Jump to content
IGNORERAD

Nationalism


Guest M150

Recommended Posts

Ett fult ämne , men ett underbart samtalsämne.

Jag har själv lyssnat på Ultima Thule sedan början av 90-tal.. Min morsa (inte min far ) respekt... tyckte att jag skulle skruva ner skränandet som hon upplevde... När Janne Thörnblom sjöng loss sina sånger..

Farsans favorit..

Min favorit...

Dessa sånger anses av det svenska politiska och journalistiska eliten vara bland det värsta som finns...

Då vi verkar leva i någon form av politisk skugga.. i detta land så vill jag ändå starta en diskution om våra  historiska/patriotiska skyldigheter vi har att föra våran historia vidare,Aftonbladet till trots.

Våra Thailändska flickvänner skäms inte för deras ursprung. De kommer hit och hungrar efter kunskaper om våran kultur och historia... De är väldigt nyfikna... Men tyvärr så är det en synd att överhuvud taget ens behöva förklara denna feghet vi har inför vårat fosterland.. det är patetiskt... och pinsamnt att förklara.. att vi inte får hylla vårat land..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    7

  • Joints

    7

  • GammalDansken

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Intressant att se att s:k patrioter sa ofta tenderar till att utmala sig sjalva som martyrer som star upp mot etablissemanget for att forsvara Sveriges ara.

Som historielarare sa haller jag sjalvklart med om vikten av att ha en god forstaelse for det historiska arvet. Inte for sakens skull sa mkt som for vad det gor for forstaelsen av samtiden och var vi ar pa vag i framtiden. Dock undrar jag vilka skyldigheter Svenska medborgare kan tankas ha. Skyldighet att stalla upp pa ”svenska varderingar”? Vilka och vems varderingar? Vilka historiska skyldigheter? Gentemot vem? Patriotiska skyldigheter?Rakar man vara fodd i eller inflyttad till Sverige maste man da kanna patriotism? Maste man gilla Sverige? Maste man stalla upp pa svenska kulturella varden?

-          Med samma resonemang sa har en Iranier skyldighet att stodja kulurella traditioner kring kvinnans roll i samhallet osv. Dessa sa kallade skyldigheter tenderar till att hindra utveckling och cementera gamla och ofta forlegade normer.

En sund och fungerande stat maste ha utrymme for kraftigt ifragasattande av alla olika dimensioner av samhalsstrukturen inklusive historiska varden. Detta ifragasattande driver samhallsutveckling framat och ar absolut nodvandig.

En annan punkt ar att du namner Thailand och thailandsk nationalism som nagon sorts forebild. Det ar ju lite ironiskt da valdigt manga, mig inkluderad, anser att just den thailandska nationalismen ar sa okritisk att den sar split mellan olika etniska grupper, skapar konflikt och mycket kraftig hammar den kulturella, politiska och socio-ekonomiska utvecklingen.

Det ar som sagt franvaro av en sund och vettig debatt kring dessa fragor. Dels sakerligen for politiker, journalister m.m ar radda for att ta i fragan da man sa latt stamplas som rasistisk osv. Men det beror ocksa pa att de s:k nationalisterna ar i princip helt franvarande fran debatten och later pop-rockiga intelektuella dvargar som Ultima Thule fora deras talan. Da ar det inte sa konstigt att manga da inte ser dem som mer an intelektuellt hammade individer som blir och bor marginaliseras i den offentliga debatten.

For ovrigt anser jag att man maste vara halvt tondov for att tycka om UT oavsett vad man anser om deras texter. Deras texter a andra sidan far ju Britney Spears att framsta som en ung Bob Dylan..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bra svar, Willie. Så var det avklarat.

I väntan på starkare uttryck får "intellektuella dvärgar " duga :-)

(om UT förståss)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket historieintresserad men undrar vad detta har med patriotism och nationalism att göra. Vikingar har inte mycket med nationen Sverige att göra, under vikingatiden fanns nämligen inte nationen Sverige. Stormaktstiden ledde mest till krig och elände. Det enda vi landvinningarna vi har kvar från den tiden är landvinningarna vi fick när Karl X Gustav gick över isarna i Danmark för 350 år sedan. De mesta av övriga landvinningar förlorade vi under Karl den 12:e. Vi förlorade sedan även de finska landskapen som fortfarande har varit under svensk kontroll dubbelt så länge som Skåne har varit under svensk kontroll.

Så kallade nationalister bryr sig sällan om de faktiska förhållandena under vår historia utan lyfter bara upp vissa saker för att försöka säga att svenskar är bäst och därmed att andra folk från andra nationer är sämre.

Den Thailändska nationalismen skiljer sig inte. Jag är som sagt mycket historieintresserad och vill därför lära mig mer om min tjejs lands bakgrund. Det är dock mycket svårt att hitta historieböcker om Thailand (även på thai...) och jag kan redan  mer om Thailands historia än vad min tjej kan. Thailändarna är oftast stolta att de inte har varit kuvade av andra länder så som Burma, Laos, Kambodja eller Vietnam. Vad man inte bryr sig om är att man under andra världskriget tvingades bli underhuggare till Japan och att England och Frankrike inte ville strida direkt mot varandra vilket ledde till att Thailand fick bli buffertzon mellan dem. England tog Burma från Thailand och Frankrike tog Kambodja från Thailand. Thailand är mycket nationalistiskt och ofta även rasistiskt men kunskapen om dess historia är inte särskilt stor bland befolkningen, ej heller empati mot t.ex. burmeser. Att personer som inte ser ut att vara Thai ska betala dubbelt eller till och med 10 gånger så mycket i inträde är också OK för dem.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Wille...och var ligger denna starka och sunda stat??Mvh Måne  :heat:

Sverige ar delvis en sadan stat tycker jag. Vi har ett ganska oppet samhalle dar manga olika asikter far plats i det offentliga rummet och dar fa saker ar tabu att ifragasatta.

Just radslan att diskutera tex. invandring ar val en av sakerna som kan forbattras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlagg wille. Sjalvutnamnda "nationalister" och "patrioter" vill ofta fa det att lata som att svenskar i allmanhet och etablissemanget i synnerhet skulle vara emot att svenskar vill visa sin karlek till Sverige. Jag har hort fran manga europeer som varit i Sverige pa business och/eller semester att de tvartemot tycker att Sverige ar ett av de mest nationalistiska landerna i Europa och jag ar nog bojd att halla med. Jag tycker om Sverige, aven om jag inte bor dar, och det ar formodligen ett av varldens 10-20 bast fungerade lander. Tittar man historiskt sa finns det dock inte sa mycket att vara stolt over.

Jag ser inget fel i nationalismen i sig sa lange den tar sig positiva och inklusiva uttryck. Ultima Thule ger mig dock osmakliga flashbacks fran min tid i fd Jugoslavien da de skulle spelas sa fort forsta olen knappts upp och valdigt manga uttryckte sina "nationalistiska ideal" pa ett satt som gick stick i stav med den syn var arbetsgivare hade och det uppdrag vi var dar for att utfora.

Det lite ironiska med svensk nationalism ar att de mest synliga uttrycken ar UT-typer med vikingaideal och ganska ofta framlingsfientlig framtoning. Det vi i Sverige har att vara stolta over ar nastan enbart nutida mjuka varden; en val fungerande demokrati, jamstalldhet, barnvanligt etc etc sa det borde ju egentligen vara smabarnsmammor som bar fanorna men de har formodligen, och med all ratt, viktigare saker for sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är mycket historieintresserad men undrar vad detta har med patriotism och nationalism att göra. Vikingar har inte mycket med nationen Sverige att göra, under vikingatiden fanns nämligen inte nationen Sverige. Stormaktstiden ledde mest till krig och elände. Det enda vi landvinningarna vi har kvar från den tiden är landvinningarna vi fick när Karl X Gustav gick över isarna i Danmark för 350 år sedan. De mesta av övriga landvinningar förlorade vi under Karl den 12:e. Vi förlorade sedan även de finska landskapen som fortfarande har varit under svensk kontroll dubbelt så länge som Skåne har varit under svensk kontroll.

Så kallade nationalister bryr sig sällan om de faktiska förhållandena under vår historia utan lyfter bara upp vissa saker för att försöka säga att svenskar är bäst och därmed att andra folk från andra nationer är sämre.

Den Thailändska nationalismen skiljer sig inte. Jag är som sagt mycket historieintresserad och vill därför lära mig mer om min tjejs lands bakgrund. Det är dock mycket svårt att hitta historieböcker om Thailand (även på thai...) och jag kan redan  mer om Thailands historia än vad min tjej kan. Thailändarna är oftast stolta att de inte har varit kuvade av andra länder så som Burma, Laos, Kambodja eller Vietnam. Vad man inte bryr sig om är att man under andra världskriget tvingades bli underhuggare till Japan och att England och Frankrike inte ville strida direkt mot varandra vilket ledde till att Thailand fick bli buffertzon mellan dem. England tog Burma från Thailand och Frankrike tog Kambodja från Thailand. Thailand är mycket nationalistiskt och ofta även rasistiskt men kunskapen om dess historia är inte särskilt stor bland befolkningen, ej heller empati mot t.ex. burmeser. Att personer som inte ser ut att vara Thai ska betala dubbelt eller till och med 10 gånger så mycket i inträde är också OK för dem.

Bra skrivet Merlin, jag håller med till 100%. Tyvärr så är det allt för sant att Thailändarna inte kan sin egen historia, vilket är mycket synd ty "från sin historia så ärver man grunden till den framtid man skapar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,invandringen är ju en het potatis att diskutera.Det parti som skulle ta fram de riktiga kostnaderna för denna skulle nog bli det enskilt största partiet i Sverige,det är iaf. minuppfattning,har ett litet ex.på hur det kan gå till(ett partiskt)min dotter sökte utbildningsplats till undersköterska men blev placerad som reserv p.g.a att ett antal platser var vikta åt nyanlända invandrare vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det ingår medicinska studier med ganska svår svenska och det måste väl bli problem för de flesta som inte har språket,men som sagt jag är ju part i målet.Hon har kompisar som går denna linje och de tycker att det är betydligt tuffare än gymnasiala studier.Invandring i all ära men ska vi inte se till att vi kan utbilda våra egna ungdommar bland de första apropå nationalism.Och varför har det blivit så att VI ska anpassa oss till dem,borde det inte vara tvärtom när man kommer till ett nytt land,att man anpassar sig till de lagar och regler som gäller dit man kommer.De länder jag har besökt har då inte anpassat sig efter mina behov(med all rätt)Detta var några förmiddagstankar från mig,så nu är det fritt fram att vässa knivarna och kommentera.Mvh Måne  :yes:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra observation Måne, kan inte annat än instämma.

Men nu blir man väl stämplad som rasist..

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får man väl ta då svedenfarang,men det är inte utan att jag undrar.Och rasist,jag är ju trots allt gift med en utlänning själv och min dotter har fyra barn med en utlännig  :kort:   så jag vet inte jag,skulle vara intressant att höra vad svarten har för åsikt om detta,han är ju mångkulturell och invandrare  :crazy:   Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nationalism är ju ett laddat ämne, eftersom det bl.a har använts för att starta krig, hetsa mot invandrare, isolation och slutenhet.

Så det är nog svårt att föra en diskussion om det utan att komma in på dessa frågor.

Det är ungefär som med ordet komunist, för en del står det för rättvis fördelning av tillgångar och resurser, allas lika värde.

Men det ordet har använts vid förttryck av folk och numera är det omöjligt att inte komma in på det i en diskussion.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm man är väl rasist, är ihop med en thai min chef är bosnier pratar dagligen med ett ex antal olikfärgade i mitt jobb.

Och bara för att man säger vad man tycker och tänker så blir man rasist, men det är som måne skriver jag har aldrig vart i nåt land där dom anpassar sig efter mina svenska vanor utan det är att gilla lägget eller och hem till sverige.

Jaja nu är det många som säger att det är många som kommer som flyktingar, och visst det är väl bra att dom har nånstans att fly krig och elände men jag tycker då att dom skall vara tacksamma att dom får en chans i Sverige.

Skulle jag vara en flykting och komma till nåt land så skulle jag vilja se vilket land från dom länder dom kommer ifrån som skulle ge mig mat husrum samt fickpengar.

Och felet är inte att vi svenskar är rasister eller vad dom nu kallar oss som säger vår mening utan det är invandrarna själva som är dom stärsta rasisterna.

Min chef kommer från Bosnien och han är mycket omtyckt person i sitt gamla hemland, men ni skulle höra vad han säger om sitt eget folk som är i Sverige och han vet vad han talar om.

Sedan känner jag en syrian (känner fler) som jag inte har sett att han verkar bry sig om olika folkslag, men ack vad fel jag hade hans dotter träffa en kille (hon är 15 -16 år) och det kom fram att han var muslim då vart det rena rama världskriget och sedan kom det fram att han inte bara var muslim utan även neger då hota han och slog sin dotter och han vart nyss dömd till 1 år för det.

Som sagt i mitt jobb träffar jag många olika folkslag, och en sak kan jag nämna för er att dom alla har rastiska tankar om andra folkslag och en del rent av hatar varandra.

Nä som sagt man är väl rasist för att man vågar säga sanningen, och vad är sanningen jo det är att svenska staten får betalt att ta imot flyktingar från olika hjälporg.. som FN med mera och Svenska staten har misslyckat med att förklara för dom som kommer hit att det finns ett mångkulturelt samhälle i Sverige att dom måste anpassa sig efter Svenska lagar och förordningar.

Det finns en lag i Sverige (och inte bara i Sverige) där det står att du har sviket landets förtroende och du är ej välkommen mer utan du skall utvisas.

Örebro tingrätt har tillämoat den lagen rätt mycket på sista tiden, men som vanligt så blir dom stackarna rasister.

Skulle vilja se den tidning som skulle kalla en domare för rasist i Thailand för att dom har utvisat en brottsling.

Nu tar jag gärna imot minuskarma för min fientliga inställning för att man våga säga sanningen.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kan ju inte älska alla ;)

Från "Sverige dansar och ler"

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu tar jag gärna imot minuskarma för min fientliga inställning för att man våga säga sanningen.

Jättebra rättvisekämpat! Nu är det det är du, Nelson och Martin. :)

Efter att att vi fått sanningen presenterad för oss kanske du kan berätta vad vi ska göra åt alla

dessa problem. Hur hanterar vi t.ex de utländska rassejävlarna? Och kan vi tukta dem till tacksamhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

"I Thailand sjunger man med stålhet varje morgon i skolan.,.."

Inget personligt, men jag tycker det är trist när  man slappar med det svenskaste vi har, vårat vackra språk.

meandi

Link to comment
Dela på andra sajter

noBuzz

Det är väl inte vi som har tagit hit dom utan våra förtroendevalda, genom att dom inte får den kunskap att fungera i Sverige utan släpper dom till så kallade invandrartäta bostadsområden.

Han/hon kanske har flytt från poltiskt,krig eller vad det nu kan vara och i det området bor det sådana som hon/han har flytt ifrån.

Och utan kunskap hur Sverige fungerar och hur vi ser på vårt samhälle kan dom aldrig komma in i samhället, det är upp till dom förtroendevalda att skapa en bra start åt dom.

Men med vårt system som vi har idag så tillåter vi ramlande tjejer från balkonger, fast vi vet att det handlar om hedersmord istället för att straffa dom så tillsätter vi en utredning som kommer att undersöka hederskultur i 2-3 år.

Och med detta system så kan dom olika kulturerna göra som dom vill för ingen blir dömd dom stympar sina barn deras döttrar ramlar med mera.

så våra förtroendevalda måste ändra systemet samt lagar så att dom vet att om dom inte följer våra lagar skall du utvisas då kan vi få bukt på rasism mellan olika folkslag och vi kan få det mångkulturella samhället som det var tänkt men världen har ändrat sig då måste vårt system ändras också.

Amnesty har till och med sakt till Svenska regeringen att Sverige har blivt fristat för krigsförbrytare, men det finns inte säger Svenska staten det är dags att vi öppnar ögona och ser att vi har stora problem i vårt system.

http://www.dn.se/DNe...880138&rss=1399

Skulle tro att den svenska staten blundar lite för vissa problem för det är lönsamt att ta emot flyktingar, kolla bara alla irakier som har kommit till Sverige om man nu tar Södertälje enbart dom har tagit emot 3 gånger så mycket som hela Usa och Canada tillsammans och det var inte vi som starta kriget.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

hej nerike

kan du förklara vad du menar med

"Men med vårt system som vi har idag så tillåter vi ramlande tjejer från balkonger, fast vi vet att det handlar om hedersmord istället för att straffa dom så tillsätter vi en utredning som kommer att undersöka hederskultur i 2-3 år."

Känner du till fall i sverige där svensk lag ej tillämpas?

annars blir det ju typ som "min granne känner en jobbarkompis på ica som har en man som misshandlar sin thaitjej varje dag" dvs skvaller

fakta tack ?

meandi

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Ner Ikke, kan bekräfta att utlänningarna är rasister då jag känner en tysk som inte gillar negrer så de är inte bättre själva!

[move]

Inlänningen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med, nu måste vi införa en obligatorisk inglasning av balkongerna.

Kreti & Pleti riskerar ju att få nedfallande fruntimmer på sig under söndagspromenaden!

[move]

Balkungen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

M150!!

tog mej nu även tid att lyssna på låtarna.

hm.. smaken är som baken, delad ...

här är några hemlängtarlåtar som jag brukar lyssna till när hemlängtan sätter in och p4 stockholm på www.sr.se kör ngt olyssningsbart.

och min dotters svenska favoriter

och några andra svenska festligheter

http://www.sr.se/P3/hassan/

och tycker väl att alla fyra är lite mer SVENSKA än dina låtar?

meandi

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Nationalism är ju ett laddat ämne, eftersom det bl.a har använts för att starta krig, hetsa mot invandrare, isolation och slutenhet.

Så det är nog svårt att föra en diskussion om det utan att komma in på dessa frågor.

Det är ungefär som med ordet komunist, för en del står det för rättvis fördelning av tillgångar och resurser, allas lika värde.

Men det ordet har använts vid förttryck av folk och numera är det omöjligt att inte komma in på det i en diskussion.

Mvh Isan Lover

Nu hoppar jag på dig igen Isan Lover.

Problemet med kommunism är inte att ordet används i samband med förtryck av folk.

Nä, sanningen är den att i samtliga länder där just detta system inrättats så har just förtryck, yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter havererat.

Endast de som har kort minne eller är så unga att de inte lärt sig sin historia tror eller rättare sagt säger sig veta att detta system fungerar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Öronvax, det där är väl inte helt sant då det i Mongoliet sitter ett kommunistiskt parti i regeringen som är folkvald.

Sanningssägaren Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Öronvax, det där är väl inte helt sant då det i Mongoliet sitter ett kommunistiskt parti i regeringen som är folkvald.

Sanningssägaren Arne

Jo självklart är det så, tänkte inte på det, och på Kuba är regeringen vald via äkta kommunistiska demokratiska val. Ett mönsterland i alla bemärkelser, och svenska kommunister åker gärna dit och studerar hur man kan bygga upp ett så väl fungérande land.

Och i ryssland är självklart de styrande folkvalda även om folket kanské inte vet det.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...