Jump to content
IGNORERAD

Thailändska ungdomar söker svenska värdfamiljer!


YFU Sverige

Recommended Posts

YFU Sverige

Hejsan,
Jag heter Carin och jobbar på den ideella utbytesorganisation Youth for Understanding (YFU). Vi skriver här på forumet och uppskattar verkligen all er hjälp!

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer runt om i Sverige åt dessa studenter. Studenterna kommer till Sverige för att lära sig mer om Sverige och den svenska kulturen, för att gå på svensk skola och lära sig svenska.

-Är ni eller någon ni känner intresserad av att hjälpa oss att hitta bra värdfamiljer till dessa ungdomar, eller är ni själva nyfikna på att ta emot en utbytesstudent?

-Har ni några tips på hur vi kan nå ut till intresserade värdfamiljer?

Tveka i så fall inte att kontakta oss!
Det går bra att svara här i tråden eller att maila mig på carin@yfu.se.

YFU är en ideell icke-vinstdrivande utbytesorganisation som i över 50 år har jobbat med kulturutbyten för ungdomar i Sverige. Vår organisation bygger på volontärer som på sin fritid engagerar sig i YFU. De allra flesta har själva varit utbytesstudenter eller värdfamiljer och jobbar nu ideellt för att nya familjer och studenter ska få bra upplevelser under sitt utbytesår.

Vill man veta mer om YFU och vad det innebär att bli värdfamilj går man in på http://www.yfu.se/ under menyn ”Värdfamilj”. Där man också kan lämna en intresseanmälan, som självklart inte är bindande. Har man frågor kan man också ringa oss på kontoret, 08-650 50 25 eller maila till carin@yfu.se. Vi finns även på Facebook, facebook.com/YFUSweden, där man kan få uppdateringar om oss genom att ”gilla” vår sida, YFU Sweden.

Kolla gärna in vår värdfamiljsfilm också:



Vill ni veta mer om just de thailändska studenterna, svara här på tråden så kan jag skicka deras profiler!

Tack på förhand för er hjälp!

Carin Trygg Monvall, Värdfamiljsrekryterare på Youth for Understanding
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Låter som beundransvärd verksamhet. Hoppas det löser sig bra för de tre studenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer

 

Bejärtansvärt initiativ, men borde det inte göras i omvänd ordning?    :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

YFU Sverige

Bejärtansvärt initiativ, men borde det inte göras i omvänd ordning?    :rolleyes:

 

Visst skulle det vara underbart om det skedde i omvänd ordning, men studenterna ansöker först för att åka som utbytesstudenter och när vi har fått deras ansökan kan vi börja leta efter värdfamiljer till dem. Detta görs eftersom familjerna vill veta mer om studenten som de tar emot därför kan inte värdfamiljen rekryteras innan. Värdfamiljer kan komma med önskemål om att en student exempelvis kommer från Thailand men det är fortfarande många i Sverige som inte vet att denna möjlighet finns och därför når vi ut på olika forum och medier, som detta forum. I Thailand är det upp mot 2 000 studenter som söker för att åka på utbyte runt om i världen och endast 200 blir antagna och av de 200 är det tre som kommer till Sverige.

 

1 student har fått värdfamilj så nu söker vi värdfamiljer till de andra två. Heja heja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade kunna varit både roligt och lärorikt.

Tyvärr är man ju inte i det läget att man kan ställa upp.

 

Men ni kommer säkert hitta bra familjer till dom andra 2 som väntar.

 

Lycka till.

 

/Hasse

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vi bott i ett hus istället för en trång lägenhet så kanske man kunnat ta det i åtanke.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

YFU Sverige

Plats har jag, men vilken ort gäller detta?

 

Kul! :-D

 

Orten spelar ingen roll då vi tar kontakt med skolan som de kommer att gå på. Vi har studenter som bor i hus ute på landet till de som bor i storstäder, det viktigaste är att det är inom Sveriges gränser. Kontakta mig gärna på carin@yfu.se så kan jag ge dig mer infomration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Hejsan,

Jag heter Carin och jobbar på den ideella utbytesorganisation Youth for Understanding (YFU). Vi skriver här på forumet och uppskattar verkligen all er hjälp!

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer runt om i Sverige åt dessa studenter. Studenterna kommer till Sverige för att lära sig mer om Sverige och den svenska kulturen, för att gå på svensk skola och lära sig svenska.

-Är ni eller någon ni känner intresserad av att hjälpa oss att hitta bra värdfamiljer till dessa ungdomar, eller är ni själva nyfikna på att ta emot en utbytesstudent?

-Har ni några tips på hur vi kan nå ut till intresserade värdfamiljer?

Tveka i så fall inte att kontakta oss!

Det går bra att svara här i tråden eller att maila mig på carin@yfu.se.

YFU är en ideell icke-vinstdrivande utbytesorganisation som i över 50 år har jobbat med kulturutbyten för ungdomar i Sverige. Vår organisation bygger på volontärer som på sin fritid engagerar sig i YFU. De allra flesta har själva varit utbytesstudenter eller värdfamiljer och jobbar nu ideellt för att nya familjer och studenter ska få bra upplevelser under sitt utbytesår.

Vill man veta mer om YFU och vad det innebär att bli värdfamilj går man in på http://www.yfu.se/ under menyn ”Värdfamilj”. Där man också kan lämna en intresseanmälan, som självklart inte är bindande. Har man frågor kan man också ringa oss på kontoret, 08-650 50 25 eller maila till carin@yfu.se. Vi finns även på Facebook, facebook.com/YFUSweden, där man kan få uppdateringar om oss genom att ”gilla” vår sida, YFU Sweden.

Kolla gärna in vår värdfamiljsfilm också: https://www.youtube.com/watch?v=fG_16G6K__w

Vill ni veta mer om just de thailändska studenterna, svara här på tråden så kan jag skicka deras profiler!

Tack på förhand för er hjälp!

Carin Trygg Monvall, Värdfamiljsrekryterare på Youth for Understanding

 

 

Låter som en jäkligt kul grej..

Tyvärr har jag inte möjlighet själv men jag hoppas ni hittar några här på MPR som vill vara med i projektet...

Lycka till... :good:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Låter som en jäkligt kul grej..

Tyvärr har jag inte möjlighet själv men jag hoppas ni hittar några här på MPR som vill vara med i projektet...

Lycka till... :good:

Ja tänk att få komma hit som utbytesstudent och få bo på loftet i Hemfosa hos Gorocco, Vilken upplevelse det skulle vara.

 

För att inte tala om att bo hos Banankontakt som själv varit utbytesstudent i Thailand eller äta plankor hos FF mm, mm mm, mm

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering bara!

Ska dessa värdfamiljer stå för uppehälle mat och övriga kostnader eller utgår det någon ersättning för detta?

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Ja tänk att få komma hit som utbytesstudent och få bo på loftet i Hemfosa hos Gorocco, Vilken upplevelse det skulle vara.

 

För att inte tala om att bo hos Banankontakt som själv varit utbytesstudent i Thailand eller äta plankor hos FF mm, mm mm, mm

 

He, he, he, ja, det skulle vara en upplevelse, för jag har svårt att se hur man skall få in fler människor i det söta lilla huset i verkligheten/Hemfosa.... :giggle:

Fast nu bor ju iofs Lillkrabbans mamma inte där i år, så det kanske finns lite utrymme...

Hade man däremot mätt utrymmet i hjärta istället för kvadratmeter, så finns det hur stort utrymme som helst hos familjen Gorocco... :give_heart:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

He, he, he, ja, det skulle vara en upplevelse, för jag har svårt att se hur man skall få in fler människor i det söta lilla huset i verkligheten/Hemfosa. :giggle:

Fast nu bor ju iofs Lillkrabbans mamma inte där i år, så det kanske finns lite utrymme...

Hade man däremot mätt utrymmet i hjärta istället för kvadratmeter, så finns det hur stort utrymme som helst hos familjen Gorocco... :give_heart:

Loftet är fortfarande ledigt enligt hörsägen

 

Fast ett stort hjärta finns det i den familjen med råge

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Loftet är fortfarande ledigt enligt hörsägen

 

Fast ett stort hjärta finns det i den familjen med råge

 

 

Håller med till fullo...

Dessutom finns det fullt av andra underbara människor i området.. :good:

Tänker speciellt på Björn, Sissi och Lukas.... :give_heart: 

Fan va härliga de var under min Udonvistelse i vintras.. :give_rose:  

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Håller med till fullo...

Dessutom finns det fullt av andra underbara människor i området.. :good:

Tänker speciellt på Björn, Sissi och Lukas. :give_heart:

Fan va härliga de var under min Udonvistelse i vintras.. :give_rose:  

För att inte tala om gammelsmurfen = Virrpannan

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

För att inte tala om gammelsmurfen = Virrpannan

 

Ej att förglömma.. :good:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en friggebod ledig.

Men hur ser den ekonomiska sidan ut.

Mat?

Försäkringar?

Många saker som man kan falla i som ingen tänker på.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem står för försäkringen då. jätteviktigt, mycket viktigare än mat och boende.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

YFU Sverige

 Ursäkta att jag inte har svarat på era frågor! 

Studenten står för utgifter som hygienproduktier, fritidsutgifter med mera. Medan värdfamiljen står för mat och logi precis som Nemo skrev.

 

Priset?

 

Var det inte gratis?

Angående utbytesåret som studenterna åker på så kostar det en summa, i den summan så ingår bland annat en heltäckande försäkring, resor till/från hemlandet och även läger som studenterna medverkar i under året.

Själva värdfamiljsskapet är ett volontärtuppdrag där ersättning inte utgår. Detta för att vi har sett att tar man emot en student volontärt finns det i många fall ett större engagemang för studenten, och studentens delaktighet i familjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...