Jump to content
IGNORERAD

Bilder på maträtter


mikeus48

Recommended Posts

Hej! Jag skulle gärna vilja se bilder på thailändska maträtter. Om ni har lust att ladda upp då skulle jag också vara glad om man kan få tillstånd att använda dom för en lunchmeny. Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    8

  • GammalDansken

    4

  • Burken

    3

  • oldthaimer

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Du får gärna använda bilden i menyn.  :mdr:

Fräscht!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som tgf vill "lägga lägga locket på"  :crazy:   när man tar upp diskussion om hundätande i los.

Många av medlemmarna håller väl till i norra delen av landet, finns det nån erfarenhet av delikatessen, recept o.s.v. ?

Kanske nån rentav har ätit hund, hur smakade det ?

Mycket har jag ätit men inte hund. Därav nyfikenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det verkar som tgf vill "lägga lägga locket på"  :crazy:   när man tar upp diskussion om hundätande i los.

Många av medlemmarna håller väl till i norra delen av landet, finns det nån erfarenhet av delikatessen, recept o.s.v. ?

Kanske nån rentav har ätit hund, hur smakade det ?

Mycket har jag ätit men inte hund. Därav nyfikenheten.

Finns EN provins i nordöstra Thailand där man enligt ryktet påstås äta hund. Var där i vintras men lyckades inte hitta någon restaurang som hade rätten på menyn.

Förstod också varför provinsen fått ryktet. det fanns en hel del vietnamesättlingar där, och i Vietnam är ju hund en maträtt.

Tror nog att du blir tvungen att åka till Kina eller Vietnam om du vill smaka hund. Alternativt så köper du en byracka och betalar någon att slakta och laga till den. Blir nog betydligt billigare än att åka runt i norra Thailand och leta ett ställe där hund finns på menyn.

Provinsen med hundätarrykte är för övrigt Sakon Nakhon.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sen så var jag i frugans hemby strax utanför Udon Thani. Jag gick runt och slappade som vanligt när jag hörde ett jäkla liv utanför, på gatan kom det en pickup med stora högtalare som vrålade ut nåt mystiskt budskap.

Jag letade raskt upp frugan

- Vad är det för jäkla liv?

- Jo, man kan byta en hund mot en spann!

- Vaa!!??

- Jo, om man har nån hund man vill bli av med så får man två spannar i plast i utbyte.

- Vad ska dom med hundarna till då?? frågade jag misstänksamt...

- I grannbyn äter man hundar...

Så var det med det, ganska kul grej tycker jag... :he:

Jag har faktiskt sett grillad hund längs med vägarna runt Udon, men aldrig testat. Min fru äter heller inte hund säger hon... :whistle:

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns EN provins i nordöstra Thailand där man enligt ryktet påstås äta hund. Var där i vintras men lyckades inte hitta någon restaurang som hade rätten på menyn.

Förstod också varför provinsen fått ryktet. det fanns en hel del vietnamesättlingar där, och i Vietnam är ju hund en maträtt.

Tror nog att du blir tvungen att åka till Kina eller Vietnam om du vill smaka hund. Alternativt så köper du en byracka och betalar någon att slakta och laga till den. Blir nog betydligt billigare än att åka runt i norra Thailand och leta ett ställe där hund finns på menyn.

Provinsen med hundätarrykte är för övrigt Sakon Nakhon.

Kim ,

för nån månad sedan när det var kallt i los så visade man på thai-Tv när de åt hundsoppa. Tgf sa att de tyckte att det var riktigt bra sätt att hålla sej varma på, att äta hundsoppa.

Inget konstigt i det. Gillar själv varm soppa om man fryser men har inte provat hundvarianten.

Jag var på besök i Udon för några år sedan. Där körde man runt i byarna med pick up fullastad med hundar i en stor bur.

Tjejerna sa lite skamset att de såldes som mat men att de aldrig har ätit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim ,

för nån månad sedan när det var kallt i los så visade man på thai-Tv när de åt hundsoppa. Tgf sa att de tyckte att det var riktigt bra sätt att hålla sej varma på, att äta hundsoppa.

Inget konstigt i det. Gillar själv varm soppa om man fryser men har inte provat hundvarianten.

Jag var på besök i Udon för några år sedan. Där körde man runt i byarna med pick up fullastad med hundar i en stor bur.

Tjejerna sa lite skamset att de såldes som mat men att de aldrig har ätit...

Sakon Nakhon gränsar till just Udon och där äts det enligt ryktet mycket hund. men inte tusan hittade jag något ställe i den stan som serverade rätten trots detta. :)

Såg själv ett program på svensk tv för några år sedan då dom visade thailändska människor i lastbil som åkte runt och köpte upp hundar som dom sedan slaktade för våra skinnjackors skull. Skinnen importerades b la till Sverige. Blev en hel del debattståhej i svensk media förstås och många människor var upprörda och skulle sluta köpa skinnkläder.

Såg på vägskyltarna i programmet att det var just provinsen Sakon Nakhon filmen var tagen i.

Kan väl nämna att jag inte har något emot att man äter hundar, kött som kött anser jag. T ex grisar har säkert lika mycket känslor och klokhet som en hund och kan man äta gris så kan man väl äta hund. Skulle gärna prova äta hundkött själv och har på skoj frågat efter det på tusen ställen i Thailand men ännu aldrig fått tillfälle.

Nej, vad jag vill upplysa dig om är enbart det faktum att det inte, som du tydligen tror, äts hund allmänt i norra delarna av landet. Det gör det inte. Råttor, insekter, krabbor, ormar, grodor... javisst, detta äts allmänt av dom allra flesta. Hund, nej.

Däremot kan man alltid få sig till livs en historia om hur någon vet någon som lagat till hund någon gång. Talade själv med en kille i vår Surinby i vintras som menade att svarta hundar var goda på våren. Hade dom annan färg än svart eller det var en annan årstid så var det inte alls samma smak. Något jag länge diskuterade med honom vad det kunde tänkas bero på. Så den killen hade tydligen ätit av mer än en hund i sina dar. Men dom flesta människor har aldrig smakat hund, rynkar på näsan inför förslag att prova och det är inte något allmänt förekommande.

Däremot så ska ju hund vara en vanlig allmän maträtt på sina ställen i Kina och Vietnam. i alla fall enligt tv och annan media.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå Kim,det käkas hund i vår by oxå,fråga bara min fyllskalle till svåger.Vi har köpt hundar till lillgrabben en otal gånger och de har alla blivit "roadkills"när man frågar vart de har tagit vägen,efter mycket tjat om detta så har sanningen kommit fram  :diablo:   och som Kim säger så ska de svarta vara godast.Själv tror jag inte att det skulle vara så delikat att käka jycke men man ska aldrig säga aldrig  :crazy:   Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jodå Kim,det käkas hund i vår by oxå,fråga bara min fyllskalle till svåger.Vi har köpt hundar till lillgrabben en otal gånger och de har alla blivit "roadkills"när man frågar vart de har tagit vägen,efter mycket tjat om detta så har sanningen kommit fram  :diablo:   och som Kim säger så ska de svarta vara godast.Själv tror jag inte att det skulle vara så delikat att käka jycke men man ska aldrig säga aldrig  :crazy:   Mvh Måne

Som sagt så beskrev jag ju en kille som tyckte om svarta hundar i vår by i mitt förra mess. Sedan kommer jag ihåg en gammal khmergumma som flera ggr gick genom byn och frågade om hon fick köpa någons hund. Fick hon så slog hon ihjäl hunden direkt på plats. Och det var köttet hon ville åt, men hon var ju grannlandsinnevånare.

Men från att ha upplevt enstaka exempel till att hävda att hund är en isaansk mattradition är steget långt. Tror nog man kan hitta enstaka hundätare i alla thailändska provinser om man börjar fråga efter dom ute i byarna. Och som sagt, skulle själv gärna prova om jag bara fick tillfälle. Något som hitills inte lyckats trots många förfrågningar både här och där.

Att begära att någon slaktar en hund bara för att jag ska få smaka tänker jag dock inte göra. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bilder på mat var det Mikeus ville ha, inte tjôt om hundar :-)

Här kommer en bild till din meny.

Pad peaw wan pra säger fru GD att det är.

Kan nog stämma. Gôtt iaf.

mvh GD

10075_PadPeawWanPra_gifa810635a60a39e0fc

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nej hund är inte någon vanlig rätt på menyn i Isaan, det är helt riktigt i området Sakon Nakhon som det är en delikatess.

Uppköparna i bilarna som kommer till vår by med hinkar och baljor som dom vill byta mot hundar kommer därifrån.

Men jag tror också att det förekommer att någon enstaka människa äter det på andra platser också, om inte annat i smyg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

I "min" by Khok Ngam så finns det en man som är kanske lite av en ensling. Han enligt många äter hund.  Det är lite lustigt för vart han än går så har han ett stort uppbåd av hundar som är efter honom, skäller och försöker nafsa efter benen på han  :D .  Han har alltid en stor köpp för att värja sig mot hundarna. Även när han cyklar så pinnar han på i fullfart så dom inte lyckas bita honom. :mdr:

Sen dom beryktade pickuperna som byter saker mot hundar. Så ar jag sett att hundarna känner igen ljudet av dom och springer för glatta livet iväg när dom kommer.

MVH

      BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Här har du en bild till från fru GD.

Ser ut som vilken svensk fiskfilét som helst, men fisken är inköpt i Thai shoppen

och hon hävder envist att det är Pra Taad :-)

Håll tillgodo, Mikeus.

10096_PraTaad_gif223619b53af50f3a58f230d

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm det ser smarrigt ut.  Det kanske blir thaimat till lunch snart :21:

Men kanske inte ändå. Lunch buffeérna är inte så goda, sen äter man ju alltid för mycket  :crazy:

MVh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej BanFang

Vi har också några personer som hundarna attackerar, dom påstås också ha ätit hund.

Interesant att höra detta från fler byar, undrar om det ligger något i det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack GammelDansken för bilderna och ni andra också, det kommer troligtvis att bli problems om jag börjar sälja hund i sverige... :crazy: ...hehe..hmmm..ok kul att se vad det slutar med i den här tråden. mikeus

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hör av dig Mikeus om hur det går för er.

Fru GD tjatar mycket om att hon vill sälja Thai Food här, trots

alla varningar jag hittar på ang. hälsoinspektörer och skatteregler osv osv.

Hon har haft restaurang själv och har undervisat folk bl.a. från Isaan som ju inte

har en susning om den tjusiga och vackra Thailändska maten utan envisas

med att laga till allt som rör på sig ... råttor, kackerlackor, katter, grodor - och nyflådda labradorvalpar :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fru GD tjatar mycket om att hon vill sälja Thai Food här, trots

alla varningar jag hittar på ang. hälsoinspektörer och skatteregler osv osv.

Hehe, "hittar på" var väl at ta i! En konkret verklighet i Sverige som många invandrare har svårt att förstå. En del svenskar också för den delen...

Quote

Hon har haft restaurang själv och har undervisat folk bl.a. från Isaan som ju inte

har en susning om den tjusiga och vackra Thailändska maten utan envisas

med att laga till allt som rör på sig ... råttor, kackerlackor, katter, grodor - och nyflådda labradorvalpar :-)

mvh GD

Ja, allt som rör sig... fru Chang var förbluffad över att finna en massa obekymrade feta duvor bland folket på Järntorget i Göteborg. Hon muttrade något om att om svärfar Chang var här skulle han gå hem och hämta bössan och så skulle middag vara fixad för lång tid framöver ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag ryser när jag tänker på vad ett gäng Isaanbor skulle kunna ställa till med

vid Hornborgarsjön varje vår.

Även vid tanken på grillade svarta svanor eller storkunger nergrävda för jäsning.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det verkar som tgf vill "lägga lägga locket på"  :crazy:   när man tar upp diskussion om hundätande i los.

Många av medlemmarna håller väl till i norra delen av landet, finns det nån erfarenhet av delikatessen, recept o.s.v. ?

Kanske nån rentav har ätit hund, hur smakade det ?

Mycket har jag ätit men inte hund. Därav nyfikenheten.

Vad jag har hört så är det svart hund som är godast. Har man en svart hund själv så är det bäst att hålla denna hemma i koppel under nätterna...

Lägger upp lite bilder på Kii Wua och Hua Bpèt (Kobajs och ankhuvud) när jag kommer hem, andra delikatesser i nordöstra Thailand...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Chang

Har hon inte varit sugen på alla småfåglar vid dom svenska fågelborden, det var det första frugan sa när hon kom hit och såg dom "va mycket mat".

Du måste fånga några till mig, jag förklarade att vi matade dom för att dom var fina och sjöng för oss på vår och sommar.

Då mumlade hon något om konstiga utlänningar, i byn hade dom blivit mat allihop.

Men numera matar hon dom också och jag tror inte hon vill fånga dom längre.

Men småfåglar har jag också ätit i Isaan och det är faktiskt gott, trots att dom är så små.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...