Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

YFU Sverige

Thailändska ungdomar söker svenska värdfamiljer!

Recommended Posts

YFU Sverige

Hejsan,
Jag heter Carin och jobbar på den ideella utbytesorganisation Youth for Understanding (YFU). Vi skriver här på forumet och uppskattar verkligen all er hjälp!

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer runt om i Sverige åt dessa studenter. Studenterna kommer till Sverige för att lära sig mer om Sverige och den svenska kulturen, för att gå på svensk skola och lära sig svenska.

-Är ni eller någon ni känner intresserad av att hjälpa oss att hitta bra värdfamiljer till dessa ungdomar, eller är ni själva nyfikna på att ta emot en utbytesstudent?

-Har ni några tips på hur vi kan nå ut till intresserade värdfamiljer?

Tveka i så fall inte att kontakta oss!
Det går bra att svara här i tråden eller att maila mig på carin@yfu.se.

YFU är en ideell icke-vinstdrivande utbytesorganisation som i över 50 år har jobbat med kulturutbyten för ungdomar i Sverige. Vår organisation bygger på volontärer som på sin fritid engagerar sig i YFU. De allra flesta har själva varit utbytesstudenter eller värdfamiljer och jobbar nu ideellt för att nya familjer och studenter ska få bra upplevelser under sitt utbytesår.

Vill man veta mer om YFU och vad det innebär att bli värdfamilj går man in på http://www.yfu.se/ under menyn ”Värdfamilj”. Där man också kan lämna en intresseanmälan, som självklart inte är bindande. Har man frågor kan man också ringa oss på kontoret, 08-650 50 25 eller maila till carin@yfu.se. Vi finns även på Facebook, facebook.com/YFUSweden, där man kan få uppdateringar om oss genom att ”gilla” vår sida, YFU Sweden.

Kolla gärna in vår värdfamiljsfilm också:

Vill ni veta mer om just de thailändska studenterna, svara här på tråden så kan jag skicka deras profiler!

Tack på förhand för er hjälp!

Carin Trygg Monvall, Värdfamiljsrekryterare på Youth for Understanding

Naam kaeng

Låter som beundransvärd verksamhet. Hoppas det löser sig bra för de tre studenterna.

Nemo

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer

Bejärtansvärt initiativ, men borde det inte göras i omvänd ordning?    :rolleyes:

YFU Sverige

Bejärtansvärt initiativ, men borde det inte göras i omvänd ordning?    :rolleyes:

Visst skulle det vara underbart om det skedde i omvänd ordning, men studenterna ansöker först för att åka som utbytesstudenter och när vi har fått deras ansökan kan vi börja leta efter värdfamiljer till dem. Detta görs eftersom familjerna vill veta mer om studenten som de tar emot därför kan inte värdfamiljen rekryteras innan. Värdfamiljer kan komma med önskemål om att en student exempelvis kommer från Thailand men det är fortfarande många i Sverige som inte vet att denna möjlighet finns och därför når vi ut på olika forum och medier, som detta forum. I Thailand är det upp mot 2 000 studenter som söker för att åka på utbyte runt om i världen och endast 200 blir antagna och av de 200 är det tre som kommer till Sverige.

1 student har fått värdfamilj så nu söker vi värdfamiljer till de andra två. Heja heja!

HajKaj

Hade kunna varit både roligt och lärorikt.

Tyvärr är man ju inte i det läget att man kan ställa upp.

Men ni kommer säkert hitta bra familjer till dom andra 2 som väntar.

Lycka till.

/Hasse

Galten

Hade vi bott i ett hus istället för en trång lägenhet så kanske man kunnat ta det i åtanke.

Nicholas

Plats har jag, men vilken ort gäller detta?

YFU Sverige

Plats har jag, men vilken ort gäller detta?

Kul! :-D

Orten spelar ingen roll då vi tar kontakt med skolan som de kommer att gå på. Vi har studenter som bor i hus ute på landet till de som bor i storstäder, det viktigaste är att det är inom Sveriges gränser. Kontakta mig gärna på carin@yfu.se så kan jag ge dig mer infomration.

Kötthandlarn

Hejsan,

Jag heter Carin och jobbar på den ideella utbytesorganisation Youth for Understanding (YFU). Vi skriver här på forumet och uppskattar verkligen all er hjälp!

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer runt om i Sverige åt dessa studenter. Studenterna kommer till Sverige för att lära sig mer om Sverige och den svenska kulturen, för att gå på svensk skola och lära sig svenska.

-Är ni eller någon ni känner intresserad av att hjälpa oss att hitta bra värdfamiljer till dessa ungdomar, eller är ni själva nyfikna på att ta emot en utbytesstudent?

-Har ni några tips på hur vi kan nå ut till intresserade värdfamiljer?

Tveka i så fall inte att kontakta oss!

Det går bra att svara här i tråden eller att maila mig på carin@yfu.se.

YFU är en ideell icke-vinstdrivande utbytesorganisation som i över 50 år har jobbat med kulturutbyten för ungdomar i Sverige. Vår organisation bygger på volontärer som på sin fritid engagerar sig i YFU. De allra flesta har själva varit utbytesstudenter eller värdfamiljer och jobbar nu ideellt för att nya familjer och studenter ska få bra upplevelser under sitt utbytesår.

Vill man veta mer om YFU och vad det innebär att bli värdfamilj går man in på http://www.yfu.se/ under menyn ”Värdfamilj”. Där man också kan lämna en intresseanmälan, som självklart inte är bindande. Har man frågor kan man också ringa oss på kontoret, 08-650 50 25 eller maila till carin@yfu.se. Vi finns även på Facebook, facebook.com/YFUSweden, där man kan få uppdateringar om oss genom att ”gilla” vår sida, YFU Sweden.

Kolla gärna in vår värdfamiljsfilm också: https://www.youtube.com/watch?v=fG_16G6K__w

Vill ni veta mer om just de thailändska studenterna, svara här på tråden så kan jag skicka deras profiler!

Tack på förhand för er hjälp!

Carin Trygg Monvall, Värdfamiljsrekryterare på Youth for Understanding

Låter som en jäkligt kul grej..

Tyvärr har jag inte möjlighet själv men jag hoppas ni hittar några här på MPR som vill vara med i projektet...

Lycka till... :good:

Kenneth4618

Låter som en jäkligt kul grej..

Tyvärr har jag inte möjlighet själv men jag hoppas ni hittar några här på MPR som vill vara med i projektet...

Lycka till... :good:

Ja tänk att få komma hit som utbytesstudent och få bo på loftet i Hemfosa hos Gorocco, Vilken upplevelse det skulle vara.

För att inte tala om att bo hos Banankontakt som själv varit utbytesstudent i Thailand eller äta plankor hos FF mm, mm mm, mm

matz

En liten fundering bara!

Ska dessa värdfamiljer stå för uppehälle mat och övriga kostnader eller utgår det någon ersättning för detta?

/matz

Kötthandlarn

Ja tänk att få komma hit som utbytesstudent och få bo på loftet i Hemfosa hos Gorocco, Vilken upplevelse det skulle vara.

För att inte tala om att bo hos Banankontakt som själv varit utbytesstudent i Thailand eller äta plankor hos FF mm, mm mm, mm

He, he, he, ja, det skulle vara en upplevelse, för jag har svårt att se hur man skall få in fler människor i det söta lilla huset i verkligheten/Hemfosa.... :giggle:

Fast nu bor ju iofs Lillkrabbans mamma inte där i år, så det kanske finns lite utrymme...

Hade man däremot mätt utrymmet i hjärta istället för kvadratmeter, så finns det hur stort utrymme som helst hos familjen Gorocco... :give_heart:

Kenneth4618

He, he, he, ja, det skulle vara en upplevelse, för jag har svårt att se hur man skall få in fler människor i det söta lilla huset i verkligheten/Hemfosa. :giggle:

Fast nu bor ju iofs Lillkrabbans mamma inte där i år, så det kanske finns lite utrymme...

Hade man däremot mätt utrymmet i hjärta istället för kvadratmeter, så finns det hur stort utrymme som helst hos familjen Gorocco... :give_heart:

Loftet är fortfarande ledigt enligt hörsägen

Fast ett stort hjärta finns det i den familjen med råge

Kötthandlarn

Loftet är fortfarande ledigt enligt hörsägen

Fast ett stort hjärta finns det i den familjen med råge

Håller med till fullo...

Dessutom finns det fullt av andra underbara människor i området.. :good:

Tänker speciellt på Björn, Sissi och Lukas.... :give_heart: 

Fan va härliga de var under min Udonvistelse i vintras.. :give_rose:  

Kenneth4618

Håller med till fullo...

Dessutom finns det fullt av andra underbara människor i området.. :good:

Tänker speciellt på Björn, Sissi och Lukas. :give_heart:

Fan va härliga de var under min Udonvistelse i vintras.. :give_rose:  

För att inte tala om gammelsmurfen = Virrpannan

• Similar Content

• Banankontakt
      By Banankontakt
      PROLOG

1987 åkte jag iväg som utbytesstudent till Thailand där jag bodde hos en värdfamilj på landet utanför Nakorn Pathom och gick i den lokala gymnasieskolan.  Denna tråd kommer att handla om mina upplevelser från detta år. 

Några av grabbarna i klassen

Utbytesåret blev till en vattendelare i mitt liv. Innan jag åkte ville jag bli ingenjör men när jag kom hem hade jag istället skaffat mig intresse för samhällsfrågor och språk.

Eftersom utbytesåret blev så viktigt för mig har jag många gånger tänkt att ta fram mina dagböcker och brev för dra mig till minnes vad som hände och hur det har påverkat mig. Man kan säkert kalla det för medelålderskris eller vad man vill, men för min egen del har det varit en intressant och tankeväckande läsning som inneburit många skratt åt bortglömda ögonblick och dråpliga situationer.

Brev och dagböcker

De flesta medlemmar här på MPR har en egen nära relation till Thailand och stort intresse för landet som jag tror oftast uppstått i vuxen ålder. När jag arbetat mig igenom mina dagböcker och brev slog det mig att det kanske skulle vara intressant för MPR-medlemmar att ta del av en svensk 17-årings upplevelser av att bo i en värdfamilj och gå i skola ute i ett samhälle på landet. Jag bestämde mig därför för att skriva en serie kortare essäer eller blogginlägg på olika teman och publicera här på MPR. Somliga inlägg är lite djuplodande medan andra är mer lättsamma. 

Eftersom det nu gått hela 27 år sedan utbytesåret har det vid genomläsningen av alla dagböcker och brev ibland känts som främmande texter som någon annan har skrivit. Vissa saker har jag glömt eller förträngt och andra har jag inte samma uppfattning om längre. Annat har jag uppenbarligen överdrivit eller bagatelliserat - jag var ju ändå bara 17 år och utsatt för en ganska stark press. Upplevelserna i texterna stämmer inte alltid överens med mina minnen och ibland känns som om det handlar om någon annan. Jag har därför valt att skriva om mig själv i tredje person.

Under hela utbytesåret tog jag 22 rullar film med en dålig kompaktkamera som saknade autofokus och andra inställningsmöjligheter. Det finns därför endast drygt 600 bilder av usel kvalitet från hela året.  Jag kommer att klippa in bilder i texterna där det finns bilder som passar, men till skillnad från min tråd från cykelresan kommer denna tråd i huvudsak att bestå av text. 

Allt är inte färdigskrivet än, men just nu finns det runt 20 färdiga avsnitt och fler är under arbete. Jag kommer publicera dem regelbundet från och med nu och hoppas ni har lust att ta del av en ung svensk killes tankar, upplevelser och känslor i….

…..Sagan om en utbytesstudent…..  

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy