Jump to content
IGNORERAD

Det odemokratiska Demokratipartiet i blåsväder.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Moralpredikarna i det odemokratiska "Demokratipartiet" har tydligen tagit emot 250 miljoner baht, som har utbetalats via ett litet tryckeri i små poster för att undgå upptäckt.

Och enligt lag kan detta vara skäl till att upplösa partiet, det ska bli skoj och se om högsta domstolen är lika aktiv nu som dom är när Thaksin är inblandad.

Och i onsdags grät en av deras ministrar ut vid sin avgång, efter att det har framkommit att hon har ägnat sig åt röstköp.

Var inte det sånt som dom politiska motståndarna anklagades för?

Mvh Isan Lover

News » Local News  Prachai denies Democrat donation illegal  Published: 13/02/2009 at 12:00 AM  Newspaper section: News Former Matchimathipataya leader Prachai Leophairatana has confirmed he donated 250 million baht to the Democrat party but insisted it did not break any laws.

Mr Prachai yesterday said he made the donation to the party as payment for "its advertising costs" and that he did not think the donation was illegal.

The former head of cement and plastics giant TPI Polene Plc said the donation was made when the previous 1997 constitution was in force.

The old charter did not stipulate what constituted wrongful donations to political parties. He said the donation was made in good faith.

But under the present charter, political parties are prohibited from receiving donations from individuals or companies of more than 10 million baht a year.

The donation is among claims that the opposition is preparing to use against the government in its planned no-confidence debate.

The accusation was first aired last December when United Front of Democracy against Dictatorship leader Nattawut Saikua accused the Democrat party of receiving a 250 million baht donation from TPI Polene, founded by Mr Prachai. TPI Polene allegedly transferred money to the party via a small printing firm.

Among the TPI Polene's executives are Taikorn Polsuwan, a member of the Democrat party. Mr Taikorn is said to be a close aide of Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban.

Election Commissioner Sodsri Sattayatham said initial checks had found the donation was made in 2005 and the 1997 charter did not impose ceilings on political donations.

She said the Department of Special Investigation had received a complaint over the case and asked for the Democrats' financial data from the Election Commission.

The election panel would look into the case as soon as it received a complaint.

Mrs Sodsri said the money trail of donations being made to parties via companies needed to be strictly scrutinised.

She said if it was found that donations stem from illegal sources, political parties that receive them could face dissolution under the Political Parties Act.

The law states that parties and political office holders must not receive donations when they know or suspect that the source of the money could be illegal.

Mr Suthep said the Democrat party's financial standing was always open to scrutiny and criticised the opposition for not "playing by parliamentary rules".  PM denies receiving B250 million    By:  Published: 12/02/2009 at 12:00 AM  Newspaper section: News Prime Minister Abhisit Vejjajiva has denied receiving an illegal 250 million baht donation from former Matchimathipataya leader Prachai Leophairatana. The donation is among claims the opposition is preparing to ''expose'' in a no-confidence debate against the government.

The opposition will also file a motion seeking the impeachment of the prime minister, a move the biggest opposition party, Puea Thai, believes will deliver a knock-out blow to the Democrat-led government.

But Mr Abhisit yesterday insisted there was no donation to ''me or my close aides''.

Deputy Prime Minister and Democrat secretary-general Suthep Thaugsuban also insisted no donation had been made.

Election Commission member Sodsri Sattayatham yesterday said the EC would look into the allegation as soon as it received a complaint.

The EC would seek the cooperation of the Anti-Money Laundering Office to follow the money trail if a complaint was made.

The accusation was first aired last December when United Front of Democracy against Dictatorship leader Nattawut Saikua accused the Democrat party of receiving a 250 million baht donation from cement giant TPI Polene Plc, founded by Prachai Leophairatana.

Political parties are barred from receiving donations from individuals or companies of more than 10 million baht a year.

TPI allegedly transferred money to the party through a small printing company.

Among TPI's executives are Taikorn Polsuwan, a member of the Democrat party. Mr Taikorn is said to be a close aide of Mr Suthep.

''That [printing] company does exist, but it was only hired to make advertising boards for the party during election campaigns,'' said Democrat party-list MP Nipon Boonyamanee.

The company's offices are in a two-storey townhouse in Pathum Thani's Lam Luk Ka district. Media reports say the company, which was registered in October 2000, was later declared bankrupt by the Central Bankruptcy Court.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    14

  • MaiChai

    14

  • noBuzz

    13

  • Vaxet

    10

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej

Moralpredikarna i det odemokratiska "Demokratipartiet" har tydligen tagit emot 250 miljoner baht, som har utbetalats via ett litet tryckeri i små poster för att undgå upptäckt.

Och enligt lag kan detta vara skäl till att upplösa partiet, det ska bli skoj och se om högsta domstolen är lika aktiv nu som dom är när Thaksin är inblandad.

Och i onsdags grät en av deras ministrar ut vid sin avgång, efter att det har framkommit att hon har ägnat sig åt röstköp.

Var inte det sånt som dom politiska motståndarna anklagades för?

Mvh Isan Lover

News » Local News  Prachai denies Democrat donation illegal  Published: 13/02/2009 at 12:00 AM  Newspaper section: News Former Matchimathipataya leader Prachai Leophairatana has confirmed he donated 250 million baht to the Democrat party but insisted it did not break any laws.

Mr Prachai yesterday said he made the donation to the party as payment for "its advertising costs" and that he did not think the donation was illegal.

The former head of cement and plastics giant TPI Polene Plc said the donation was made when the previous 1997 constitution was in force.

The old charter did not stipulate what constituted wrongful donations to political parties. He said the donation was made in good faith.

But under the present charter, political parties are prohibited from receiving donations from individuals or companies of more than 10 million baht a year.

The donation is among claims that the opposition is preparing to use against the government in its planned no-confidence debate.

The accusation was first aired last December when United Front of Democracy against Dictatorship leader Nattawut Saikua accused the Democrat party of receiving a 250 million baht donation from TPI Polene, founded by Mr Prachai. TPI Polene allegedly transferred money to the party via a small printing firm.

Among the TPI Polene's executives are Taikorn Polsuwan, a member of the Democrat party. Mr Taikorn is said to be a close aide of Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban.

Election Commissioner Sodsri Sattayatham said initial checks had found the donation was made in 2005 and the 1997 charter did not impose ceilings on political donations.

She said the Department of Special Investigation had received a complaint over the case and asked for the Democrats' financial data from the Election Commission.

The election panel would look into the case as soon as it received a complaint.

Mrs Sodsri said the money trail of donations being made to parties via companies needed to be strictly scrutinised.

She said if it was found that donations stem from illegal sources, political parties that receive them could face dissolution under the Political Parties Act.

The law states that parties and political office holders must not receive donations when they know or suspect that the source of the money could be illegal.

Mr Suthep said the Democrat party's financial standing was always open to scrutiny and criticised the opposition for not "playing by parliamentary rules".  PM denies receiving B250 million    By:  Published: 12/02/2009 at 12:00 AM  Newspaper section: News Prime Minister Abhisit Vejjajiva has denied receiving an illegal 250 million baht donation from former Matchimathipataya leader Prachai Leophairatana. The donation is among claims the opposition is preparing to ''expose'' in a no-confidence debate against the government.

The opposition will also file a motion seeking the impeachment of the prime minister, a move the biggest opposition party, Puea Thai, believes will deliver a knock-out blow to the Democrat-led government.

But Mr Abhisit yesterday insisted there was no donation to ''me or my close aides''.

Deputy Prime Minister and Democrat secretary-general Suthep Thaugsuban also insisted no donation had been made.

Election Commission member Sodsri Sattayatham yesterday said the EC would look into the allegation as soon as it received a complaint.

The EC would seek the cooperation of the Anti-Money Laundering Office to follow the money trail if a complaint was made.

The accusation was first aired last December when United Front of Democracy against Dictatorship leader Nattawut Saikua accused the Democrat party of receiving a 250 million baht donation from cement giant TPI Polene Plc, founded by Prachai Leophairatana.

Political parties are barred from receiving donations from individuals or companies of more than 10 million baht a year.

TPI allegedly transferred money to the party through a small printing company.

Among TPI's executives are Taikorn Polsuwan, a member of the Democrat party. Mr Taikorn is said to be a close aide of Mr Suthep.

''That [printing] company does exist, but it was only hired to make advertising boards for the party during election campaigns,'' said Democrat party-list MP Nipon Boonyamanee.

The company's offices are in a two-storey townhouse in Pathum Thani's Lam Luk Ka district. Media reports say the company, which was registered in October 2000, was later declared bankrupt by the Central Bankruptcy Court.

Gissa vilka som äger den större delen av media/nyhetsraportering i Thailand. :wacko:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något parti i det "demokratiska" Thailand som INTE håller på med sådant ??

Det är nog snarare att krav och en förutsättning för att överhuvudtaget överleva det politiska slagfältet i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tallviking

Jag håller med dig, men jag har fått mycket mothugg av mindre upplysta som trodde att dom gula och odemokratiska var annorlunda än andra partier.

Så därför kan man inte låta bli att småleende skriva om det.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

IL

Är det inte väldigt svårt att hitta objektiva politiska värderingar i ett nytt land

där man inte behärskar språket till 100%.

Själv får jag nöja mig med tidnings- eller TVrubriker och hänvisas i övrigt till

närstående källor som med tålamod förklarar "hur det hänger ihop".

Inte den bästa utgångspunkten för att publicera ett ställningstagande.

/S

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

IL.Att du inte kandiderar till posten som PM.Du verkar kunna allt om den Thailändska politiken iaf mer än "de oupplysta"Att du inte är thailänsk medborgare ser dom nog mellan fingrarna med,din kunskap om systemet vill de nog inte missa.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tallviking

Jag håller med dig, men jag har fått mycket mothugg av mindre upplysta som trodde att dom gula och odemokratiska var annorlunda än andra partier.

Så därför kan man inte låta bli att småleende skriva om det.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Har du uppfattat mothugget som angrepp mot enbart PPP/TRT's korruption? I sa fall ar det oandligt mkt som har gatt dig forbi och du laser extremt selektivt. Alla med ytterst fa undantag har val skrivit under pa att samtliga politiska intressenter ar korrupta.

Vore galet naivt att tro att Demokraterna inte skulle vara det. Dock har det nu dykt upp lite bevis istallet for tidigare antaganden. Det ar bra eftersom det med annu storre tydlighet pavisar hur otroligt viktigt det ar att hela det politiska systemet reformeras. Principer bor kanske vara "service at folket" snarare an dagen "service fran folket" motto.

Att du sager dig smale nar du skriver om denna handelse sager ocksa en hel del om dig som person. Antar att det gladjer dig att antligen ha en officiell kalla som kan granskas for en gangs skull.

Quote

IL

Är det inte väldigt svårt att hitta objektiva politiska värderingar i ett nytt land

där man inte behärskar språket till 100%.

Själv får jag nöja mig med tidnings- eller TVrubriker och hänvisas i övrigt till

närstående källor som med tålamod förklarar "hur det hänger ihop".

Inte den bästa utgångspunkten för att publicera ett ställningstagande.

/S

Detta har ju inte varit ett problem for IL forut. Han vet ju hur det ar och argument som "alla vet" duger gott. Kallkritisk granskning kanske inte hamnar sa hogt pa dagsordningen da.

Nej, jag tror jag skall flytta till Isaan och bosatta mig i en by dar flickor svettas parfym, griser skiter gelehallon och varlden blir svart eller vit och inga graskalor finnes - livet verkar bli sa oandligt mkt lattare da..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det någon som blev förvånad ?

Jag håller med fullständigt, det är lätt att kasta skit på en före detta demokratiskt vald regering som störtats på odemokratiska vägar, men nu när dessa sanningar kommer fram så får vi ser hur det låter? :kort::na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Alla med ytterst fa undantag har val skrivit under pa att samtliga politiska intressenter ar korrupta.

Vore galet naivt att tro att Demokraterna inte skulle vara det. Dock har det nu dykt upp lite bevis istallet for tidigare antaganden. Det ar bra eftersom det med annu storre tydlighet pavisar hur otroligt viktigt det ar att hela det politiska systemet reformeras. Principer bor kanske vara "service at folket" snarare an dagen "service fran folket" motto".

Mycket bra skrivet, här behövs en reformation från grunden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skiljer det nog en hel del mellan Sverige och Thailand i hur en regering blir "demokratiskt" vald !  :whistle:

Men att det skrivs mer öppet och ageras mot den politiska korruptionen i Thailand ser jag som ett friskhetstecken

Det finns ett ljus i den långa mörka tunneln trots allt !  :great:

Det som till och med Thailändare anser oförsvarbart är när enskilda höga politiker försöker sko sig så mycket som möjligt i sin privata ekonomi genom att nyttja sin politiska makt

Det är ju trots allt ganska förtåeligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag håller med dig, men jag har fått mycket mothugg av mindre upplysta som trodde att dom gula och odemokratiska var annorlunda än andra partier.

Så därför kan man inte låta bli att småleende skriva om det.

Isan Lover, det vore intressant om du kunde lanka till nagra poster fran oss som gett dig mothugg dar vi skrivit att Demokraterna inte skulle anvanda sig av mutor. Jag har inga som helst illusioner om att Demokraterna skulle vara rena, dock ar jag relativt saker pa att Taxen tog systemet till helt nya hojder.

Det ar ocksa ytterst pinsamt att du "smaler" nar du skriver om korruption. Jag log inte en endaste gang jag skrev eller laste om Taxens korruption, istallet var jag forbannad over att ledare snor pengarna for folket. Men, du kanske har blivit sa "for-thaiad" att du tycket att andamalen helgar medlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske borde reda ut vem som gör vad typ militären försvarar landet, polisen sköter lag och ordning, kungahuset vinkar till folket, politikerna sköter politiken och folket röstar fram politikerna .. istället för att ha en massa olika fingrar i syltburken som inte skall vara där.

[move]Klåfingrige Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ban99arne

"Man kanske borde reda ut vem som gör vad typ militären försvarar landet, polisen sköter lag och ordning, kungahuset vinkar till folket, politikerna sköter politiken och folket röstar fram politikerna .. istället för att ha en massa olika fingrar i syltburken som inte skall vara där."

Klåfingrige Arne

Du sitter ju inne med hela lösningen Banarne,du är inte dum.

Ha det

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tallviking

Jag håller med dig, men jag har fått mycket mothugg av mindre upplysta som trodde att dom gula och odemokratiska var annorlunda än andra partier.

Så därför kan man inte låta bli att småleende skriva om det.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Ja du Isan Lover som någon skrev i en annan tråd, Du är oerhört lik BTT i ditt argumenterande.

Du vet och de andra som inte tycker som du kallar du för "mindre upplysta".

Personligen kommer jag inte ihåg en enda person som sagt eller skrivet att de tror att demokraterna skulle vara helt rena från korruption. Vore kul om du kunde visa eller länka till var du har läst detta.

Dessutom oerhört patetiskt att du känner dig så glad när ett avslöjande som detta kommer fram, men hur detta skulle göra Thaksin bättre får du gärna förklara.

Korruption, fusk och annat skit som förekommer i Thailändsk politik är tråkigt och inget man blir av med på några månader, ja knappast år.

Nu är det ju ändå så att massmedia har börjat rapportera om dessa händelser och detta gör att risken att offentligt tappa ansiktet är betydligt större. Detta är defenitivt ett demokratiskt framsteg och känns som en bra början på något som bara kan bli bättre.

Isan Lovers allsmäktige gud, Thaksin ägde eller styrde under sin tid pressen så någon offentlighet riskerade inte politiker eller andra polare till honom som ville sko sig, hamna i.

Quote

Isan Lover, det vore intressant om du kunde lanka till nagra poster fran oss som gett dig mothugg dar vi skrivit att Demokraterna inte skulle anvanda sig av mutor. Jag har inga som helst illusioner om att Demokraterna skulle vara rena, dock ar jag relativt saker pa att Taxen tog systemet till helt nya hojder.

Det ar ocksa ytterst pinsamt att du "smaler" nar du skriver om korruption. Jag log inte en endaste gang jag skrev eller laste om Taxens korruption, istallet var jag forbannad over att ledare snor pengarna for folket. Men, du kanske har blivit sa "for-thaiad" att du tycket att andamalen helgar medlen.

Håller med helt och hållet!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ett friskhetstecken för Thailand att det här kommer fram i ljuset trots att det rör det största partiet i regeringsalliansen Hade det handlat om TRT under deras tid vid makten hade texten aldrig sett dagens ljus och om den av misstag publicerats hade Dr T haft alla sparkade och kastade i fängelse på nolltid.

Som killen som avslöjade sprickorna i landingsbanorna på Suvannabhumi flygplatsen...

Thailand är, trots vissa Thaksin fanatikers idoga förnekande, på rätt väg. Men det tar ett antal år till...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att det är ett friskhetstecken för Thailand att det här kommer fram i ljuset trots att det rör det största partiet i regeringsalliansen Hade det handlat om TRT under deras tid vid makten hade texten aldrig sett dagens ljus och om den av misstag publicerats hade Dr T haft alla sparkade och kastade i fängelse på nolltid.

Som killen som avslöjade sprickorna i landingsbanorna på Suvannabhumi flygplatsen...

Thailand är, trots vissa Thaksin fanatikers idoga förnekande, på rätt väg. Men det tar ett antal år till...

Ett helt onödigt inlägg av mig, men jag vill ändå säga att detta citat kort och konsist säger exakt vad jag tycker. Önskar att jag skrivet det själv, men detta samtyckande får väl duga.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej nu är det ingen som kommer ihåg alla inlägg till försvar för PAD och det odemokratiska "demokratipartiet" som skulle stå för något nytt och som inte sysslade med röstköp och som inte var korrumperade.

Trots att alla som är lite insatta i thailändsk politik vet att det inte finns några såna partier

Jag bryr mig inte ens om att leta upp dessa inlägg i arkivet eftersom alla på forumet är läskunniga och säkert har bättre minne än en del.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover,

Föreslår att du, som förste upplyste farang med riktig insikt, startar ett nytt Thailändskt parti.

Vill också i samma veva be om att få föreslå att ni använder ett nytänkande allompassande namn.

Kanske nationalromantisk samling skulle fungera?

Rekommenderar dock att du ger ut en lämpligt upplysande bok som referens innan partiet marknadsförs.

Kanske "Ton-Sap" vore lämplig titel? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej NoBuzz

Man behöver inte vara ens smart för att förstå hur vissa saker hänger ihop.

Läs Klåfingrige Arnes Inlägg

"Man kanske borde reda ut vem som gör vad typ militären försvarar landet, polisen sköter lag och ordning, kungahuset vinkar till folket, politikerna sköter politiken och folket röstar fram politikerna .. istället för att ha en massa olika fingrar i syltburken som inte skall vara där."  Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokratiskt eller ej, men var ligger demokratin i att Bangkokeliten och deras hejdukar skall ha 100% rostratt medans dom dar dumma javla bonderna bara skall ha 70%, for mig galler demokratins grundpelare 1 manniska= 1 rost, eller har jag fel?

Att Taxen fick fart pa Thailand vet val de flesta, att han blev maktgalen och diktatorisk kan ju mojligen ha med Thaisystemet (las korruption och affarsmygel) att gora, det gallde enligt honom att "stamma i backen" och sa gick det tyvarr overstyr.

Haller med om att det ar ett litet ljus i morkret nar korruptionen kommer upp till ytan, vilket parti det an ma vara sa verkar i alla fall pressfriheten vara pa vag at ratt hall, det ar aven en grundpelare i demokratin.

Maste anda ge IL en eloge, inga dumma pahopp som av andra "intellektuella" medlemmar darfor att han har en egen asikt. Att p.g.av sin akademiska bakgrund forsoka forlojliga andra ar val ingen direkt merit i sociala livet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

"Maste anda ge IL en eloge, inga dumma pahopp som av andra "intellektuella" medlemmar darfor att han har en egen asikt. Att p.g.av sin akademiska bakgrund forsoka forlojliga andra ar val ingen direkt merit i sociala livet."

Baa

Jo Baa tyvärr är det nog så att en del så kallade "intellektuella" använder sina ev. kunskaper, just för att försöka trycka ner andra och försöka glänsa med sin "fantastiska" intelligens. Kan man sen hitta något stavfel eller liknande så är dagen räddad.

Men jag tar inte illa upp, jag är van att diskutera med översittare och bessewissrar och vet vad som väntar.

Och jag sticker ju ut hakan ibland och är kanske lite elak ibland också.

Ha det Baa

Jag skaffar mig kunskap och erfarenhet om det jag skriver om i verkliga livet, det kommer ifrån människor av kött och blod.

Inte genom böcker eller kunskap som någon annan har framställt.

Speciellt inte statistik från internationella organisationer som en del hänvisar till.

Dessa organisationers medarbetare kommer aldrig till risbönderna i nord öst och har därför ingen aning om hur folk där tycker och tänker,

jag har inte träffat en enda människa som har stött på en sån organisation som samlar statistik bland risfälten.

den enda internatioella organisation dom har träffat är mormonerna som drar runt för att värva skälar mot betalning.

Och nyheter i tv och tidningar och liknande sammanställs ju oftast långt ifrån platsen ifråga,

många reportrar häckar i Bangkok på lyxhotell men rapporterar vad som händer i t.ex Indonesien eller Fillipinerna.

Och hemska tanke tänk om dom skriver om provinserna i Thailand utan att ens ha varit där.

Vet dom något egentligen eller förmedlar dom bara något som någon annan har sett eller tror sig ha sett, och vinklat på sitt sätt.

Jag beundrar däremot dom reportrar som besvärar sig med att besöka det dom rapporterar om t.ex Rolf Porseryd i Burma. 

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...