Jump to content
IGNORERAD

Efter UT


ReplicaOfTheMirror

Recommended Posts

ReplicaOfTheMirror

Vet att denna fråga fanns på tidigare forumet men lika bra att fråga här så slipper kanske nästa fråga igen.

Tjejen fick UT beviljat nu i veckan och kommer äntligen hit imorrn  :) , men vad äre man ska göra nu?

Man ska på skatteverket fixa sista fyra siffrorna på personnummret och reggestrera att hon bor hos mig eller?  :confused:

Efter det kan man väl ta kontakt med SFI antar jag

Vad mer kan va bra att göra?

Jag är den ingen trodde att jag skulle bli då jag var den du trodde att jag skulle bli innan jag blev den ingen trodde att jag skulle bli trots att ingen vet vem jag är :confused:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Stort jättegrattis - jag vet hur det känns att vänta de sista timmarna innan hon dyker upp.

En bra sak att göra (när ni väl fått siffrorna från Skatteverket) är att ringa Försäkringskassan

och förklara läget för dom - de skickar då en reg.blankett.

Lycka till.

/TB

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparade denna lista från det tidigare forumet:

* Anmälning till folkbokföringen för sista 4 siffrorna. Skattemyndigheten.

* Vid folkbokföringen begära Personbevis för ID, Studier, Arbetsförmedling,

  Hemortsbevis.

* Undertecknad begärde personbevis som intygande för tjejens ID ansökan.

* Ansök om ID kort - kostar 300 kr på Svensk kassa service

* Kolla upp hemförsäkringen. Lägg till tjejen & teckna eventuella drulleförsäkringar etc.

* Separat anmälan måste göras till Försäkringskassan för att bli inskriven i systemet.

* Anmälan till hyresvärden (om man bor i hyresrätt ). Skriv in tjejen som boende.

  Om något händer dig, som tex dödsfall så slipper damen bo på gatan.

* Anmäla sig till SFI

* Anmäla sig på Arbetsförmedlingen.

* Eventuellt efter ID kort anlänt ansöka om bankkort & personkonto. För kommande lön.

  Känns också bra för tjejen. Lätt & föra över pengar etc om man har samma bank.

* Ta gärna ett par dagar ledigt under första veckan tjejen anländer. Inte alltid det

  fungerar. Men det är uppskattat. Innan man börjar jobba som en gnu igen.

* Buffra lite pengar för en runda på stan för lite kläd & skoköp, samt santära ting.

    Beror på årstid. Vintertid, se till & köpa varma kläder.

* Ta gärna reda på vart närmaste Budda tempel finns. Ta en vända dit ganska snart

  efter att tjejen anlänt. Det uppskattas något enormt & ger en viss trygghet. (om

  hon varit i sverige på Turistvisa kanske ni redan vart & besökt ert närmsta tempel )

* Ta en vända till någon lokal Asiatisk shop för lite inköp av kryddor , såser & annat.

  (antar att hon om hon varit här tidigare redan vart & shoppat i den lokala shoppen )

* Kolla upp lite olika internet sidor där tjejen kan läsa vad som händer hemma i

  Thailand. Detta är lite åldersbaserat. Min tjej är ganska ung & föredrar sidor som

  www.kapook.com där kan man lyssna på musik, läsa en massa, & titta på bilder.

* Ett kontantkort eller liknande är bra att inköpa till tjejens telefon (om hon har ngn).

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Å SEN DE ABSOLUT DE VIKTIGASTE!!!!! RISKOKARE..annars e nog herrn ung karl ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Å SEN DE ABSOLUT DE VIKTIGASTE!!!!! RISKOKARE..annars e nog herrn ung karl ganska snabbt.

Jag ska lägga detta på minnet ;) Ungkarl vill man ju inte bli igen.. hahaha  :D

Oktober - November 2007 - Flyger med Thai | Mars - April 2008 - Flyger med Thai | 17 Augusti - 14 September 2008 - Flyger med Finnair | 24 Februari - 19 Mars 2009 - Flyger med Thai | 5 maj - 27 maj 2009 - Flyger med Thai |

Link to comment
Dela på andra sajter

* Separat anmälan måste göras till Försäkringskassan för att bli inskriven i systemet.

Säker på att separat inskrivning på försäkringskassan behövs?

När vi var på skattemyndigheten och skrev in henne för att få sista 4 siffrorna sa dom att dom medelar automatiskt försäkringskassan,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej TomYam,

Fick samma budskap november 2005. Och det kom sent i december ett brev om att fru Chang var registrerad. Utan att vi skickat in några papper till Försäkringskassan.

Nu verkar det lite oklart om hon verkligen skulle kunna få sjukpenning då hon aldrig försökt sjukanmäla sig. På andra forum påstår man att det krävs mer?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Min fru har inte anmält sig heller.  Förvisso har min fru aldrig använt FK.

Samma sak min kompis hustru. Och hon har ju fått barn och har då fått ut sina mammadagar utan problem.

En annan sak som jag reagerade på är detta med ID kort. För att man skall få ett ID kort på Svensk kassaservice så krävs det att en anhörig går i god för en. Och det går ju bra om man är gift.  Är man bara sambo är det värre. Och då får ni nog vända er till en bank där sambon är känd.

Vad gäller Fru Chang. Har hon inte en enskild firma? Eller har jag fel. Isåfall borde hon ju ha kontakt med FK för att försäkra sig om SGI och ev sjukpenning. Men detta har ju inte med Thailand att göra så det hör vl hemma på ett Egenföretagar forum. 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hf,

Fru Chang har ett AB, och tar ut lön som vanlig anställd. När det finns pengar ;-) Och jag får ingenting, även fast jag sköter bokföringen och kontakt med myndigheter!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och grattis till kärleken, Vi trodde som många andra att efter skatteskrivning så var allt OK men i år 10 månader efter reg fick hon ett brev med bif. blankett om att försäkringskasseregistrering var av absolut nöd om det skulle hända något, GÖR DETTA OMGÅENDE, vi hade tur och råkade inte illa ut, pust,.ID fixar Du bäst på ditt bankkontor, kassaservice är dj-t krångliga.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som har tips och råd vad som är bra/nödvändigt att göra när väl sambons son, 14 år, kommer till Sverige på UT vad gäller diverse myndigheter.

Baltus60

Jag skulle inte vilja vara medlem i en klubb som vill ha mig som medlem

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte samma misstag som oss och gå på arbetsförmedlingens budskap om att det är onödigt att anmäla sig som arbetssökande  :kort:

Vad dom änn säger så säg att du vill ha henne inskriven som arbetssökande! Även om hon inte kan språket så ska hon vara inskriven.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...