Jump to content
IGNORERAD

Nationalism


Guest M150

Recommended Posts

GammalDansken

Vakna upp Dansken jag tycker du ska prova att ta på dej Svergiedräkten,bära vår fana och

sjunga nationalsången stolt när du traskar genom Rosengård en vanlig svensk sommarkväll!

Mvh Svampen jap.gif

Vakna upp?

Det är så lätt att kasta ur sig att "man inte får sjunga nationalsången".

Framfört så får du det att låta som något "vi alla" tycker

Jag begriper inte varför Sverige ska svartmålas på det viset.

På mig låter det som illa dold rasism; att antyda att i Sverige är det hänsynet till invandrare

som avgör vad man får eller inte får.

Ingen skillnad på att skriva det eller att Sverige är för svenskar och jag tycker du kan ge bättre

exempel än "att gå genom Rosengård iklädd Sverigedräkten (hur den än ser ut)

En vanlig "svensk sommarkväll" t.o.m. - inte ens de är våra numera :-)

Svara i stället på de konkreta frågorna.

Vem hindrar dig i att gå i kyrkan eller sjunga nationalsången och hur bär de sig åt?

Eller är det hörsägen du för fram - andrahands smyg/salonsrasistiska floskler?

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    7

  • Joints

    7

  • GammalDansken

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Knasen

På mig låter det som illa dold rasism; att antyda att i Sverige är det hänsynet till invandrare

som avgör vad man får eller inte får.

Illa dold rasism eller inte så TYVÄRR är det ju så i vissa fall att våra traditioner ska stå tillbaka till hänsyn för invandrargrupper..

Och ett ännu större TYVÄRR är att en statsministerkandidat tycker att våra traditioner så som midsommar är töntigt.. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Illa dold rasism eller inte så TYVÄRR är det ju så i vissa fall att våra traditioner ska stå tillbaka till hänsyn för invandrargrupper..

Och ett ännu större TYVÄRR är att en statsministerkandidat tycker att våra traditioner så som midsommar är töntigt.. 1zgarz5.gif

Ska det föreställa exempel? Bevis för vad?

Att "det tyvärr är så" och att en kandidat enligt uppgift"tycker" att något är töntigt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Exempel? Du har ju redan fått ett exempel som du inte vill kännas vid.. Du kan ju få fler.. I Sverige så är det en gammal god sed att inte bära huvudbonad inomhus samt i vissa yrken.. Behöver nog inte ens för dig redogöra vad som hänt med det under senare år..

Och i frigjorda Sverige så stängs numera män ute ifrån badhus under vissa tider för att invandrade kvinnor ska få bada efter deras seder och bruk.. Mao inte Sveriges seder och bruk.. Öppna ögonen för fan och sluta spela så jävla politiskt korrekt..

Vart finner du din rasism i att man som svensk ifrågasätter saker och ting när man ställs åt sidan och inte längre har rätt att tex gå och simma i badhuset trots att det är öppet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i frigjorda Sverige så stängs numera män ute ifrån badhus under vissa tider för att invandrade kvinnor ska få bada efter deras seder och bruk.. Mao inte Sveriges seder och bruk.. Öppna ögonen för fan och sluta spela så jävla politiskt korrekt..

Att män och kvinnor badar åtskillda är ju en tradition från den gamla goda tiden för sådär 100 år sedan. Svårt det där med seder och traditioner tillsammans med nationalromantik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Mycket möjligt Joints.. Men det är väl knappast pga detta som vissa badhus stänger ute vissa personer.. Men börjar man svamla om nationalromantik i apartheidfrågor så är väl argumenten inte så många..

Men argument i frågor som dessa är ju inte behövliga.. Det räcker ju med att kalla sin meningsmotståndare för rasist så är diskussionen vunnen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Nä inte du Joints, men tråden tog den riktningen med GD´s inlägg och du hade ju invändningar mot mitt svar till GD som ju klargjorde i sitt inlägg att ifrågasättande mot invandrares påverkan av svenska traditioner är rasism.. Du har bara antytt att jag är en nationalromantiker och vad du menar med det kan ju bara du veta.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nä inte du Joints, men tråden tog den riktningen med GD´s inlägg och du hade ju invändningar mot mitt svar till GD som ju klargjorde i sitt inlägg att ifrågasättande mot invandrares påverkan av svenska traditioner är rasism.. Du har bara antytt att jag är en nationalromantiker och vad du menar med det kan ju bara du veta.. smile.gif

För mig är dina påståenden rasistiska, ja.

Behöver ju inte betyda annat än att just jag uppfattar det så.

Med huvudbonad antar jag att du inte refererar till svenska ungdomars kepsar eller svenska hipphoppares mössor

eller gamla kvinnors uppfattning att ska det vara riktigt fint så behåller man hatten på under inmundigandet av kaffet

och de sju sorters kakor.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen,

Ok, jag skrev som jag skrev eftersom jag tycker att det måste finnas större problem än det du tog upp, även om jag nog förstår vad du menar.

Det där med seder och traditioner är ju ett svårt ämne och jag har faktiskt svårt att se vad nationalister som så starkt värnar om traditioner verkligen vill ha. Det ser i mina ögon mest ut som de vill vara emot något.

Sedan vill jag bara klargöra att jag verkligen inte är odelat positiv till invandring och det finns många som du påpekar använder ordet rasist lite väl ofta när argumenten tryter. Jag är helt klart för en öppnare debatt men även att man tar ansvar för vad man säger. Något som gäller alla läger.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Exempel? Du har ju redan fått ett exempel som du inte vill kännas vid.. Du kan ju få fler.. I Sverige så är det en gammal god sed att inte bära huvudbonad inomhus samt i vissa yrken.. Behöver nog inte ens för dig redogöra vad som hänt med det under senare år..

Och i frigjorda Sverige så stängs numera män ute ifrån badhus under vissa tider för att invandrade kvinnor ska få bada efter deras seder och bruk.. Mao inte Sveriges seder och bruk.. Öppna ögonen för fan och sluta spela så jävla politiskt korrekt..

Vart finner du din rasism i att man som svensk ifrågasätter saker och ting när man ställs åt sidan och inte längre har rätt att tex gå och simma i badhuset trots att det är öppet..

Säger man bara "politisk korrekt" så kan man i övrigt säga vad som helst.

"Ej pk" verkar vara fribiljetten till landet där man säger det som inte skulle sagts

antingen för att det är för omänskligt, för dumt eller bara smårasistisk.

Ska genast säga att dina ord inte hör till de värsta exempel på sånt, men om du tänker efter

kan du nog hitta fler ställen du inte har tillträde till även om det är öppet.

Inte för att du har fel färg eller är svensk utan för du är man, ej medlem, inte golfspelare

eller bara inte tillräckligt rik eller vacker.

Men vill man se "omvänt diskriminering" kan man se det lite överallt.

Senast igår var det en utländsk kvinna före mig i kön på ICA.

Retade upp mig som fan på det med tanke på traditionen/seden att kvinnor brukade

hålla sig några steg bakom mannen i det här landet.

Tills jag kom på att det var min fru :-)

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

För mig är dina påståenden rasistiska, ja.

Behöver ju inte betyda annat än att just jag uppfattar det så.

Med huvudbonad antar jag att du inte refererar till svenska ungdomars kepsar eller svenska hipphoppares mössor

eller gamla kvinnors uppfattning att ska det vara riktigt fint så behåller man hatten på under inmundigandet av kaffet

och de sju sorters kakor.

mvh GD

Angående huvudbonad så refererar jag till när jag själv gick i skolan och kepsen inte var tillåten att bäras i klassrummet med argumenten i från lärarna att huvudbonad ej skulle bäras inomhus.. Gällde som du kanske förstår vid det här laget inte alla.. Och nu när jag skriver detta så far jag väl med ännu mera rasistpropaganda antar jag.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Knasen,

Ok, jag skrev som jag skrev eftersom jag tycker att det måste finnas större problem än det du tog upp, även om jag nog förstår vad du menar.

Det där med seder och traditioner är ju ett svårt ämne och jag har faktiskt svårt att se vad nationalister som så starkt värnar om traditioner verkligen vill ha. Det ser i mina ögon mest ut som de vill vara emot något.

Sedan vill jag bara klargöra att jag verkligen inte är odelat positiv till invandring och det finns många som du påpekar använder ordet rasist lite väl ofta när argumenten tryter. Jag är helt klart för en öppnare debatt men även att man tar ansvar för vad man säger. Något som gäller alla läger.

Det är nog det som är felet med hela denna debatt. Varför ska man anses vara emot något för att man är nationalist eller värnar om sitt land? Är hela Norge emot något den 17:e Maj? Varför anses inte det som att vara för något istället som nu emot något och väldigt negativt laddat? Och i vissa´s ögon rasistiskt...

Att gå omkring och tänka sig som någon form av nationalist eller fosterlandsvakt är ingenting jag gör.. Men jag har svårt att se att vi i Sverige ska ändra oss och anpassa oss efter folk som kommer till vårat land. "Man tar seden dit man kommer" börjar kännas väldigt utslitet vid det här laget, men tyvärr så tåls det att upprepas så länge situationen är som den är..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hela Norge emot något den 17:e Maj?

Ja, unionen med Sverige! :dance1:

:drinks: på dig. Nu ska jag gå och laga thaimat till min fru

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Ja, unionen med Sverige! :dance1:

:drinks: på dig. Nu ska jag gå och laga thaimat till min fru

555 :bag::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vakna upp?

Det är så lätt att kasta ur sig att "man inte får sjunga nationalsången".

Framfört så får du det att låta som något "vi alla" tycker

Jag begriper inte varför Sverige ska svartmålas på det viset.

På mig låter det som illa dold rasism; att antyda att i Sverige är det hänsynet till invandrare

som avgör vad man får eller inte får.

Ingen skillnad på att skriva det eller att Sverige är för svenskar och jag tycker du kan ge bättre

exempel än "att gå genom Rosengård iklädd Sverigedräkten (hur den än ser ut)

En vanlig "svensk sommarkväll" t.o.m. - inte ens de är våra numera :-)

Svara i stället på de konkreta frågorna.

Vem hindrar dig i att gå i kyrkan eller sjunga nationalsången och hur bär de sig åt?

Eller är det hörsägen du för fram - andrahands smyg/salonsrasistiska floskler?

mvh GD

Ja du Gammel Dansken du kanske inte följt debatten om skolavslutningar.

Det var tydligen total vägran att gå dit av Vissa Svenskar PGA Relion och det drabbade alla inte bara den minoritetsgrupp som

vägrade utan ochså dom 95% som alltid haft sin avslutning i

Svenska kyrkan!

Sen har vi ju ett bra exempel där en Ny Svensk fick arbete men vägrade

ta i hand med nya Chefen för att hon var kvinna,stämde sedan Arbetsförmedlingen

för att han vart avstängd PGA sin "Kvinnoförnedring" och ej fick jobbet!

Det är 2 bra exempel att följa seden dit man valt att leva!!

Sen är ju faktiskt sommarkvällar inte bara för infödda Svenskar att njuta av,

där får jag backa.

Ha en trevlig Svensk Lördagskväll Dansken!

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...