Hemförsäkringen till ganska bra hjälp. Men det kanske inte du tycker med tanke på din kommentar.

Jag har inte dragit in hemförsäkringen i diskussionen det var det någon annan som gjorde. Ej heller har jag hävdat att Hemförsäkringens gällande är en anledning till att inte skaffa giltigt körkort i Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tycker absolut försäkringar är viktiga. Inget snack om det.

Men att i Thailand köra utan giltigt körkort är för mig ungefär lika dumt som att inte ha några försäkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget intyg från ambassad eller polis att man är bosatt i Thailand så räcker det om din thai fru/flickvän intygar att du bor på den adress som uppges i ansökan.

Eftersom detta är i Thailand så finns det inga garantier att det gäller på alla Land and Transportation Department.

När det gäller försäkringen skulle jag inte ens ta risken att köra i Thailand utan körkort, även om det svenska försäkringsbolaget sagt att dom täcker kostnaderna.

Sa dom verkligen att dom täcker alla kostnader, sjukvård för dig och motpart, skador på fordon för dig och motpart, framtida men för livet, dessutom böterna för att kört olagligt utan körkort? ???

Att köra olagligt i Thailand innebär i verklighet att man ansvarar för motpartens alla kostnader även om du är oskyldig till olyckan.

Har du ett sådant körkort, som bara är utskrivet med din Thai dam/tjej som god tro ??

Min tjej säger att man måste vara skriven på hennes adress i husboken ??

Bäst är nog att bo i Pattaya där behövs inget körkort finns bathbuss och tjejer.

Lägger ner detta projekt nu.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du varit med om en olycka där dit Thaikörkort kommit till pass, typ samma rättigheter som en Thailändare i olycka?

Där du blivit "vinnare" typ inge betalning bara den andra som stått för allt?

Har hört att falang inte har några större rättigheter mot Thailändare vid olycka?

Alla skriver hur man skaffar körkort.

Men ingen kan bevisa att en falang har rättigheter i Thailand vid bil/mc olycka ?

Har nyss köpt bil men kör med mitt Svenska körkort pga. bara turist

Mvh.Plätt

Hej

Jag hade missat den här frågan och svarar därför sent.

Nej jag har ännu inte orsakat någon olycka, och har därför ingen personlig erfarenhet av vad mina ev. rättigheter är.

Men enligt hörsägen så gäller bara försäkringarna om man kör med ett av Thailand godkänt körkort, godkända är bl.a en del grannländers och internationellt

körkort, men ej ett svenskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga erfarenhet säger att, så länge man inte befinner sig i en rättegång, så gäller gatans lag.

Men så fort man sätter sig med domare och advokater så finns det lagar även i en bananrepublik som Thailand. Hur konstigt detta än låter för vissa.

Sammanfattning: Gör man nåt olagligt i trafiken, så kan man komma undan med att betala för sig, förutsatt att man inte kommit så långt att man hamnat i rättegång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eftersom jag skall stanna i Thailand en längre tid så skaffade jag ett internationellt körkört och enligt MHF var det giltigt även i Thailand. Men jag blev lite betänksam när det kom, det såg minst sagt inte trovärdigt ut.

Men väl på plats I Udonthani så besökte jag och min fru Polisen för att fråga dom vad som gäller. Det satt ett stort antal poliser i ett rum, alla verkade mycket upptagna. Men efter en stund förbarmade sig en av dom över oss. Min fru visade mitt internationella körkort för honom.

Han vände och vred på detta tittade på oss frågade om det verkligen var ett internationellt körkort han tittade på. Därefter spred sig ett stort smile över hans ansikte och han brast ut i gapskratt. Samtliga poliser i rummet flockades runt honom och skrattade hjärtligt över den dumma farangen som trodde att det körkortet gällde.

När dom slutat skratta uppmanades vi att skaffa ett Thai körkort, Nu idag var vi ute och shoppade och blev stoppade av polisen. Min fru frågade då om mitt internationella körkort gäller. Javisst, självklart blev svaret. :whistle:

Men jag kommer hur som helst skaffa ett Thai körkort,

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Var fixade ni era läkarintyg, räcker det att gå till lokala vårcentralen i byn eller måste man sjukhuset?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var fixade ni era läkarintyg, räcker det att gå till lokala vårcentralen i byn eller måste man sjukhuset?

Ska du gå till vårcentralen får du nog vänta till våren.

:crazy:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Touchégreat.gif

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var fixade ni era läkarintyg, räcker det att gå till lokala vårcentralen i byn eller måste man sjukhuset?

Nån slags klinik går bra. Skulle nog tro att vårdcentralen i byn funkar.

Om inte så finns det en drös med mindre kliniker i princip varje stad.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 bath kostade intyget i Ban Phe, alla kliniker funkar. Frugan skrev mitt namn på en lapp och 5 minuter senare fick hon intyget utan att jag var hos doktorn. Sen var det bara att ta en fotokopia. Körkortskontoret kräver 2 ex om man vill ha körkort både för bil och moppe.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eftersom jag skall stanna i Thailand en längre tid så skaffade jag ett internationellt körkört och enligt MHF var det giltigt även i Thailand. Men jag blev lite betänksam när det kom, det såg minst sagt inte trovärdigt ut.

Men väl på plats I Udonthani så besökte jag och min fru Polisen för att fråga dom vad som gäller. Det satt ett stort antal poliser i ett rum, alla verkade mycket upptagna. Men efter en stund förbarmade sig en av dom över oss. Min fru visade mitt internationella körkort för honom.

Han vände och vred på detta tittade på oss frågade om det verkligen var ett internationellt körkort han tittade på. Därefter spred sig ett stort smile över hans ansikte och han brast ut i gapskratt. Samtliga poliser i rummet flockades runt honom och skrattade hjärtligt över den dumma farangen som trodde att det körkortet gällde.

När dom slutat skratta uppmanades vi att skaffa ett Thai körkort, Nu idag var vi ute och shoppade och blev stoppade av polisen. Min fru frågade då om mitt internationella körkort gäller. Javisst, självklart blev svaret. :whistle:

Men jag kommer hur som helst skaffa ett Thai körkort,

Hälsningar

HansG

Det Internationella körkortet är väl egentligen bara en översättning till dit svenska körkort. Utan dit svenska körkort gäller det inte för något.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...