Jump to content
IGNORERAD

Bangkokianer eller heter det bangkokbor?

Phodee

Vad att kalla de som kommer från bangkok?  

47 röster

1. 1. Vad att kalla de som kommer från bangkok?

• Bangkokianer
      6
    • bangkokbor
      42

Recommended Posts

Vad kallar ni dem ?

Jag tycker att efter ha varit i Thailand att det stor skillnad på lansbygden och Bangkok.

Men vad skall vi här på detta forumet andvända för benämning på folk och folk?

Dela på andra sajter

Hej Phodee,

Får väl rösta på Bangkokbor. Bangkokianer känns inte rätt.

Men betänk att vi har stockholmare och göteborgare. Varför inte bangkokare? Möjligen inte så lyckat när man läser, kokare kan ju tolkas på annat sätt...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Ja, det var väl kanske en konstig fråga. Men bangkokian skulle jag nog aldrig använda..

Vad får dig att ställa denna fråga?

/biker

Dela på andra sajter

Om du menar alla farranger som åker till "Thailand" och sedan bara ser Patpong, Nana och soi Cowboy så är dom definitivt Bankokianer liksom de farranger som efter ett antal års arbetande i Bangkok, fortfarande inte har sett något annat!

Bäremot så finns det mängder av oss som har bott i Bangkok i åratal men som även har varit intresserade nog att resa och uppleva/upptäcka resten av detta underbara, vackra och mystiska land och samtidigt försökt förstå Thailand och dess invånare, (inte alltid med ett lyckat resultat), vi är nog dock Bangkok bor.

:wai:   :he:   :na:   :dance1::dance::drinks:

Dela på andra sajter

Jag har vid några tillfällen här på mpr använt mig av uttrycket bangkokian och funderar på om Phodee kanske fått sin undran av det? Vill dock påpeka att jag vet att det inte är ett riktigt uttryck och användandet är inte allvarligt menat. Ungefär lika allvarligt som när jag ibland använder uttrycket "omedelbums" när jag till arbetskamrater uttrycker hur fort jag vill att dom ska utföra något nödvändigt jobb.

Man behöver ju inte alltid skriva formellt korrekt när man skriver på ett internetforum. Bangkokian är alltså ett felaktigt uttryck i formella sammanhang men fungerar på mpr.

Jag brukar också ibland använda mig av uttrycket "thaiare". Kanske lika bra att i samma veva meddela att jag vet att inte heller detta är korrekt i formella sammanhang. Thailändare heter det naturligtvis och inget annat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Så vad blir det då på engelska ?? bangkoks, bangkokers, bangkokians ?  :bag:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

GammalDansken

Men i Bangkok bor ju inga Thailändare dock. Dom bor ju i Krung Thep !!

http://www.resbort.c...g-krungthep.htm

Det är bara vi Faranger som säger Bangkok

Men vi är några stycken.

Mer än 200 miljoner i Amerikat och lika många i Europa.

Vet'e f*n vad dom säger i Kina eller Japan, men inte är det Krung Thep, tror jag inte :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Fast å andra sidan så är det fler som kallar detta land för Sweden... Ska vi kanske rätta oss efter det? Eller... inte.

Dela på andra sajter

Jag frågade tjejen varför hon på thailändska pratar med sina släktingar och kompisar om Krung Thep och med svenskar om Bangkok, vilket ju är ganska ologiskt tycker man, men hon kunde inte svara på det !?

Vad säger era tjejer ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

GammalDansken

Fast å andra sidan så är det fler som kallar detta land för Sweden... Ska vi kanske rätta oss efter det? Eller... inte.

Det verkar ha varit på gång länge.

Har inte du konto i Swedbank ?

Hellre det än Reichsdagen iofs :-)

mvh GD

Dela på andra sajter

Jag frågade tjejen varför hon på thailändska pratar med sina släktingar och kompisar om Krung Thep och med svenskar om Bangkok, vilket ju är ganska ologiskt tycker man, men hon kunde inte svara på det !?

Vad säger era tjejer ?

Ologiskt?

Själv använder jag Krung thep när jag talar om staden med thailändare och Bangkok när jag talar med övriga världens befolkning. Min fru gör likadant och jag tycker det är logiskt.

Säger du Helsingfors eller Helsinki när du talar om Finlands huvudstad och använder du Tukholma eller Stockholm när du talar om vår huvudstad med en finne?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Jag tycker man skall dra alla över en kam oavsett om det bor i hufudstaden eller ute på landet och kalla dem helt enkelt Babianer med tanke på att de sitter och plockar varandra i håret i tid och otid.

;)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tycker man skall dra alla över en kam oavsett om det bor i hufudstaden eller ute på landet och kalla dem helt enkelt Babianer med tanke på att de sitter och plockar varandra i håret i tid och otid.

;)

Dra alla över en luskam i så fall..

Dela på andra sajter

Det som man kan få på det ädla maskliknande nedre organet kallas Bangkokocker och kan behandlas i ett tidigt stadie med antibiotika, för det andra organet bör man använda stolpiller.

[move]

Dr Arne

[/move]

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...